بازی تاج و تخت : چیزهایی که در مورد اقتباس کمیک نمی‌دانستید

game of thrones

بازی تاج و تخت (Game of Thrones) اقتباسی از رمان فانتزی جرج آر. آر. مارتین (George R. R. Martin) است که اولین رمان از مجموعه‌های نغمه آتش و یخ (A Song of Ice and Fire) است. با کافه کمیک همراه باشید تا حقایقی جالب در مورد اقتباس کمیک این مجموعه را بازگو کنیم.

تقریباً همه با مجموعه کتاب افسانه‌ای نغمه آتش و یخ جرج آر. آر. مارتین آشنا هستند و به سختی می‌توان کسانی را پیدا کرد که حداقل برخی از قسمت‌های سریال‌های تلویزیونی مثال زدنی Game of Thrones را تماشا نکرده باشند.

به طور کلی داستان اصلی و این جهان با رسانه‌های مختلفی در قالب اقتباس‌های جایگزین بی‌شماری گسترش یافته است. با این حال، یکی از مواردی که ممکن است بیشتر با آن ناآشنا باشید، رمان گرافیکی آن است.

از سال ۲۰۱۱، رمان گرافیکی با همان عنوان رمان، برداشت جدیدی از داستان اصلی مارتین را به ارمغان آورده است. با هنر منحصر به فرد همراه با اقتباس عالی از داستان و دیالوگ‌ها، برای هر طرفدار بازی تاج و تخت رمان‌های گرافیکی یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است.

۱۰- در حال حاضر ۶ جلد با چندین شماره وجود دارد

بازی تاج و تخت

بازی تاج و تخت

 

قبل از این‌که به سراغ رمان‌های گرافیکی بروید، احتمالاً بهتر است بدانید که با چه چیزی در طرف هستید. تا این مرحله، رمان‌های گرافیکی، دو رمان اول داستان‌های مهم مارتین نغمه آتش و یخ (A Song of Ice and Fire) و «جدال پادشاهان» (A Clash of Kings) را اقتباس کرده‌اند.

بین دو داستان، مجموعاً شش جلد وجود دارد. چهار جلد برای نغمه آتش و یخ و دو جلد برای جدال پادشاهان. در طول سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، در مجموع ۲۴ شماره برای رمان اصلی مجموعه مارتین منتشر شد، در حالی که در طول سه سال گذشته ۱۲ شماره برای دنباله آن منتشر شده است.

۹- شماره‌های جدید هنوز در حال نگارش و انتشار هستند

game of thrones

بر کسی پوشیده نیست که افسانه بازی تاج و تخت با یک سریال تلویزیونی به پایان نرسید. از زمان پایان سریال، کاملاً روشن شد که چیزهای بیشتری هم در قالب رمان‌های جدید از جرج آر. آر. مارتین و هم مجموعه‌های تلویزیونی دیگر (مثل خاندان اژدها) وجود دارد.

با این حال، چیزی که احتمالاً نمی‌دانیم این است که از رمان‌های گرافیکی نیز چیزهای بیشتری به دست می‌آید. در واقع، آن‌ها هنوز هم تا به امروز منتشر می‌شوند. اکثریت بزرگی از رمان‌های گرافیکی جدال پادشاهان در طول سال‌های ۲۰۱۹ و تا سال ۲۰۲۰ منتشر شده و برخی از آخرین شماره‌ها حتی در پی قرنطینه جهانی جانی تازه گرفته‌اند.

تنها دو رمان به اقتباس‌های کمیک آن‌ها می‌رسد. دور از ذهن نیست که تصور کنیم در چند سال آینده چیزهای بیشتری از این سری رمان‌های گرافیکی خواهیم دید.

۸- کمیک‌ها اقتباس‌های مستقیم رمان هستند

game of thrones

این رمان‌های گرافیکی برای اقتباس مستقیم از سری کتاب‌های پرطرفدار جرج آر. آر. مارتین هستند. در واقع، روایت و گفت‌وگوی صحنه‌های به تصویر کشیده شده دقیقاً همان چیزی است که در رمان‌های اصلی یافت می‌شود.

با توجه به این‌که دو رمان اول حماسه نغمه آتش و یخ او این اقتباس‌های کمیک را در بر می‌گیرد، می‌توان تصور کرد که همین کار برای A Storm of Swords ،A Feast for Crows ،A Dance with Dragons و احتمالاً برای هر یک از رمان‌های آینده‌ای که مارتین آن‌ها را برنامه‌ریزی کرده است انجام خواهد شد. رمان‌های گرافیکی کاملاً مستقل از آن‌چه در طول سریال شبکه HBO دیده‌ایم هستند.

۷- کمیک‌ها اقتباسی از سری HBO نیستند

game of thrones

اکثر طرفداران داستان سریال تلویزیونی بازی تاج و تخت احتمالاً می‌دانند که هر چیزی که در طول هشت فصل دیده شده است صددرصد با رمان‌های مارتین مطابقت ندارد. از به تصویر کشیدن شخصیت‌های خاص گرفته تا بیان وقایع خاص داستان، این سریال، داستانی متفاوت از آن‌چه مارتین در طول رمان‌هایش گفته بود را به تصویر می‌کشد.

با این حال، با در نظر گرفتن این موضوع، بیشتر اولین رمان گرافیکی بازی تاج و تخت تقریباً مطابق با وقایعی است که در قسمت‌های اولیه سریال HBO دیده می‌شود. از ملاقات با استارک‌ها در وینترفل (Winterfell) تا دیدن اولین لحظات داستان دنریس تارگرین (Daenerys Targaryen)، اولین رمان گرافیکی با رمان و سریال کاملاً تطابق دارد.

ممکن است تغییرات کوچک قابل توجهی در طول مسیر وجود داشته باشد، اما در بیشتر موارد، داستان یکسانی را در هر رسانه خواهید دید. حداقل برای کتاب اول چنین چیزی صدق می‌کند.

۶- تصویر شخصیت‌ها از نظر شباهت به نمایش HBO فرق دارد

game of thrones

یکی از تفاوت‌های قابل توجهی که بینندگان سریال با خواندن رمان گرافیکی مشاهده می‌کنند، به تصویر کشیدن شخصیت‌های اصلی است. در حالی که ظاهر شخصیت‌هایی مانند ادارد استارک (Eddard Stark) و جان اسنو (Jon Snow) کاملاً دقیق است، اما طراحی شخصیت‌هایی مانند راب استارک (Robb Stark) و تیریون لنیستر (Tyrion Lannister) است که ممکن است طرفداران را غافلگیر کند.

تنها جنبه دیگری از طراحی شخصیت که ممکن است طرفداران بازی تاج و تخت را کمی غافلگیر کند، به تصویر کشیدن سن آن‌ها است. به عنوان مثال، کتلین استارک (Catelyn Stark) بسیار جوان‌تر از همتای روی صفحه نمایش خود به نظر می‌رسد در حالی که عکس این موضوع در مورد شخصیتی مانند شاهزاده جافری (Prince Joffery) به حساب می‌آید.

با این حال، در مجموع، طراحی شخصیت‌های داستان در مقایسه با توصیفاتی که در سراسر رمان‌های اصلی مارتین ارائه شده، محکم است.

۵- کمپانی دینامیت سری کمیک را منتشر می‌کند

game of thrones

ساخت این رمان‌های گرافیکی در واقع نسبتاً ساده است. با کمک سایر داستان‌نویسان فانتزی و هنرمندان مشهور کمیک، کمپانی دینامیت (Dynamite Comics) تا حد زیادی مسئول زنده کردن داستان‌های مارتین در قالب کمیک بود.

هر جلد از رمان‌های گرافیکی جمع‌آوری‌شده حتی محتوای اضافی‌ را ارائه می‌کند که مراحل کل فرآیند ساخت را در کنار پیش‌درآمدی از جورج آر. آر. مارتین و تفسیر نویسنده و هنرمندان مرتبط با کار را برجسته می‌کند.

۴- جرج مارتین در توسعه آن‌ها شرکت دارد

game of thrones

با این حال، این مقدمه اضافه شده تنها چیزی نبود که مغز متفکر نغمه آتش و یخ در ساخت این رمان‌های گرافیکی مشارکت داشت. مارتین مانند نقش او در ساخت سریال HBO، به عنوان مشاور در ساخت این اقتباس‌ها خدمت کرد.

تقریباً در هر شکل جایگزین سری کلاسیک مارتین، چه در رمان، سریال یا فیلم، همیشه می‌توانید شرط ببندید که مارتین به نوعی، شکلی یا روشی مشارکت خواهد داشت. بدون کمک و کارگردانی او، این رمان‌های گرافیکی احتمالاً برای تفسیر درست داستان‌های اصلی مارتین به هنر کمیک دست و پا می‌زدند.

۳- سازندگان، نویسندگان فانتزی شناخته شده‌ای هستند

game of thrones

از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، برای ساخت اقتباس بازی تاج و تخت، دو نام وجود داشت که وزن این سریال را به دوش می کشید. یکی از مغز متفکران پشت این اقتباس‌ها، اقتباس‌گر اصلی، دنیل آبراهام (Daniel Abraham) بود. آبراهام بیشتر به خاطر رمان‌های فانتزی بی‌شمارش مثل «The Expanse» و اکنون هم با «Game of Thrones» و «Star Wars» شناخته می‌شود.

پشت فیلمنامه‌های اقتباسی او، هنر تامی پترسون (Tommy Patterson)، هنرمند مشهور طنز که به خاطر کارش روی این رمان‌های گرافیکی و همچنین هنرش برای Citizen Jack و Farscape شناخته شده بود، قرار داشت. زمانی که اقتباس جدال پادشاهان در سال ۲۰۱۸ جان گرفت، لندری کیو واکر (Landry Q. Walker)، نویسنده پرفروش جنگ ستارگان، دیزنی، و اکنون نویسنده بازی تاج و تخت، جای آبراهام را بر عهده گرفت در حالی که مل روبی (Mel Rubi)، هنرمند مشهور کمیک، آثار هنری رنگارنگی را که صفحات را پر کرده بود را به عهده گرفت.

۲- کمیک‌ها در کنار نمایش منتشر شد

game of thrones

در حالی که جهان شیفته اقتباس HBO از سری رمان‌های مارتین بود، این رمان‌های گرافیکی به آرامی در حاشیه منتشر شدند. آن‌ها در ابتدا حدود پنج ماه پس از پخش اولین قسمت از بازی تاج و تخت شروع به انتشار کردند و در بیشتر طول عمر سریال، ۲۴ شماره از رمان گرافیکی A Game of Thrones را پشت سر گذاشتند.

مطمئناً با افزایش محبوبیت سریال، این اقتباس‌ها افزایش یافت، اما آن‌ها محکوم به دادن جایگاهشان به نسخه اصلی‌تر و روی صفحه نمایش همان داستان‌ها بودند. صرف نظر از این، اکثر طرفداران نمایش احتمالاً از ایجاد این رمان‌های گرافیکی بی‌اطلاع بودند زیرا تمرکز روی سریال مانده بود.

۱ – راهی عالی برای کاوش بازی تاج و تخت

کاوش بازی تاج و تخت

کاوش بازی تاج و تخت

 

با توجه به محبوبیت این داستان‌ها در سریال HBO و پایان بحث برانگیز سریال، طرفداران زیادی ناراضی ماندند و به دنبال راهی برای کشف بیشتر این جهان باورنکردنی که جرج آر. آر. مارتین ساخته بود، بودند.

چه جایی بهتر از این رمان‌های گرافیکی است؟ برای اکثریت، بررسی و گزینش تراکم و طول رمان‌های اصلی کاری فوق‌العاده وقت‌گیر به نظر می‌رسد. با این حال، خواندن همان داستان‌های دقیق تقریباً کلمه به کلمه، در کنار هنر گلچین شده‌ی زیبا، جایگزین بسیار جذاب‌تری برای آشنا کردن طرفداران Game of Thrones با داستان‌های اصلی است که الهام‌بخش این سریال هستند.

این به طرفداران بسیار بیشتری اجازه می‌دهد تا اعماق جهان را کاوش کنند و به این رمان‌های گرافیکی که به شدت دست کم گرفته شده‌اند، اعتبار و توجهی را که شایسته آن هستند بدهند.

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

منبع: CBR

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.