10 باری که دی سی، قدرت های سوپرمن را عوض کرد

قدرت های سوپرمن

طرفدار کمیک‌های ابرقهرمانی‌ای را پیدا نمی‌کنید که قدرت های سوپرمن را نشناسد اما دی سی چندین بار قدرت‌های او را عوض کرده است. با کافه کمیک همراه باشید تا به بررسی ده مورد از تغییرات در قدرت‌ های سوپرمن بپردازیم.

بیشتر طرفداران کمیک قدرت‌های معمول سوپرمن مثل قدرت بالا، دید لیزری و نفس یخی او را می‌شناسند اما شاید تعجب کنید اگر تغییرات این قدرت‌ها را در طی سال‌ها بشناسید.

گاهی این تغییرات مدت کوتاهی طول کشیدند و بعضی دیگر کاملا این شخصیت را عوض کردند تا این شخصیت را جدید نگه‌دارند و در دنیای کمیک خبرساز باشند. این موضوع در عین حال بعضی از قدرت‌های خداگونه او را به شیوه‌ای تازه توضیح می‌دهد. در ادامه می‌خواهیم این قدرت‌هایی که مورد تغییر قرار گرفتند را معرفی کنیم.

10- او توانایی پرواز را به لطف کارتون‌های مکس فلیشر به دست آورد.

وقتی سوپرمن برای اولین بار به شکل قهرمانانه‌اش در کمیک‌ها معرفی شد، به اندازه نسخه‌های بعدی قدرت‌های زیادی نداشت و فقط می‌توانست نسخه‌های کوچکتری از توانایی‌های آینده خود را انجام بدهد مثلا به جای پرواز او می‌تواند از ساختمان‌های بلند بپرد.

با این حال، وقتی استودیوی فلیشر مجموعه‌ای نمادین از کارتون‌ها با حضور مرد فولادی ایجاد کرد، سوالاتی در مورد توانایی پریدن او مطرح شد و دی سی به استودیو اجازه داد تا او پرواز کند که این اتفاق در کمیک‌ها نیز تکرار شد که به یکی از قابل تشخیص‌ترین توانایی‌های سوپرمن تبدیل شد.

9- نویسندگان تعدادی از قدرت‌های عجیب او را در دوران پیش از دوران Crisis امتحان کردند.

سوپرمن در دوران Crisis

سوپرمن در دوران Crisis

حرکت از جهش‌های غول پیکر به پرواز تنها یکی از تغییرات زیادی در توانایی‌های سوپرمن در دوران طلایی کمیک‌های دی سی بود، زیرا نویسندگان مرتبا توانایی جدیدی را برای تست کردن خوانندگان معرفی می‌کردند که بعد از آن هرگز دیده نمی‌شدند.

یکی از عجیب‌ترین قدرت‌های کوتاه مدت او، توانایی سوپرمن برای ایجاد یک کپی مینیاتوری از خود بود که از انگشتانش بیرون می‌آمد و قدرت‌هایش را قرض می‌گرفت. سوپرمن حتی در دهه 60 نوعی تله‌پاتی ایجاد کرد که به او اجازه داد تا خاطرات خود را با بوسه پاک کند که استفاده از این قدرت روی پرده نقره‌ای با فیلم سوپرمن ۲ معروف شد.

8- یک هاله تله‌کینتیک لمسی برای توضیح قدرت های سوپرمن در حین پرواز معرفی شد.

سوپرمن در دهه هشتاد

سوپرمن در دهه هشتاد

وقتی سوپرمن در دهه هشتاد پس از رویداد Crisis of Infinite Earths دی سی با کمیک‌های مرد فولادین جان برن (John Byrne) دوباره معرفی شد، سطح قدرت او کاهش یافت تا با قهرمانان و شروران دیگر سازگار شود و در عین حال توضیحات جدیدی برای توانایی‌هایش ارائه شد.

با اینکه فیزیولوژی کریپتونی او همیشه مسئول قدرت فوق‌العاده او بوده، منطق جدیدی برای پرواز و توانایی او برای حمل اشیا در پرواز به عنوان یک هاله تله‌کینیتیک داده شد که نه تنها سوپرمن بلکه هر چیزی را که دربر می‌گرفت تحت تاثیر خود قرار می‌داد. وقتی کادموس (Cadmus) کلونی از سوپرمن ساخت که تبدیل به کانر کنت یا همان سوپربوی شد این قدرت را تکرار کرد.

7- سوپرمن انرژی آبی به دست آورد که او را مجبور به پوشیدن لباس محافظ کرد.

قدرت های سوپرمن در دهه 90

قدرت های سوپرمن در دهه 90

قدرت های سوپرمن در دهه 90 پس از مرگ و نابود شدن قدرت‌هایش به‌طور چشمگیری تغییر کرد تا آن‌ها را به طرزی بسیار متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی دوباره به دست آورد. او متوجه شد بدنش در حال تبدیل شدن به نوعی انرژی است که بدون یک لباس نگهدارنده و محافظ قابل استفاده نیست.

با این ظاهر جدید مجموعه‌ای از توانایی‌های جدید برای سوپرمن به وجود آمد که او را مجبور کرد تا خود را دوباره آموزش دهد، مثلا به جای استفاده از بدنش برای متوقف کردن گلوله‌ها او از الکترومغناطیس استفاده کرد. او همچنین می‌توانست به طور کامل به شکل انسانی خود به عنوان کلارک کنت تبدیل شود، اگرچه توانایی‌های خود را از دست می‌داد. این تغییر کوتاه مدت بود و پس از مدت کوتاه حضور دوگانه او به عنوان سوپرمن قرمز و سوپرمن آبی، در نهایت به قدرت‌های اولیه خود بازگشت.

6- سوپرمن برتر (Prime) قرن 853 می‌تواند قدرت را به شاگردانش منتقل کند.

سوپرمن برتر (Prime)

سوپرمن برتر (Prime)

رویداد One Million دی سی، لیگ عدالتی که در زمان سفر می‌کرد را از قرن 853 معرفی کرد و با همتایان امروزی خود متحد شدند تا در انتظار بازگشت قهرمان خود، معروف به سوپرمن برتر (Superman Prime)، با تهدیدات قدیمی و جدیدی روبرو شوند. مشخص شد که سوپرمن برتر جاودانه است و سال‌ها برای توسعه توانایی‌های خود در جهان جستجو کرده است.

سوپرمن برتر قبل از اینکه به مدت 15000 سال در قلعه پنهان خود در مرکز خورشید بازنشسته شود، سلسله سوپرمن را ایجاد کرد و بخشی از توانایی‌های خود را به فرزندانش منتقل کرد تا جای او به فعالیت ادامه دهند. وقتی او از خورشید بیرون آمد، شکل طلایی جدیدی به خود گرفت و به دلیل قرار گرفتن در معرض خورشید، توانایی‌های بیشتری نیز داشت.

5- سوپرمن در طول خط داستانی Super/Bat قدرت خود را با بتمن عوض کرد.

هرچند که این فقط یک تغییر موقتی بود اما سوپرمن و بتمن به این سوال که اگر قدرت‌های خود را عوض کنند چه اتفاقی خواهد افتاد آزمایشی را انجام دادند که بتمن را به یک ابرانسان فوق العاده قدرتمند تبدیل کرد و قدرت‌های کلارک کنت از بین رفت.

بتمن به سرعت توسط قدرت تازه کشف شده‌اش فاسد می‌شود زیرا او خود را در یک ماموریت جدید برای نابود کردن جنایت از زمین می‌بیند. کنت خود را در لباس مخصوص بتمن مسلح کرد، توانست به لیگ عدالت کمک کند تا بتمن را متوقف کنند، به این نفرین پایان دهند و توانایی‌های آن‌ها به حالت عادی بازگردد.

4. داستان New 52 به طور خلاصه توانایی‌های عصر طلایی مثل هوش بالا را دوباره معرفی کرد.

قدرت های سوپرمن در داستان New 52

قدرت های سوپرمن در داستان New 52

وقتی دنیای دی سی توسط رویداد Flashpoint در خط زمانی New 52 دوباره شروع شد، سوپرمن یکی از شخصیت‌هایی بود که بیشتر تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفت و داستان او برای توضیح منشاء جدیدش در دو عصر مختلف روایت شد و همزمان به ماجراهای مدرن او هم در این دو عصر اشاره می‌کرد.

منشأ جدید سوپرمن برخی از توانایی‌های عصر طلایی او مانند هوش بالایش را دوباره معرفی کرد و در عین حال سطوح قدرت قبلی خود را نیز به دست آورد. حتی توانایی‌های جدیدی برای او تست و سپس کنار گذاشته شدند تا توانایی‌های شخصیت New 52 دچار تعادل باشند.

3- ابر اشعه سوپرمن یک توانایی جدید ویرانگر بود که موقتا قدرت‌هایش را از او می‌گرفت.

ابر اشعه سوپرمن

ابر اشعه سوپرمن

جف جانز (Geoff Johns) و جان رومیتا جونیور (John Romita jr) در عصر New 52 اولین قدرت جدید را طی چند دهه اخیر به سوپرمن اضافه کردند. او توانایی جدید خود را برای مبارزه با تهدید قدرتمند دیگری به نام یولیسیس (Ulysses) کشف کرد. سوپرمن در طول این نبرد به شدت دید گرمایی خود را افزایش داد و یک انفجار ویرانگر از انرژی به نام ابر اشعه ایجاد کرد.

این توانایی جدید همچنین به طور موقت او را به مدت 24 ساعتی که بدنش شارژ می‌شود بدون قدرت می‌کند. این ابر اشعه برای از بین بردن دائمی او مورد استفاده قرار گرفت تا این‌که قرار گرفتن در معرض کریپتونایت کمی قدرت او را تغییر داد.

2- سوپرمن در طول جنگ دارک ساید به خدای قدرت فاسدی تبدیل شد.

قدرت های سوپرمن در جنگ دارک ساید

قدرت های سوپرمن در جنگ دارک ساید

گریل، دختر آمازونی دارک ساید (Darkseid) اولین بار در جریان رویداد جنگ دارک ساید ظاهر شد تا جنگ خود را علیه خدایان جدید آغاز کند. این اتفاق منجر شد که چندین قهرمان دی سی مانند بتمن، فلش و شزم تبدیل به خدا شوند، اگرچه سوپرمن نیز سقوط خود به سمت تاریکی را تجربه کرد. او در این حین که در آپوکولیپس (Apokolips) به دلیل کاهش قدرتش برای زنده ماندن تلاش می‌کرد، به گودال آتش جهنم (Hellfire Pit) پرتاب شد.

هم تیمی او لکس لوثور امیدوار بود که این امر باعث برگشت قدرت مرد فولادین شود. نقشه او عملی شد، اگرچه سوپرمن با انرژی تاریکی آغشته شده بود تا به خدای قدرت فاسدی تبدیل شود. او لوثور را در آپوکولیپس به دام انداخت. واندروومن توانست از کمند خود برای بازگرداندن سوپرمن از فساد استفاده کند و در نهایت از انرژی تاریک در نبرد نهایی با آنتی مانیتور (Anti-Monitor) کمک گرفت.

1- معادله ضد زندگی (The Anti-Life Equation) قدرت های سوپرمن را با دارک ساید ادغام کرد.

قدرت های سوپرمن

قدرت های سوپرمن

رویداد The Dark Nights: Death Metal دنیای جدید و شیطانی دی سی را معرفی کرد. این دنیا توسط بتمنی که می‌خندد (The Batman Who Laughs) و ارتش بین جهانی او از بتمن‌ها از جمله Darkfather، بتمنی با قدرت دارک ساید اداره می‌شد. Darkfather سوپرمن را در معرض هر شکل شناخته شده‌ای از کریپتونایت در جهان‌های متعدد قرار داد که سلول‌های او را از بین ببرد و به معادله ضد زندگی اجازه کنترل او را بدهد.

این اتفاقات بازسازی سوپرمن به شکل دارک ساید را که از بازوی سنگی او شروع شده بود، به انجام رساند. بتمن توانست با حلقه فانوس سیاه (Black Lantern) خود این تغییر را متوقف کند، اگرچه قدرت های سوپرمن کمی با قدرت دارک ساید ترکیب شد که دید گرمایی او را به انفجارهای از نوع امگا تغییر داد و قدرت‌های دیگر او را قبل از تولد دوباره جهان افزایش داد.

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

منبع: CBR

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

10 باری که دی سی، قدرت های سوپرمن را عوض کرد
  • نام : کال ال - کلارک کنت
  • خالق : Jerry Siegel و Joe Shuster
  • اولین اثر : اکشن کمیکس ۱ سال ۱۹۳۸
  • متعلق به کمپانی : دی سی
  • لقب ها : مرد پولادین
  • محل تولد : کریپتون
  • معروفترین آثار : Man and Superman - Superman Red Son - Death of Superman - All-star Superman
  • قابلیت ها : قدرت بدنی بالا، اشعه لیزر، فوت یخی، پرواز
  • شغل : خبرنگار
  • حالت های دیگر : بیزارومن، سوپرمن اینجاستیس، رد سان سوپرمن، سوپرمن بیاند
  • همکاران: سوپربوی واندروومن بتمن سوپرگرل
  • دشمنان: دارک‌سید لکس لوتر لوبو