لیست تمامی انیمیشن های سوپرمن | از سینمایی‌ها تا سریال‌ها

لیست تمامی انیمیشن های سوپرمن | از سینمایی‌ها تا سریال‌ها

بعد از معرفی سوپرمن، می‌خواهیم سراغ تمامی آثار انیمیشنی ساخته شده از این شخصیت برویم. با کافه کمیک در ادامه با لیست تمامی انیمیشن های سوپرمن از سینمایی‌ها تا سریال‌ها همراه باشید.

همان‌طور که احتمالا در معرفی شخصیت سوپرمن (Superman) خواندید، این کاراکتر از قدیمی‌ترین ابرقهرمان‌هاست و بارها و بارها در مدیوم‌های مختلف، از جمله سینما، کمیک، انیمیشن و بازی حضور پیدا کرده. حال قصد داریم تا سراغ یکی از مدیوم‌های خوب و آثار رضایت‌بخش آن، یعنی انیمیشن های سوپرمن بریم. قبل از شروع لیست انیمیشن های سوپرمن این را باید بگوییم که این شخصیت، علاوه بر انیمیشن‌های اختصاصی خود، همراه با دیگر شخصیت‌ها نیز حضور یافته و در آثار آن‌ها نیز نقش‌آفرینی کرده؛ ولی ما صرفا به آن دسته از آثار مختص او می‌پردازیم و بهترین انیمیشن های سوپرمن را به شما معرفی می‌کنیم.

Superman: The Fleischer Cartoons

لیست تمامی انیمیشن های سوپرمن | از سینمایی‌ها تا سریال‌ها

تنها سه سال پس از خلقت مردپولادین، یعنی سال ۱۹۴۱ بود که اولینِ لیست انیمیشن های سوپرمن یعنی سریال انیمیشنی Superman: The Fleischer Cartoons در قالب ۱۷ فیلم کوتاه ساخته و پخش شد. این سریال و ۱۷ قسمت آن که پخش‌شان تا سال ۱۹۴۳ به طول انجامید، اولین حضور سوپرمن در تلویزیون رنگی بود. ساخت ابتدایی این سریال را Fleischer Studios بر عهده داشت و منبع داستانی‌ آن‌ها، یا به‌عبارتی منبع داستانی تمامی قسمت‌های آن، کمیک بوک‌های سوپرمن بودند که طی آن سه سال ابتدایی حضورش انتشار یافته بودند. اما در سال ۱۹۴۲، استودیو مذکور به دلایلی ساخت سریال را متوقف کرد و پس از یک وقفه‌ی تقریبا چند ماهه، Famous Studios جایگزین استودیو قبلی شد و ساخت و انتشار سریال را تا سال ۱۹۴۳ ادامه داد. شاید برای‌تان جالب توجه باشد زمانی که دی سی (DC) در سال ۱۹۶۴ قصد کرد تا ۵۰ عامل خارجی موفقیت خود را در جهان، تحت عنوان Fifty Who Made DC Great معرفی کند، استودیو Fleischer با اینکه هشت قسمت از سریال را ساخته بود، به‌عنوان یکی از عوامل شناخته شد. اگر بخواهیم تعدادی از قسمت‌های محبوب این سریال را معرفی کنیم، می‌توان به Terror on the Midway، The Mummy Strikes و Jungle Drums اشاره کرد.

The New Adventures of Superman

لیست تمامی انیمیشن های سوپرمن | از سینمایی‌ها تا سریال‌ها

پس از یک فاصله‌ی طولانی از سال ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۶ سوپرمن باری دیگر قدم به عرصه‌ی انیمیشن گذاشت، اما این بار علاوه بر داستان‌هایی تازه‌، ظاهری جدیدتر را با خود به همراه آورده بود. نه تنها رنگ آبی لباسش کم‌رنگ‌تر شده بود و آرم روی سینه‌اش تغییر کرده بود، بلکه تغییرات محسوسی در چهره‌اش و فرم طراحی آن دیده می‌شد. کارگردانی این سریال را هل سوثرلند (Hal Sutherland) برعهده داشت. برخلاف اولین اثر انیمیشنی سوپرمن که تنها در ۱۸ قسمت ساخته شد، The New Adventures of Superman دارای چهار فصل و ۶۸ قسمت بود. سریال که ساخته Filmation Associates بود، پخش خود را تا سال ۱۹۷۰ ادامه داد و سپس به پایان رسید. یکی از تفاوت‌هایی که بین این سریال و سریال قبلی وجود دارد، نویسندگی آن‌ است؛ درباره‌ی Superman: The Fleischer Cartoons بیان کردیم که منبع سریال، همان داستان‌های کمیک بوکی بوده‌اند، اما این بار سازندگان با جرئتی که پیدا کرده بودند، پای خود را فراتر گذاشته و برای هرکدام از قسمت‌ها، داستانی تازه خلق کردند و از هوش و خلاقیت‌ نویسنده‌های متعدد بهره بردند.

Superman 1988

لیست تمامی انیمیشن های سوپرمن | از سینمایی‌ها تا سریال‌ها

می‌دانیم که دی سی، بعد از گذشت چند سال اقدام می‌کند به ریلانچ کردن و ریبوت کردن شخصیت‌ها و داستان‌های‌شان. اتفاقی که دیگر برای نسل ما و نسل قبلی ما عادی شده. اما  Superman 1988، اولین باری بود که بینندگان، اثر تازه‌سازی شدن شخصیت محبوب‌شان توسط جان برن (John Byrne) تجربه می‌کردند. سریال Superman در یک فصل ساخته و در ۱۳ قسمت پخش شد، اما تفاوتی با سایر سریال‌ها و انیمیشن های Superman داشت و آن چیزی نبود جز مشخص کردن یک شخصیت منفی همیشگی برای سریال؛ یا به عبارتی دقیق‌تر، معرفی آنتاگونیست اصلی سریال. آنتاگونیست سریال نیز کسی نبود جز آن میلیاردر فاسد متروپلیس، لکس لوثر (Lex Luthor). از دیگر شخصیت‌هایی که در سریال حضور پیدا کرده بودند می‌توان به واندر وومن (Wonder Woman) و برینیک (Brainiac) نیز اشاره کرد که هرکدام عهده‌دار نقش‌شان، در یکی از ۱۳ قسمت سریال بودند. البته نباید از حضور جیمی اولسن (Jimmy Olsen) دوست داشتنی و معشوقه‌ی سوپرمن، لوئیس لین (Lois Lane) در سریال غافل شویم؛ چراکه هرکدام نقش‌های نسبتا مهمی را در سریال ایفا می‌کنند.

Superman: The Animated Series

لیست تمامی انیمیشن های سوپرمن | از سینمایی‌ها تا سریال‌ها
تمام آثاری که از سوپرمن ساخته شده‌اند را کنار بگذارید، زیرا که Superman: The Animated Series داستان‌اش با همه متفاوت است. Superman: The Animated Series را می‌توانیم غایت تمام آثار قبل از خودش بدانیم و از بهترین انیمیشن های سوپرمن از آن یادم کنیم. اثری که براساس تجربیات به‌دست آمده طی سالیان سال ساخته و تبدیل به یکی از ماندگارترین آثار شد. سریال در سه فصل و ۵۴ قسمت ۲۵ دقیقه بین سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ ساخته و پخش شد. مسئولیت تهیه و ساخت سریال را Warner Bros. Animation برعهده داشت و که کار خود را به بهترین نحو به انجام رسانید. نکته‌ای مهم درباره‌ی سریال این است که این اثر، پس از Batman: The Animated Series ساخته شد و علاوه بر دیگر انیمیشن‌های سوپرمن که منبعی خوب برای الهام بودند، سریال بتمن (Batman) نیز پایه‌های ساخت سریال را آماده کرده بود. Superman: The Animated Series نه صرفا در زمان خودش، بلکه در حال حاضر نیز یکی از برترین آثار ساخته شده از مردپولادین شناخته می‌شود؛ وفاداری داستانی به کمیک بوک‌ها، صداپیشگی عالی، تنوع ویلن‌ها و شخصیت‌ها، اکشن‌های درست و به‌جا؛ همه‌ی این عوامل دست به دست یکدیگر داده‌اند تا شاید محبوب‌ترین سریال انیمیشن سوپرمن را تحویل‌مان دهند. سریال آن‌قدر برای مخاطبان خود جذاب بود که پس از به اتمام رسیدن‌اش، تا سال ۲۰۰۲ کمیک‌ بوک‌های آن که ادامه‌ی داستانی‌اش بودند نوشته و منتشر می‌شدند.

Superman: Brainiac Attacks

پس از گذشت چندسال از آخرین محتوای اختصاصی سوپرمن و حضورش در چند عنوان تیمی از سریال‌های لیگ عدالت (Justice League)، در سال ۲۰۰۶ بود که انیمیشن Superman: Brainiac Attacks پخش شد. انیمیشنی که به هیچ یک از جهان‌ها و آثار قبل از خودش وابسته نبود و عنوانی کاملا مستقل به حساب می‌آمد. Superman: Brainiac Attacks اقتباسی‌ست از کمیک بوکی به همین نام که ازقضا توسط خالقین سوپرمن نوشته شده بود. داستان، درگیری بین سوپرمن و برینیک و لکس لوثر را به نمایش می‌گذارد و از طرفی دیگر، به ماجرای عاطفی بین کلارک و لوئیس می‌پردازد.

Superman: Doomsday

قطعا همه‌تان با قوی‌ترین دشمن سوپرمن یعنی دومزدِی (Doomsday) آشنا هستید. موجودی که روایت‌های متفاوتی از حضورش وجود دارد؛ از فرستاده شدن‌اش توسط دارک ساید (Darkseid) برای نابودی زمین و خالی کردن‌اش از سکنه گرفته، تا نسخه‌ی زک اسنایدر (Zack Snyder) که در آن لکس لوثر، دومزدی را ساخت. حال Superman: Doomsday نه تنها روایت تازه‌ای از دومزدی را برای‌مان به همراه می‌آورد، بلکه با قرار دادن‌اش در برابر سوپرمن، یکی از بهترین مبارزه‌های تمام انیمیشن‌های سوپرمن را به ارمغان می‌آورد. از طرف دیگر ماجرا لکس لوثر قصد ساختن ارتشی از ابرسرباز‌ها، با استفاده‌ی از DNA سوپرمن را دارد که در این مسیر موفق می‌شود تا نسخه‌ای کپی از کلارک را ساخته و به‌عنوان سوپرمن، به جهان بازگرداند که خود این کار، خطرات جدیدی را برای جهان و متروپلیس ایجاد می‌کند.

All-Star Superman

انیمیشن های سوپرمن

اگر بخش آخر معرفی شخصیت سوپرمن را خوانده باشید، با تعدادی از مهم‌ترین و خواندنی‌ترین کمیک بوک‌های او آشنا شده‌اید. All-Star Superman از لیست انیمیشن های سوپرمن نیز اقتباسی‌ست از یکی از بهترین و خوب‌ترین داستان‌های نوشته شده برای قهرمان همه‌فن حریف ما. داستانی که توسط گرنت موریسون (Grant Morrison) و فرنک کوآیتلی (Frank Quitely) بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ نوشته شد و سپس تبدیل به انیمیشنی به یاد ماندنی شد. به گمان خیلی از افراد، این سری داستانی‌ست که نشان می‌دهد چه چیزی سوپرمن را تبدیل به یکی از مهم‌ترین و شگفت‌انگیزترین شخصیت‌های دی سی می‌کند؛ به عبارتی، آن چیست که کلارک کنت را، «سوپرمن» می‌کند. داستان از آن‌جایی شروع می‌شود که قدرت‌های سوپرمن، به‌خاطر انرژی خورشیدی بسیاری که لکس لوثر به سلول‌هایش وارد می‌کند، دو چندان می‌شود، اما از طرفی او را به سمت مرگ حرکت می‌دهد. حالا کلارک کنت تنها یک‌سال زمان دارد تا زندگی کند. یکی از شاهکارترین پنل‌های این داستان لحظه‌ی مکالمه‌ی سوپرمن، با دختری‌ست که قصد خودکشی دارد.

Superman vs. The Elite

انیمیشنی که می‌خواهیم راجع به آن صحبت کنیم، برگرفته از داستانی‌‌ست به نام ?What’s So Funny About Truth, Justice & the American Way در سری کمیک‌های Action Comics. ماجرا درست از آنجایی شروع می‌شود که سوپرمن، مانند همیشه مشغول نجات جان افراد و دفع تهدید‌های بیگانه است؛ اما روزی سر و کله‌ی گروهی از انسان‌ها پیدا می‌شود که دارای قدرت‌های فراطبیعی هستند. گروهی که خود را «نخبگان» یا همان Elite معرفی می‌کنند. نخبگان شروع می‌کنند به دخالت کردن در کارهای سوپرمن و تظاهر به کمک به بشریت. اما پس از مدتی، توجه لوئیس لین به آن‌ها جلب شده و تحقیقات خود را درباره‌ی هدف اصلی‌ و دلیل حضورشان شروع می‌کند. تحقیقاتی که پرده از رازی تاریک، پشت این تیم برمی‌دارد.

Superman: Unbound


انیمیشن Superman: Unbound اقتباسی‌ست از داستانی نوشته شده توسط جف جانز (Geoff Johns) در کمیک‌های دی سی. برنیاک به‌عنوان یکی از فراموش نشدنی‌ترین دشمنان سوپرمن، باری دیگر بازگشته و قصد جان او را کرده. اما این بار، مردپولادین مانند دفعات قبل تنها نیست، بلکه دختر عموی کریپتونی‌اش، سوپرگرل (Supergirl) نیز در این مبارزه همراهی‌اش خواهد کرد. اگر از تماشای اثر راضی بودید و خواستید تا نگاهی به کمیکش نیز بیاندازید، داستانی که انیمیشن از روی آن اقتباس شده، Superman: Brainiac نام دارد که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد.

Death of Superman

The Death of Superman تلاش دی سی بود برای روایت یک داستان تراژیک. پایان دادن به افسانه‌ی مردپولادین جاودان. قبل‌تر در داستان Superman: Doomsday، از مبارزه‌ی سوپرمن و دومزدی صحبت کردیم؛ ولی حالا درجه سنی صحنه‌های اکشن را بالاتر رفته و پایان یافتن زندگی سوپرمن را نیز به آن اضافه کنید. اتفاقی که نهایتا منجر به ساخته شدن قسمت بعدی این انیمیشن، یعنی Reign of the Supermen شد. این انیمیشن درست است که باری دیگر مبارزه‌ی بین سوپرمن و دومزدی را به نمایش می‌گذارد؛ اما در طرف دیگر ماجرا، نگاهی عمیق‌تر داریم به رابطه‌ی سوپرمن و لوئیس و همچنین خانواده‌اش. به عبارتی این انیمیشن سوپرمن نه تنها به لحاظ اکشن و مبارزه و درگیری نفسگیر خاص خود را دارد، بلکه به لحاظ درام و بار عاطفی نیز بسیار غنی‌ست.

Reign of the Supermen

شش ماه از مرگ سوپرمن توسط «دومزدِی» گذشته؛ موجوداتی قدرتمند که شباهت‌های ظاهری به سوپرمن دارند، پا به عرصه گذاشتنه‌اند و قصد تصاحب کردن نام و مقام یگانه مردپولادین را دارند. این دقیقا همان اتفاقی‌ست که در Reign of the Supermen در جریان است. به‌نظر من، Reign of the Supermen یکی از بهترین و جذاب‌ترین داستان‌هایی‌ست که برای سوپرمن نوشته شد و سپس در سال ۲۰۱۹، برایش انیمیشنی ساخته شد که هم‌اکنون دارید در لیست انیمیشن های سوپرمن درباره آن می‌خوانید. اگر خواستید تا نیم نگاهی به منبع ساخت اثر بیاندازید، داستانی به همین نام بین سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ نوشته و توسط دی سی منتشر شد که حتی در همان سال‌ها، یکی از روایت‌های کلارک کنت و به تصویر کشیدن غیبت‌اش شناخته شد.

Superman: Red Son

اگر اهل تئوری‌های دی سی باشید یا داستان‌های مارک میلر (Mark Millar) را دنبال کرده باشید، قطعا با سوال «چی میشد اگه سوپرمن توی شوروی فرود بیاد؟» مواجه شده‌اید. Superman: Red Son از مجموعه انیمیشن های Superman قصد دارد به سوال‌تان، بهترین و جالب‌ترین پاسخ ممکن را بدهد. کلارک در شوروی زمان استالین فرود آمده و حال، اصلی‌ترین سلاح و تهدید علیه ایالات متحده‌ی آمریکا در جنگ سرد شناخته می‌شود. دیگر فکر نکنم نیاز باشد تا توضیح بیشتری از اثر بدهم، چراکه منجر به فاش شدن داستان و ازدست رفتن جذابیت آن می‌شود؛ اما همین را بگویم که سوپرمن، در این اثر، تنها نخواهد بود.

Superman: Man of Tomorrow

بالاخره نوبت رسید به آخرین و جدیدترین انیمیشن سوپرمن . Superman: Man of Tomorrow یکی از اولین انیمیشن‌های دی سی، در جدیدترین جریان انیمیش‌هایش هست. داستانی که روزهای ابتدایی حضور کلارک کنت به‌عنوان سوپرمن را به تصویر می‌کشد و از طرفی دیگر، نظری دارد به داستان زندگی شخصی-حرفه‌ای او. یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین المان‌های داستان، حضور پیدا کردن لوبو (Lobo)، جایزه بگیر معروف کهکشان است. کسی که بار طنز انیمیشن را با خود به همراه می‌آورد و ارتباطی که با سوپرمن برقرار می‌کند، لحظات مفرحی را را برای‌مان به ارمغان می‌آورد.

امیدواریم که از لیست انیمیشن های سوپرمن لذت برده باشید و اگر چیزی از لیست را تماشا نکرده‌اید و از قلم افتاده، سریعا برای تماشای آن اقدام کنید. حتما نظرتان را برای‌مان بنویسید.

اگر از طرفدارهای سوپرمن هستید و دوست دارید بیشتر با او و ماجراهای کمیک بوکی‌اش آشنا شوید، شما را به گوش دادن پادکست کافه کمیک «سوپرمن از ما چه می‌خواهد؟» نیز دعوت می‌کنیم.

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

Bring it on!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

لیست تمامی انیمیشن های سوپرمن | از سینمایی‌ها تا سریال‌ها
  • نام : کال ال - کلارک کنت
  • خالق : Jerry Siegel و Joe Shuster
  • اولین اثر : اکشن کمیکس ۱ سال ۱۹۳۸
  • متعلق به کمپانی : دی سی
  • لقب ها : مرد پولادین
  • محل تولد : کریپتون
  • معروفترین آثار : Man and Superman - Superman Red Son - Death of Superman - All-star Superman
  • قابلیت ها : قدرت بدنی بالا، اشعه لیزر، فوت یخی، پرواز
  • شغل : خبرنگار
  • حالت های دیگر : بیزارومن، سوپرمن اینجاستیس، رد سان سوپرمن، سوپرمن بیاند
  • همکاران: سوپربوی واندروومن بتمن سوپرگرل
  • دشمنان: دارک‌سید لکس لوتر لوبو