Carnage جوکری برای اسپایدرمن! دیوانه‌ای عاشق قتل و خشونت

در کمیک‌های اسپایدرمن، به کرّات با یک ابرشروری به نام کارنیج مواجه میشویم، اما کارنیج کیست؟ با کافه کمیک همراه باشید تا از این راز پرده برداری کنیم.

در کمیک‌های اسپایدرمن، به دفعات زیادی با ابرشروری به نام کارنیج مواجه می‌شویم، اما carnage کیست؟ با کافه کمیک همراه باشید تا از این راز پرده‌برداری کنیم.

اگر شما از آن دسته هستید که بیشتر از خواندن کمیک اطلاعات مارولی خود را از فیلم‌های جذاب دنیای سینمایی مارول به دست می‌آورید، پس احتمالاً اسم کارنیج (Carnage) در فیلم Venom: Let there be Carnage به گوشتان خورده است. حتی شاید در سال 2021 با دیدن این فیلم، فهمیدید قضیه از چه قرار است و كارنيج كيست؟ هر چند از قبل باید بدانید که داستان در دنيای كميک کمی با آن‌چه در فیلم دیدیم متفاوت بوده است.

قبل از این‌که برویم سراغ اصل موضوع و ببینیم که کارنیج کیست باید بگویم که این متن حاوی لوث شدن و اسپویل فیلم ونوم 2 هست. 

در فیلم Venom: Let there be Carnage دیدیم که یک قاتل زنجیره‌ای به نام کلیتوس کسدی (Cletus Kassidy) در زندان حاضر نیست با کسی جز خبرنگار مشهور یعنی ادی براک (Eddie Brock) صحبت کند و در یکی از این ملاقات‌ها دیدیم که ادی و البته سيمبیوتی (Symbiote) که در بدن خود نگهداری می‌کند، یعنی ونوم (Venom)، با کليتوس کسدی درگیر می‌شوند و کليتوس دست ادی را گاز می‌گیرد و با خوردن خون ادی به کارنیج، یک سيمبيوت «قرمز» مبتلا می‌شود.

این طور به‌نظر می‌آید که کارنیج به نوعی فرزند ونوم است؛ حتی در یکی از صحنه‌ها شاهدیم که کارنیج ونوم را «پدر» خطاب می‌کند (اگر یادتان نیست در صحنه درگیری در کلیسا، در یک سوم پایانی فیلم، وقتی ادی و ونوم به کلیسا وارد می‌شوند، کارنیج به ونوم ادای احترام کرده و او را تهدید به مرگ می‌کند.). وقتی ونوم با دیدن کارنیج، از او می‌ترسد و او را قرمز (Red One) خطاب می‌کند، می‌فهمیم که گویا کارنیج از ونوم قوی‌تر است.

در نهایت در فیلم مي‌بينيم که وقتی کارنیج از کسدی برای دقایقی جدا می‌شود، ونوم او را می‌بلعد و همه چیز به خوبی و خوشی به پایان می‌رسد. خبر خوب برای طرفداران کارنیج و خبر بد برای بقیه، این که در کمیک‌ها قضیه به کلی متفاوت بوده است. بگذارید از اول شروع کنیم.

کارنیج از کجا آمده است؟

معرفی carnage

معرفی carnage

وقتی ونوم برمی‌گردد تا با ادی براک زندانی دوباره متحد شود، به صورت ناخواسته در همان سلول زندان، بخشی از وجودش را به عنوان فرزندی از خود به جا می‌گذارد (این نوع گردافشانی، اگر بشود نامش را گردافشانی گذاشت با توجه به این‌که لقاح جنسی در کار نبوده، هر نسل یک بار برای این سیمبیوت‌ها اتفاق می‌افتد). این تکه بجای مانده از سیمبیوت ونوم، از طریق زخمی که روی بدن کليتوس بود وارد بدن او شده، با خونش پیوند می‌خورد و او را تبدیل به کارنیج می‌کند.

نکته قابل ذکر این است که کلیتوس در آن زمان هم‌سلولی ادی براک بود و او به جرم چندین قتل در بند بود. همین پیوند با خون کليتوس باعث قرمز شدن کارنیج هم شده است. با آن‌كه کارنیج اصولا فرزند ونوم به حساب می‌آید، اما در واقع دشمن‌خونی و قسم خورده‌ی اوست(ما اصلاً در فیلم‌ها ندیدیم که ادی درست و حسابی زندانی شده باشد چه برسد به همسلولی شدن با کسدی!)

carnage توسط دیوید میکلاینی (David Michelinie) و مارک بگلی (Mark Bagley) خلق شده و اولین‌بار در سری اسپایدرمن شگفت انگیز (Amazing Spider-Man) شماره 361 در سال 1992 رسماً حضور خود را انجام داد. البته پیش‌تر هم در شماره 360 در سال 1992 کارنیج حضور لحظه‌ای داشته است.

کارنیج اولین و پرحضورترین سيمبیوت بعد از ونوم بود که در دهه 90 میلادی به دنیای کمیک معرفی شد. او در کراس اور (Crossover) اسپایدرمن با نام «نهایت کارنیج» (Maximum Carnage) بزرگ‌ترین خط داستانی مارول که حول کارنیج می‌چرخید،‌ به دنيای كميک پا گذاشت. این کمیک حتی بعدها منبع الهام بازی کامیپوتری با همین نام شد.

ترکیب کارنیج با کسدی، قاتل سریالی روانی، ترکیب خون‌خوار دیوانه‌واری ایجاد کرده که می‌شود تقریبا معادل  جوکر در میان دشمنان و شرورین اسپایدرمن شمرد. اگر ادی و ونوم بخاطر لج‌بازی و حسادت در برابر اسپایدرمن خراب کاری می‌کنند، کارنیج به صرف کشت و کشتار به این‌کار می‌پردازد و از آن نهایت لذت را می‌برد.

کسدی به کمک کارنیج از زندان فرار می‌کند و به ادامه قتل‌هایش می‌پردازد و در هر صحنه‌ی جرم، روی دیوار با خون خود می‌نویسد «کارنیج فرمان می‌راند» (Carnage rules). در بحث شناخت کارنیج نکته قابل توجه این است که او برعکس ونوم بخاطر ترکیب کامل با میزبانش، یک شخصیت واحد ایجاد می‌کند. کارنیج حتی خود را «من» در مقایسه با «ما» گفتن ادی و ونوم خطاب می‌کند.

اکثر قریب به اتفاق دشمنان اسپایدرمن، یک پیشینه‌ی غم‌انگیز و قابل درک داشته‌اند. این اصلاً برای کارنیج صدق نمی‌کند. او در طبیعت خود به دنبال قتل، تخریب، و هرج و مرج است. کلیتوس کسدی خودش به تنهایی و بدون قدرت‌های ماورایی یک سادیست و مجرم قابل توجه و در نوع خود موفق بود. با ترکیب این سیمبیوت او به یک قاتل تمام عیار و حرفه‌ای در دنیای مارول تبدیل شد. کارنیج از این طریق به قدرت غیرقابل باوری دست یافته بود و همین که خون‌ریزی و قتل را آغاز می‌کرد، غیرقابل توقف می‌شد.

چه کسی قدرتمندتر است؟ carnage یا پدرش ونوم؟

ونوم و کارنیج

ونوم و کارنیج

 

کارنیج نسخه قوی‌تر و خشن‌تر از ونوم است. درست مثل ونوم، کارنیج نسخه‌ی قوی‌تر شده از قدرت‌های مرد عنکبوتی را دارد، مانند قدرت و زور بازو، سرعت و چابکی. مانند ونوم، کارنیج هم می‌تواند حس‌های عنکبوتی اسپایدرمن را از بین ببرد کند و جلویش را بگیرد.

کارنیج بخاطر این‌که به جای سیاره کلینتار (Klyntar) در زمین به دنیا آمده، با شرایط زندگی در زمین تطبیق بیشتری پیدا کرده است. همچنین او به کسدی قدرت ترمیم شدن عطا می‌کند که باعث شده در بسیاری از موارد از احتمال مرگ حتمی جان سالم به در ببرد. کارنیج به قدری قوی است که می‌تواند در عین حال هم جلوی ونوم و هم اسپایدرمن قد علم کند و با آن‌ها بجنگد.

خوشبختانه، carnage نقاط ضعف هم دارد. هر چند او مثل ونوم نسبت به صلاح‌های صوتی حساس نیست، اما همچنان نسبت به آتش و حرارت شدید حساسیت‌هایی دارد. حتی از این نظر از ونوم ضعیف‌تر است. همچنین او در برابر آنتی-ونوم (Anti-Venom) کاملاً آسیب‌پذیر است. آنتی ونوم یک ابرقهرمان است که هدف اصلیش در زندگی شکار و از بین بردن سیمبیوت‌هاست.

سرگذشت و پایان کارنیج

سرگذشت و پایان کارنیج

سرگذشت و پایان کارنیج

 

در طی دهه 90 میلادی کارنیج شخصیت پرحضوری در سری کمیک‌های اسپایدرمن محسوب می‌شد. در طول این زمان او بارها از کسدی جدا شد و با شخصیت‌های دیگری اتحاد برقرار کرد. او با شخصیت‌هایی مثل موج‌سوار نقره‌ای (Silver Surfer)، بن رایلی (Ben Reilly) یکی از کلون‌های اسپایدرمن و دکتر اختاپوس (Doctor Octopus) تركيب شد.

این ترکیب‌ها منجر به ايجاد شخصیت‌هایی با محبوبیت کمتر مثل اسپایدر-کارنیج (Spider-Carnage) یا کارنیج کیهانی (Cosmic Carnage) شد و در نهایت صدای طرفداران را درآورد. آن‌ها معتقد بودند که حضور کارنیج در کمیک‌های اسپایدرمن بیش از حد شده و عملاً شورش درآمده است.

هرچند یکی از ترکیب‌های جذاب که مورد استقبال قرار گرفت، اتحاد او با نورمن آزبورن (Norman Osborn) یا همان گابلین سبز (Green Goblin) در فصل آخر سری اسپایدرمن شگفت انگیز به نوشته‌ی دن اسلات (Dan Slott) بود. او با آفرینش شرور جدید یعنی گابلین قرمز (Red Goblin) به این شخصیت جان تازه بخشید.

هرچند این اتحاد چندان طولانی نبود و زود از دست رفت، اما کارنیج یک بار دیگر در سال 2019 با کامیک «تماماً کارنیج» (Absolute Carnage) سر زبان‌ها افتاد. در این کمیک می‌بینیم که کارنیج سعی دارد هر کسی روی زمین که حتی برای دوره‌ای کوتاهی با یک سیمبیوت اتحاد برقرار کرده را از میان بردارد. اینجاست که نشان می‌دهد کارنیج دیگر تنها مشکل اسپایدرمن و ونوم نیست و داستان فراتر از این موضوع پیش رفته است.

در نهایت به‌نظر آمد که مارول هم موافق حضور مکرر کارنیج است. در سال 2004 در کامیک انتقام‌جویان جدید (New Avengers) دیدیم که کارنیج توسط سنتری (Sentry) از وسط نصف و در جو زمین رها شد تا بمیرد. اما بازی همین‌جا به پایان نرسید. در سال 2005 تنفر مشترک اسپایدرمن و ونوم نسبت به کارنیج باعث شد این دو دشمن قسم خورده، برای پایان بخشیدن به حکومت کارنیج همکاری کنند.

در این زمان بود که معلوم شد این سیمبیوت به این راحتی‌ها از کسدی جدا نخواهد شد و یک زخم کوچک بر تن کسدی کافی بود تا دوباره کارنیج را فعال کند. این دو از قهرمانان دیگر مارول مثل کاپیتان آمریکا (Captain America)، بلک کت (Black Cat)، کلاک (Cloak) و دگر (Dagger) برای شکست کارنیج یاری جستند (این داستان همکاری پیش‌بینی نشده‌ی دو دشمن مرا یاد همکاری بتمن و جوکر در داستان بتمن که می‌خندد انداخت).

Carnage خارج از کمیک‌ها

carnage خارج از کمیک‌ها

carnage خارج از کمیک‌ها

 

همان طور که کمی بالاتر خواندید کارنیج در فیلم Venom: let there be Carnage  و همچنین در بازی کامپیوتری به نام Maximum Carnage خارج از صفحات کمیک دیده شده است. کارنیج در سری‌های انیمیشنی اسپایدرمن هم قبلا خودی نشان داده است. اولین حضور انیمیشنی کارنیج در سریال 1994 «اسپایدرمن: سریال انیمیشنی» (Spider-Man: The Animated Series) بود و نقش پررنگی بازی کرد.

او همچنین در سریال اسپین آف (Spinoff) اسپایدرمن نامحدود (Spider-Man Unlimited) اهمیت ویژه‌ای داشت. کارنیچ در طی سالیان، بخشی از بازی لگو قهرمانان مارول (LEGO Marvel Superheroes) و همچنین Marvel Puzzle Quest بوده است. بازی که از روی قسمت دوم فیلم اسپایدرمن شگفت انگیز در سال 2014 ساخته شد، به ما نشان داد که حضور کارنیج قرار بود به چه صورتی باشد. هرچند که متاسفانه یا خوشبختانه این سری دیگر ادامه پیدا نکرد.

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Carnage جوکری برای اسپایدرمن! دیوانه‌ای عاشق قتل و خشونت
  • نام : کارنیج
  • خالق : دیوید میشلینی (نویسنده)، اریک لارسن (طراح)، مارک بگلی (طراح)
  • اولین اثر : مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز شمارهٔ ۳۴۵ (مارس ۱۹۹۱)
  • متعلق به کمپانی : مارول کمیکس
  • لقب ها : اسپایدر کارنیج، رد گابلین، کارنیج کیهانی، بچه گابلین
  • محل تولد : کلینتار
  • معروفترین آثار : Maximum Carnage Absolute Carnage Amazing Spider-Man: Red Goblin Venom vs. Carnage Carnage Carnage, U.S.A What Dwells Beneath Carnage: Black, White & Blood
  • قابلیت ها : قدرت ابر انسانی، خود درمانی، توانایی چسبیدن به سطوح مختلف، توانایی تبدیل به ذرات مولکولی، ساخت تیر و اسلحه، فناناپذیر، سرعت بالا
  • شغل :
  • حالت های دیگر : کارنیج زامبی کارنیج خزنده کارنیج آدم خوار پیتر پارکر کارنیج بیزارنیج
  • همکاران: شیریک دیمو گابلین کاریون
  • دشمنان: مرد عنکبوتی ونوم Black Cat Hybrid کاپیتان مارول