نسخه های مختلف مرد عنکبوتی؛ از ضعیف‌ترین تا قوی‌ترین

از زمان خلق اولین مرد عنکبوتی تا کنون، نسخه های مختلف مرد عنکبوتی به وجود آمدند. با کافه کمیک همراه باشید تا ده مورد از معروف‌ترین آن‌ها را باهم بشناسیم.

فیلم مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی (Spider-man: Into the Spider-Verse)، باعث شد تا ما با تعدادی از این شخصیت‌های عنکبوتی آشنا شویم. افرادی از زمان و بُعد‌های گوناگون که لزوما مرد نیز نیستند. بعضی از آن‌ها تنها اسمشان پیتر پارکر است و هیچ شباهتی به پیتر شوخ‌طبع و جذابی که ما می‌شناسیم ندارند و بعضی دیگر حتی اسم‌های متفاوتی دارند. حتی در خارج از دنیای عنکبوتی، تعدادی از نسخه‌های جایگزین مرد عنکبوتی در طول این سال‌‌‌ها راه خود را به کمیک باز کرده‌اند مانند بن ریلی (Ben Reilly) و مایلز مورالس (Miles Morales). حالا این سوال پیش می‌آید که چه کسی واقعا قوی‌ترین مرد عنکبوتی است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا شاید بتوانیم پاسخی برای این سوال پیدا کنیم.

بانوی عنکبوتی (Lady Spider)

مِی ریلی (May Reilly) که در یک جهان دیگر همان عمه مِی جوانی هست که می‌شناسیم، دختر یکی از شناخته شده‌ترین دانشمندان زمین خود بوده. یک روز مِی وارد آزمایشگاه پدرش شده و یکی از عنکبوت‌های آزمایشگاه او را نیش می‌زند. متاسفانه، برخلاف بقیه‌ی شخصیت‌های مرد عنکبوتی، عنکبوتی که نیشش زد، هیچ توانایی خاصی به او نداد اما یک درس مهم را به او آموخت: نگذار کسی تو را زندانی کند!

این عنکبوت برای مِی یک منبع الهام بود. او یک لباس عنکبوتی پیشرفته مجهز به بازو‌های مکانیکی ساخت (درست مانند همان چیزی که در MCU دیدیم) و به عنوان بانوی عنکبوتی به خیابان‌ها رفت. با وجود لباس پیشرفته‌ی عنکبوتی او هنوز هم به اندازه‌ی دیگر شخصیت‌های عنکبوتی قوی نیست پس این جایگاه برای او مناسب است.

مرد عنکبوتی نوآر (Spider-Man Noir)

Spider-Man Noir پیتر پارکری از دهه‌ی ۳۰ میلادی در آمریکاست. او یکی از متفاوت‌ترین نسخه های مختلف مرد عنکبوتی و بخشی از کمیک‌های Marvel Noir است. پیتر یک کارگر در کارخانه‌ی نورمن آزبورن است و وقتی او و بقیه به دلیل شرایط نامناسب دست به اعتصاب می‌زنند، نورمن یا همان گرین گابلین (Green Goblin) به کمک کرکس (Vulture) عمو بن را می‌کشند تا درسی برای برادرزاده‌اش باشد. پیتر در تحقیقاتش برای پیدا کردن قاتل عمو بن، به انبار محموله‌های گرین گابلین می‌رسد که یک مجسمه‌ی باستانی و عنکبوتی شکل را می‌یابد. ناگهان مجسمه شکسته و تعدادی عنکبوت از آن بیرون آمدند که پیتر را نیش زده و او را بیهوش کردند. بعد از به هوش آمدن پیتر متوجه تغییراتی شد، تغییراتی که او را تبدیل به مرد عنکبوتی کرده بود.

او اکنون می‌توانست از دیوارها بالا برود، یک حس هشدار دهنده به نام حس عنکبوتی داشته باشد و از مچ دستانش تارهای ابریشمی پرتاب کند. او تبدیل به یک کارآگاه شد و تصمیم گرفت تا با جرم و جنایت مبارزه کند. این هم یک جمله از خود او برای معرفی خودش:

من یک خبرنگار و کارآگاه هستم، میدونی این یعنی چی؟ یعنی من با تعقیب سرنخ‌ها حقیقت رو می‌فهمم و وقتی آدم بدا رو شناختم، اون‌ها رو مجازات می‌کنم.

عنکبوت بریتانیا (Spider-UK)

نسخه های مختلف مرد عنکبوتی

بیلی بِرَدوک (Billy Braddok) یکی از نسخه های مختلف مرد عنکبوتی بود که در انگلیس و در یک جهان موازی زندگی می‌کرد. البته او تنها مرد عنکبوتی جهانش نبود. بیلی در حقیقت قبل از این که متوجه شود تا توانایی‌هایی مشابه با مرد عنکبوتی نیویورک دارد، تحت آموزش کاپیتان بریتانیا بود.

Spider-UK پس از شکست خوردن دیگر مرد عنکبوتی جهان خود به اسپایدر ورس پیوست. خوشبختانه او به عنوان یک جایگزین، عالی عمل کرد زیرا سطح قدرت او تقریبا با پیتر پارکری که می‌شناسیم برابر است.

اسکارلت اسپایدر (Scarlet Spider)

نسخه های مختلف مرد عنکبوتی

در حالی که به نظر می‌رسد اکثر نسخه‌های مرد عنکبوتی، نسخه‌ی کپی شده‌ی پیتر پارکر با تفاوت اندک هستند، بن ریلی (Ben Reilly) یا همان اسکارلت اسپایدر به معنای واقعی کلمه یک نسخه‌ی کلون شده‌ی همان پیتر پارکری هست که می‌شناسیم. در جریان اصلی جهان مارول، یکی از دشمنان مرد عنکبوتی به نام شغال (Jackal)، از DNA پیتر استفاده کرد تا یک کلون دقیق از او ایجاد کند.

او همان طور که از ظاهر و توانایی‌های پیتر تقلید می‌کند، از شخصیت او نیز تقلید کرده و همیشه در تلاش بود تا خود را به عنوان یک ابرقهرمان اثبات کند. او همواره یکی از جالب‌ترین شخصیت‌های مرد عنکبوتی در کمیک‌ها بوده زیرا پس از فراز و نشیب‌های بسیار به عنوان یک نسخه‌ی کلونی شده خیلی خوب با زندگی روزمره سازگار شد و حتی برای مدتی کوتاه جای پیتر پارکر را به عنوان مرد عنکبوتی اصلی گرفت.

پیتر پارکر (Peter Parker)

نسخه های مختلف مرد عنکبوتی

بالاخره به پیتر پارکری که همه می‌شناسیم رسیدیم، کسی که خیلی‌ها فکر می‌کنند قوی‌ترین مرد عنکبوتی است اما این‌طور نیست. پیتر پارکر که تاکنون همه‌ی فیلم‌های ساخته شده مربوط به همین شخصیت بوده، معیار مناسبی برای سنجیدن قدرت مرد عنکبوتی‌های مختلف است.

داستان زندگی او و یا این که چگونه به مرد عنکبوتی تبدیل شده را همه می‌دانیم. این نسخه از مرد عنکبوتی ممکن است قوی‌ترین شخص در این لیست نباشد اما مطمئنا محبوب‌ترین مرد عنکبوتی تاریخ است و به تنهایی باعث زیباتر شدن اسپایدر ورس شده است. او در بین نوجوانان و بسیاری از افراد به یک نماد قدرت و امید تبدیل شده است.

اسپایدر گوئن (Spider-Gwen)

اسپایدر گوئن در سال‌های اخیر به یکی از مشهور‌ترین قهرمانان عنکبوتی تبدیل شده. او به ظاهر شاید شخصیتی پیش پا افتاده‌‌ای باشد که نویسندگان از روی تنبلی آن را ساخته‌اند اما در واقع او یکی از بهترین نسخه های مختلف مرد عنکبوتی است. او از جهانی می‌آید که در آن توسط یک عنکبوت گزیده شده و البته پیتر پارکر نیز جان خود را از دست داده. او و پیتر دوستان خوبی بودند و حتی با وجود از دست دادن دوستش نیز مانند همه‌ی قهرمانان، به مبارزه با جرم و جنایت و محافظت از شهر نیویورک پرداخت.

آن چه که گوئن را یک درجه بالاتر از پیتر قرار می‌دهد، دسترسی او به تجهیزات پلیس است. پدر او یعنی کاپیتان جرج استیسی هنوز در آن جهان زنده است و این یعنی دسترسی مستقیم گوئن به تجهیزات و اطلاعات لازم برای مبارزه با جنایات روزمره.

مایلز مورالس (Miles Morales)

نسخه های مختلف مرد عنکبوتی

مایلز مورالس اخیرا به عنوان شخصیت اصلی انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse و یک بازی به نام همین شخصیت برای کنسول‌های سونی، بسیار مورد توجه قرار گرفته. شاید فکر کنید او فقط یک مرد عنکبوتی دیگر مانند سایرین است اما توانایی‌های او از پیتر محبوب و‌ دوست‌داشتنی ما پیشی می‌گیرد.

اول این که مایلز قادر است تا با قابلیت Spider-Camouflage خود را کاملا نامرئی کند، دوم این که او می‌تواند بارهای الکتریکی را به افرادی که لمسشان می‌کند انتقال دهد و یا آن‌ها به سمتی که می‌خواهد پرتاب کند و سوم اعتقاد بر فناناپذیر بودن مایلز است زیرا این قابلیت یکی از علائم فرمول Oz است و او هم قدرت‌های خود را از این فرمول به دست آورده.

مرد عنکبوتی ۲۰۹۹ (Spider-Man 2099)

نسخه های مختلف مرد عنکبوتی

در آینده‌ی دور، در سال ۲۰۹۹ و در یک جهان موازی، میگل اوهارا (Miguel O’Hara) پس از ترکیب بیولوژیکی DNAاش با عنکبوت (نه از طریق نیش خوردن از عنکبوت رادیواکتیو)، تبدیل به مرد عنکبوتی شد. به نظر می‌رسد توانایی‌های او با پیتر پارکر برابر است اما او ویژگی‌هایی دارد که او را از پیتر برتر می‌سازد.

قدرت منحصر به فرد او، توانایی تله‌پاتی و ارتباط با ذهن دیگران است و ویژگی دیگری که باعث برجسته شدن مرد عنکبوتی ۲۰۹۹ می‌شود، تکنولوژی‌های است که در اختیار اوست، از دستگاه‌های سفر در زمان گرفته تا لباسش که با استفاده از مولکول‌های ناپایدار ساخته شده تا با قدرت‌هایش سازگاری بهتری داشته باشد.

اسپینِرِت (Spinneret)

نسخه های مختلف مرد عنکبوتی

در یک دنیای موازی، مری جین واتسون مجبور شد تا برای محافظت از خانواده‌اش نقش اسپینِرِت را ایفا کند. در این جهان، پیتر پارکر هنوز هم مرد عنکبوتی است، در واقع پیتر برای مری جین یک لباس بسیار منحصر به فرد طراحی کرده که تمام ویژگی‌های مرد عنکبوتی اصلی را تقلید می‌کند. هنگامی که مری جین از این لباس استفاده می‌کرد قدرت‌های پیتر تقریبا از بین می‌رفتند مخصوصا زمانی که نزدیک به هم بودند.

سرانجام در یک رویارویی با ونوم، لباس مری جین قدرت ونوم را نیز جذب کرد بنابراین اسپینرت در نقطه‌ی اوجش هم قدرت مرد عنکبوتی را داشت و هم ونوم که او را به یک قهرمان بسیار قدرت‌مند تبدیل کرد.

مرد عنکبوتی کیهانی (Cosmic Spider-Man)

نسخه های مختلف مرد عنکبوتی

بالاخره به قوی‌ترین مرد عنکبوتی لیست رسیدیم. مرد عنکبوتی کیهانی قوی‌ترین نسخه از این شخصیت در میان همه‌ی جهان‌های موازی بوده که با نام Captain Universe نیز شناخته می‌شود. این پیتر پارکر با استفاده از نیروی Enigma، یک انرژی قدرت‌مند و غیر قابل درک، تبدیل به یکی از قوی‌ترین موجودات عالم شد.

نیروی Enigma تمام توانایی‌های مرد عنکبوتی را هزاران برابر افزایش داده به طوری که او قادر است از میان بعدهای مکان و زمان همه چیز را ببیند، هر ماده‌ای را در حد اتم تغییر داده و در هر دمای قابل تصوری زنده بماند. مرد عنکبوتی کیهانی در رویداد Spider-Verse به همه‌ی نسخه‌های این شخصیت پناه داد  و توانست دشمنانی مانند دکتر دوم و هالک را به راحتی شکست دهد. پس جای هیچ تردیدی نیست که مرد عنکبوتی کیهانی، قوی‌ترین مرد عنکبوتی تاریخ است.

به غیر از کسانی که بررسی کردیم شخصیت‌های فراوان دیگری از مرد عنکبوتی وجود دارند که ما سعی کردیم معروف‌ترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم. حالا به نظر شما قوی‌ترین مرد عنکبوتی کیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه در حال حاضر

  1. حاجی اسپرینت فقط اون لباسش بهش کمی قدرت میده یه جوری میگی قدرتا رو جذب میکنه انگاری اگر اسپربنت مفابل پیتر پارکر قرار بگیره پیتر کلا قدرتاشو از دست میده نه خیرم بعدشم مایلز باید بهدشم نسخه هالکش بعد پینر مارکر بعد ایپرینت رتبه دوم رو میداشت

  2. هر چقدر هم که مایلز مورالز قوی باشی، مرد عنکبوتی پیتر پارکر اون را شکست میدهد، و این که گوئن عنکبوتی تجهیزات بیشتری دارد، درست نیست زیرا پیتر پارکر خیلی تجهیزات بیشتری دارد، و اینکه از مرد عنکبوتی 2099 هم قدرتش بیشتر است، ولی چون مرد عنکبوتی کیهانی منشا نیروهایش انیگما است و یک خدا محسوب می شود از مرد عنکبوتی قویتر است ولی وقتی بحث پیتر پارکر باشد، با هوش و قدرتی که دارد از همه مرد عنکبوتی ها هم قویتر است، زیرا هم تجهیزات بیشتری دارد و هم هوش و قدرت بیشتری دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

نسخه های مختلف مرد عنکبوتی؛ از ضعیف‌ترین تا قوی‌ترین
  • نام : مرد عنکبوتی
  • خالق : استن لی - استیو دیتکو
  • اولین اثر : شماره ۱۵ Amazing Fantasy سال ۱۹۶۲
  • متعلق به کمپانی : مارول
  • لقب ها : پیتر بنجامین پارکر - Wall Crawler - Web-Head - Friendly Neighborhood Spider-Man
  • محل تولد : کویینز نیویورک
  • معروفترین آثار : Spider-Man: No More، The Death of Gwen Stacy، The Death of Jean DeWolff، Kraven's Last Hunt، Spider-Verse
  • قابلیت ها : حس عنکبوتی - هوش بالا - بالا رفتن از روی تقریبا هر سطحی - قدرت بدنی زیاد بخاطر نیش عنکبوت رادیو اکتیوی - سرعت و انعطاف بالا
  • شغل : صاحب شرکت Parker Industries - عکاس و خبرنگار روزنامه Daily Bugle - محقق در آزمایشگاه Horizon
  • حالت های دیگر : مرد عنکبوتی ۲۰۹۹ (میگل اوهارا) - مرد عنکبوتی (مایلز مورالس) - Ricochet
  • همکاران: چهار شگفت‌انگیز انتقام‌جویان جدید گربه سیاه سیلک مردان ایکس زن عنکبوتی مادام وب
  • دشمنان: گابلین سبز هاب گابلین دکتر اختاپوس مرد شنی کارنیج الکترو