با اولین قهرمان های دی سی آشنا شوید

با اولین قهرمان‌های دی سی آشنا شوید

دی سی فعالیتش در صنعت کمیک را با شخصیت «سوپرمن» آغاز کرد. با کافه کمیک همراه باشید تا با اولین قهرمان های دی سی و کمیک‌هایشان آشنا شویم.

دی سی کامیکس با سابقه‌ای غنی که تقریباً یک قرن را در بر می‌گیرد از زمان آغاز به کار خود یک وزنه مهم در دنیای کمیک بوده است. دی سی به عنوان پیشگام در این صنعت، موج جدیدی از ابرقهرمانان را در عصر نقره‌ای و در دهه ۱۹۵۰ معرفی و راه را برای نسل جدیدی از خوانندگان و طرفداران هموار کرد. با این حال، همه چیز در دوران طلایی آغاز شد، زمانی که قهرمانان مجلات پالپ دی سی اولین نمایش خود را در پنل‌های رنگارنگ انجام دادند.

بین سال‌های ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۲، دی‌سی کامیکس و سازندگانش تعداد زیادی از ابرقهرمانان نمادین را خلق کردند که در ادامه به پایه‌ی دنیای دی‌سی تبدیل شدند. از سوپرمن و بتمن گرفته تا واندروومن و فلش، این ابرقهرمانان قلب و تصورات میلیون‌ها طرفدار در سراسر جهان را تسخیر کرده‌اند. علیرغم گذشت زمان، بسیاری از این شخصیت‌های کلاسیک هنوز هم بخشی جدایی ناپذیر از کمیک‌های امروزی هستند که گواهی بر خلاقیت و نبوغ نویسندگان و هنرمندان دی سی است.

در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به اولین قهرمان های دی سی و تاثیر آن‌ها بر صنعت کتاب‌های کمیک خواهیم داشت. از منشأ و قدرت آن‌ها گرفته تا میراث ماندگارشان، هر آن‌چه را که باید در مورد این شخصیت‌های نمادین بدانید و این‌که چرا آن‌ها همچنان خوانندگان را مجذوب خود می‌کنند بررسی خواهیم کرد.

15- سوپرمن (Superman)

سوپرمن (Superman)

سوپرمن (Superman)

 

سوپرمن بدون شک یکی از نمادین‌ترین و ماندگارترین ابرقهرمانان تاریخ کتاب‌های کمیک است. در واقع خلق سوپرمن نقطه عطفی در صنعت کتاب‌های مصور بود و راه را برای تولد ژانر ابرقهرمانی که امروز می‌شناسیم هموار کرد.

سوپرمن که با نام کال-ال (Kal-El) نیز شناخته می‌شود، در سیاره کریپتون به دنیا آمد اما درست قبل از نابودی سیاره توسط والدینش به زمین فرستاده شد. او که توسط جاناتان و مارتا کنت (Johnathan & Martha Kent) مهربان پیدا شد، به عنوان کلارک کنت (Clark Kent) بزرگ شد تا مرد پولادین شود. سوپرمن با قدرت، سرعت و توانایی باورنکردنی در پرواز، به سرعت به نیرویی غیرقابل توقف برای عدالت و حقیقت تبدیل شد.

محبوبیت این شخصیت پس از اولین حضورش در شماره ۱ کمیک Action Comics به شدت افزایش یافت و خوانندگان مجذوب شاهکارهای باورنکردنی او در قدرت و قوانین اخلاقی تزلزل ناپذیر او شدند. این شخصیت به قدری محبوب شد که دی سی کامیکس در سال ۱۹۳۹ سری کمیک خودش را به نام سوپرمن به او داد. آن‌جا بود که سوپرمن سنگ بنای دنیای دی سی شد و نقش مهمی در گسترش این کمپانی به عناوین ابرقهرمانی دیگر داشت.

سوپرمن در طول سال‌ها دستخوش تغییرات و اقتباس‌های مختلفی شده است، از تفاسیر مختلف از داستان اصلی خود گرفته تا تغییرات در لباس و قدرت‌هایش. با این حال در هسته خود، سوپرمن همان قهرمان با احساس قوی به عدالت و میل به استفاده از قدرت خود برای کمک به دیگران باقی‌مانده است. به جرات می‌توان گفت بدون سوپرمن دنیای ابرقهرمانان کتاب‌های کمیک هرگز مثل قبل نمی‌شد.

14- زاتارا (Zatara)

زاتارا

زاتارا (Zatara)

 

جیووانی زاتارا (Giovanni Zatara) یکی از اولین قهرمان های دی سی بود که در عصر طلایی کتاب‌های کمیک ظهور کرد و اولین حضور خود را در کنار سوپرمن در سال ۱۹۳۸ انجام داد. با این حال برخلاف مرد پولادین، زاتارا در ابتدا یک ابرقهرمان سنتی در نظر گرفته نمی‌شد. در عوض، او به عنوان «استاد شعبده باز» شناخته می‌شد که از توانایی‌های عرفانی طبیعی و دانش توهمات برای کمک به مردم در فواصل بین نمایش‌های سفر خود استفاده می‌کرد.

زاتارا علیرغم این‌که یک ابرقهرمان معمولی نبود نقش مهمی در پایه‌گذاری جهان دی سی داشت. او به بروس وین (Bruce Wayne) جوان که بعداً تبدیل به بتمن شد در هنر توهم و جادوی صحنه آموزش داد. علاوه بر این زاتارا هم‌چنین پدر یکی از قدرتمندترین جادوگران دی سی به نام زاتانا (Zatanna) است که از طلسم‌های منحصر به فرد «گفتار برعکس» خود برای ایجاد یک جادوی قدرتمند استفاده می‌کند.

زاتارا در طول دوران حرفه‌ای خود در کنار دیگر قهرمانان دی سی از جمله اسکادران آل استار (All-Star Squadron) با شیطان مبارزه کرد و حتی پس از مرگش نیز ظاهر شد. هرچند که زاتارا یک شخصیت کمتر شناخته شده است، تاثیر او در دنیای DC غیرقابل انکار بوده و راه را برای نسل‌های آینده ابرقهرمانان هموار کرد.

13- انتقام‌جوی خونین (Crimson Avenger)

انتقام جوی زرشکی (Crimson Avenger)

انتقام‌جوی خونین

 

انتقام‌جوی خونین بدون شک یکی از اولین قهرمان های دی سی است. انتقام‌جوی خونین که اولین حضور خود را در «Block Buster» از شماره ۲۰ کمیک Detective Comics داشت، در واقع یک ناشر روزنامه به نام لی تراویس (Lee Travis) بود که تصمیم گرفت هوشیاری را به عنوان راهی برای مبارزه با جرم و جنایت پیشه کند.

انتقام‌جوی خونین با استفاده از تمرینات باورنکردنی در سطح المپیک و تفنگ‌های گازی خود به سرعت تبدیل به نیرویی شد که باید در خیابان‌ها روی آن حساب کرد. لباس او هم‌چنین به دلیل شباهت آن به لباس سایه (The Shadow) که یک شخصیت سریالی محبوب رادیویی در آن زمان بود قابل توجه بود.

یکی دیگر از جنبه‌های منحصر به فرد انتقام‌جوی خونین دستیارش یعنی وینگ (Wing) بود. وینگ که راننده تراویس بود در نهایت برای پیوستن به انتقام‌جوی خونین به عنوان شریک قابل اعتماد خود در مبارزه با جرم و جنایت مناسب بود. در ابتدا این دو نفر قبل از این‌که به لباس‌های ابرقهرمانی پیچیده‌تر ارتقا پیدا کنند، کت و ماسک قرمز رنگی می‌پوشیدند.

محبوبیت انتقام‌جوی خونین به رشد خود ادامه داد و او در کنار دستیار وفادارش نقش مهمی در تأسیس هفت سرباز پیروزی (Seven Soldiers of Victory) داشت. انتقام‌جوی خونین به عنوان یکی از اولین قهرمان های دی سی به هموار کردن راه بسیاری از قهرمانان نمادین که در سال‌های آینده معرفی شدند کمک کرد.

12- بتمن (Batman)

بتمن (Batman)

بتمن به عنوان یکی از اولین قهرمان های دی سی به نماد فرهنگ عامه تبدیل شده و طرفداران زیادی دارد. این ابرقهرمان که توسط باب کین (Bob Kane) و بیل فینگر (Bill Finger) خلق شد یک انحراف آشکار از الگوی ابرقهرمانی سنتی آن زمان بود. بتمن به جای قدرت مافوق بشری یا قدرت‌های ماورایی به عقل، توانایی فیزیکی و زرادخانه وسیعی از ابزارها (و همین‌طور پول زیاد!) برای از بین بردن جنایتکاران تکیه کرد.

بروس وین، یک خوش‌گذران میلیاردر است که در کودکی شاهد قتل والدینش بود. این رویداد آسیب‌زا حس عدالت و میل به مبارزه با جنایت را در او ایجاد کرد و او را به خلق شخصیت بتمن سوق داد. بتمن برخلاف دیگر ابرقهرمانان خارج از قانون عمل می‌کند و از ترس به عنوان سلاحی برای ترساندن دشمنانش استفاده می‌کند.

شخصیت بتمن در طول سال‌ها به گونه‌ای تکامل یافته است که مجموعه گسترده‌ای از شروران، متحدان و دستیاران را شامل می‌شود. از دشمن نمادین او جوکر، تا شاگرد وفادارش رابین گرفته، دنیای بتمن پر از شخصیت‌ها و داستان‌های پیچیده است که خوانندگان را درگیر خود می‌کند.

بتمن گذشته از کمیک‌ها تأثیر قابل توجهی بر فرهنگ عامه نیز داشته است و الهام بخش فیلم‌های بی‌شمار، سریال‌های تلویزیونی، بازی‌های ویدیویی و غیره بوده است. از بازی نمادین آدام وست (Adam West) در مجموعه تلویزیونی دهه ۱۹۶۰ گرفته تا سه گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان، بتمن ثابت کرده که شخصیتی جاودانه است که هم‌چنان مخاطبان را در هر سنی مجذوب خود می‌کند.

11- سندمن (Sandman)

سندمن (Sandman)

سندمن

 

سندمن یا مرد شنی یکی از اولین قهرمان های دی سی است که توسط نویسنده گاردنر فاکس (Gardner Fox) و هنرمند برت کریستمن (Bert Christman) در سال ۱۹۳۹ خلق شد. این شخصیت برای اولین بار در شماره ۴۰ کمیک Adventure Comics ظاهر و به سرعت تبدیل به یک شخصیت مکمل محبوب برای دنیای DC شد. سندمن در اصل یک مبارز جرم و جنایت بدون قدرت بود که برای حل جنایات به هوش خود متکی بود. او ماسک ضد گاز می‌پوشید و از تفنگی استفاده می‌کرد که مردم را با گاز مخصوص می‌خواباند.

طراحی و مفهوم شخصیت به شدت تحت تأثیر قهرمانان مجله پالپ آن زمان مانند شبح و عنکبوت قرار گرفت. با این حال سندمن به لطف ارتباطش با انجمن عدالت آمریکا (JSA) به سرعت خودش را به عنوان یک شخصیت منحصر به فرد معرفی کرد.

وسلی دادز (Wesley Dodds)، مردی که در پشت نقاب سندمن قرار داشت در کنار دیگر ابرقهرمانان کلاسیک DC مانند فلش، گرین لنترن و هاکمن یکی از اعضای موسس JSA بود. این تیم به سرعت تبدیل به یکی از عناصر اصلی محبوب دنیای DC شد و در داستان‌های کمیک، سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های بی‌شماری به نمایش درآمده است.

طی سال‌ها، شخصیت‌های متعددی عنوان سندمن را به خود گرفته‌اند و هر کدام نسخه منحصربه‌فرد خود را برای شخصیت به نمایش گذاشته‌اند. سندی هاوکینز (Sandy Hawkins) که همکار وزلی بود به دومین سندمن تبدیل و سپس به عنوان رئیس نسخه مدرن JSA معرفی شد. دیگر افراد برجسته‌ای که این عنوان را برگزیده اند عبارتند از: گرت سنفورد (Garrett Sanford)، هکتور هال (Hector Hall) و دیان بلمونت (Dian Belmont).

مشهورترین سندمن یک ابرقهرمان نیست، بلکه عضوی از خانواده‌ی Endless است. مورفیس (Morpheus) که با نام خدای رویا نیز شناخته می‌شود، یکی از هفت خواهر و برادری است که جنبه‌های مختلف هستی مانند مرگ، آرزو و سرنوشت را در خود جای داده‌اند. این شخصیت برای اولین‌ بار در مجموعه کمیک پیشگامانه The Sandman نوشته نیل گیمن (Neil Gaiman) که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶ منتشر شد، ظاهر شد. مورفیوس در این سری کمیک به عنوان یک شخصیت پیچیده و قدرتمند به تصویر کشیده شده که کارهایش اغلب پیامدهای گسترده‌ای دارد.

10- گردباد سرخ (Red Tornado)

گردباد سرخ (Red Tornado)

ما هونکل (Ma Hunkel) به هیچ‌وجه یک ابرقهرمان معمولی نبود. او یک زن خانه‌دار و خواربارفروش بود و با خانواده‌اش در شهر نیویورک زندگی می‌کرد. با این حال، او زنی پر جنب و جوش بود که حاضر نمی‌شد عقب بایستد و تماشا کند که شیطان در خیابان‌ها جولان می‌دهد. پس از خواندن مطلبی در مورد سوء استفاده از فانوس سبز در یک روزنامه، او تصمیم گرفت شخصیت ابرقهرمانی خود را بسازد و شروع به مبارزه با جرم و جنایت کند.

بدین ترتیب گردباد سرخ متولد شد. ما هونکل لباسی از چند وسایل آشپزخانه قدیمی و دیگ آشپزی به عنوان کلاه ایمنی درست کرد و تبدیل به یک قهرمان شد. گردباد سرخ با وجود لباس ابتدایی و فقدان قدرت‌های فوق‌العاده نشان داد که یک جنگنده قدرتمند است که می‌تواند با برخی از سرسخت‌ترین افراد شرور در دنیای دی سی مقابله کند.

شخصیت ما هونکل برای اولین بار در داستان‌های “Scribbly” ظاهر شد که در کمیک All-American منتشر شد. با این‌که او در ابتدا به عنوان یک ابرقهرمان خلق نشده بود، سرسختی و روحیه‌اش الهام بخش خوانندگان شد و در نهایت جایگاهی در میان انجمن عدالت آمریکا (JSA) به دست آورد.

9- فلش (The Flash)

فلش (The Flash)

فلش که با نام Scarlet Speedster نیز شناخته می‌شود، یکی از اولین قهرمان های دی سی بود که واقعاً توانایی‌های خارق‌العاده‌ای از خود نشان داد. این ابرقهرمان که توسط گاردنر فاکس و هری لمپرت (Harry Lampert) در سال ۱۹۴۰ خلق شد به لطف قدرت‌های منحصر به فرد و لباس نمادین خود به سرعت محبوب شد.

معرفی جی گَریک (Jay Garrick) در Origin of The Flash نقطه عطفی برای ژانر ابرقهرمانی بود. قهرمانان قبلی برای مبارزه با جرم و جنایت به هوش یا ابزارهای خود متکی بودند اما سرعت فوق بشری فلش او را متمایز کرد. توانایی‌های او از طریق ارتباطش با نیروی سرعت یا اسپید فورس (Speed Force) توضیح داده شد، مفهومی که از آن زمان به یک سنگ بنای دنیای دی سی تبدیل شده است.

فلش در طول سال‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده و شخصیت‌های متعددی این عنوان را به دوش کشیدند. با این حال، این جی گریک بود که راه را برای نوع جدیدی از قهرمان در دنیای DC هموار کرد. میراث او به عنوان یکی از اعضای موسس انجمن عدالت آمریکا و مربی نسل‌های آینده Speedsterها، موقعیت او را به عنوان یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دی سی تثبیت کرد.

8- هاکمن (Hawkman)

هاکمن (Hawkman)

هاکمن (Hawkman)

 

ابرقهرمانان پرنده را همه جا می‌شود پیدا کرد اما هواداران دی سی برای اولین قهرمان پرنده خود باید تا سال ۱۹۴۰ صبر می‌کردند. حتی سوپرمن هم در ابتدا قابلیت پرواز نداشت و فقط می‌توانست با ارتفاع زیادی از یک نقطه به نقطه دیگر بپرد. هاکمن یا کارتر هال (Carter Hall) یکی از اولین قهرمان های دی سی بود که پرواز کرد. او اولین حضور خود را در سال ۱۹۴۰، درست یک سال پس از اولین حضور سوپرمن، در شماره ۱ کمیک Flash Comics انجام داد. این شخصیت توسط نویسنده گاردنر فاکس و هنرمند دنیس نویل خلق شده است.

کارتر هال، تناسخ یک شاهزاده مصری باستان به نام خوفو (Khufu) بود. هاکمن در طول ماجراجویی‌هایش، زندگی گذشته‌اش را کشف می‌کرد و با نسخه‌های تناسخ دیگری از خود و همسرش چای ارا (Chay-Ara) مواجه می‌شد.

علیرغم این‌که هاکمن یکی از اولین و نمادین‌ترین قهرمانان دی سی است، در طول سال‌ها تاریخچه تا حدودی گیج کننده‌ای داشته است. این کاراکتر دستخوش تغییرات و ریبوت‌های متعددی شده که منجر به داستان‌های منشأ و تفسیرهای متفاوتی از قدرت و شخصیت او شده است. صرف نظر از این تغییرات، هاکمن به عنوان اولین قهرمان با قابلیت پرواز دی سی، بخش مهمی از میراث ابرقهرمانی این برند است.

7- جانی تاندر (Johnny Thunder)

جانی تاندر (Johnny Thunder)

جانی تاندر به عنوان یکی از اولین قهرمان های دی سی جایگاه مهمی در تاریخ کمیک دارد. اگرچه او به عنوان یک ابرقهرمان یا یک مرد مرموز مانند سندمن خلق نشده بود، قدرت‌ها و توانایی‌های منحصر به فرد جانی او را به عضو مهمی از انجمن عدالت تبدیل کرد.

قدرت جانی از یک غول به نام Yz ناشی می‌شد که می‌توانست با گفتن فرمان «Cei-U» او را صدا کند. جانی با کمک Yz به یک نیروی قدرتمند در برابر شر و بی عدالتی تبدیل شد. او توانست رعد و برق را احضار کند، موجودات و اشیاء جادویی بسازد و حتی خود و دیگران را در فواصل بسیار دور انتقال دهد.

جانی به عنوان یکی از اعضای موسس انجمن عدالت، در کنار دیگر قهرمانان نمادین مانند فلش، گرین لنترن و هاکمن جنگید. برخی از هم تیمی‌های او توانایی‌های مافوق بشری داشتند اما جادوی جانی در نبردهای آن‌ها با شر به همان اندازه ارزشمند بود.

در یک چرخش داستانی جالب، جانی در نهایت با Yz ادغام شد تا به یک موجود تبدیل شود و برای همیشه در ماموریت خود برای محافظت از بی‌گناهان متحد شوند. میراث آن‌ها از طریق میزبان دیگری به نام یاکیم (Jakeem) ادامه یافت که عنوان جانی تاندر را به دوش کشید و با JSA مدرن مبارزه برای عدالت را ادامه داد.

6- شبح (The Spectre)

شبح (The Spectre)

شبح (The Spectre)

 

شبح نه تنها یکی از اولین قهرمان های دی سی بود، بلکه اولین قهرمان دی سی بود که مُرد. جیم کوریگان (Jim Corrigan) یک پلیس بود که درگذشت و به عنوان موجودی که خودش را وقف عدالت و از بین بردن همه شرارت کرده بود به زمین بازگشت. با این‌که او یک ابرقهرمان به معنای متعارف نیست، شبحی که قبلاً به عنوان جیم کوریگان شناخته می‌شد، عضو JSA نیز شد.

متأسفانه نویسندگان نمی‌دانستند در اوایل زندگی این شخصیت با شبح چه کنند. ابتدا کوریگان را زنده کردند و شبح را به یک موجودیت جداگانه تبدیل کردند. سپس او فرشته نگهبان یک افسر پلیس شد. اواسط دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ بود که این شخصیت به عنوان یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های کیهانی دی سی تبدیل شد.

5- مرد ساعتی (Hourman)

مرد ساعتی (Hourman)

مرد ساعتی که توسط نویسنده کن فیچ (Ken Fitch) و هنرمند برنارد بیلی (Bernard Baily) خلق شده بود، اولین بار در سال ۱۹۴۰ در شماره ۴۸ کمیک Adventure Comics ظاهر شد. او یکی از اولین قهرمان های دی سی بود که دارای مجموعه قدرت محدود و همچنین ضعف منحصر به فردی بود که به توانایی‌هایش گره خورده بود.

رکس تایلر (Rex Tyler) یک دانشمند معمولی بود که به طور تصادفی به فرمولی برای Miraclo رسید، داروی تقویتی که دقیقاً به مدت یک ساعت به او قدرت، سرعت و چابکی فوق بشری می‌داد. نکته مهم این بود که او باید هر بار که می‌خواست از توانایی‌هایش استفاده کند، این ماده را مصرف می‌کرد و بعد از یک ساعت او تا پایان روز آسیب‌پذیر و ناتوان می‌شد تا بتواند دوباره از آن استفاده کند.

مرد ساعتی به عنوان یکی از اعضای موسس انجمن عدالت آمریکا (JSA)، در کنار دیگر قهرمانان کلاسیک مانند سوپرمن، بتمن و واندر وومن جنگید. با این حال، علیرغم محبوبیت اولیه، شخصیت مرد ساعتی هرگز مانند برخی از همتایان خود ظاهر نشد.

مرد ساعتی در عصر نقره‌ای کمیک‌ها بیشتر مورد توجه نویسندگان قرار گرفت و آن‌ها شروع به کاوش با جزئیات بیشتری در تاریخچه او کردند. مرد ساعتی علاوه بر مبارزه با تبهکاران، با اعتیاد به Miraclo نیز دست و پنجه نرم کرد و نیازی غیرعادی به مبارزه با جنایت پیدا کرد.

4- رابین (Robin)

رابین (Robin)

رابین بدون شک یکی از نمادین‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین شخصیت‌های ابرقهرمان دی سی است. او به عنوان اولین دستیار ابرقهرمانی، الگویی برای بسیاری از قهرمانان جوان دیگر که راه او را دنبال کردند ایجاد کرد.

رابین در سال ۱۹۴۰ در شماره ۳۸ کمیک Detective Comics به عنوان راهی برای جذب خوانندگان جوان به کمیک‌های بتمن معرفی شد. داستان او، که او را شاهد قتل پدر و مادرش می‌بیند و توسط بروس وین به عنوان یک همکار و فرزندخوانده جذب می‌شود، طرفداران را تحت تأثیر قرار داد و به تثبیت جایگاه او در تاریخ کتاب‌های مصور کمک کرد.

حضور رابین نه تنها انرژی جوانی را در دنیای بتمن به ارمغان آورد، بلکه به شوالیه سیاه یک ارتباط انسانی بسیار مورد نیاز نیز بخشید. همان‌قدر که بتمن یک مربی برای رابین بود، مسئولیت محافظت از او نیز بر عهده بتمن بود و این یک عمق احساسی پدر و پسرانه به مشارکت آن‌ها اضافه کرد که قبلاً وجود نداشت.

رابین در طول سال‌ها چندین تجسم مختلف را پشت سر گذاشته و شخصیت‌های مختلفی این عنوان را به دوش کشیدند. با این حال دیک گریسون (Dick Grayson) همیشه به‌عنوان پسر شگفت‌انگیز (Boy Wonder) اصلی که راه را برای نسخه‌های دیگری که پس از او آمدند هموار کرد، در خاطره‌ها خواهد ماند. از مهارت‌های آکروباتیک تا شخصیت شادش، رابین یکی از محبوب‌ترین قهرمانان و بخش مهمی از دنیای دی سی است.

3- دکتر فیت (Doctor Fate)

دکتر فیت (Doctor Fate)

دکتر فیت (Doctor Fate)

 

وقتی دکتر فیت برای اولین بار در The Menace of Wotan سال 1940 ظاهر شد، برای طرفداران یک معمای کامل بود. او در نهایت به عنوان کنت نلسون (Kent Nelson)، میزبان کنونی موجود قدرتمند باستانی نابو (Nabu)، معرفی شد. نلسون یک باستان‌شناس بود که کلاه نبو، طلسم آنوبیس (Anubis) و شنل سرنوشت به او داده شد تا دکتر فیت شود.

دکتر فیت محافظ جادویی دنیای دی سی است که به اربابان نظم و آشوب خدمت می‌کند. او در اولین حضور خود، همسر آینده خود اینزا (Inza) را از تهدید عرفانی ووتان (Wotan) نجات داد. اینزا بعداً خود نقش دکتر فیت را بر عهده گرفت. دکتر فیت یکی از اعضای موسس JSA بود و نسخه‌های مختلف این قهرمان در طول سال‌ها با این تیم کار کرده است.

دکتر فیت در طول سال‌ها در کمیک‌های دی‌سی متعددی از جمله مجموعه‌های خودش ظاهر شده است. او همچنین در سریال‌های انیمیشنی مانند Justice League Unlimited و Young Justice نیز حضور داشت. در عرصه لایو اکشن، او یک حضور کوتاه در سریال تلویزیونی اسمال ویل (Smallville) داشت و پیرس برازنان (Pierce Brosnan) نقش این قهرمان را در فیلم بلک آدام (Black Adam) بازی کرد.

دکتر فیت به‌عنوان یکی از اولین قهرمان‌های دی سی نقشی اساسی در ایجاد جنبه جادویی دنیای دی سی ایفا کرد. داستان منشأ منحصر به فرد و توانایی‌های قدرتمند دکتر فیت او را برای بیش از ۸۰ سال مورد علاقه طرفداران کرده است.

2- گرین لنترن (Green Lantern)

گرین لنترن (Green Lantern)

آلن اسکات (Alan Scott) یکی از اولین قهرمان های دی سی بود که به صفحات کتاب‌های کمیک راه پیدا کرد. این قهرمان به عنوان فانوس سبز عصر طلایی، به خاطر حلقه قدرتمندش که به او امکان دسترسی به شعله سبز عرفانی زندگی را می‌داد شهرت داشت. این شعله در یک فانوس قطار قدیمی که او پیدا کرده بود و به شکل حلقه درآورده بود قرار داشت. آن فانوس در واقع قلب ستاره (Starheart) بود، یک شی عرفانی حاوی انرژی جادویی کل جهان.

سفر آلن اسکات به عنوان فانوس سبز با کشف فانوس آغاز شد اما بعداً منشا واقعی این شیء فاش نشد. گفته می‌شود که فانوس در واقع سیارکی بوده که سال‌ها قبل با قدرت قلب ستاره آغشته به زمین سقوط کرده است. آلن اسکات به عنوان یکی از اولین گرین لنترن‌های زمین، در کنار قهرمانان دیگر در تیم‌هایی مانند اسکادران ستاره‌ها و انجمن عدالت آمریکا جنگید.

آلن اسکات علاوه بر موفقیت‌های قهرمانانه‌اش، فرزندانی با ابرقدرت به نام‌های جید (Jade) و ابسیدین (Obsidian) نیز داشت که برخی از توانایی‌های او را به ارث بردند. او به عضویت افتخاری سپاه گرین لنترن درآمد و به جمع فانوس‌داران مشهور دیگری مانند هال جردن (Hal Jordan) و جان استوارت (John Stewart) پیوست. میراث گرین لنترن به عنوان یکی از اولین قهرمان‌های دی سی غیرقابل انکار است و او راه را برای نسل‌های بعدی قهرمانان هموار کرد.

1- اتم (The Atom)

اتم (The Atom)

اولین قهرمان‌ های دی سی

 

اتم یکی از قدیمی‌ترین و نمادین‌ترین ابرقهرمان‌های دی سی کامیکس است. این شخصیت طی سال‌ها از طریق نسخه‌های مختلف تکامل یافته است، اما همه چیز با اتم اصلی یعنی ال پرت (Al Pratt) آغاز شد. نسخه عصر طلایی اتم یکی از اولین قهرمان‌های دی سی بود و در سال ۱۹۴۰ در شماره ۱۹ کمیک All-American Comics ظاهر شد. اتم مانند بسیاری از قهرمانان آن دوره داستان منشأ نسبتاً ساده‌ای داشت. ال پرت مردی بود که خود را برای تبدیل شدن به یک مبارز آموزش داد و در نهایت تبدیل به یک ابرقهرمان شد.

علیرغم فقدان قدرت تغییر اندازه، اتم در نوع خود یک قهرمان مهیب بود. او به لطف برنامه تمرینی شدید خود، قدرت و چابکی باورنکردنی داشت. او در واقع به دلیل توانایی‌اش در زدن ضربه‌ای بسیار قوی که می‌تواند اتم‌ها را بشکافد شناخته شده بود و از این رو او را با نام اتم می‌شناسند.

با گذشت زمان، توانایی‌های ال پرت تکامل یافت. پس از رویارویی با سیکلوترون (Cyclotron) شرور، قدرت بیشتری پیدا کرد که او را از سایر قهرمانان متمایز کرد. این قدرت افزوده به او کمک کرد تا حتی تهدیدات خطرناک‌تری را تحمل کند و موقعیت خود را به عنوان یک قهرمان اصلی در دنیای دی سی تثبیت کرد.

میراث پرت از طریق پسرش دمیج (Damage) زنده ماند که متاژن پدرش را به ارث برد و به یک قهرمان تبدیل شد. وقتی پرت درگذشت، پسرخوانده‌اش به افتخار قهرمان اصلی، ردای اتم را بر تن کرد. این اتم جدید که با نام Atom Smasher شناخته می‌شود، این قدرت را داشت که اندازه خود را تغییر دهد و هم به میراث ال پرت ادای احترام کند و در عین حال چیز تازه و جدیدی را برای این شخصیت ارائه کند.

کلام آخر

اولین قهرمان های دی سی گروهی متنوع از شخصیت‌ها بودند که به راه‌اندازی صنعت کتاب‌های کمیک و پایه‌گذاری ژانر ابرقهرمانی کمک کردند. از مرد پولادین گرفته تا اتم کوچک، این قهرمانان تخیل خوانندگان را تسخیر کردند و الهام بخش نسل‌های بعدی بودند.

دی سی کامیکس در طول سال‌ها به تکامل خود ادامه داده اما تاثیر این قهرمانان اولیه را نمی‌توان دست کم گرفت. بسیاری از آن‌ها در دوران مدرن باقی مانده‌اند و میراث آن‌ها هنوز در سراسر جهان DC احساس می‌شود. از ایجاد ژانرهای جدید تا کاوش در موضوعات پیچیده عدالت و اخلاق، اولین قهرمان‌های دی سی راه را برای یک صنعت کامل هموار کردند و هم‌چنان به خوانندگان و هنرمندان الهام می‌بخشند.

منبع: CBR

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

با اولین قهرمان های دی سی آشنا شوید
  • نام: دی سی یا .Detective Comics, Inc
  • سال تاسیس: 1934
  • موسس: مالکوم ویلر-نیکلسون
  • کشور: ایالات متحده آمریکا
  • حوزه فعالیت: نشر و تولید کتاب‌های مصور
  • درآمد: طبق گزارشات در سال ۲۰۲۰، ۱/۲۸ میلیارد دلار