فرا قدرت‌ هایی‌ که هیچ‌ وقت استفاده نشدند

فراقدرت‌هایی‌ که هیچ‌وقت استفاده نشدند

فراقدرت‌های برخی از ابرقهرمان‌ها، همیشه جزو جذاب‌ترین نکات در مورد آن‌ها بوده است. با کافه کمیک همراه باشید تا به بی‌استفاده‌ترین قدرت‌هایی بپردازیم که در دنیای کمیک بوک وجود دارند.

قهرمان‌های دی سی (DC) همیشه از بهترین‌ها و شگفت‌انگیزترین‌ها بوده‌اند؛ حتی یکسری از آن‌ها، جزو خدایان به حساب می‌آمدند و توانایی‌های خارق العاده‌ای داشتند که با استفاده از این توانایی‌ها، می‌توانستند بزرگ‌ترین تهدیدهای کیهانی را دفع کنند؛ اما این بار قصد داریم تا به توانایی‌هایی در این جهان بپردازیم که صرفا وجود دارند و هیچ‌وقت مورد استفاده قرار نگرفتند.

شزم (Shazam) و توانایی‌های نامحدودش

شزم، یکی از قدرتمندترین قهرمان‌هایی‌ است که جهان دی سی تابه حال به خود دیده است. شزم لقب قوی‌ترین انسان فانی را به خود اختصاص داده و توانایی رو در رویی مستقیم با مردپولادین، سوپرمن (Superman)، را دارد. او می‌تواند پرواز کرده، از رعد و برق جادویی استفاده کند و همچنین دارای دانش سلیمان نبی‌ست؛ ولی با این حال تنها چیزی که از اون می‌بینید، پرواز کردن و استفاده‌ی از مشت‌هایش هست و به ندرت پیش می‌آید که از صاعقه استفاده کند. دیده نشده‌ترین توانایی او، همان دانش بی‌همتای سلیمان است که به آن اشاره کردیم. نکته‌ی جالب اینجاست که این دانش، به او نوعی بصیرت و توانایی درک آینده را می‌دهد، اما هیچ‌گاه نشده که چنین چیزی از او ببینیم. علاوه بر تمامی این موارد، شزم سرعتی مانند سرعت فلش (Flash) دارد، ولی کم پیش آمده تا او را درحال دویدن ببینیم.

شزم (Shazam) و توانایی‌های نامحدودش

شزم (Shazam) و توانایی‌های نامحدودش

     زاتانا (Zatanna) و ذهن دشمنانش

زاتانا را می‌توانیم در گروه قوی‌ترین جادوگران زمین قرار دهیم. جادوگرانی که دستکاری کردن ذهن افراد، یکی از چندین توانایی‌هایی‌ است که می‌توانند داشته باشند. جالب اینجاست که پس از داستان Identity Crisis در کمیک‌های دی سی که زاتانا و توانایی‌اش در دستکاری ذهن، بخش مهمی از آن داستان را شکل می‌دادند، دیگر هیچ‌وقت شاهد استفاده‌ی او از این توانایی نبودیم. درست است که دست بردن در کارکردهای ذهن و اطلاعات آن، از لحاظ اخلاقی برای قهرمانان زمین کار درستی نیست، ولی نمی‌توان از کاربرد و خاص بودن این توانایی چشم پوشید. اشاره به این نکته ضروری است که زاتانا، در سنین کمتر چنین توانایی‌ای را نداشت و به مرور زمان و با کمک تمرین و یادگیری بود که در زمینه‌ی کارکردن با ذهن خبره شد. حیف که چنین چیزی را مدت‌هاست شاهد نبودیم.

زاتانا (Zatanna) و ذهن دشمنانش

زاتانا (Zatanna) و ذهن دشمنانش

     سایبورگ (Cyborg) و توپ فراصوتی‌اش

پس از آغاز داستان New 52، سایبورگ با یک ارتقای قابل توجهی در کمیک‌ها ظاهر شد و آن چیزی نبود جز استفاده‌ی از یک توپِ فراصوتی. این توانایی، ناشی از تغییر پیدا کردن داستان اولیه سایبورگ و ترکیب شدن‌اش با جعبه‌های مادر (Mother Box) بود که توانایی‌های متنوعی به قهرمان نیمه انسان نیمه ربات ما داد. چیزی که درباره‌ی سایبروگ جالب است، اهمیت توپ فراصوتی اوست که یکی از شناخته‌ شده‌ترین قابلیت‌هایی‌ست که خوانندگان جدید و قدیم، با آن آشنا هستند. چند سالی‌ است که این توانایی به‌ شدت کم‌رنگ شده و همه‌ خوانندگان کمیک و طرفداران شخصیت، منتظر فرصتی برای دیدن دوباره‌ قهرمان‌شان برای استفاده‌ از این توانایی هستند.

سایبورگ (Cyborg) و توپ فراصوتی‌اش

سایبورگ (Cyborg) و توپ فراصوتی‌اش

      سوپرمن و خروج ناگهانی انرژی‌اش

سوپرمن یکی از قدرتمندترین قهرمانان کمیک است و قدرت‌های او، طی سال‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده‌ است. در کنار توانایی‌های سوپرمن که در عصر نقره‌ای کمیک‌ها آن‌ها را به‌دست آورده، کلارک کنت نیز دارای توانایی‌های مدرن‌تری نیز شده‌ است. به‌عنوان مثال، قدرت‌های الکترومغناطیسی سوپرمن از روزهای ابتدایی سوپرمن ظاهر کوچکی داشته‌اند، اما اصلا از آن‌ها استفاده زیادی نکرد. در کنار تمام توانایی‌هایی که از آن‌ها خبر داریم، سوپرمن دارایی یک توانایی ویژه است؛ کلارک می‌تواند مانند یک بمب پر شده از انرژی خالص عمل کرده و تمامی انرژی ذخیره شده را به‌صورت ناگهانی از خود خارج کند. متاسفانه سوپر من این توانایی را به خارج کردن لیزر از چشم‌هایش محدود کرده و چیزی فراتر از آن نشان نمی‌دهد.

سوپرمن و خروج ناگهانی انرژی‌اش

سوپرمن و خروج ناگهانی انرژی‌اش

      فلش و سفرهای بین ابعادی‌اش

فلش، یکی از آن شخصیت‌هایی‌ است که همگی‌ به‌ عنوان کسی می‌شناسیم که حضورش در بحث مولتی ورس (Mul)، از اساسی‌ترین کارهایی‌ست که انجام می‌دهد؛ از ماجرای معرفی او گرفته تا داستان فلش پوینت (Flashpoint). این توانایی، یعنی حرکت بین ابعاد زمان و مکان، آن توانایی‌ است که فلش در سال‌های اخیر کمتر از آن استفاده کرده و تنها چیزی که شاهد بودیم، سفرهای در زمان او بود.

فلش و سفرهای بین ابعادی‌اش

فلش و سفرهای بین ابعادی‌اش

        ریون (Raven) و هم‌دلی او

ریون نیز از آن دسته افرادی‌ است که در گذشت سال‌ها، توانایی‌های منحصر به فردی را به‌ دست آورده اما ناشناخته‌ترین توانایی او، درک احساسات افراد و هم‌دلی با آن‌هاست که باعث می‌شود تا اطرافیان خود را بهتر بشناسد و بهتر با آن‌ها ارتباط برقرار کند. توانایی‌های دیگرش که به سبب درگیری‌ معروف‌اش با ترایگان (Trigan)، پدرش، آن قدر پررنگ شده‌اند که قابلیت هم‌دلی و درک احساساتش، در سایه آن‌ها قرار گرفته است.

ریون (Raven) و هم‌دلی او

ریون (Raven) و هم‌دلی او

    شکارچی مریخی (Martian Manhunter) و نامرئی شدن‌هایش

شکارچی مریخی، به موجب فرازمینی بودنش از پس کارهایی برمی‌آید که هرکسی نمی‌تواند. دو نمونه از توانایی‌هایی که به‌ندرت از آن‌ها استفاده می‌کند، قدرت نامرئی شدن و لمس‌ناپذیر شدن اوست. با اینکه این دو قابلیت از جذاب‌ترین کارهایی هستند که هرکس می‌تواند انجام دهد، اما چیزهایی مانند فراقدرت، فراسرعت، پرواز کردن و تغییر شکل دادنش، آن قدر در چشم بوده‌اند که باعث شده توجه کمتری به این دو توانایی شود.

شکارچی مریخی (Martian Manhunter) و نامرئی شدن‌هایش

شکارچی مریخی (Martian Manhunter) و نامرئی شدن‌هایش

 

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و با توانایی‌های قهرمان‌های محبوب‌تان، آشنا شده باشید. حتما نظرتان را با ما در اشتراک بگذارید.

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

منبع: CBR

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

Bring it on!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.