بازنشستگی بتمن | ۱۲ باری که بتمن دست از کار کشید

بازنشستگی بتمن

بارها اتفاق افتاده که شوالیه تاریکی در سری فیلم‌هایش کشته شده است یا حداقل ما اینطور فکرمی‌کردیم. اکنون قصد داریم دقیقا به موضوع بازنشستگی بتمن و اینکه چند بار مرگش را جعل کرده است، بپردازیم.

بازی جدید دی سی، جدیدترین بازی از مجموعه داستان‌های طولانی در مورد دست کشیدن شوالیه تاریکی از جنگ علیه جنایت است. تا زمانی که شهر گاتهام همچنان پابرجاست، بتمن همیشه آنجا خواهد بود و نیروهای تاریکی را دور نگه می‌دارد. شوالیه‌های گاتهام (Gotham Knights) نسخه‌ای از دنیای دی سی را معرفی می‌کند که در آن بتمن ظاهراً کشته شده و ادامه راه خود را به همکاران سابقش واگذار می‌کند.

همانطور که مشخص است، این اولین داستان دی‌سی است که دنیایی بدون شوالیه تاریکی را به ما نشان می‌دهد. در طول سال‌ها کمیک‌ها، نمایش‌ها و فیلم‌های زیادی برای بررسی این موضوع ساخته شده که در آن‌ها بروس وین در عمل کشته می‌شود یا به سادگی از بتمن بودن دست می‌کشد تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. در این لیست موارد مهمی وجود دارد که هر طرفدار بتمنی باید بداند. علاوه بر آن شاید برخی از عناصر زیر در رویدادهای شوالیه‌های گاتهام‌ نیز نقش داشته باشند! تا انتهای مقاله همراه کافه کمیک باشید.

  • بازنشستگی بتمن در Earth-2 Batman
بازنشستگی بتمن در Earth-2 Batman

بازنشستگی بتمن در Earth-2 Batman

در دنیای کلاسیک، Earth-2 خانه نسخه‌های اصلی دوران طلایی بتمن، سوپرمن و زن شگفت‌انگیز و همچنین فرزندان آن‌ها است. در این دنیا بتمن با کت‌وومن ازدواج می‌کند و از تجارت ابرقهرمانی خارج می‌شود و دیک گریسون (Dick Grayson) بزرگسال را برای ادامه مبارزه تنها می‌گذارد. هلنا دختر بروس و سلینا، در نهایت به شکارچی تبدیل می‌شود و بروس نبردی مرگبار با یک جنایتکار قدرتمند به نام بیل جنسن (Bill Jensen) را تجربه می‌کند.

دی سی بعداً نسخه جدیدی از Earth-2 را به عنوان بخشی از راه اندازی مجدد New 52 معرفی کرد. در این دنیا بتمن، سوپرمن و زن شگفت‌انگیز جان خود را فدا می‌کنند تا از سیاره در برابر نیروهای دارکساید (Darkseid) محافظت کنند. شنل بتمن ابتدا به پدر جدا شده بروس، توماس و سپس به دیک گریسون می رسد.

  • The Dark Knight Returns
بازنشستگی بتمن

بازنشستگی بتمن

احتمالاً هیچ برداشت شاخص‌تری از رمان «بتمن بازنشسته» به‌اندازه رمان گرافیکی «بازگشت شوالیه تاریکی» اثر فرانک میلر در سال ۱۹۸۶ وجود ندارد. در این جهان، قهرمانان لیگ عدالت میانسال هستند و عمدتاً توسط دولت ایالات متحده مجبور به بازنشستگی می‌شوند. در طول داستان بتمن برای آخرین بار با توفیس (Two-Face) و جوکر روبه‌رو می‌شود. وی گروه موتانت گنگ (Mutant Gang) را سرکوب می‌کند و رابین جدیدی به نام کری کلی (Carrie Kelley) را به خدمت می‌گیرد.

بت‌من حتی موفق می‌شود قبل از اینکه مرگ خود را جعل کند، یک مبارزه درست و حسابی با مرد آهنین داشته باشد. میلر این حماسه را از طریق چندین اسپین آف و دنباله ادامه داده است، آخرین آن‌ها در سال ۲۰۱۹ در بازگشت شوالیه تاریکی اتفاق افتاده است: فرزند طلایی (The Golden Child)، که کری را به عنوان بتمن جدید نشان می دهد.

  • Knightfall

Knightfall

Knightfall

دی سی در سال ۱۹۹۲ با کشتن مرد آهنین در صفحات سوپرمن شماره ۷۵ تیتر خبرها شد. چاره‌ای نبود جز آنکه که آن‌ها همان فرمول را برای فرنچایز بتمن نیز اعمال کنند. کراس اوور نایت فال (Knightfall) در سال ۱۹۹۳ بتمن را در مقابل بِین (Bane) قرار می‌دهد، شروری که به اندازه خود شوالیه تاریکی زیرک است. بعد از اینکه دشمن خود را از پا درآورد، بِین در نبرد تن به تن بتمن را شکست داده و کمر او را می‌شکند.

با این حال این تازه شروع یک فصل تاریک در حرفه بتمن است. بروس شنل بتمن را به دره ژان پل (Jean-Paul Valley)، مزدور دیوانه سابق عزرائیل می‌دهد. بتمن جدید به لطف ذهن ناپایدار و روش های خشونت آمیز خود به سرعت ثابت می‌کند که تهدیدی بزرگتر برای شهر گاتهام است.

در طول داستان‌های بعدی نایت گِست (Knightquest) و نایت اِند (KnightsEnd)، بروس موفق می‌شود بدن شکسته‌اش را التیام بخشد، دوباره با بتمن درونی‌اش ارتباط برقرار کند و در نهایت جانشین خود را برای حق پوشیدن شنل به چالش بکشد.

  • Batman: Prodigal

Batman: Prodigal

Batman: Prodigal

به محض اینکه بروس وین به شغل قبلی خود در نایت‌اِند بازگشت، بلافاصله ردای خود را به دیک گریسون در Batman: Prodigal واگذار کرد. حتی زمانی که بروس شهر را ترک می‌کند تا دوباره مسیر ابرقهرمانی‌اش را پیدا کند، دیک در نقش شوالیه تاریکی دچار مشکل می‌شود و شرورانی را که هنوز هم پس از حملات بِین در لَم هستند، گرد هم می‌اورد. این داستان همچنین برای تقویت پیوند بین دیک و سومین رابین بتمن، تیم دریک (Tim Drake) نیز قابل توجه است.

  • The New Batman Adventures: Chemistry

The New Batman Adventures: “Chemistry”

Batman: The Animated Series در یکی از اپیزودهای پایانی به نسخه خاص خود از داستان بازنشستگی بتمن پرداخت. بروس در «کمیستری» چنان شیفته زنی به نام سوزان مگوایر (Susan Maguire) می‌شود که از او خواستگاری می‌کند و از بازی‌های شبانه‌اش دست می‌کشد. آیا عشق واقعاً نیرویی به اندازه کافی قدرتمند است که نیاز وسواسی بروس به مشت زدن جنایتکاران را از بین ببرد؟

البته که نه. به نظر می‌رسد سوزان موجودی است که توسط پویزن آیوی (Poison Ivy) خلق شده و مشغول هدف قرار دادن افراد ثروتمند گاتهام به امید سرقت ثروت آن‌ها است. بروس به خود می آید و سوزان را رها می‌کند تا در یک کشتی در حال غرق شدن، غرق شود.

  • بازنشتگی بتمن در Batman: Battle for the Cowl

بازنشتگی بتمن در Batman: Battle for the Cowl

بازنشتگی بتمن در Batman: Battle for the Cowl

دی سی در سال ۲۰۰۸ در Final Crisis کاری غیرقابل تصور انجام داد، بتمن در یک مبارزه با دارک‌ساید قدرتمند جان خود را از دست داد و وارد دوره بازنشستگی بتمن شدیم. گرچه در پایان سریال مشخص شد که بروس نمرده است، بلکه صرفاً توسط فرمان امگای دارک‌ ساید در زمانی به گذشته رفته است. با این حال تا آنجا که هر کسی در لیگ عدالت می‌دانست، او مرده و رفته بود.

این موضوع باعث ایجاد کراس اووری به نام Battle for the Cowl شد، با قهرمانان متعدد و حتی چند نفر شرور که همگی برای حق تبدیل شدن به بتمن جدید با هم رقابت می‌کنند. این مسئولیت در نهایت بر عهده دیک گریسون می‌افتد، که با پسر بتمن، دامیان متحد می‌شود تا یک دوگانه داینامیک جدید تشکیل دهند. حتی پس از بازگشت بروس، دیک یک سال دیگر را در نقش بتمن ماند تا آن‌که سرانجام به هویت نایت وینگ (Nightwing) خود بازمی‌گردد.

  • The Dark Knight Rises
بتمن در The Dark Knight Rises

بتمن در The Dark Knight Rises

سه گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان بتمن را در آغاز، اوج و گرگ و میش زندگی حرفه‌ای او به نمایش می‌گذارد. شوالیه تاریکی برمی‌خیزد در سال ۲۰۱۲ چند نشانه از (The Dark Knight Returns) فرانک میلر و کراس اوور (Knightfall) می‌گیرد. بروس پس از پیروزی توخالی خود در پایان شوالیه تاریکی سال ۲۰۰۸، بتمن بودن را رها کرد و به یک گوشه نشین تبدیل شد اما وقتی تروریستی به نام بِین گاتهام را تهدید می‌کند، بروس بسیار مشتاق است که لباسش را دوباره بپوشد و جنگ صلیبی خود را از سر بگیرد.

مانند نایت فال، بتمن تهدیدی که بِین ایجاد می‌کند را دست کم می‌گیرد و درنهایت کمرش شکسته می‌شود اما بروس راه بازگشت به سلامت و خروج از یک گودال واقعی را دنبال می‌کند و در نهایت درست به موقع به گاتهام باز می‌گردد تا شهر را از نابودی هسته‌ای نجات دهد. دنیا بر این باور است که بتمن جان خود را در این راه فدا کرد. درعوض فیلم با فاش شدن اینکه او مرگ خود را جعل کرده و اکنون با سلینا کایل (Selina Kyle) در خفای بی سروصدایی است، به پایان می رسد.

گاتهام همیشه باید یک بتمن داشته باشد و آخرین شات فیلم نشان می‌دهد که جان بلیک (John Blake)، پلیس جنگی، شوالیه تاریکی جدید است. حیف که احتمالاً هرگز واقعاً شوالیه تاریکی ۴ را نخواهیم دید.

  • Batman: Superheavy
بازنشستگی بتمن

بازنشستگی بتمن

گرانت موریسون (Grant Morrison)، نویسنده بحران پایانی (Final Crisis) گفته است که هر نویسنده بتمن باید قبل از اینکه کارش تمام شود، هم تولد و هم مرگ را برای (Caped Crusader) به ارمغان بیاورد. برای اسکات اسنایدر (Scott Snyder)، نویسنده بتمن جدید ۵۲، این مرگ در بتمن: پایان بازی (Batman: Endgame) در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد، که با مرگ بتمن و جوکر در آغوش یکدیگر در زیر زمین به پایان رسید.

اسنایدر و هنرمند گرگ کاپولو (Greg Capullo)، به جای اینکه دیک گریسون دوباره شنل و کلاه را در دست بگیرد، از کمیسر گوردون بتمن جدیدی ساختند. گوردون در کنار یک بت‌مکا (Bat-mecha) با نام مستعار راکی (Rookie)، اولین شوالیه تاریکی گاتهام سیتی می شود که توسط دولت در فیلم (Batman: Superheavy) مورد تایید قرار گرفته است.

در طول این داستان خوانندگان متوجه می شوند که بروس و جوکر هر دو از مرگ ظاهری خود به لطف استخری از یک ماده شیمیایی سری به نام دیونزیوم (Dionesium) جان سالم به در برده‌اند. هر دو مرد به سلامت بازگشتند، هرچند هیچ خاطره‌ای از زندگی قدیمی خود ندارند اما وقتی شرور جدیدی به نام آقای بلوم (Mr. Bloom)شهر را تهدید می‌کند، بروس چاره‌ای جز این ندارد که مغزش را شوک دهد و یک بار دیگر تبدیل به بتمن شود. بعد از این قضیه او یک لباس جدید و جذاب بر تن می‌کند.

  • Batman ’66 Meets Wonder Woman ’77

Batman ‘66 Meets Wonder Woman’ 77

Batman ‘66 Meets Wonder Woman’ 77

 

Batman ‘66 Meets Wonder Woman’ 77 نه تنها کراس اوور تلویزیونی ابرقهرمانی که همیشه آرزویش را داشتیم را به ما داده، بلکه نشان می‌دهد بعد از لغو سریال بتمن وست (West’s Batman) چه اتفاقی می‌افتد. هنگامی که یک بروس میانسال در سال ۱۹۷۷ با دایانا پرینس (Diana Prince) ملاقات می‌کند، شکست نهایی خود در نقش بتمن را به یاد می‌اورد.

جوکر که از یک شوخی مبتذل به یک دیوانه قاتل تبدیل شد، در نهایت هویت مخفی بتمن را کشف کرد و به وین مانور (Wayne Manor) حمله کرد. آلفرد از ترس، جان باخت و باعث شد بروس دشمنش را بکشد. در مجموع پایان بسیار ناراحت کننده‌ای برای بتمن است اما حداقل بروس می‌تواند از طریق تیمش با واندر وومن (Wonder Woman) رستگاری را پیدا کند.

  • The Arrowverse

بتمن در The Arrowverse حضور دارد؟

بتمن در The Arrowverse حضور دارد؟

برای سال‌ها، این موضوع که آیا Arrowverse واقعاً یک بتمن دارد یا خیر، بحث اصلی بود. این معما در نهایت با معرفی کیت کین (Kate Kane) دختر عموی بروس در کراس اوور (Elseworlds) در سال ۲۰۱۸ حل شد. به نظر می‌رسد یک بتمن در این جهان وجود داشته است اما او سال‌ها پیش به طرز مرموزی ناپدید شد. در نهایت بینندگان بت‌وومن متوجه شدند که بتمن در مقطعی پس از اینکه ظاهراً جوکر را کشته، به تبعید رفته است.

متأسفانه بتمن هرگز در نمایش بت‌وومن بجز چند فلش بک سریع ظاهر نمی‌شود. این سریال نزدیک‌ترین جایی که تا به حال به حضور واقعی بروس وین داشت. در کراس اوور (Crisis on Infinite Earths) در سال ۲۰۹۱ بود، جایی که کیت با نسخه بسیار پیچیده‌ای از پسر عمویش از یک جهان موازی آشنا می‌شود.

  • بازنشستگی بتمن در Dark Crisis on Infinite Earths

Dark-Crisis-on-Infinite-Earths

Dark Crisis on Infinite Earths

به نظر می‌رسد که دنیای دی سی نمی‌تواند بیش از چند سال بدون اینکه توسط یک بحران دیگر ویران شود، بگذرد. بحران تاریک ۲۰۲۲ در زمین های بی نهایت (Infinite Earths) دومین بحرانی است که منجر به مرگ آشکار بتمن می‌شود. او و سایر اعضای لیگ عدالت، در همان ابتدای کراس اوور در نبردی علیه پریا (Pariah) نابود می‌شوند.

مرگ‌ این قهرمانان، جوان‌ترهای لیگ عدالت مانند جان کنت (Jon Kent) و دیک گریسون (Dick Grayson) را مجبور می‌کند تا جای خالی آن‌ها را پر کرده و از زمین در برابر یکی از بزرگترین تهدیداتش دفاع کنند. جای تعجب نیست که در نهایت مشخص می‌شود این قهرمانان نمرده‌اند، بلکه در دام واقعیت‌های دروغینی افتاده‌اند که برای دور نگه داشتن آن‌ها از انجام ماموریت طراحی شده‌اند. Dark Crisis اولین جایی نیست که بازنشستگی بتمن در آن به تصویر کشیده می‌شود و مطمئنا آخرین بار نیز نخواهد بود.

به نظر شما داستان بروس وین چگونه باید به پایان برسد؟ نظر خود را در مورد این داستان‌های بت کلاسیک در نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: ign

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

بازنشستگی بتمن | ۱۲ باری که بتمن دست از کار کشید
  • نام : بتمن
  • خالق : بیل فینگر و باب کین
  • اولین اثر : شماره ۲۷ Detective Comics سال ۱۹۳۹
  • متعلق به کمپانی : دی سی
  • لقب ها : بروس وین، Caped Crusader، The Dark Knight
  • محل تولد : گاتهام
  • معروفترین آثار : The Killing Joke - The Dark Knight Returns - Year One - The Long Halloween - Death of Family
  • قابلیت ها : بزرگ‌ترین کارآگاه دنیا! - هوش بالا - مسلط به تقریبا تمامی هنرهای رزمی - در اختیار داشتن به‌روزترین فناوری‌ها
  • شغل : وارث و رییس کمپانی وین
  • حالت های دیگر : توماس وین (فلش‌پوینت) - تری مکگینیز (بتمن بیاند) - DAWNBREAKER
  • همکاران: رابین آلفرد جیمز گوردون زن گربه‌ای بت گرل
  • دشمنان: جوکر پنگوئن مستر فریز ریدلر دو چهره Bane