• صفحه خانگی
  • >
  • مقالات
  • >
  • سونی مالکیت MCU را تقریبا به‌دست آورده بود | ماجرای قرارداد موفقی که هیچ‌وقت شکل نگرفت

سونی مالکیت MCU را تقریبا به‌دست آورده بود | ماجرای قرارداد موفقی که هیچ‌وقت شکل نگرفت

سونی مالکیت MCU را تقریبا به‌دست آورده بود | ماجرای قرارداد موفقی که هیچ‌وقت شکل نگرفت

سونی (Sony) در دهه ۹۰ با دو فرصت بزرگ برای به‌دست آوردن MCU روبه‌رو شد. در ادامه با کافه کمیک همراه باشید تا به ماجرای سونی و MCU نگاهی داشته باشیم.

سونی تا مدتی حق استفاده‌ی از برخی‌ شخصیت‌های مارول (Marvel) مانند مردعنکبوتی (Spider-Man) را دارا بود، ولی این کمپانی در یک بازه زمانی تقریبا مالکیت جهان سینمایی مارول را از آن خود کرده بود. سال ۲۰۰۸ زمانی که برای اولین بار MCU فعالیت خود را آغاز کرد، جهان سینمایی به آن به‌عنوان یکی از نایاب‌ترین تجربه‌های ممکن نگاه می‌کرد. با اینکه هالیوود بر این باور بود که صرفا تعدادی از شخصیت‌های ابرقهرمانی مانند سوپرمن (Superman)، بتمن (Batman) یا مردعنکبوتی هستند که برای مخاطب جذابیت دارند، مارول دست به اقدامی جسورانه زد و وارد یک بازی قمار بزرگ شد. مارول نه تنها در تلاش بود تا از شخصیت‌هایی استفاده کند که در جهان سینمایی حضور پررنگی نداشتند، بلکه قصد داشت تا برای همه آن‌ها یک جهان اختصاصی طراحی کرده و شخصیت‌ها را به آن جهان، وارد کند.

پروژه‌ی MCU به یکی از موفق‌ترین پروژه‌های تاریخ هالیوود تبدیل شد و به همین دلیل استودیوهای دیگر برای کسب موفقیت مشابه، شروع به الگو برداری از آن کردند اما هیچ‌کدام به سرانجامی درست نرسیدند. در همین حال پیشروی قهرمان‌های درجه‌ی دو و سه در باکس آفیس، نتیجه‌ای چشم‌گیر بود و از طرفی دیگر، ساخت فیلم‌های بلک پنتر (Black Panther) یا انتقام جویان (Avengers)، اقداماتی تازه و نایاب بودند که تا آن زمان هیچکسی بهشان دست نزده بود. ولی حالا بیایید و به چند سال قبل، یعنی دهه ۹۰ باز گردیم. زمانی که ساخت فیلم‌های ابرقهرمانی و پروژه‌ای همچون MCU در شرف ورشکستگی و نابودی بود.

ماجرای قرارداد سونی و مارول

ماجرای قرارداد سونی و مارول

دقیقا در همین زمان بود که سونی به اندازه‌ی یک تار مو با خرید چیزی که بعدها Marvel Cinematic Universe نام گرفت، فاصله داشت. این داستان توسط بن فریتز (Ben Fritz) در کتاب The Pig Picture: The Fight for the Future of Movies روایت شده است. فریتز در کتاب خود می‌گوید سال ۱۹۹۶۰ بود که مالک مارول با یک بدهی ۷۰۰ میلیون دلاری مواجه شده و به حکم دادگاه و ورشکستگی‌اش، ملزم به فروش امتیاز مارول به یکی از کمپانی‌های سرگرمی، از جمله برادران وارنر بوده است اما بین تمامی این کمپانی‌ها، سونی کمپانی بود که تا خرید نهایی مارول پیش رفته است. در همان سال بود که گروهی از تهیه‌کنندگان اجرایی سونی قصد داشتند تا با خرید مارول نه تنها گستره‌ی فعالیت خود را بیشتر کنند، بلکه تمامی امتیازهای مردعنکبوتی را برای خود کرده و تمرکز بیشتری را معطوف عنکبوت مارول کنند.

اما ظاهرا مدیران سونی هرج و مرجی که در مارول وجود داشت را دست کم گرفته بودند و نسبت به این موضوع بی‌اطلاع بودند کفه حتی درون مارول گروهی از مدیران در تلاش هستند تا مدیریت کل را بدست بگیرند. مدتی گذشت و شخصی به نام آیزاک پرل‌ماتر (Isaac Perlmutter) مدیریت مارول را به‌دست گرفت. پس از اینکه وضعیت ورشکستگی در مارول آرام گرفت، سونی مجددا نماینده‌ای برای مذاکره جهت خرید حق استفاده‌ی از مردعنکبوتی ارسال کرد.

نماینده‌ی سونی با این ذهنیت که سونی بتواند هماهنگی‌ای بین فروش فیلم‌ها و تولید اسباب‌بازی‌های آن فیلم ایجاد کند، وارد مذاکره شد. اما نکته‌ی جالب ماجرا آن‌ جاست که خود پرل‌ماتر، مدیر وقت مارول نیز همین ایده را در ذهن داشت اما مهم‌تر از آن دنبال پر کردن حساب‌های شرکت خود از پول بود. پرل‌ماتر و دیگر مدیران مارول، لاندآئو، نماینده‌ی سونی را با پیشنهاد جالب روبه‌رو کردند: «فروش حق ساخت فیلم از تمامی شخصیت‌های مارول، به قیمت ۲۵ میلیون دلار».

لاندآئو پس از اینکه پیشنهاد مذکور را برای کارفرمایان خود در سونی بازگو کرد، با مخالفت آن‌ها مواجه شد. شاید شما به‌عنون مخاطب سال ۲۰۲۲، زمانی که پیشنهادی مبنی بر فروش حق استفاده‌ی از تمام شخصیت‌های مارول، آن‌ هم به قیمت ۲۵ میلیون دلار را می‌شنوید، بخندید ولی باید این نکته را گوش‌زد کرد که چنین قیمتی در آن سال‌ها و با توجه به وضعیت اسفناک مارول، یک قیمت نجومی محسوب می‌شد. شش ماه بعد از این اتفاق بود که لاندآئو مجددا جلسه‌ای با اعضای مارول داشت و با پیشنهادی جدید روبه‌رو شد: «فروش حقوق مربوط به مردعنکبوتی، به قیمت ۲۰ میلیون دلار». این قیمت و تمرکز روی مردعنکبوتی کاملا حاکی از عدم اعتمادی‌ست که مارول به شخصیت‌های دیگر خود داشت. تصور اعضای ارشد مارول این بود که مردعنکبوتی،به تنهایی به اندازه‌ی ۸۰ درصد ارزش مارول می‌ارزد.

پیشنهاد مزبور با اعلام یک پیشنهاد متقابل از طرف سونی رد شد. سرانجام پس از مدتی نسبتا طولانی، مارول و سونی به معامله‌ای رسیدند مبنی بر حق استفاده‌ی سونی از شخصیت مردعنکبوتی و ساخت فیلم از او. قراردادی که طی سالیان اخیر حواشی و اتفاقات زیادی را به خود دیده است اما تصور کنید که چه می‌شد اگر سونی، در همان زمان با قبول کردن آن معامله‌ی ۲۵ میلیون دلاری، مالکیت تمام مارول را به‌دست آورده بود.

تلاش سونی برای خریدن حق امتیاز مرد عنکبوتی

تلاش سونی برای خریدن حق امتیاز مرد عنکبوتی

امیدواریم که خواندن ماجرای سونی و مارول برای‌ شما جالب بوده و از آن لذت برده باشید. نظرات خود را حتما در بخش کامنت بنویسید و اگر موضوعی وجود دارد که به آن علاقه‌مند هستید، یادداشت کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن سراغش برویم.

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

منبع: Screenrant

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

Bring it on!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.