نتیجه جنگ کاپیتان آمریکا و بتمن

نتیجه جنگ کاپیتان آمریکا و بتمن

کاپیتان آمریکا و بتمن هردو از رهبران گروه‌های ابرقهرمانی انتقام‌جویان و لیگ عدالت محسوب می‌شوند. با این مقاله از سری مولتی‌ورس با کافه کمیک همراه باشید تا نتیجه جنگ کاپیتان آمریکا و بتمن را شاهد باشیم.

کاپیتان آمریکا و بتمن هر دو از نمادین‌ترین ابرقهرمانان در جهان‌های خود هستند. این دو نقاط مشترک زیادی دارند که از اخلاقیات شروع می‌شود و به این واقعیت می‌رسد که توسط ابرقهرمانانی چندین برابر قدرتمندتر از خودشان احاطه شده‌اند. جنگ کاپیتان آمریکا و بتمن بسیار جالب خواهد بود و به‌همین دلیل است که تصمیم گرفتیم این دو را مقابل هم قرار دهیم.

همین ابتدای کار بگوییم که کاپیتان آمریکا بدون برنامه‌ریزی قبل از مبارزه با بتمن پیروز می‌شد. این بر اساس آمار فیزیکی اوست که برتری سرم ابرسرباز نسبت به بتمن را نشان می‌دهد. اگر زمان آماده‌سازی معروف بتمن و تجهیزات او را در نظر بگیریم، شکی نیست که او راهی برای مقابله با استیو راجرز (Steve Rogers) پیدا خواهد کرد.

پیشینه کاپیتان آمریکا

والپیپر از کاپیتان آمریکا

جنگ کاپیتان آمریکا و بتمن

کاپیتان آمریکا یک ابرقهرمان خلق شده توسط جو سایمون (Joe Simon) و جک کربی (Jack Kirby) است که در کتاب‌های کمیک آمریکایی منتشر شده توسط مارول حضور دارد. این شخصیت برای اولین‌بار در کمیک Captain America شماره ۱ ظاهر شد که در ۲۰ دسامبر ۱۹۴۰ توسط مارول (که آن زمان نامش تایملی بود) منتشر شد. هویت غیرنظامی کاپیتان آمریکا استیو راجرز است؛ مردی ضعیف و نحیف که پس از پیوستن به ارتش ایالات متحده برای کمک به تلاش‌های این کشور در جنگ جهانی دوم توسط یک «سرم ابرسرباز» آزمایشی به اوج خصوصیات جسمانی ارتقا می‌یابد.

کاپیتان آمریکا و دستیارش باکی بارنز (Bucky Barnes) که با لباسی الهام گرفته از پرچم آمریکا و یک سپر عملاً تخریب ناپذیر مجهز شده بودند با رد اسکال (Red Skull) شرور و سایر اعضای متحدین درگیر می‌شدند. یک حادثه در روزهای پایانی جنگ، باعث شد کاپیتان آمریکا در حالت یخ زده قرار بگیرد؛ تا این‌که در دوران مدرن دوباره زنده شد. او به‌عنوان یک قهرمان کار خود را از سر می‌گیرد و رهبر تیم ابرقهرمانی انتقام‌جویان می‌شود اما اغلب به‌عنوان «مردی خارج از زمان» تلاش می‌کند تا خود را با دوران جدید وفق دهد.

خلق کاپیتان آمریکا به‌عنوان یک شخصیت آشکارا ضد نازی، یک اقدام عمدتاً سیاسی بود. سایمون و کربی به شدت با اقدامات آلمان نازی و حامیان مداخله ایالات متحده در جنگ جهانی دوم مخالف بودند و سایمون این شخصیت را به‌طور خاص در پاسخ به آمریکایی‌ها خلق کرد. جنبش عدم مداخله‌گرایی پیام‌های سیاسی متعاقباً یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده داستان‌های کاپیتان آمریکا باقی ماندند و نویسندگان مرتباً از این شخصیت برای اظهار نظر در مورد وضعیت جامعه و دولت آمریکا استفاده می‌کردند. کاپیتان آمریکا با حضور در بیش از ده هزار داستان و پنج هزار قالب رسانه‌ای، یکی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین شخصیت‌های کمیک مارول است که به‌عنوان نماد فرهنگ عامه آمریکا توصیف شده.

پیشینه بتمن

batman background

 

بتمن ابرقهرمانی است که در کتاب‌های کمیک آمریکایی منتشر شده و در دی سی ظاهر می‌شود. این شخصیت توسط باب کین (Bob Kane) و بیل فینگر (Bill Finger) خلق شد و در شماره ۲۷ کتاب کمیک Detective Comics در ۳۰ مارس ۱۹۳۹ برای اولین‌بار حضور پیدا کرد. داستان اصلی بتمن به این‌گونه دنبال می‌شود که او پس از مشاهده قتل پدر و مادرش در کودکی سوگند میخورد که از جنایت‌کاران انتقام بگیرد. نکته جالب در مورد انتقام بتمن، اجین بودن این انتقام با مفهوم عدالت است.

او خود را از نظر فیزیکی و فکری آموزش می‌دهد، شخصیتی الهام گرفته از خفاش می‌سازد و شب‌ها خیابان‌های گاتهام (Gothom) را زیر نظر دارد. کین، فینگر و دیگر سازندگان بتمن را با شخصیت‌های فرعی از جمله یارانش رابین (Robin) و بت‌ گرل (Batgirl)، دوستانی مانند آلفرد پنی ورث (Alfred Pennyworth)، جیمز گوردون (James Gordon) و زن گربه‌ای (Catwoman) و دشمنانی مانند پنگوئن (The Penguin)، ریدلر (The Riddler)، دو چهره (Two-Face) و دشمن اصلی او جوکر (The Joker) همراه کردند.

بتمن در ابتدا به‌عنوان یک مبارز بی‌رحم معرفی شد که اغلب مجرمان را می‌کشت یا معلول می‌کرد اما در ادامه به شخصیتی با قوانین اخلاقی سخت‌گیرانه و حس قوی عدالت تبدیل شد. بتمن بر خلاف اکثر ابرقهرمانان هیچ قدرت فوق‌العاده‌ای ندارد و در عوض به هوش، مهارت‌های مبارزه و ثروت خود متکی است. توانایی فیزیکی و نبوغ فنی بتمن، او را به یک حریف فوق‌العاده قدرتمند تبدیل می‌کند و تعهد او به عدالت، این شخصیت را به یکی از محبوب‌ترین و نمادین‌ترین ابرقهرمان‌های تاریخ تبدیل کرده.

خلقت بتمن پاسخی به محبوبیت سوپرمن در اواخر دهه ۱۹۳۰ بود. باب کین هنرمند جوانی بود که برای دی‌ سی کار می‌کرد و وظیفه ایجاد یک ابرقهرمان جدید برای رقابت با موفقیت سوپرمن را بر عهده داشت. مفهوم اصلی شخصیت بتمن که کین در نظر داشت «مرد خفاشی» بود، شخصیتی تاریک و متفکر با الهام از قهرمانان محبوب مانند زورو. بیل فینگر نویسنده‌ای بود که در ساخت این شخصیت با کین همکاری کرد و به اصلاح طرح و داستان بتمن، از جمله لوگوی نمادین خفاش و داستان غم‌انگیز در پس زمینه این شخصیت کمک کرد.

محبوبیت بتمن در سال‌های بعد از اولین حضورش به سرعت افزایش یافت و او به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دی سی تبدیل شد. بتمن در طول سال‌ها در مجموعه‌های کمیک، برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی بی‌شماری ظاهر شد و جایگاه خود را به‌عنوان یک نماد فرهنگی تثبیت کرد. داستان‌های بتمن طیف گسترده‌ای از جنایت و فساد گرفته تا بیماری‌های روانی و عدالت اجتماعی را بررسی کرده‌اند.

قدرت

power

 

بتمن هیچ قدرت فوق العاده‌ای ندارد. این چیزی است که او را قابل ارتباط و نمادین می‌کند زیرا او یک مرد معمولی بود که صرفا با اراده و آموزش خود توانست به کمال جسمی دست یابد. بله بتمن ثروتمند است، آن‌قدر ثروتمند که می‌توان آن را یک ابرقدرت در نظر گرفت. اما گاهی اوقات پول کافی نیست و این شخصیت در بخش قدرت‌ها در جنگ کاپیتان آمریکا و بتمن چیزی برای ارائه ندارد زیرا او یک ابر انسان نیست.

کاپیتان آمریکا به‌عنوان یک مرد معمولی به‌ دنیا آمد اما ویژگی‌های تقویت شده خود را از طریق سرم آزمایشی ابرسرباز به‌دست آورد. این سرم به او قدرت، سرعت و استقامت بیشتری می‌بخشید اما هرگز او را به یک ابرقدرت تبدیل نمی‌کرد که توانایی پرتاب انرژی یا سایر قدرت‌های مشابه‌ای که در اوج عملکرد انسانی قرار دارد؛ جنگ کاپیتان آمریکا و بتمن به دلیل فقدان قدرت‌ها و توانایی‌های هر دو طرف بیشتر فیزیکی خواهد بود.

استقامت

endurance

 

در طول دوران حضور بتمن در صفحات کمیک، قدرت این شخصیت نوسانات زیادی داشته اما او به‌طور کلی می‌تواند بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم وزنه بلند کند. این رقم در بین ابرقهرمانان خیره کننده نیست اما بزرگترین نقطه قوت بتمن دقیقا قدرت او محسوب نمی‌شود. بتمن با وجود این‌که ابر انسان نیست قدرتی دارد که فراتر از توانایی انسان‌های معمولی است و در موارد متعددی دیده شده که همزمان با چندین مهاجم برخورد می‌کند و شخصیت‌های بسیار قوی‌تر از او را تحت سلطه خود در آورده.

بتمن به‌دلیل اوج عملکرد فیزیکی خود، توانایی استقامتی بیشتر از انسان‌های معمولی دارد. او می‌تواند محدودیت‌ها را پشت سر بگذارد و فعالیت بدنی سخت و شدید را برای مدت طولانی‌تری نسبت به انسان‌های معمولی تحمل کند.

همان‌طور که اشاره کردیم، کاپیتان آمریکا یک سرم ابرسرباز را مصرف کرد که به او قدرتی فراتر از آن‌چه که انسان‌ها می‌توانند به‌طور معمول به‌دست آورند، می‌دهد. او از عملکرد یک ورزشکار المپیکی پیشی می‌گیرد و می‌تواند تا ۶۰۰ کیلوگرم وزنه بلند کند اما به‌طور میانگین حدود ۴۰۰ کیلو وزنه می‌زند. سطح استقامت او نیز تا حد زیادی افزایش یافته است که به او این امکان را می‌دهد بسیار طولانی‌تر از یک انسان معمولی بجنگد و تلاش کند. کاپیتان آمریکا همچنین می‌تواند در محیط‌های خشن، عناصر جوی و سایر موانع، بسیار کارآمدتر از انسان‌های معمولی بجنگد.

بتمن به اندازه کافی قدرت برای به رخ کشیدن دارد که نشان می‌دهد او یک انسان معمولی نیست اما کاپیتان آمریکا نیز همین‌طور است. راجرز همچنین سرم ابرسرباز را در کنار خود دارد که در نهایت او را قوی‌تر و مجهزتر می‌کند تا برای مدت طولانی نسبت به بتمن بجنگد. راجرز امتیاز این بخش از جنگ کاپیتان آمریکا و بتمن را از آن خود می‌کند.

سرعت

speed

 

بتمن حداکثر سرعت انسان را دارد و می‌تواند بسیار سریعتر از یک انسان معمولی یا ورزشکار در سطح المپیک باشد. او می‌تواند در حین دویدن به سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت برسد اما ذکر این نکته مهم است که سرعت او بسته به این‌که چه کسی داستان کمیک او را می‌نویسد و چه نسخه‌ای از شخصیت مورد بحث ما باشد بسیار متغیر است.

بتمن مکررا در حال فرار از وسایل نقلیه یا فرار از گلوله دیده می‌شود. با این‌حال سرعت دویدن او قابل مقایسه با سرعت ضربات رزمی او نیست زیرا حرکات بتمن در زمانی که او درگیر مبارزه است غیرقابل ردیابی توصیف می‌شود. با این‌حال این امر بیشتر به مهارت‌های او مربوط می‌شود تا سرعت این شخصیت.

کاپیتان آمریکا هرگز جزو سریع‌ترین شخصیت‌های مارول به حساب نمی‌آید زیرا او می‌تواند به سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت برسد و اوج سرعت او به‌راحتی دو برابر می‌شود. کاپیتان آمریکا علی‌رغم این‌که نمی‌تواند خیلی سریع بدود در نبرد تن‌به‌تن بسیار سریع است. او دارای رفلکس‌های پرسرعت و زمان واکنش مرگبار بوده. کاپیتان آمریکا و بتمن هر دو سریع‌تر از انسان‌های معمولی هستند اما هیچ‌کدام در هنگام دویدن فوق‌العاده سریع نیستند. در جنگ کاپیتان آمریکا و بتمن، هر دو توانایی سریع‌تر بودن حتی از شخصیت‌های فوق‌العاده را نشان داده‌اند.

دوام

durability

 

بتمن از اوج دوام انسانی برخوردار است، و حتی با وجود این‌که او ابرانسان نیست از جراحات ویران‌گری زنده مانده که می‌توانست انسان‌های معمولی را کشته یا به‌شدت فلج کند. بتمن همچنین کمی سریع‌تر از انسان‌های معمولی بهبود می‌یابد، اگرچه او فاکتور شفابخش ندارد.

دوام او را می‌توان بیشتر مدیون لباس‌های محافظش متشکل از کولار و درصد کمی از تیتانیوم دانست. او با استفاده از لباس خود می‌تواند جراحات ویران‌گر را تحمل کند و طوری به مبارزه ادامه می‌دهد که انگار هیچ اتفاقی برایش رخ نداده. بروس همچنین در برابر بیشتر سموم مصون است و به‌دلیل تمایل به مدیتیشن و اراده تسلیم ناپذیرش احساس درد کمتری دارد.

استیو راجرز دوام بیشتری در جنگ کاپیتان آمریکا و بتمن دارد زیرا سریع‌تر از یک انسان معمولی بهبود می‌یابد. او همچنین در برابر بیماری‌ها، سموم، ویروس‌ها و بسیاری دیگر از بلایای انسانی مصون بوده. او به‌دلیل متابولیسم کامل، کندتر پیر می‌شود. کاپیتان آمریکا می‌تواند آسیب بیشتری نسبت به بتمن تحمل کند، حتی اگر بتمن در لباس خود باشد. امتیاز این بخش به کاپیتان آمریکا می‌رسد.

هوش

intelligence

 

اگر بتمن به یک چیز مشهور باشد هوش، «زمان آماده سازی» و برنامه ریزی است که به او اجازه می‌دهد تا دشمنان هزاران برابر قدرتمندتر از خودش را نابود کند. بتمن راه خود را در زمینه حمل و نقل هوایی، مدیریت کسب و کار، شیمی، هک و مخفی‌کاری می‌داند. او حافظه تصویری خوبی دارد و اغلب در کار خود از آسیب‌شناسی قانونی استفاده می‌کند.

او همچنین یک مخترع با مهارت‌های مهندسی مکانیک و به ساخت گجت‌های خود مشهور است. او به‌عنوان یکی از باهوش‌ترین شخصیت‌های کمیک‌های دی سی شناخته می‌شود که برای رسیدن به اهدافش اراده‌ای آهنین دارد. او در میان بهترین رهبران و محققین دنیای دی سی بوده و تقریباً تمام فناوری‌ها و سلاح‌های قابل تصور را می‌شناسد.

کاپیتان آمریکا دارای توانایی‌های پردازش ذهنی انسانی و حافظه تصویری است. او می‌تواند اطلاعات را بسیار سریع‌تر از یک انسان معمولی پردازش کند، به‌طور شهودی موقعیت‌ها را درک کند و هر تاکتیک نظامی که به‌خاطر می‌آورد را در هر موقعیتی به کار گیرد. گفته می‌شود کاپیتان آمریکا می‌تواند در عرض چند ثانیه بر هر سلاح یا مهارت رزمی مسلط شود.

حتی اگر قرار است کاپیتان آمریکا و بتمن در یک سطح از هوش باشند، عادلانه نیست که امتیاز این بخش به راجرز برسد چون او نسبت به بتمن هیچ دستاورد خارق‌العاده‌ای در زمینه هوش به ثبت نرسانده پس امتیاز این بخش به شوالیه تاریکی می‌رسد.

مهارت‌های رزمی

کاپیتان امریکا و بتمن روی یک ساختمان بلند درحال مبارزه هستند.

جنگ کاپیتان آمریکا و بتمن

 

بتمن به‌طور کلی یکی از بزرگترین مبارزان کمیک زیرا او در بسیاری از هنرهای رزمی مهارت استادی را کسب کرده. قبل از این‌که بتمن هویت مبارز شنل پوش را به خود بگیرد، ۱۲ سال را در کنار بهترین رزمی‌کاران گذراند.

او بوکس را در آکادمی فیلدینگ راکسبری آموخت و آموزش‌های بیشتری را در این سبک از وایلدکت (Wildcat) دریافت کرد. علاوه بر این، او یک سبک مبارزه منحصربه‌فرد به نام بم پاو (Bam Pow) را توسعه داد که به‌طور خاص برای مبارزه با بتمنی که می‌خندد طراحی شده بود. بتمن همچنین در دیم ماک (Dim Mak) مهارت دارد، یک هنر رزمی باستانی که بر ضربه زدن به نقاط حیاتی بدن حریف، تمرکز می‌کند تا باعث درد شدید، فلج یا حتی مرگ شود.

او دانش نینجیتسو، کاراته، کراو ماگا، موی‌تای و تکواند را دارد. این شخصیت با وجود خستگی و از دست دادن خون، توانایی‌های کشتی خود را با شرکت در مسابقه با یک خرس نشان داد. بتمن همچنین در مبارزه با چوب مهارت دارد و رابین‌ را در چگونگی استفاده از چوب بو، آموزش داده است.

کاپیتان آمریکا نیز یکی از بهترین مبارزان در کمیک‌های مارول است و به‌عنوان استاد تقریباً همه اشکال مبارزه غیرمسلح و مسلح شناخته شده است. این امر به‌دلیل آموزش نظامی گسترده و هوش پیشرفته او بوده که به این شخصیت اجازه می‌دهد در عرض چند ثانیه به هر حریفی مسلط شود.

استیو راجرز می‌تواند در حین جنگ کاپیتان آمریکا و بتمن از بوکس، جودو، دیفندو، کیک بوکسینگ، جوجوتسو، توده، آیکیدو، کاراته و سایر رشته‌های رزمی غیرمسلح استفاده کند. کاپیتان آمریکا بیشتر انتقام‌جویان را آموزش داده که تجربه و مهارت‌های تاکتیکی‌اش او را به حریف مشابهی به بتمن، در اکثر اشکال مبارزه تبدیل می‌کند.

حکم نهایی: چه کسی برنده جنگ کاپیتان آمریکا و بتمن است؟

تنها با نگاه کردن به ویژگی‌های خام آن‌ها به این نتیجه می‌رسیم که کاپیتان آمریکا قوی‌تر است و باید بتواند در مبارزه با بتمن پیروز شود. او با توجه به سرم ابرسرباز به سادگی قوی‌تر بوده و استقامت بیشتری نسبت به بتمن دارد که اگر ماهیت مبارزه خودجوش باشد به او مزیت بسیاری می‌دهد. کاپیتان آمریکا به‌سادگی در یک نبرد طولانی از بتمن پیشی می‌گیرد و با خسته کردنش او را شکست می‌دهد. با این‌حال، اگر بتمن با ابزارهای خود تجهیز شود و زمان کافی برای آماده شدن در نبرد را داشته باشد احتمالاً بتواند از پس خود بربیاید.

بتمن برای مبارزه با هر عضو لیگ عدالت یک نقشه اضطراری دارد. پس اگر یک چنین چیزی را برای جنگ با استیو راجرز  طراحی کند این مبارزه برای او چندان سخت نخواهد بود. بتمن همچنین با کاپیتان آمریکا به‌طور رسمی مبارزه کرده، اما در نهایت با او متحد شده و حتی اعتراف می‌کند که راجرز می‌تواند او را شکست بدهد.

 

 

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.