نقد سریال Falcon and The Winter Soldier فصل اول

بررسی سریال فالکون و سرباز زمستان

سریال فالکون و سرباز زمستان (The Falcon and The Winter Soldier) در ابتدا قرار بود اولین پروژه‌ی مارول باشد که به دیزنی‌پلاس راه پیدا می‌کند. با شیوع ویروس‌ کرونا، تاریخ انتشار این سریال و وانداویژن تغییر کرد و اولین پروژه‌ی سریال مارول که به دیزنی‌پلاس راه پیدا کرد، وانداویژن بود. در ادامه با نقد سریال Falcon and The Winter Soldier با کافه کمیک همراه باشید.

شروع سریال فالکون و سرباز زمستان:

در پایان فیلم End Game، استیو راجرز سپر کاپیتان آمریکا را به سم ویلسون و باکی بارنز سپرد زیرا تصمیم گرفته است در گذشته بماند و در کنار پگی کارتر به زندگی خود ادامه دهد. از این لحظه به بعد سم و باکی باید با غم رفتن استیو راجرز و نگهداری از میراث اون دست‌وپنجه نرم کنند. از سوی دیگر دولت آمریکا یک سرباز وفادار به نام “جان واکر” را معرفی می‌کند تا بتواند ارزش‌های آمریکایی را بهتر نشان دهد.

سم ویلسون، باکی بارنز و جان واکر خود را درگیر مبارزه با یک گروه تروریستی به نام Flag Smashers با مدیریت “کارلی” می‌کنند. بسیاری از افراد این گروه به وسیله‌ی سرم، قدرت‌های خود را افزایش داده‌اند. اما این سرم‌ها چگونه در اختیار این گروه قرار گرفته است؟ توسط شخصی با لقب “کارگزار قدرت”.

در فیلم Avengers: Infinity War دیده بودیم که تانوس با یک بشکن نصف جمعیت جهان را ناپدید کرد. هالک با کمک سنگ‌های ابدیت و دست‌کشی که توسط تونی ساخته شده بود، افراد ناپدید شده را به زمین برگرداند. اتفاقات بعد از Blip (بشکن هالک) به طور کامل در هیچ فیلمی نمایش داده نشد و نمونه‌ی کوچکی از بازگشت مردم را در سریال وانداویژن و با بازگشت مونیکا مشاهده کردیم. در سریال فالکون وسرباز زمستان، اتفاقات پس از بازگشت مردم شکل می‌گیرد و عده‌ای قصد ندارند زندگی 5 ساله خود را به دلیل بازگشت بقیه تغییر دهند. گروه Flag Smashers با همین طرز فکر دور هم جمع شده و به عنوان ابرسرباز خواسته‌های خود را پیش می‌برند. هدف این گروه مبارزه با شورای بازگشت جهانی (GRC) است و بنظر می‌رسد دنیای قبل از بازگشت مردم را ترجیح می‌دهند.

نقد فالکون و سرباز زمستان

«سباستین استن» در این سریال زوایای جدیدی از شخصیت «باکی بارنز» را نشان می‌‌دهد.

سریال وانداویژن سریال بی نظیر دیگری بود که امسال پخش شد و توانست نظر همه را جلب کند. در سریال وانداویژن، واندا در تلاش است با غم از دست‌ رفتن ویژن مبارزه کند، از همین رو کل سریال در دنیای خیالی واندا پیش می‌رود که در پایان سریال هم باعث خلق شخصیت “Scarlet Witch” می‌شود. در سریال فالکون و سرباز زمستان اینگونه نیست و این دو سعی دارند در دنیای واقعی، مردم را نجات دهند از همین رو شاید از لحاظ نمایشی نتواند مانند وانداویژن ظاهر شود اما حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

قسمت اول سریال Falcon and The Winter Soldier:

قسمت اول سریال فالکون و سرباز زمستان تحت عنوان New World Order‌، با یک سکانس اکشن شروع شد که نشان می‌دهد مارول به اندازه صفحه نمایش بزرگ، به دنبال تأثیرگذاری چشمگیر در صفحه نمایش کوچک است. پرداختن به دو شخصیت فالکون و سرباز زمستان در این سریال و خارج از فیلم‌های اونجرز، کمک زیادی به شناخت این دو شخصیت مارول کرد. اگر بدون پرداختن به شخصیت‌های فالکون و سرباز زمستان، مستقیم به سراغ کاپیتان آمریکا 4 می‌رفتیم، احتمالا درک درستی از کاپیتان آمریکای سیاه پوست و شخصیت باکی حاصل نمی‌شد.

در این سریال به دو ابرقهرمانی که در گذشته به آن‌ها طوری که باید پرداخت نشده بود، اجازه داده می‌شود شخصیت خود را به ببیندگان معرفی کنند. سم و باکی هر دو مشغول پذیرفتن غم از دست دادن استیو راجرز و مشکلات شخصی خود هستند. سم درگیر مشکلات خانوادگی و رابطه پرتنش با خواهر خود است، از سمت دیگر باکی با عذاب وجدان خود به زندگی ادامه می‌دهد زیرا زمانی که تحت عنوان “سرباز زمستان” خدمت می‌کرد، جوانی را به قتل رسانده و پس از برگشت به شخصیت باکی، با پدر آن جوان رابطه‌ی دوستانه‌ای برقرار می‌کند. به تمامی این روابط در قسمت اول و با حوصله پرداخته می‌شود و در ادامه این دو درگیر مشکلات جدی‌تری مثل کشف هویت کارگزار قدرت و مبارزه با گروه تروریستی خواهند شد.

نقد فالکون و سرباز زمستان

نقد سریال Falcon and The Winter Soldier

قسمت دوم سریال Falcon and The Winter Soldier:

در این قسمت بنظر می‌رسد فالکون و سرباز زمستان از مقدمه مورد نیاز عبور کرده و درگیری اصلی آن‌ها شروع شده است. قسمت دوم این سریال تمام تلاش خود را می‌کند تا جان واکر را دوست داشته باشیم. در این مرحله هیچ سرمی به جان واکر تزریق نشده اما از لحاظ جسمی توانمند و انسان هدفمندی است. در تلاش است تا تمامی کارها به نتیجه برسد و با قهرمانان اصلی خوب برخورد می‌کند.

باکی و سم از سمت دیگر انقدر درگیر مشکلات خود هستند که تصمیم ندارند شانسی به جان واکر دهند. در این برخوردهای اولیه نمی‌توانیم متوجه شویم که جان واکر واقعا انسان ساده‌ای است یا در زیر ظاهر خوش برخورد خود، چیز دیگری پنهان کرده است!

سم قصد دارد بر همه چیز از جمله غم خود، غلبه کند و وظایف خود را به سرانجام رساند. باکی از اینکه سم سپر استیو راجرز را به جان واکر تسلیم کرده ناراحت است اما فالکون را در تعقیب گروه Flag Smashers تنها نمی‌گذارد. صحنه مبارزه بین گروه Flag Smashers و سه قهرمان هیجان زیادی را به مخاطب هدیه خواهد داد.

علاوه بر صحنه‌های اکشن، شخصیت دیگری در این قسمت خود را نشان می‌دهد. Isaiah Bradley که در گذشته به دلیل اقدامات نژادپرستانه شانس این را نداشته که کاپیتان آمریکا شود. باکی و سم به دیدن بردلی می‌روند که دل خوشی از باکی ندارد. باکی اطمینان دارد که بردلی می‌تواند در کنترل ابرسرباز‌های جدید دنیا، کمک کند.

نقد falcon and the winter soldier

این اولین بار است که شخصیت US Agent را در دنیای سینما و تلویزیون می‌بینیم.

قسمت سوم سریال Falcon and The Winter Soldier:

قسمت سوم فالکون و سرباز زمستان، اتفاقات غیرمنتظره‌ی زیادی را با خود به همراه دارد. می‌توان این قسمت را ادامه‌ی بی نظیر برای فیلم Civil War دانست. در قسمت سوم شارون کارتر و بارون زیمو بازگشت قدرتمندانه‌ای داشتند و حضور هر دو برای علاقمندان به کمیک‌های مارول بسیار جذاب بود. باکی برای موفقیت در مبارزه‌ای که با سم درگیر آن هستند، به کمک زیمو نیاز دارد. زیمو در زندان حبس بوده و مجبور به فراری دادن این شخصیت می‌شوند.

شارون کارتر به شخصیت واقعی کمیک نزدیک‌تر شده و بنظر می‌رسد درگیر یک تجارت کثیف است که ببینده از آن اطلاعی ندارد. باکی بارنز زمان زیادی را پس از Captain America: Civil War در واکاندا گذارند. در سکانس پایانی آن فیلم، باکی موافقت می‌کند تا در واکاندا منجمد شود و به دانشمندان وقت دهد تا بتوانند خاطرات وی را برگردانند و محرک‌های هایدرا را به طور کامل از بین ببرند. بالاخره Shuri توانست یک الگوریتم هوش مصنوعی بسازد و به باکی کمک کند تا این دوران را پشت سر گذارد.

در انتهای قسمت سوم باکی با شخصیت Ayo روبه‌رو می‌شود که به دنبال زیمو آمده است.  Ayo در Black Panther یکی از محافظان اصلی پادشاه بود و در دنیای مارول فرصت زیادی برای معرفی خود نداشته است. به خاطر روزهایی که باکی در واکاندا گذارنده، کمی وقت طلب می‌کند تا بتواند از کمک زیمو استفاده کرده و سپس او را تحویل دهد.

نقد فالکون و سرباز زمستان

حضور «بارون زیمو» در این سریال یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

قسمت چهارم سریال Falcon and The Winter Soldier:

قسمت چهارم تحت عنوان The Whole World is Watching، قسمتی است که ما رو برای پیش آمدن یک اتفاق بزرگ آماده می‌کند. در نیمه اول سریال ما درگیری سه شخصیت اصلی را مشاهده می‌کنیم.

از یک سمت جان واکر است که در تلاش است به بهترین نحو ممکن جای خالی استیو راجرز را پر کند، اما کمبودهای وجودی وی خود را نشان می‌دهد.  در جریان جنگ جهانی دوم، کاپیتان آمریکا نماد میهنی به شمار می‌رفت اما در دنیای امروزی، شرایط برای جان واکر پیچیده‌تر از قبل شده بود. جان واکر نماد سرباز وفادار آمریکا بود که زیر بار اسم “کاپیتان آمریکا” فشار زیادی را تحمل می‌کند.

علاوه بر جان واکر، شما شخصیت های گروهی را می‌بینید که شاید اهداف آن‌ها بد نباشد اما رهبر فعلی گروه با نام کارلی، قصد دارد با قتل عام و کشتن مردم هدف گروه را پیش برد.

سم در تلاش است به بقیه ثابت کند می‌تواند با کارلی صحبت کرده و مانع از خونریزی بیشتر شود. اما ورود جان واکر همه چیز را بهم می ریزد. کارلی دوست جان واکر، لمار را به قتل می‌رساند و همین محرکی برای تغییرات منفی کاپیتان آمریکای تازه منصوب شده است.

در ابتدای سریال Falcon and The Winter Soldier جان واکر یک آدم عادی و بدون قدرت‌های ابر انسانی است. زمانی که به سرم دست پیدا می‌کند، نمی‌تواند در برابر وسوسه‌ی تزریق آن موفق شود و پس از آن به یک ابرسرباز با قدرت‌های زیاد تبدیل می‌شود. سرم علاوه بر افزایش قدرت، گاها باعث می‌شود رفتارها هم تحت تاثیر قرار بگیرند، به همین دلیل جان واکر، سرباز منصوب شده توسط دولت آمریکا که مورد تایید همه بود، جلوی دید مردم یک عضو از Flag Smasher را با سپر خود به قتل رساند. این لحظه توسط گوشی‌های هوشمند ضبط شده و با سرعت حس انزجار مردم نسبت به نماینده‌ی آمریکا را برانگیخت. ریختن خون از سپر کاپیتان آمریکا، تصویری نبود که مردم بخواهند به وسیله‌ی آن، کاپیتان کشور خود را معرفی کنند.

نقد سریال Falcon and The Winter Soldier

نقد سریال Falcon and The Winter Soldier

سم تا اینجای سریال بیشتر بیانگر شخصیتی‌ است که سعی دارد با فرد مقابل همدلی کند و برای حل مشکلات، مبارزه را در پیش نمی‌گیرد. اون نمی‌خواهد به افراد صدمه‌ای وارد کند و این‌گونه دنیا را به مکان بهتری تبدیل می‌کند. اگر جان واکر وارد داستان نمی‌شد، شاید سم می‌توانست با صحبت کارلی را قانع کند، بدین ترتیب زیمو دوباره بازداشت می‌شد، جان واکر کاپیتان امریکا باقی می‌ماند و همه به چیزی که می‌خواستند، می رسیدند.

قسمت پنجم سریال Falcon and The Winter Soldier:

با کشتن ابرسرباز توسط جان، به سم و باکی ثابت شد که جان گزینه‌ای مناسبی برای نگهداری از سپر استیو راجرز نیست و در یک مبارزه‌، سپر را پس گرفتند. پس از آن، جان توسط دولت از سمت خود خلع شد و با بی‌ادبی نسبت به دادگاه، آن‌جا را ترک کرد. در صحنه‌ای از سریال هم مشاهده می‌کنیم که جان با ذوب کردن مدال‌های پیشین خود، یک سپر جدید می‌سازد.

هیئت دولت که خود واکر با به عنوان کاپیتان آمریکا انتخاب کردند، با لحنی سرد جان واکر را برکنار می‌کنند. بهترین سکانس برای نشان دادن میزان بی‌رحمی و بی‌احساس بودن دولت است.

وقتی واکر به آن‌ها می‌گوید که او همان مردی است که طبق قوانین آنها بازی می‌کرد و آنچه را که می خواستند انجام می‌داد،می‌توانیم شخصیت بردلی را درک کنیم که منظورش از رفتار بی‌رحمانه و اقدامات نژادپرستانه دولت‌مردان، چه بود. او جدیدترین کاپیتان آمریکایی است که از دست دولت‌مردان خسته شده است.

اما قسمت هیجان‌انگیز داستان جان‌واکر آنجاست که پس از دادگاه با زنی عجیب روبه‌رو می‌شود و بنظر می‌رسد از این پس تحت نظر این خانم به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اما این زن کیست ؟

نقد سریال Falcon and The Winter Soldier

«جولیا لویی-درایفوس» بازیگر سریال ساینفلد نقش متفاوتی را در سریال فالکون و سرباز زمستان دارد.

معرفی شخصیت Valentina یا مادام هایدرا:

مادام هایدار با نام اصلی Contessa Valentina Allegra یک شهروند ایتالیایی بود که پدر و مادر خود را در جنبش‌های مقاومت از دست داده است. پس از آن وارد شیلد شد و به عنوان یکی از ماموران شیلد شروع به فعالیت کرد. در آنجا با نیک فیوری آشنا شد و پس از مدتی عاشق هم شدند. در انتها مشخص می‌شود که این فرد، در اصل به عنوان جاسوس وارد شیلد شده و مامور هایدرا است. از سمت دیگر شخصیت مادام هایدرا یک اسلیپینگ ایجنت است که غیر از هایدار و شیلد برای سازمان جاسوسی لویاتان کار می‌کند.

بنظر می‌رسد مادام هایدرا بی دلیل جان واکر را انتخاب نکرده و قصد دارد در نقشه‌های آینده‌ی خود، از جان هم استفاده کند.  یکی از تئوری‌هایی که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است، تلاش مادام هایدرا برای ساختن دارک اونجرز است که احتمالا مارول در آینده به آن بپردازد.

در حالی که جان واکر درگیر با احساسات مختلف خود است، کارلی و گروهش با خیال راحت بر روی نقشه‌های خود کار می‌کنند. سم در این قسمت یک مکالمه کم تنش‌تر با بردلی دارد و از سمت دیگر زیمو به آن‌چه که لایقش است، خواهد رسید. در کنار تمام اتفاقات پر سروصدای که شخصیت‌ها با آن در حال مبارزه هستند، در قسمت‌هایی به سراغ خانواده سم می‌رویم که در تلاش هستند قایق خود را به فروش برساند. بنظر می‌رسد این آرامشی قبل از دیدن قسمت ششم پر ماجرا باشد.

دیالوگی که در قسمت پنجم بین سم و باکی ردو بدل می‌شود، یکی از تاثیرگذار‌ترین مکالماتی است که از این دو شخصیت دیده‌ایم و منجر به این می‌شود که هر دو تصمیمات درستی بگیرند.

نقد سریال Falcon and The Winter Soldier

شخصیت‌های زیادی از دنیای سینمایی مارول را در این سریال خواهیم دید.

قسمت ششم و انتهایی سریال Falcon and The Winter Soldier:

در این قسمت عنوان سریال Falcon and The Winter Soldier به Captain America and The Winter Soldier تبدیل می‌شود! سکانس اول سریال با ورود دوباره شارون کارتر به سریال آغاز می‌شود. کارلی شورای بازگشت جهانی را به عنوان گروگان در دست دارد و همه به دنبال راهی هستند که بتوانند آن‌ها را نجات دهند.

باکی در تلاش برای پس گرفتن گروگان‌ها، مبارزه‌ی سختی با کارلی و سایر ابرسربازها دارد.  در لحظه‌ای که بنظر می‌رسد قرار است تعدادی از گروگان‌ها را از دست دهیم، جان واکر وارد صحنه می‌شود. جان واکر در موقعیتی قرار می‌گیرد که در یک سمت کارلی و در سمت دیگر چند قربانی وجود دارند. با توجه به کینه‌ای که از کارلی برای کشتن دوست خود دارد، در یک لحظه با نفس خود مبارزه می‌کند و اجازه نمی‌دهد تاثیر سرم روی تصمیمش تاثیر گذارد. در نتیجه کارلی را رها کرده و به سراغ نجات قربانیان می‌رود.

در صحنه‌ی دیگر شوکی عظیم به بینندگان وارد می‌شود. مشخص می‌شود که باتروک جاسوس شارون کارتر بوده و شارون هم همان کارگزار قدرت است. کارلی در گذشته تحت نظر شارون رشد کرده و حالا به او پشت کرده است. سم وارد صحنه شده و قصد ندارد با کارلی بجنگد اما شارون جهت منافع خود، به کارلی شلیک می‌کند و او را می‌کشد. سخنرانی احساسی سم بعد از این واقعه، اعتراف باکی به پدری که فرزندش را به قتل رسانده است، انتخاب سم به عنوان اولین کاپیتان آمریکای سیاه پوست آمریکا و گفت‌وگوی رضایت بخش با بردلی از جمله اتفاقات دیگری بود که در داخل قسمت ششم به تماشای آن نشستیم.

نقد سریال Falcon and The Winter Soldier

«سم ویلسون» و لباس کاپیتان آمریکای او مخاطبین را خوشحال خواهد کرد.

چند سوال بی‌جواب باقی‌مانده از سریال:

  • آیا تورس، فالکون آینده است؟

از قسمت اول Torres شخصیت نظامی بود که در کنار سم حضور داشت. در حال حاضر بال‌های سم نزد تورس باقی مانده و احتمال آن داده می‌شد که این فرد، فالکون بعدی دنیای مارول باشد. در نظر داشته باشید که مارول همیشه به شخصیت‌های دلسوز نیاز دارد، پس تعجب نکنید اگر این شخصیت را در فیلم‌های دیگر مارول در حال حمایت از دوست خود، سم ویلسون مشاهده کردید.

نقد سریال Falcon and The Winter Soldier

نقد سریال Falcon and The Winter Soldier

  • Batroc کشته شد؟

در قسمت ششم سریال، مشخص می‌شود Batroc  تمام مدت با شارون کارتر همکاری داشته و زمانی که درخواست افزایش حقوق می‌کند، با برخورد خشن شارون کارتر رو به رو می‌گردد. شارون به او شلیک می‌کند و مشخص نیست که آیا واقعا کار این شخصیت در همین‌جا تمام می‌شود یا نه.

  • این پایان کار Flag Smashers بود؟

باکی به سم هشدار می‌دهد که Flag Smashers می‌تواند هر کسی باشد! این گروه کمی پیچیده‌تر از گروه‌های دیگر است. اکنون تعدادی زیادی از افراد گروه دستگیر یا کشته شده‌اند. آیا این به معنای پایان کار این گروه خواهد بود؟ بنظر می‌رسد که اینطور نیست. با بازگشت افراد نا پدید شده، در زندگی مردم تغییرات زیادی رخ داده و رخ خواهد داد، به همین دلیل ممکن است این جنبش ادامه پیدا کند.

نقد سریال Falcon and The Winter Soldier

نقد سریال Falcon and The Winter Soldier

  • شارون کارتر با چه کسی صحبت می‌کرد ؟

در پایان قسمت ششم سریال سریال Falcon and The Winter Soldier، شارون کارتر با شخصی صحبت کرد و اطلاع داد شاید ابرسربازان را از دست داده باشیم، اما به اسرار دولتی دست پیدا کردیم. بنظر نمی‌رسد شارون کارتر بخواهد با فروش اسرار دولتی پولی بدست آورد. هدف این شخصیت فراتر از این حرف‌ها خواهد بود و احتمالا به دنبال تشکیل تیم سوپرهیرویی مخصوص خود است.

از سمت دیگر همانطور که در بالا اشاره شد Valentina هم به دنبال تشکیل تیم ویژه‌ای است پس ممکن است در آینده با شارون متحد شود تا بتوانند تیم سوپرهیرویی خود یا دارک اونجرز را بسازند.

  • سم رهبر بعدی اونجرز خواهد بود؟

با وجود این‌که کاپیتان آمریکا الهام بخش و مرد آهنی باهوش دیگر در جمع اونجرز حضور ندارند، احتمالا سم رهبری اونجرز را بر عهده گیرد. البته در حال حاضر چیزی تحت عنوان اونجرز وجود ندارد و هر کس به راه خود رفته است، اما اگر در آینده دور هم جمع شوند سم گزینه‌ای ایده آل است، زیرا علاوه بر سپر استیو از لحاظ اخلاقی هم مورد تایید همه خواهد بود.

سریال فالکون و سرباز زمستان ( Falcon and The Winter Soldier ) در تلاش است زندگی عادی شخصیت‌های سم ویلسون و باکی بارنز را در کنار زندگی ابرقهرمانی آن‌ها به نمایش گذارد و در این امر هم موفق عمل کرده است. روند داستانی سریال پیش زمینه فیلم‌های آینده مارول خواهد بود و خود سریال هم کشش آن را دارد که برای فصل دوم تمدید شود. این سریال با وجود چند ضعف، باز هم اثری ماندگار برای دنبال‌کنندگان مارول به شمار می‌رود و انتظارات شما را برآورده خواهد ساخت.

نظر خود را در مورد فصل اول سریال فالکون و سرباز زمستان با ما در میان بگذارید.

برای دنبال کردن آخرین مقالات کمیک همراه کافه کمیک باشید.

 

 

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

3 دیدگاه در حال حاضر

  1. پینگ بک: کسانی که سپر کاپیتان آمریکا را در دست گرفتند؛ از بدترین تا بهترین | کافه کمیک
  2. پینگ بک: نقد سریال لوکی - دو روی یک سکه (بروزرسانی تا قسمت 4) | کافه کمیک
  3. پینگ بک: آنتونی مکی در فیلم «کاپیتان آمریکا 4» حضور خواهد داشت | کافه کمیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.