معرفی Alex Ross، چهره‌ی پیشگام واقع‌گرایی در طراحی کمیک

معرفی Alex Ross، چهره‌ی پیشگام واقع‌گرایی در طراحی کمیک

اگر از طرفداران کمیک‌ سوال کنید که قهرمان محبوب شما کیست،‌ سریعا از ابرقهرمانان نامی یکی را مثال می‌زند. چیزی که بسیاری از خوانندگان عزیز از آن بی‌خبرند، قهرمانی است که این ابرقهرمانان را خلق کرده، به عبارتی منجی ما هواداران پیش از هر چیزی طراح و نویسنده‌ای است که این داستان را خلق کرده‌اند تا ما بتوانیم از تخیل و مفروضات ذهنی‌شان بهره ببریم! به‌همین خاطر، امروز تصمیم گرفته‌ایم تا در وب‌سایت «کافه کمیک» به معرفی یکی از قهرمانان زمانه‌ی خود، آقای «الکس راس» (Alex Ross) بپردازیم، طراح و نویسنده‌ای که بسیاری از طرفداران «‌دی‌ سی» (DC) و «مارول» (Marvel) با او آشنا هستند. با معرفی Alex Ross، چهره‌ی پیشگام واقع‌گرایی در عرصه‌ی کمیک همراه باشید.
بهتر است معرفی Alex Ross را با شرح کوتاهی از داستان زندگی‌اش آغاز کنیم. Ross یک طراح و نویسنده‌ی کمیک است. او عموما بخاطر کار روی آثاری چون «استرو سیتی» (Astro City) و «کینگدام کام»‌ (Kingdom Come) شناخته شده و یکی از بزرگترین و نامی‌ترین طراحان واقع‌گرا در عرصه‌ی کمیک محسوب می‌شود. Alex Ross در تاریخ بیست‌ودومم ماه «جنوئری» (January) در سال 1970 زاده شده و متولد شهر «پورت‌لند»‌ (Portland)‌ است. وی کوچک‌ترین فرزند خانواده حساب شده و سه برادر و خواهر دارد. خانواده‌ی Alex Ross در کودکی به ایالت «تگزاس» (Texas)‌ کوچ می‌کنند، جایی که پدرش مقام بالایی در کلیسا کسب می‌کند. Alex در کودکی جذب طراحی‌های واقع‌گرا و سبک «رئالیسم» شده و از الگوهای اصلی‌اش می‌توان به «جرج پرز» (George Perez) و «برنی رایتسن» (Bernis Wrightson) اشاره کرد. Ross از همان دوران کودکی علاقه‌ی زیادی به نوشتن و طراحی داشت و حتی چندین کمیک هم خلق کرده است. این طراح نامی در سن هفده سالگی وارد آکادمی شده و با مبانی و طراحان «سورئالیسم کلاسیک»، مثل «سالوادور دالی» (Salvador Dali) آشنا می‌شود، فردی که بعدها تاثیر زیادی را روی سبک‌ طراحی Alex Ross می‌گذارد. او عموما به‌عنوان نابغه‌ی «فوتورئالیسم کمیکی» شناخته می‌شود.

معرفی Alex Ross، چهره‌ی پیشگام واقع‌گرایی در طراحی کمیک

بعد از فارغ ‌التحصیلی از آکادمی هنر، Alex Ross اولین قدم‌اش را در دنیای حرفه‌ای کمیک برداشته و با یکی از ویراستارهای Marvel، آقای «کرت بوسیک» (Kurt Busiek)، روی رمان تصویری «مارولز» (Marvels)، که روایت‌گر داستان ابرقهرمانان Marvel از دید عوام بود، روایتی که نیاز به سبکی واقع‌گرایانه داشت، شروع به کار کار کرد. اما جدای از شکوه و جمال اثر یاد شده، کمیکی که Ross با آن مشهور شد را باید Kingdom Come دانست. داستان اثر Kingdom Come در دنیای DC جریان داشته و درباره‌ی کشیشی است (جالب است بدانید که این کشیش دقیقا براساس یک شخصیت حقیقی، پدر Ross، طراحی شده) که تصاویری از آینده‌ای آخرالزمانی را دیده و جنگی را بین ابرانسان‌ها پیش‌بینی می‌کند. این تصاویر از سمت موجودی مقدس به وی الهام شده و خود او نیز موظف می‌شود که نتیجه‌ی این نبرد خونین را با تصمیمات خود تعیین کند. Kingdom Come امروزه یکی از شاهکارهای عصر معاصر شناخته شده و جایگاه Alex Ross را به‌عنوان یکی از برترین چهره‌های عرصه‌ی کمیک ثبت کرده است.
اما موفقیت این طراح خبره به اینجا ختم نمی‌شود. در پی شهرت‌اش، کمپانی «برادران وارنر» (Warner Bros) شروع به تبلیغ و حمایت از آثار Ross کرده و از طراحی‌هایش استفاده می‌کند. در شصتمین سالگرد شخصیت‌های «سوپرمن» (Superman)، «بتمن» (Batman)،‌ «کاپیتان مارول» (Captain Marvel) و «واندر وومن» (Wonder Woman)، این طراح برای یکایک این قهرمانان کتب عظیم و کامل رنگ‌آمیزی شده چاپ کرده تا تولدشان را جشن بگیرد. از دیگر کارهای او می‌توان به فعالیت‌های بی‌شمارش در زمینه‌ی طراحی عکس، طرح یا کمیک اشاره کرد. جالب است بدانید که Alex Ross پوستر تبلیغاتی مراسم اسکار سال 2002 را هم طراحی کرده بود! وی در آفرینش کمیک Astro City هم نقش داشته و شخصیت‌ها و کاورهای این داستان را خلق کرده است. برخی از شخصیت‌هایی که به دست او خلق شده‌اند، عبارتند از:‌ «رد رابین» (Red Robin)، «دیمین وین» (Damian Wayne)، «کید فلش» (Kid Flash) و «سوپرمن» (Superman) در داستان Kingdom Come.
همان‌طور که ملاحظه می‌شود، گاها قهرمانان واقعی عرصه‌ی کمیک نه شخصیت‌ها، بلکه طراحان و نویسندگانی هستند که پشت الگوهایمان بوده و آن‌ها را برای‌مان زنده کرده‌اند. هر چند که اکثر مواقع زحمات آن‌ها چندان به چشم نمی‌آید، اما بسیاری کوشش می‌کند تا به نوبه‌ی خود از آن‌ها قدردانی کرده، خستگی را از بدن‌شان خارج کنند. ما نیز سعی خواهیم کرد مانند این مقاله، درباره طراحان بیشتری در آینده صحبت کنیم و این‌گونه دین خود را ادا کنیم. امیدواریم که شما هم از خواندن معرفی Alex Ross لذت برده باشید. آیا شما تا قبل از امروز با خود او یا آثارش آشنایی داشتید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.