سوپرمن از دنیای دی سی در طول سالین مختلف لباسهای نمادین زیادی پوشیده است، اما یکی از این لباسها همیشه واکنشهای خاصی را از سوی طرفداران جذب میکرد که آن چیزی نیست جز سوپرمن سیاه پوش. لباس سیاه (Black Suit) او که به نام لباس بازیابی کریپتونی (Kryptonian Recovery Suit) معروف است، بهتازگی پس از اینکه سوپرمن در جریان رویداد قدرت مطلق (Absolute Power) بخشی از تواناییهای شگفتانگیز خود را از دست داد، دوباره به داستانها بازگشته.
این لباس از زمان اولین حضورش در داستان معروف مرگ و بازگشت سوپرمن (The Death and Return of Superman) تا نسخههای متفاوتی که در خط داستانیهایی مثل سوپرمن: آرکام (Superman: Arkham) ظاهر شدهاند، همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است. محبوبیت آن بهقدری بوده که نسخههایی از این لباس حتی در اقتباسهای انیمیشنی و فیلمها نیز دیده شده است. طراحی ساده اما تأثیرگذار این لباس یکی از جذابترین و بهیادماندنیترین ظاهرهای سوپرمن را به تصویر میکشد.
10- سریال ماجراهای جدید سوپرمن و تغییر لباس سیاه
در دهه ۹۰، دین کین (Dean Cain) و تری هچر (Teri Hatcher) نقشهای اصلی سریال لوییس و کلارک: ماجراهای جدید سوپرمن (Lois and Clark: The New Adventures of Superman) را ایفا کردند. این سریال تلویزیونی داستان عاشقانه آنها را روایت میکرد و درعینحال ماجراهای کمیک مرد پولادین (Man of Steel) را بهشکلی آزادانه اقتباس کرده بود. لباس بازیابی کریپتونی (Kryptonian Recovery Suit) برای اولینبار در فصل سوم این سریال به شکل لایو اکشن طراحی و معرفی شد، اما با تغییراتی نسبت به نسخه کمیک همراه بود.
سوپرمن در دو قسمت پایانی فصل سوم این لباس جدید را به تن کرد؛ زمانی که پذیرفت هدایت بازماندگان سیاره کریپتون را بهسوی عصری جدید بر عهده میگیرد. در این نسخه، بهجای استفاده از فلزات نقرهای در طراحی لباس، از مواد آبی براق استفاده شد و همچنین جنبههای ترمیمی لباس کاملاً کنار گذاشته شد. گرچه ظاهر لباس همچنان جذابیت بصری داشت، اما آن چیزی نبود که طرفداران هنگام دیدن لباس سیاه سوپرمن انتظارش را داشتند. این لباس در طول یک خط داستانی چهارقسمتی به نمایش درآمد، اما در نهایت، سوپرمن در فصل چهارم به لباس کلاسیک خود بازگشت.

بهترین های سوپرمن سیاه
9- سوپرمن بیاند و طراحی جدید لباس
در دنیای بتمن بیاند (Batman Beyond)، آیندهای با حال و هوای سایبرپانک (Cyberpunk) از دنیای دیسی به تصویر کشیده شد؛ جایی که تری مکگینیس (Terry McGinnis) بهعنوان بتمن آینده جایگزین بروس وین (Bruce Wayne) شد. در این جهان، او نهتنها با دیگر ابرقهرمانان زمان خود روبهرو شد، بلکه با بازماندهای از دوران گذشته نیز ملاقات کرد؛ بازماندهای که ظاهری ساده اما آشنا داشت.
سوپرمن بیاند (Superman Beyond) لباسی تماماً سیاه به تن داشت که به لباس بازیابی کریپتونی (Recovery Suit) اشاره میکرد، اما طراحی آن برای عصری جدید بهروزرسانی شده بود. این لباس رنگی سیاه با یک نشان سفید S داشت که طراحی لوگوی آن به شکلی آیندهنگرانه تا پایین بازوهایش کشیده شده بود. مانند بیشتر نسخههای سیاه لباس سوپرمن، این طراحی نیز نمادی از تولد دوباره یا چرخش تاریک این شخصیت بود.
سوپرمن بیاند ابتدا بهعنوان یک شرور مرموز ظاهر شد، اما خیلی زود به شخصیت اصلی و قهرمانانه خود بازگشت. درحالیکه این لباس با فضای دنیای بتمن بیاند هماهنگی خوبی داشت و طراحی جذابی ارائه میکرد، به همان اندازه احساسات و خاطراتی که سایر نسخههای لباس سیاه سوپرمن برمیانگیختند را تداعی نمیکرد.

سوپرمن بیاند و طراحی جدید لباس
8- کلارک و انتخاب لباس تیره با کت در سریال Smallville
سریال اسمالویل (Smallville) که توسط شبکه CW پخش میشد، ماجراجوییهای کلارک کنت جوان را دنبال میکرد؛ از کشف منشأ بیگانه خود و تواناییهای خارقالعادهاش تا تلاش برای حفاظت از خانواده و دوستانش در برابر تهدیدات مختلف. این سریال جنبههای مختلفی از داستانهای کمیک را اقتباس کرد، اما نویسندگان آن از انتخاب لباسهای کلاسیک و شنل دار سوپرمن برای بیشتر بخشهای سریال پرهیز کردند.
این موضوع با ادامه داستان سریال و ورود کلارک به بحرانهای بزرگتری که میتوانستند هویت او را آشکار کنند، چالشبرانگیز شد. پس از مرگ جیمی اولسن (Jimmy Olsen)، دوست نزدیک کلارک، او تصمیم گرفت برای مخفی نگهداشتن هویتش بهعنوان بلر (The Blur)، ظاهری تاریکتر انتخاب کند.
کلارک لباسی شامل یک پیراهن سیاه با نشان نقرهای S و یک کت سیاه به تن کرد. این طراحی رویکردی منحصربهفرد به لباس سیاه سوپرمن (Black Suit) بود که با فضای تاریک و جدی سریال همخوانی داشت، اما در نهایت طرفداران را با این حس رها کرد که چیزی کم است و جای بیشتری برای پرداخت وجود دارد.

سریال اسمالویل (Smallville)
7- سوپرمن شرور با لباس سیاه در رویداد تلویزیونی Elseworlds
سالها پس از پایان اسمالویل (Smallville)، شبکه CW یک دنیای جدید از ابرقهرمانان با سریالهایی مانند ارو (Arrow) و فلش (The Flash) راهاندازی کرد. این سریالها هر سال با یک رویداد ویژه که بهطور آزاد از رویدادهای مشابه در کمیکها الهام میگرفت، به یکدیگر پیوند میخوردند. رویداد Elseworlds در سال ۲۰۱۸ شخصیتهای ارو و فلش را با سوپرگرل (Supergirl) متحد و همچنین برای اولینبار نسخه لایو-اکشن بتوومن (Batwoman) را بهدنیای Arrowverse معرفی کرد.
در این رویداد، یک نسخه شرور از سوپرمن (Evil Superman) ظاهر شد که لباس سیاه به تن داشت. این لباس نمادی از شخصیت تاریک او در این خط داستانی بود و بهطور چشمگیری با طراحیهای معمول سوپرمن فرق میکرد. این نسخه از سوپرمن، در کنار سایر قهرمانان دنیای Arrowverse، لحظات دراماتیک و هیجانانگیزی را خلق کرد و یکی از نقاط برجسته رویداد Elseworlds محسوب میشود.
در رویداد Elseworlds، واقعیت قهرمانان اصلی توسط کتاب سرنوشت (Book of Destiny) که در اختیار جان دیگان قرار داشت عوض شد. دیگان از این کتاب برای تصرف بدن پسرعموی سوپرگرل، یعنی سوپرمن، استفاده کرد. او لباس سیاه نسخه آروورز سوپرمن (Arrowverse Superman) را پوشید و در مقابل قهرمانان متحد ایستاد. بااینحال، دیگان در نهایت شکست خورد و سوپرمن از کنترل او آزاد شد. این نسخه شرور از سوپرمن بهبود یافت و در نهایت در سریال سوپرمن و لوئیس (Superman & Lois) به ایفای نقش پرداخت، اما دیگر این نسخه از لباس سیاه را نپوشید.

سوپرمن شرور با لباس سیاه
6- کال-ال (Kal-El) و لباس سیاه جدید در سوپرمن: آرکام
در اکثر موارد، حضور سوپرمن با لباس سیاه معمولاً نشاندهنده مشکلاتی بزرگ برای دنیای دی سی است، مگر اینکه او لباس بازیابی کریپتونی (Kryptonian Recovery Suit) را بهکار بگیرد. در رویداد امپراتور جوکر (Emperor Joker)، واقعیت توسط یکی از وحشتناکترین دشمنان بتمن با استفاده از جادوی دزدیدهشده مستر میزیپتلک (Mr. Mxyzptlk) تحریف شد. جوکر سوپرمن را بهعنوان یک مجرم در آرکام (Arkham) بازسازی کرد که به همراه آن، تغییراتی در ظاهر لباس سوپرمن نیز بهوجود آمد.
لباس جدید سوپرمن در آرکام دقیقاً مشابه لباس بازیابی کریپتونی نبود. بااینحال، لباس سیاه و نقرهای نبرد کریپتونی (Kryptonian battle suit) هنوز طراحی مشابهی با لباس سیاه نمادین سوپرمن داشت، با این تفاوت که یک شنل به آن اضافه شده بود. سوپرمن تنها این لباس را در کمیک امپراتور جوکر پوشید که داستان چندان ماندگاری نبود، اما این لباس بهخوبی وضعیت جدید سوپرمن در دنیای جوکر را مشخص میکرد.

کال-ال (Kal-El) و لباس سیاه جدید در سوپرمن
5- لباس سیاه سوپرمن در لیگ عدالت از نگاه زک اسنایدر
در ابتدا تبلیغات مربوط به اکران سینمایی لیگ عدالت (Justice League) اشارههایی بهاحتمال حضور لباس سیاه سوپرمن در نسخه سینمایی داشتند که در نهایت در فیلم به نمایش درنیامد. این موضوع ناامیدکننده بود چرا که میتوانست به اقتباس بهتری از مرگ و بازگشت سوپرمن (The Death and Return of Superman) کمک کند. خوشبختانه، لباس سیاه سوپرمن در نسخه زک اسنایدر از لیگ عدالت (Zack Snyder’s Justice League) دوباره به داستان بازگشت.
حضور لباس سیاه در این نسخه، روش بسیار خوبی برای تمایز بیشتر بین نسخه سینمایی و نسخه بازنشر شده داشت و همچنین به ارزش کلی دنیای سینمایی دی سی (DCEU) اضافه کرد. لباس سیاه سوپرمن در لیگ عدالت زک اسنایدر بیشتر شباهت به لباس سوپرمن در امپراتور جوکر (Emperor Joker) دارد تا لباس بازیابی کریپتونی معمولی، زیرا شنل هم در آن حفظ شده است. این لباس در رتبه پنجم قرار میگیرد چون روی پرده نقرهای شگفتانگیز بهنظر میرسید، ولی اصالت لباس سوپرمن را بهطور کامل منتقل نکرد.

لباس سیاه سوپرمن در لیگ عدالت از نگاه زک اسنایدر
4- سوپرمن: دومزدی و اقتباس لباس بازیابی
دنیای انیمیشنی فیلمهای دیسی (DCAMU) در سال ۲۰۰۷ با انتشار فیلم سوپرمن: دومزدی (Superman: Doomsday) آغاز شد که اولین اقتباس انیمیشنی از داستان نمادین مرگ و بازگشت سوپرمن (The Death and Return of Superman) بود. این انیمیشن سینمایی مبارزه حماسی بین سوپرمن و دومزدی (Doomsday) را نشان میدهد که به مرگ ظاهری سوپرمن منجر میشد، هرچند که داستان بهشدت از کمیکها فاصله میگیرد.
یک نسخه کلون شده از سوپرمن که توسط لکس لوتور (Lex Luthor) ساخته شده، بهطور وحشیانهای از متروپولیس (Metropolis) محافظت میکند تا زمانی که مرد پولادین واقعی بالاخره باز میگردد. او با نسخهای از لباس بازیابی کریپتونی ظاهر میشود که قطعات اضافی برای محافظت از بازوهایش را دارد. این نسخه ضعیفتر از سوپرمن به ویژگیهای ترمیمی لباس تکیه کرده تا بتواند کلون را شکست دهد و شهر خود را پس بگیرد.

سوپرمن: دومزدی و اقتباس لباس بازیابی
3- سوپرمن به لباس بازیابی خود در رویداد Absolute Power نیاز داشت
در رویداد قدرت مطلق (Absolute Power) که در سال ۲۰۲۴ منتشر شد، آماندا والر (Amanda Waller) حملهای چندجانبه علیه قهرمانان دنیای دیسی ترتیب داد. او نهتنها توانست افکار عمومی را علیه لیگ عدالت (Justice League) بشکند، بلکه با کمک فیل سیف (Failsafe) و برینیاک کویین (Brainiac Queen)، تواناییهای آنها را بهشدت کاهش داد. تواناییهای سوپرمن بهطور چشمگیری ضعیف شد. سوپرمن دوباره لباس بازیابی کریپتونی (Kryptonian Recovery Suit) خود را پوشید تا به او کمک کند انرژی خورشیدی اضافی بهدست بیاورد. این لباس به او اجازه میدهد تا سریعتر بهبود یابد و تواناییهایش را دوباره بازسازی کند.
بقیه اعضای لیگ عدالت نیز لباسهای مشابهی به تن کردند تا برای شروع یک مقاومت آماده شوند، اما تنها لباس سوپرمن حسی از نوستالژی بههمراه داشت که رویداد را جذابتر و تأثیرگذارتر کرد.

سوپرمن سیاه درد رویداد Absolute Power
2- سوپرمن لباس سیاه را برای پنهان کردن بازگشتش پوشید
پس از ناکامی در معرفی نسخهای جوانتر از مرد پولادین (Man of Steel) در ریبوت نیو ۵۲ (New 52)، رویداد کانورجنس (Convergence) نسخههای پس از بحران سوپرمن و لوئیس لین را دوباره به خوانندگان معرفی کرد. بازگشت آنها همراه با معرفی پسر جوانشان، جان کنت (Jon Kent)، آغازگر سری محبوب سوپرمن: لوئیس و کلارک (Superman: Lois and Clark) شد که قهرمان کلاسیک و خانوادهاش را وارد دنیای جدید دی سی کرد.
با اینکه آنها تصمیم گرفتند در دنیای جدید خود پنهان بمانند، نه لوئیس و نه کلارک نتوانستند از کمک به مردم دست بردارند. لوئیس برای هویت خبرنگاری خود یک نام مستعار ساخت و کلارک بهظاهر آشنا و سیاه و نقرهای خود بازگشت. سوپرمن نسخهای بهروز شده از لباس بازیابی کریپتونی را پوشید تا بتواند از دید دیگران دور بماند. این نسخه از سوپرمن جایگزین نسخه نیو ۵۲ شد و به لباس کلاسیک قرمز و آبی خود بازگشت. این نسخه خاص از لباس بازیابی نمایانگر بازگشت دیرهنگام سوپرمن واقعی بود.
1- لباس خاص سوپر من در The Return of Superman
پس از نبرد حماسی و فداکاری سوپرمن در برابر دومزدی (Doomsday)، چهار شخصیت جدید بهعنوان جایگزینهای مرد فولادین ظاهر شدند. موضوع وقتی تغییر پیدا کرد که یک شخصیت دیگر با لباس سیاه و نقرهای به جمع این افراد افزوده شد. تقریباً همه بهطور غریزی فهمیدند که او سوپرمن واقعی است، حتی اگر برای تقویت قدرت خود نیاز به لباس خورشیدیاش (Solar Suit) داشته باشد.
این لباس همچنان بهترین لباس ریکاوری سوپرمن محسوب میشود، هرچند که چندین بار بهروزرسانی و مدرنتر شده. ریبوت نیو ۵۲ (New 52) داستان مرگ و بازگشت سوپرمن را با نسخهای خاصی از این لباس دوباره بازسازی کرد. اقتباس انیمیشنی دوقسمتی DCAMU نسخهای تقریباً دقیق از لباس را به ما ارائه کرد و قدرت ماندگار آن را حتی پس از دهه ۹۰ میلادی به نمایش گذاشت.

بهترین های سوپرمن سیاه : لباس خاص سوپر من در The Return of Superman
خواندنیترین فهرستهای کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.
منبع: CBR