پيچيده‌ترين شخصيت شرور دی سی، ‌بتمنی كه میخندد كيست؟

پيچيده‌ترين شخصيت شرور دي سی، ‌بتمنی كه میخندد كيست؟

در دنياي دی سی، شخصيت‌های شرور و ترسناك زيادی وجود دارند اما هيچ‌كدام به پای فرمانروای مولتيورس تاريك، يعنی بتمنی که میخندد نمی‌رسند.

در طول تاریخ بلند بالای دی سی، تا مدت‌های مدید، لقب ترسناک‌ترین شرور به جوکر تعلق داشت، تا اینکه در سال 2017 اسکات سیندر و گرگ کاپولو شخصیت پیچیده و شیطانی به دنیای دی سی معرفی کردند. او حتی جوکر، شاهزاده والامقام شرورین را به لرزه می‌اندازد. بتمنی که می‌خندد، با اینکه نسبتا شخصیت جدیدی در این دنیای وسیع به حساب می‌آید اما همین حالا هم بزرگ‌ترین نیروی شیطانی کل مولتیورس حساب می‌شود. خدایی منحوس و شیطانگون که از کابوس‌‌ها قدرت می‌گیرد.

در داستان‌های دی سی خیلی رایج نیست که دشمنان بتمن، کل لیگ عدالت را برای مبارزه و مقابله بسیج کند. اگر به دشمنان هر یک از افراد این لیگ دقت کنیم می‌بینیم در مقایسه با دشمنان سوپرمن، که دارکساید (Darkseid) و برین‌یاک (Brainiac) را شامل می‌شود و برای قرن ها دنیا را تحت تصرف داشتند یا دشمنان واندر وومن، که رسما از افسانه‌ها سر بر می‌آورند یا حتی دشمنان گرین لنترن که کل ارتش فضاییان را درکنار خود داشته اند، دشمنان بروس وین شبیه یک مشت زورگوی محلی به‌نظر می‌آیند.

با تمام این‌ها، بتمنی که میخندد آنقدر قدرتمند است که نه تنها می‌تواند خدایان را به خاک و خون بکشد، بلکه می‌تواند کل واقعیت کنونی را به گونه‌ای بازنویسی کند که تبدیل به یک جهنم به تمام معنا شود.

بتمنی که می‌خندد

بتمنی که می‌خندد

 

‌اما سوال اصلی:

بتمنی که می‌خندد کیست؟!

در واپسین صفحه‌ی کمیک دارک دیز (Dark Days) در سال 2017، نماینده ی برحق مولتیورس تاریک، بتمنی که می‌خندد، چهره می‌نماید. مولتیورس تاریک، خوشه‌ای از دنیاهای توقف‌ناپذیری است که از کابوس‌های ساکنین دنیای نخستین ایجاد شده‌ است. بتمنی که میخندد، نمایانگر تاریک‌ترین و بدترین حالت ممکن بتمن است. شخصیتی که نشانگر زمانی است که جوکر نه تنها توانسته بروس را مجبور کند که از خط قرمز «قتل ممنوع» عبور کند، بلکه جایگزین بالحق جوکر شود که اصطلاح «آخرین خنده» را از آن خود کرده است.

بتمن همیشه به اینکه دشمن خونی‌اش برایش نقشه‌ی دیگری زیر سر داشته باشد و کاسه‌ای زیر نیم کاسه‌اش باشد، شک داشت. مطمئن بود که این نقشه‌ی شیطانی در لحظه مرگش برملا خواهد شد. در دنیای تاریکی که با عنوان زمین -22 شناخته شده است، این سناریو به واقعیت بدل می‌شود. بروس وین تبدیل به بتمنی که میخندد می‌شود، ادغامی پیچیده از بتمن و جوکر که لباس چرم پوشیده و با عینک خاصی که به چشم می‌گذارد می‌تواند با نگاه به هر کسی تاریک‌ترین بخش وجودش را ببیند.

بتمنی که می‌خندد کیست؟!

بتمنی که می‌خندد کیست؟!

 

در دنیای از هم پاشیده‌ی بروس در مولتیورس تاریک، بتمنی که میخندد دقیقا در لحظه‌ای شکل می‌گیرد که بروس از کوره در رفته و گردن جوکر را می‌شکند. بعد از سه روز که این بلا سر بروس می‌آید، خانواده خودش را در غارخفاشی به ضرب گلوله از پا در می‌آورد. در یک هفته تمام اعضای لیگ عدالت را در هم می‌شکند و می‌کشد و تا جایی پیش می‌رود که سوپرمن و پسرش را با نوع خاصی از کریپتونیت سیاه مسموم کرده و قبل از اینکه سوپرمن و پسرش، خودشان را به دستان بی‌رحم مرگ بسپارند، لویس لین را به قتل می‌رسانند.

بعد از فتح زمین تاریک خودش، خدای خفاشی باستانی، به نام بارباتوس (Barbatos) به ملاقاتش می‌آید تا به این بتمن کابوس‌گانه كمك كند تا قدرت‌هایش در دنیاهای ناشناخته دیگر انتشار دهد. برای اینکه به اهداف شوم بتمنی که میخندد پی ببریم ابتدا باید با بارباتوس آشنا شویم. بارباتوس، اژدهای جهان‌ساز، که از قرن‌ها و سال‌ها پیش، وظیفه داشت دنیاهای ناپایداری را از کابوس تغذیه می‌کنند به فراموشی بکشاند.

فراموشی که حالا در قالب مولتیورس تاریک توسط موجودات تایتان-مانندی به نام الفیوس(Alpheus)، تجلی نوعی جدید از واقعیت را به عرصه وجود می‌آورد. دریای خروشان مولتیورس تاریک، وسعتی بی‌انتها از امکانات جدید بود که الفیوس تمام امیدها و ترس‌های زمین اولیه (Earth-Prime) را به دنیای جدید می‌کشاند تا به مولتیورسی بسیار عظیم‌تر تبدیل شود.

بتمنی که می‌خندد کیست؟!

بتمنی که می‌خندد کیست؟!

 

کیهان در صلح و صفا بود تا اینکه تایتان توسط زیردست خود یعنی همان بارباتوس تشنه تخریب، به قتل رسید. این باعث شد جهان‌های شکست خورده بیشتر از آن‌چه باید به دست نابودی و پوسیده شدن بیافتند که منجر به ایجاد بحران عظیم دی سی در سری Dark Nights: Metal شود. عطش بارباتوس با کشتن خالق خود آرام نگرفت و تصمیم گرفت تمام جهان‌هایی که اساس آن‌ها خوبی است را به نابودی بکشاند.

خدای خفاش از بتمن به عنوان پورتال زمین اولیه استفاده كرد (رابط بین چندجهان و مولتیورس) و فرستاده شوم خود، بتمنی که می‌خندد را فرستاد تا بر تمام واقعیت‌ها غلبه کند. بتمنی که میخندد با قدرت‌هایی از جهان ضد ماده مي‌گرفت و لیگی از شوالیه‌های تاریکی پیچیده تحت به فرمانش، زمین اولیه را به یک جهنم به تمام معنا بدل کرد و شرورانی مانند پويزن ايوی (Poison Ivy)، ريدلر (Riddler) و بين (Bane) را به نیمه-خدایان سادیستی بدل کرد. شهرهایی مانند گاتهام، متروپلیس و سنترال سیتی یک بار دیگر تبدیل به مناظر وحشتناکی شدند. ناله‌های درد و رنج ساكنين زمين اوليه (Earth-Prime) در گوش خدای خفاش مانند موسیقی کر و بتمنی که میخندد رهبر اهریمنی آن بود.

Dark Nights: Metal

Dark Nights: Metal

 

اگرچه بتمنی که میخندد تنها شخصیت شرور DC نیست که یک بحران تهدید کننده جهانی آغاز می‌کند اما او یکی از معدود شخصیت‌های منفی داستان‌های بتمن است که این کار را در چنین مقیاس عظیمی انجام می‌دهد. او به  زمين اوليه در مقیاس کیهانی Anti-Monitor ضربه زد. اگرچه او در نهایت توسط تیم غیرمحتمل بتمن و جوکر سرنگون شد، شوالیه تاریکی مولتی‌ورس تاریکی به سختی در دسته‌ی شکست خوردگان قرار می‌گیرد. در واقع شکست او در پایان Dark Nights: Metal فقط او را قوی‌تر کرد.

برای جبران آسیب وارد شده توسط بارباتوس و همراهش، لیگ عدالت خود را با فلزی خداگونه به نام عنصر X مسلح کردند که زمین را به حالت قبلی خود بازگرداند. این حرکت همچنین بر دیواره‌ی منبع اصلی یک ترک وارد کرد، که باعث شد خدای هرج و مرج، یک موجود باستانی و بسیار قدرتمندتر را آزاد کند.

مدت کوتاهی پس از شکست، بتمنی که میخندد، نقشه‌ای جدیدی طرح ریزی کرد. ابتدا تلاش کرد تا همه شهروندان گاتهام را به ارتشی از هیولاهای جوکری تبدیل کند و بعداً به طور مخفیانه کمیسر گوردون و چندین عضو پشتیبان لیگ عدالت را با باترانگ‌های مسموم شده با فلز تاریک آلوده کرد و برای تمسخر بیشتر بتمن، ردی از تمام بروس وین‌های مرده را از دنیاهای دیگر بر جای گذاشت.

بروس وین‌هایی که لباس بتمنی خود را كنار گذاشته بودند تا یک زندگی عادی در پیش بگیرند. این مصیبت، شوالیه تاريكي زمين اوليه را مجبور کرد که با بدترین ترس خود روبرو شود، یعنی خود دچار جنون جوکر شود. بروس با قدرت اراده و به کمک عشق و پشتیبانی همراه خود، نیمه‌ی تاریک خود را آرام کرد و از بین برد اما یک بار دیگر، بتمنی که میخندد برای انتقام بازگشت.

پرپچوا (Perpetua)

پرپچوا (Perpetua)

 

از زمان پایان وحشیانه Dark Nights: Metal، اسکات اسنایدر در حال ساخت رویدادی است که DC قول داده است که بحران پایان دهنده به همه بحران‌ها باشد؛ در واقع یک «ضد بحران». در مرکز این گرداب، بتمنی که می‌خندد قرار دارد. اگرچه حمله اولیه بتمن‌های کابوسی با شکست مواجه شد، حمله آن‌ها به جهان نخست به طور ناخواسته پرپچوا (Perpetua) را آزاد کرد. پرپچوا الهه‌ای است که از قدرت انرژی بحران تغذیه می‌کند.

سوپرمن شرور شده و رئیس جمهور سابق ایالات متحده، لکس لوتر، تلاش کردند تا از قدرت Perpetua برای خود استفاده کنند (همانطور که در رویداد Year of the Villain دی سی مشاهده شد) اما هیچ کس جز بتمنی که می‌خندد، قدرت او را غصب نکرد. برای اینکه آسیبی که لکس دید را درک کنیم باید گفت که حتی جوکر به طور خاص به لکس هشدار داده بود که به شخصیتی شرور از مولتيورس تاريك اعتماد نکند و تا آنجا پیش رفت که با عصبانیت Legion of Doom را ترک کرد.

بتمنی که میخندد، با یک ارباب شرور جدید، نه تنها زمين اوليه را به کابوس تبدیل می‌کند، بلکه اين بلا را بر سر كل مولتيورس مي‌آورد. این بار واندر وومن با استفاده از اره برقی او را تا پای مرگ می‌برد و به دنیای پر هرج و مرجش پایان می‌بخشد. بتمنی که می‌خندد از آلفرد خود می‌خواهد تا مغزش را در بدن یک کلون بروس وین دکتر منهتن (بتمنهتن) بکارد و سرانجام به خدایی برسد و خود را تاریک‌ترین شوالیه معرفی کند.

بتمنی که میخندد نه تنها از دیگر شخصیت‌های شرور دی سی از نظر سطح قدرت پیشی می‌گیرد، بلکه به معنای واقعی کلمه خدای کابوس‌ها است. هنگامی که اسکات اسنایدر و گرگ کاپولو توسط دی سی مأموریت یافتند تا یک رویداد آخرالزمانی «بحران تاریک» را ایجاد کنند، آن‌ها از این موقعیت برای خلق شخصیتی استفاده کردند که آنقدر پیچیده است که باعث می‌شود همه شرورهای دیگر آرام و کوچک به نظر برسند. مهم‌تر از آن، او ممکن است به طور کلی پایانی بر «دوران بحران» دی سی باشد. در آخرین رویداد بتمنی که میخندد ، اسنایدر و کاپولو Dark Nights: Death Metal تمام بحران‌های قبلی دی سی را در یک خط داستانی غول پیکر ترکیب خواهند كرد.

هم دی سی و هم رقیبش مارول متهم به استفاده بیش از حد از خطوط داستانی عظیم برای تحت فشار قرار دادن خوانندگان برای خرید کتاب‌های گران قیمت هستند اما با توجه به اینکه اخیراً بازار کتاب‌های کمیک تا اندازه قابل توجهي ناپایدار بوده است، منطقی است که ناشران به اشباع کردن بازار با بلایای بزرگ‌تر از اتفاقات کوچک پیش پا افتاده‌ی زندگی ادامه دهد. چه بتمنی که میخندد پایانی بر حلقه بحران‌های بی‌نهایت دی‌سی باشد و چه نباشد، برای نویسندگان آینده سخت خواهد بود که از ساخته‌های پیچیده اسنایدر و کاپولو بالاتر بروند.

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

منبع: Screenrant

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه در حال حاضر

  1. salam:grinning:nazarie jaleby bod

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پيچيده‌ترين شخصيت شرور دی سی، ‌بتمنی كه میخندد كيست؟
  • نام : بروس وین (Bruce Wayne)
  • خالق : اسکات اسنایدر (Scott Snyder) و گرگ کاپولو (Greg Capullo)
  • اولین اثر : کمیک Dark Days: The Casting - انتشار سپتامبر ۲۰۱۷
  • متعلق به کمپانی : دی سی
  • لقب ها : Batman, The Darkest Knight, Joker, The One Who Laughs
  • محل تولد : Earth -22 (Dark Multiverse)
  • معروفترین آثار : Dark Nights: Metal، Dark Nights: The Batman Who Laughs، The Batman Who Laughs، Dark Nights: Death Metal، شماره ۱۲ کمیک Teen Titans
  • قابلیت ها : هوش فوق العاده، مهارت‌های رزمی قوی، سلاح‌های مرگبار و پیشرفته، آگاهی کیهانی، قدرت ، سرعت و حواس فوق بشری، سفر بین بعدی، جذب انرژی، جاودانگی
  • شغل : وارث کمپانی وین
  • حالت های دیگر : فلش‌پوینت - بتمن بیاند - بتمن - White Lantern - Dawnbreaker
  • همکاران: Barbatos Red Death Murder Machine The Grim Knight Robin King Perpetua
  • دشمنان: Joker Court of Owls Batman Superman Wonder Woman The Flash (Barry Allen) Nightwing Harley Quinn Doctor Fate