لیست انیمیشن های اسپایدرمن | از سینمایی‌ها تا سریال‌ها

انیمیشن های اسپایدرمن

حال که تریلر فیلم جدید Spider-Man منتشر شده و ما نیز بررسی آن و معرفی شخصیت را برای‌تان کار کردیم، بهتر است سراغ انیمیشن های اسپایدرمن بریم. با کافه کمیک همراه باشید.

به‌طور قطع می‌توان گفت که مردعنکبوتی (Spider-Man) یکی از ده قهرمان محبوب و دوست داشتنی سراسر جهان است؛ تفاوتی نمی‌کند در کمیک بوک باشد، یا در سریال و فیلم و انیمیشن. همیشه هستند کسانی که دیوانه‌وار داستان‌های این عنکبوت بامزه را دنبال می‌کنند و با آثارش سرگرم می‌شوند. به همین دلیل است که تصمیم گرفتیم تا در کافه کمیک، لیستی از انیمیشن‌های اختصاصی این شخصیت، از اولین تا جدیدترین را برای‌تان حاضر کنیم، تا اگر شما هم جزو آن دسته از طرفداران هستید، بتوانید لیستی جامع در دست داشته باشید و هر زمان که خواستید، به آن مراجعه کرده و چیزی برای تماشا داشته باشید. قبل از شروع لیست باید بگویم که مردعنکبوتی در آثار گروهی زیادی نیز حضور یافته، اما در اینجا قصد دارم تا انیمیشن‌هایی را خدمت‌تان معرفی کنم که محوریت و موضوعش، فقط پیتر پارکر (Peter Parker) و داستان‌هایش هست.

Spider man 1967

لیست انیمیشن های اسپایدرمن

لیست انیمیشن های اسپایدرمن

اولین سریال انیمیشن spider-man بازمی‌گردد به پنج سال پس از خلقتش؛ یعنی سال ۱۹۶۷. سریال در آن سال در سه فصل (۵۲ قسمت) ساخته شد و طرفدران، مدتی کوتاه پس از دنبال کردن شخصیت محبوب‌شان در کمیک بوک‌ها، توانستند اولین سریال انیمیشن‌ عنکبوتی را تماشا کنند. صداپیشگی پیتر پارکر \ مردعنکبوتی را نیز پائل سالس (Paul Soles) بر عهده داشت که می توانیم به‌عنوان اولین کسی بشناسیمش که عنکبوت قرمز رنگ مارول را، تنها با صدایش، به‌دنیای انیمیشن‌ها آورد. نمی‌دانم که آیا آهنگ معروف Spider-Man, Spider-Man را شنیده‌اید یا نه، اما باید بهتان بگویم که این آهنگ، به‌عنوان امضای این اثر شناخته می‌شود، به‌طوری که سم ریمی (Sam Raimi) در دومین قسمت سه‌گانه‌اش از آن استفاده کرد. درباره‌ی داستان‌های سریال نیز باید به شما بگویم که منبع اصلی سازندگان چیزی نبود جز کمیک‌ بوک‌های شخصیت، زیرا که هنوز جرئت آن را نداشتند که از ایده‌های اورجیینال نویسندگان تازه‌کار برای اثر استفاده کنند.

Spider-Man 1981

انیمیشن Spider-Man

انیمیشن Spider-Man

پس از پخش اولین سریال مردعنکبوتی و سپس ساخته شدن یک فیلم از آن در سال ۱۹۷۷ با بازی نیکولاس هاموند (Nicholas Hammond) این سریال، دومین سریال رسمی شخصیت بود که بین سال‌های ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ در ۲۶ قسمت ساخته و پخش شد. اطلاعات زیادی از این اثر در دسترس نیست، مگر اینکه این سریال، اولین حضور جیمز جونا جیسون (J. Jonah Jameson)، رئیس رسانه‌ی Daily Bugle را برای‌ مخاطبانش به ارمغان آورد. درست مانند اولین سریال عنکبوتی، این سریال نیز منبعی جز کمیک بوک‌ها برای داستان‌سرایی و اقتباس نداشته است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اثر، وفادارای همه‌جوره‌اش به کمیک بوک، در طراحی شخصیت‌هاست. به عقیده‌ی من (نویسنده) به‌دلیل پیشرفت تکنولوژی و بهتر شدن امکانات، طراحی چهره‌های سریال بهتر از نسخه‌ی اول آن بوده است.

Spider-Man: The Animated Series 1994

 انیمیشن های Spider-Man : انیمیشن The Animated Series 1994

انیمیشن های Spider-Man : انیمیشن The Animated Series 1994

باورش سخت است که کسی ادعای طرفداری مردعنکبوتی را کند، اما حتی یک قسمت از Spider-Man: The Animated Series را تماشا نکرده باشد. سریالی که به عقیده‌ی خیلی از افراد، بهترین سریال ساخته شده برای شخصیت است که علاوه بر داستان‌ها و اکشن‌های به‌شدت جذابش، تنوع در شخصیت و همچنین وارد کردن گروهی دیگر از ابرقهرمانان، آن را به مراتب دیدنی‌تر می‌کند. این سریال پس از موفقیت X-Men: The Animated Series بود که توسط فاکس ساخته و در پنج فصل (۶۵ قسمت) پخش شد. بد نیست که بدانید بخشی از تبلیغات سریال را، اسباب‌بازی‌های آن برعهده داشتند. علاوه بر نوشته‌های نویسندگان، بخشی از قسمت‌های سریال نیز اقتباسی از سری کمیک‌های Secret Wars بودند.

Spider-Man: The New Animated Series 2003

سریال Spider-Man: The New Animated Series

سریال Spider-Man: The New Animated Series

یکی از جالب‌ترین آثاری که از مردعنکبوتی ساخته شد، سریال Spider-Man: The New Animated Series است که اولین بار توسط شبکه‌ی MTV پخش، اما به آن حد از محبوبیتی که سازندگان انتظارش را داشتند، دست نیافت. این سریال به‌شدت تحت تاثیر مردعنکبوتی‌های سم ریمی بوده و همچنین سازندگان تلاش کردند تا با استفاده‌ی از بازیگرام معروف به‌عنوان صداپیشه‌ی شخصیت‌ها، محبوبیت‌شان را افزایش دهند. برای مثال نیل پاتریک هریس (Neil Patrick Harris) مسئولیت شخصیت مردعنکبوتی را برعهده داشت، یا لیزا لوئب (Lisa Loeb) مری جین را برای تماشاگران زنده کرد. با مقایسه‌ی این سریال و سریال‌های قبل از آن می‌تواند به وضوح، پیشرفت جلوه‌های بصری را شاهد باشید.

The Spectacular Spider-Man 2008

به معنای واقعی کلمه، شاید خوش ساخت‌ترین (به لحاظ بصری و آرت) اثری که می‌توان تا سال ۲۰۰۸ از مردعنکبوتی تماشا کرد، The Spectacular Spider-Man بوده و هست. با اینکه تعدادی زیادی از سریال‌ها و انیمیشن‌های مردعنکبوتی تمرکزشان را روی پیتر پارکری می‌گذارند که مشغول تحصیل در کالج هست، اما این سریال به چندسال قبل باز‌می‌گردد. یعنی همان زمانی که پیتر، دانش‌آموزی در دبیرستان بود. علاوه بر این تغییر زمانی، سریال به لحاظ محتوایی به‌شدت مدرن‌تر شده و این موضوع را در جای‌جای اثر می‌توان دید. مهم‌ترین منبع داستانی سریال، سری داستانی طولانی Spider-Man بود که توسط استن لی (Stan Lee)، استیو دیتکو (Steve Ditko) و جان رومیتا (John Romita) نوشته شده است.

Ultimate Spider-Man 2012

 انیمیشن های Spider-Man : انیمیشن Ultimate Spider-Man 2012

انیمیشن های Spider-Man :انیمیشن Ultimate Spider-Man 2012

ارتباط برقرار کردن شخصیت اصلی با مخاطبین، به‌صورت مستقیم، یا به عبارتی شکستن دیوار چهارم، همیشه از بامزه‌ترین کارهایی بوده که در انیمیشن‌ها شاهدش هستیم. Ultimate Spider-Man نیز یکی از همان آثار شلوغ و درعین حال بامزه‌ای‌ست که از قاعده‌ی مذکور مستثنی نیست و پیتر، با صحبت‌هایی که با تماشاگر دارد، اثر را چند برابر جذاب‌تر می‌کند. یکی از دلایلی که سریال را به لحاظ محتوایی گیراتر می‌کند، منبع اقتباس آن است. منبع اقتباسی که نوشته‌ی برایان مایکل بندیس (Brian Michael Bendis) و مارک باجلی (Mark Bagley) است. سریال پیتر پارکر نوجوانی را به تصویر می‌کشد که رهبری گروهی از ابرقهرمانان را با حمایت‌های SHIELD برعهده دارد و مشغول نجات زمین است.

 Marvel’s Spider-Man 2017

انیمیشن های اسپایدرمن : سریال Marvel's Spider-Man 2017

انیمیشن های اسپایدرمن : سریال Marvel’s Spider-Man 2017

در سال ۲۰۱۷ و به لطف معرفی شدن تام هالند (Tom Holland) به‌عنوان جدیدترین مردعنکبوتی جهان سینمایی مارول، سریالی ساخته شده و در سه فصل پخش شد، تحت عنوان Marvel’s Spider-Man. نکته‌ی ویژه‌ای درباره‌ی سریال وجود ندارد که بهتان گفته شود، الا توضیحی درباره‌ی سومین فصل از سریال که به نام Spider-Man: Maximum Venom پخش شد. سومین فصل دقیقا چند هفته پس از اتفاقات فصل دوم سریال روایت می‌شود، درحالی که ونوم (Venom) با فراخواندن گروهی از سیمبیوت‌ها به نام Klyntar به زمین، تهدید بزرگی را برای تمام قهرمانان زمین، ازجمله مردعنکبوتی ایجاد کرده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سریال ارتباط تمام و کمال قسمت‌های هر فصل و اثرگذاری آن‌ها روی فصل‌های بعدی‌ است.

Spider-Man: Into The Spider-Verse 2018

انیمیشن Into The Spider-Verse 2018

انیمیشن Into The Spider-Verse 2018

 

حدس زدن اینکه آخرین انیمیشنی که باید راجع بهش صحبت کرد، چیست، کار دشواری نیست. آخرین ساخته‌ی مارول Spider-Man: Into The Spider-Verse است که موفقیت چشمگیری را به خود اختصاص داد. انیمیشنی که نه تنها به لحاظ ساختاری و بصری، بلکه به لحاظ محتوایی نیز متفاوت ظاهر می‌شود و با روی کار آوردن مفهوم جهان عنکبوتی، دری جدید را روبه جهان انیمیشن‌های مردعنکبوتی باز می‌کند. Spider-Man: Into The Spider-Verse داستان جوانی به نام مایلز مورالز (Miles Morales) را روایت می‌کند که به دلایلی به بعدی دیگر ورود کرده و با نسخه‌های دیگری از مردعنکبوتی روبه‌رو می‌شود. گفتنی‌ است که دومین قسمت از انیمیشن، برای پخش در سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده‌ست و قرار است تا دوباره با مایلز در ماجراجویی‌هایش همراه شویم.

امیدوارم که از معرفی انیمیشن های اسپایدرمن لذت برده باشید. حتما نظرتان را درباره‌ی مقاله برای‌مان بنویسید.

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

Bring it on!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

 لیست انیمیشن های اسپایدرمن | از سینمایی‌ها تا سریال‌ها
  • نام : مرد عنکبوتی
  • خالق : استن لی - استیو دیتکو
  • اولین اثر : شماره ۱۵ Amazing Fantasy سال ۱۹۶۲
  • متعلق به کمپانی : مارول
  • لقب ها : پیتر بنجامین پارکر - Wall Crawler - Web-Head - Friendly Neighborhood Spider-Man
  • محل تولد : کویینز نیویورک
  • معروفترین آثار : Spider-Man: No More، The Death of Gwen Stacy، The Death of Jean DeWolff، Kraven's Last Hunt، Spider-Verse
  • قابلیت ها : حس عنکبوتی - هوش بالا - بالا رفتن از روی تقریبا هر سطحی - قدرت بدنی زیاد بخاطر نیش عنکبوت رادیو اکتیوی - سرعت و انعطاف بالا
  • شغل : صاحب شرکت Parker Industries - عکاس و خبرنگار روزنامه Daily Bugle - محقق در آزمایشگاه Horizon
  • حالت های دیگر : مرد عنکبوتی ۲۰۹۹ (میگل اوهارا) - مرد عنکبوتی (مایلز مورالس) - Ricochet
  • همکاران: چهار شگفت‌انگیز انتقام‌جویان جدید گربه سیاه سیلک مردان ایکس زن عنکبوتی مادام وب
  • دشمنان: گابلین سبز هاب گابلین دکتر اختاپوس مرد شنی کارنیج الکترو