رتبه بندی ۱۰ مورد از خدایان باستان در دنیای مارول

دنیای مارول جهانی مملوء از شخصیت‌های مثبت و منفی هست. یکی از زوایای مهم این جهان الهه‌ها و خدایان باستان آن بوده. اما خدایان زیادی که در دنیای مارول حضور دارند از افسانه ها سرچشمه گرفته شده‌اند. این افسانه‌ها متعلق به زمان های مختلفی از تاریخ هستند. بخشی از این خدایان برگرفته از افسانه و بعضی دیگر ساخت خود نویسندگان مارول هستند. در هر حال این خدایان جنبه معنوی خاصی به دنیای مارول داده‌اند. در ادامه با کافه کمیک همراه باشید.

اکثر خدایان مارول مربوط به افسانه‌های مصر، اسکاندیناوی و خدایان یونانی هستند. البته ناگفته نماند که تعدادی از خلقت‌های خود مارول آن‌چنان همه گیر شده که حتی از این خدایان افسانه‌ای هم معروف‌تر شده‌اند. این خدایان تا به امروز در دنیای مارول در تلاش خودی نشان دادن بر روی زمین بوده‌اند.

۱۰- موریگن (Morrigan)

موریگن خدای جنگ از نژاد سلت است که به تازگی در سری کمیک X-Factor حضور یافت. چندی پیش سیرین (Siryn)، عضو ایکس فکتور (X-Factor) و سرباز یکی از پیشکسوتان ایکس فورس (X-Force) با موریگن قرار گذاشت تا برای نجات هم تیمی اش لورنا دِين (Lorna Dane) میزبان موریگن شود.

این اتفاق از چشم دیگران تا وقتی غافل ماند که سیرین به صورت مرموزانه‌ای شروع به مرگ کرد. احیا سیرین حقیقت شوک آوری را برملا کرد. موریگن در داخل بدن سیرین مسقر شده و نقشه‌هایی برایش دارد.

۹- سرتر (Surtur)

سرتر فرمانروا Muspelheim و خدای دنیا زیرین (the Underworld) از نه جهان (Nine Realms) است. این موجود پلید در افسانه رگنروک (Ragnarok) نقش مهمی را بازی می‌کند. پدیده رگنروک را هم در دنیای کتاب‌های کمیک و هم در فیلم ثور (Thor) مشاهده می کنیم.

سرتر به علت نابود کردن ازگارد (Asgard) یکی از خبیث‌ترین خدایان دنیای کمیک هست. او همچنین با تسلطی مهیب بر زمان و مکان، یکی از قدرتمند‌ترین خدایان بوده. سرتر برای اولین بار در کمیک سفری در دل راز (Journey into Mystery) شماره ۹۷ در اکتبر ۱۹۶۳ پدیدار شد.

۸- خنشو (Khonshu)

خدایان باستان

خنشو، خدای مصری، در قلب داستان پیچیده مارک اسپکتر (Marc Spector) یا شوالیه ماه (Moon Knight) یکی از خدایان باستان دنیای مارول هست.

خنشو خدای مصری ماه و انتقام و خلقت مارول است. خنشو مثال شبیهی در دنیا واقعی ندارد. او گاها در جنگ با مارک اسپکتر است. به طور قطع خنشو در سریال +Moon Knight Disney بازی خواهد کرد.

۷- بست (Bast)

خدایان باستان

بست یکی از خدایان باستان دنیای مارول هست که با وجود حضور کم‌اش در سری کمیک‌ها، نقش مهمی را در دنیای مارول بازی کرده. او خدای لذت، شعر، موسیقی، رقص و‌ خدای پلنگ واکاندا (the Panther God of Wakanda) هست. بست خدایی گربه‌سان بوده که برای اولین بار در چهار شگفت انگیز (Fantastic Four) شماره ۵۲ در سال ۱۹۶۶ معرفی شد. خنشو و بست هر دو از گروه خدایان هلیوپلیتنز (Heliopolitans) هستند که در سری کتاب‌های مارول برای اولین بار نقش یافتند.

بست در بخش اول فیلم بلک پنتر (Black Panther) به عنوان کسی که به بلک پنتر کمک کرد تا شاه واکاندا شود ذکر شده.

۶- هلا (Hela)

خدایان باستان

هلا نقش مهمی در افسانه‌های ازگاردی و دنیای مارول بازی می‌کند. هلا خدای مرگ و فرمانروا جهنم یا هل (Ruler of Hel) هست. هلا از همان روز ورودش به دنیای کمیک در سفری در دل راز (Journey into Mystery) شماره ۱۰۲ در مارس ۱۹۶۴ به زجر دادن قهرمانان مارول پرداخته. همچنین هلا تا به امروز یکی‌ از پرقدرت‌ترین خدایان باستان بوده که در مقابل ثور قرار گرفته.

هلا در فیلم رگنروک‌ (Thor: Ragnarok) هم نقش اصلی دارد. البته در فیلم داستان گذشته‌اش کمی تغییر داده شده. ورژن فیلم هلا دختر اودین (Odin) و برادر ثور (Thor) بود، هر چند که در دنیای کمیک این‌چنین نبود.

۵- لیلیث‌ (Lilith)

لیلیث در دنیای مارول مادر تمام شیاطین هست. او برای اولین بار در روح سوار (Ghoht Rider) شماره ۲۸ در اگست ۱۹۹۲ پدیدار شد. در دنیای مارول تا به حال‌ دو لیلیث وجود داشته. اولی دختر دراکولا (Dracula) و دومی یکی از اندک نجات‌یافتگان آتلانتیس (Atlantis) غرق شده، بوده. در این ورژن لیلیث توسط جادوگران در نوعی برزخ زندانی می‌شود که در نهایت فرار می‌کند.

لیلیث در آینده با اسکرال‌ها (Skrulls) در داستان حمله مخفی (the Secret Invasion) می‌جنگد. اسکرال‌ها موجوداتی هستند که جادو را نمی‌توانند تحمل کنند.

۴- کثولو‌ (Cthulhu)

خدایان باستان

نویسنده کتاب های علمی تخیلی اچ پی لاوکرفت (H.P. Lovecraft)، کثولو را به عنوان نقش اصلی داستانش آفرید. کثولو اخیرا در سریال لاوکرفت کانتری (Lovecraft Country) که در HBO پخش می‌شود حضور یافته.

افسانه کثولو در دنیای مارول هم وجود دارد. موجودات زیادی از داستان‌های لاوکرفت در دنیای مارول حضور دارند مانند کثولو و خنشو. کثولو برای اولین بار در سری کمیک شوالیه ماه (Moon Knight) شماره ۱۹۱ حضور یافت.

3- نال (Knull)

خدایان باستان

نال یکی‌ از خدایان باستان هست که جدیدا به دنیای مارول پیوسته. او برای اولین بار در سری کمیک‌ ونوم‌ (Venom) شماره ۳ در آگوست ۲۰۱۸ سر و کله‌اش پیدا شد. نال یکی‌ از قدیمی‌ترین خدایان در دنیا بوده. او خدای سیمبیوت‌‌ها (Symbiotes)، موجودات فضایی که باعث خلقت ونوم، کارنج (Carnage) و… هست.

نال وقتی جهان برای بار ششم بوجود آمد متولد شد. او باعث تولید سلاحی به نام All-Black the Necrosword شد. این شمشیر در آینده توسط گورِ خدا کش (Gorr The God-Butcher) بر علیه ازگارد استفاده شد.

۲- لوکی (Loki)

خدایان باستان

لوکی یکی‌ از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین خدایان باستان در دنیای مارول هست. لوکی از محدود خدایانی هست که به صورت مستقیم از خدایان اسکاندیناوی گرفته شده. لوکی خدای حیله، فریب و بدی بوده. لوکی زندگی ثور را بهم ریخت و همچنین ازگارد را پر از آشوب کرد.

همچنین لوکی از همان زمان ورودش به دنیای کمیک در سفری در دل راز شماره ۸۵ در اکتبر ۱۹۶۲ همیشه برای انسان‌ها دردسر ساز بوده. گاها لوکی نقش مثبت داشته که ما را مشتاق به دنبال کردن سریال لوکی (Loki Disney) می‌‌کند.

۱- ثور

خدایان باستان

لوکی و ثور در افسانه‌ها و هم در دنیای کمیک جدا ناشدنی هستند. ثور خدای اسکاندیناوی، ایزد آذرخش بوده که برای اولین بار در سری کمیک ونوس (Venus) در سال ۱۹۵۱ حضور پیدا کرد.

استن لی (Stan Lee) و جک کربی (Jack Kirby) دوباره ثور را در ۱۹۶۱ به دنیای مارول نوپایشان در کمیک سفری در دل راز شماره ۸۳ معرفی کردند.

ثور همیشه نقش بسزایی در دنیای مارول بازی کرده و حماسه‌های فراوانی هم در کمیک‌ها و هم در فیلم‌ها رقم زده.

برای آخرین مقالات کمیک بوکی، با کافه کمیک همراه باشید.

منبع: CBR

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

رتبه بندی ۱۰ مورد از خدایان باستان در دنیای مارول
  • نام: مارول کامیکس
  • سال تاسیس: 1938
  • موسس: مارتین گودمن
  • کشور: آمریکا
  • حوزه فعالیت: کتاب کامیک
  • درآمد: ۱۲۵٫۷ میلیون دلار آمریکا ( 2007)