انیمه های اقتباسی از کمیک های DC که ساخته شده‌اند

۱۰ انیمه که بر اساس کمیک‌های DC ساخته شدند

جهان انیمه‌ جهانی بسیار گسترده‌ است. در این مقاله قصد داریم به انیمه های اقتباسی از کمیک های DC بپردازیم. در ادامه با کافه کمیک همراه باشید.

خوانندگان مانگا و طرفداران انیمه،  همچنین افرادی که هردوی آن را دنبال می‌کنند، می‌دانند انیمه‌های سنتی در ژاپن و بر اساس محتوایی که مانگا در اختیارشان می‌گذارند، ساخته و پرداخته می‌شوند؛‌ همین‌طور این موضوع نیز برایشان روشن است که سازندگان انیمه، برای محتوای خود، کمتر به سراغ منابع غربی، از جمله کمیک‌های آنان می‌روند. علاوه بر آن، این موضوع مطرح است که طیف گسترده‌ای از طرفداران انیمه، فرم اصلی و خالص ژاپنی آن را می‌پسندند و دوست ندارند تا هنر و هویت بصری انیمه‌ها با محتوا و منابع غربی دچار تغییر شوند. با تمام این تفاصیل، برای آن‌هایی که از طرفداران انیمه‌ی Avatar: The Last Airbender هستند، این موضوع واضح شد که در عصر جدید (برای انیمه‌سازها و انیمه‌بین‌ها) انیمه تبدیل به سرگرمی‌ای، فراتر از یک نوع استایل ژاپنی برای ساخت انیمیشن تبدیل شده است.

شماره ۱۰ :‌ کم‌رنگ شدن تفاوت بین آنچه که انیمه هست و نیست، در سال ۱۹۷۹ و به لطف Black star and The Golden bat

Black Star and the Golden Bat (1979) - IMDb

فقط با نگاه کردن یه رنگ‌آمیزیِ بتمن، متوجه تاثیرگذاری فرهنگ کشور سازنده می‌شویم که شاید این تغییر برای ما ناخوشایند باشد.

 

انیمه‌ی Black Star & The Golden Bat متولد زمانی است که انیمه‌ها به تازگی، اثر جهانی شدن را حس می‌کردند؛ به عبارتی دیگر اثرگذاری منابع غیر ژاپنی، تازه شروع شده بود. کاملاً مشخص است که تیم سازنده‌ی این انیمه، بشدت تحت تاثیر شخصیت بتمن (Batman) از کمیک‌های دی سی (DC) بوده است. این اثر قدیمی شخصیت بتمن را از کمیک‌هایش عاریه گرفته و او را در مسیری کاملاً متفاوت از آنچه که طرفدارانش انتظار داشته‌اند، قرار داده. امروزه آن خطی که تفاوت بین آنچه که انیمه است و نیست را مشخص می‌کند، به میزان زیادی کم‌رنگ شده و این روند ادامه‌دار است چراکه استودیوهای غربی تولید انیمیشن‌های خود را به کشورهایی مانند ژاپن و کره می‌سپارند.

Black Star & The Golden Bat این موضوع را ثابت می‌کند که خط متمایز کننده مذکور، همیشه مقداری نامشخص و تار بوده است. حتی در سال ۱۹۷۹ سازندگان کره‌ای انیمه، استایل ساخت و هنری ژاپن و محتوای غربی را برای ساخت آثار خود، مورد استفاده قرار می‌دادند.

شماره ۹ :‌ داستان Have I got A Story For You انیمه Gotham Knight را با ۳ دیدگاه مختلف نسبت به بتمن شروع می‌کند

Batmanime' Is a Blast in Batman: Gotham Knight | WIRED

انیمه های اقتباسی از کمیک های DC

انیمیشن Batman: Gotham Knight، ساخته سال ۲۰۰۸، هم به طرفداران بتمن و هم به طرفداران انیمه، این شانس را می‌دهد که تا کمی بیشتر در جهان بتمنِ کریستوفر نولانی که مورد احترام همه‌گان است، وقت بگذرانند. اگر که ترکیب بتمنِ نولان و انیمه آن‌قدر گیرا نیست تا مخاطبین را به سوی خود جذب کند، شاید ویلن اصلی داستان که بعنوان «مرد سیاه پوش» (Man in Black) شناخته می‌شود، این‌کار را انجام دهد. آن چیزی که فراتر از تماشای مبارزه‌ی بتمن با یک ویلنِ روباتیک پیشرفته است، ۴ روایت مختلف این ماجرا است. روایت‌هایی که از دهان ۴ نوجوانِ عاشقِ بتمن می‌شنویم، که شوالیه‌ی افسانه‌ا‌ی خود را به گونه‌ها و شکل‌های متفاوت تعریف می‌کنند. داستان‌هایی که تعریف می‌شود، ما را وادار می‌کند تا ناباوری‌های خودمان را به حالت تعلیق دربیاوریم، تا تمام داستان‌ها را بشنویم و این ماجرا را تا آخر طی کنیم.

شماره ۸ :‌ انیمیشن DC VS TAKA NO TSUME-DAN به ما توضیح می‌دهد که چرا دیدن قهرمانان DC در جهان سنتی‌ انیمه‌ها نادر است

La cinta 'DC Super Heroes vs Eagle Talon' ya tiene tráiler - Zonared

 

این نسخه طنز انیمه (Parody) با ایده‌ای بازی می‌کند که روی شکل دادن به همین لیست نیز، تاثیرگذار بوده. هرچه قدر که این انیمه کوتاه جلوتر می‌رود، طرفدارها این شانس را پیدا می‌کنند تا قهرمانِ دی سی مورد علاقه‌ی خود را رنگ‌آمیزی شده، بعنوان یک شخصیت انیمه‌ای ببینند، تا قبل از اینکه در انتهای فیلم به یکسری شخصیت کوتاه قدِ مورد ستایش تبدیل شوند. تماشای تلاش گروه Eagle Talon Society برای متوقف کردن جوکر (Joker) قبل از اینکه بودجه‌ی محدود اثر تمام شود، می‌تواند به مقدار زیادی سرگرم کنند و خنده‌دار باشد. البته شایان ذکر است که تمام بخش‌های این اینمه طنز نیست. اگر اعضای Eagle Talon Society قبل از تبدیل شدن خودشان به مجسمه‌های چوبی، نتوانند جوکر را متوقف کنند، هرج و مرج سراسر ژاپن را فرامی‌گیرد و امکان دیدن اقتباس‌های دیگر از جهان کمیک بوکی دی سی را ازبین می‌برد.

شماره ۷ :‌ داستان Crossfire هواداران بتمن را وارد بحثی درباره‌ی نوع عدالت شوالیه تاریکی می‌کند

Crossfire: Batman in a Blazing Inferno - Geek Mind Fusion

عدالت خاص بتمن. آمیزه‌ای از حس آتشین خشم، و احساس عذاب آور گناه. گناهکار در آن نه کشته می‌شود و نه بتمن را فراموش می‌کنند.

 

پس از اینکه مخاطبین، بتمن را می‌بینند که مرد سیاه پوش را در انیمه‌ی کوتاه Batman: Gotham Knight شکست می‌دهد، شخصیت‌‌های داستان به ۲ پلیس تغییر پیدا می‌کند که قرار است تا ویلن جدید گاتهام را، به تیمارستان آرکهام منتقل کنند. در این میان صحبتی بین این ۲ پلیس شکل می‌گیرد که محوریت اصلی آن، نوع خاصی از عدالت است که توسط شوالیه تاریکی، بتمن، در گاتهام به اجرا در می‌آید. همچنین داستان Crossfire با توضیح تفاوت‌هایی که بین ۲ فیلم نولان یعنی Batman Begins و The Dark Knight وجود دارد، در بخش جهان‌سازی انیمه، کار بزرگی انجام می‌دهد. حتی اگر که بخش‌های گلچین شده‌ی انیمه Batman: Gotham Knight بعنوان یک اثر کامل داستان محسوب نشود، اما در هرصورت ما از اطلاعات جدید درباره‌ی بتمن‌های نولان استقبال می‌کنیم.

شماره ۶ :‌ ماجرای Field Test توضیح می‌دهد که چرا بتمن نمی‌خواهد از طراحی لباس Iron Man یاد بگیرد

انیمه های اقتباسی از کمیک های DC

انیمه های اقتباسی از کمیک های DC

 

سومین قسمت از ۶ قسمت انیمه Batman: Gotham Knight، با نام Field Test شناخته می‌شود. علی رغم اینکه بتمن قهرمانی نابغه است که بدون هیچ قدرت فرا انسانی‌ای با جرم و جنایت مبارزه می‌کند، از ارتقا دادن لباس خود برای انجام دادن کارهایی که لباس‌های «مرد آهنی» (Iron Man) توان انجام آن‌ها را دارد، اجتناب می‌کند. برای آن‌هایی که تصمیم بتمن، مبنی بر محدود کردن توانایی‌های خودش را درک نمی‌کنند، بخصوص زمانی که توسط شخصیت‌هایی چون سوپرمن (Superman) و فلش (Flash) محاصره شده است، داستان Field Test بهترین جواب برایشان است.

این انیمه کوتاه سطح جدیدی از لباس بتمن را به تصویر می‌کشد که به امواج الکترو مغناطیسی برای معکوس‌سازی گلوله‌ها مجهز شده است. در انتهای انیمه، بتمن را مشاهده می‌کنیم که مجبور می‌شود تا لباس را به لوشس فاکس (Lucius Fox) بازگرداند، چراکه خیلی خوب گلوله‌ها را معکوس می‌ساخت.‌ ظاهراً بین لباسی که گلوله‌های اسلحه‌ را معکوس می‌سازد، و خود اسلحه، برای بروس وین (Bruce Wayne) تفاوت چندانی وجود ندارد که بخواهد آن را توجیه کند.

شماره ۵ :‌ انیمه Batman Ninja بخش اصلی انیمه‌های DC است

Buy Batman Ninja (2018) - Microsoft Store en-NZ

شوالیه تاریکی‌ای که تعلیم دیده Ra’s al Ghul است، این بار می‌تواند آموزه‌های خود را به مصابه‌ی یک نینجا به نمایش بگذارد.

 

کامل‌ترین شکل کراس‌اوور (crossover) بین جهان کمیک‌های دی سی و انیمه‌ها، در اثر سال ۲۰۱۸ یعنی Batman Ninja تبلور پیدا می‌کند. این انیمه بتمن و کل خانواده خفاشی را به چندین سال قبل، در ژاپن فئودالی باز می‌گرداند، و این بازگردانی همراه با فرمی خاص است که حتی بین باقی انیمیشن‌ها و سریال‌های دی سی که تحت تاثیر انیمه ساخته شده‌اند، کاملاً یکه و تازه است.

Batman Ninja بخش مهم و اصلی انیمه‌های دی سی است. در این اثر نه تنها طرفداران توانستند با تیم دریک (Tim Drak) مواجه شوند، بلکه شانس دیدن ویلن‌هایی چون جوکر، دو چهره (Two-Face) و پویزن آیوی (Poison Ivy) و نبرد بین ‌آن‌ها با استفاده از روبات‌های غول پیکرشان را، پیدا کردند. علاوه بر تمام این مسائل، موضوع جالب توجه آن است که سازنده‌ی انیمه Afro Samurai ، تاکاشی اوکازاکی ( Takashi Okazaki)، بر روی طراحی نینجا شکل بتمن کار کرده است.

شماره ۴ :‌ داستان Darkness Dwells، کیلر کراکی را به تصویر می‌کشد که با قتل وارد جهان بتمن نولان می‌شود

Batman - Caballero de Gotham knight (Batman vs. Killer Croc) - YouTube

تغییر چهره‌ی کراک آن‌قدر محرز است، که گاهاً او را ترسناک‌تر از حالت عادی خود جلوه می‌دهد.

شخصیت «کیلر کراک» (Killer Croc) همیشه جزو محبوب‌ترین ویلن‌های عضو «روگ گالری» (گروهی متشکل از بدترین دشمنان بتمن) بوده است، اما کمتر کسی را می‌توان یافت که ادعا کند که نسخه‌ی انیمه‌ای کراک را دیده است؛‌ و حتی تعداد کمتری از می‌توان یافت که مدعی دیدن کیلر کراکی باشند، که در جهان بتمن نولانی، بصورت ناگهانی ظاهر می‌شود و برای بتمن، مشکل ایجاد می‌کند. قطعاً کسانی که قسمت چهارم از انیمه‌ی ۶ قسمتی Batman: Gotham Knight با عنوان Darkness Dwells تماشا کرده‌اند، می‌توانند بگویند که جزو معدود افرادی هستند که دو مسئله‌ی فوق (کیلر کراک انیمه‌ای در جهان بتمن نولانی) را تجربه کرده‌اند.

شماره ۳ :‌ قسمت Working Through Pain، بروس وین و آگاهی‌اش از محیط را به تصویر می‌کشد

انیمه های اقتباسی از کمیک های DC

انیمه های اقتباسی از کمیک های DC

 

داستان Working Through Pain پنجمین قسمت از انیمه‌ی Batman: Gotham Knight است، که بتمن را وارد ماجراهایی می‌کند، که به سبب اتفاقات آن، شوالیه تاریکی را از چالش‌های روانشناختی عبور می‌دهد و تنزل او به تاریکی را به تصویر می‌کشد. ماجرا از آن‌جایی شروع می‌شود که زمانی که بتمن مشغول بررسی شبکه فاضلاب گاتهام است، مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و بیهوش می‌شود، اما قبل از بیهوش شدن و فلش بک زدن داستان به سال‌های آموزشش و یادگیری چگونگی تحمل درد، بروس، زخم خود را حرارت می‌دهد تا از عفونت آن ممانعت کند. تماشا کردن بروس که با پذیرفتن تاریکی، می‌تواند بر درد غلبه کند و فعالیت‌های خودش را ادامه دهد، برای طرفداران این شخصیت، جذابیت‌های خاص خود را دارد.

شماره ۲ :‌ مبارز کیهانی، Wonder Princess شخصیت اصلی داستان خود را از Wonder Woman قرض می‌گیرد

انیمه های اقتباسی از کمیک های DC

انیمه های اقتباسی از کمیک های DC

 

طرفداران پروتاگونیستِ مونثِ قدرتمندِ انیمه، نیازی نیست تا منتظر چیزی بیشتر از انیمه‌ی کره‌ای Galactic Warrior Wonder Princess باشند.  اگرچه شخصیت Wonder Princess در انیمه خودش تا نیمه‌ی داستان ظاهر نمی‌شود، اما از لحظه‌ای که در تصویر ظاهر می‌شود، همه متوجه این موضوع می‌شوند که خالق او تا چه حد از Wonder Woman در دی سی تاثیر گرفته است (یا بهتر است بگوییم که سرکار خانم دایانا پرینس را فقط به شکل کره‌ای در آورده است). نکته‌ای دیگر که قابل ذکر است، این است که Galactic Warrior Wonder Princess در خارج از ژاپن و بر اساس یک شخصیت غربی ساخته شده است، اما با تمام این اوصاف بعنوان انیمه شناخته و دیده می‌شود. این موضوع نشان‌ دهنده‌ی چیزی نیست جز گسترش مفهوم انیمه و منحصر نشدن آن به آثاری که در ژاپن ساخته می‌شوند.

شماره ۱ : Deadshot بتمن را وادار می‌کند تا موقعیت ضد اسلحه‌ی خود را بازنگری کند

62 Batman vs Deadshot Fight Scene Batman Gotham Knight - YouTube

تیر انداز و قاتلی خونسرد، که تیرش خطا نمی‌رود؛ مگر در زمان روبه‌رویی با شوالیه تاریکی.

رقابت بین ددشات (Deadshot) و بتمن، یک دوگانگیِ کامل بین هوشیاری منطقی و غیرمنطقی را به مخاطب خود نشان می‌دهد (یا به بیان دیگر، گاهی اوقات بتمن برای هوشیار بودن، باید طبق حس خود عمل کند، نه عقل و مطق). همچنین این قسمت از Batman: Gotham Knight بعنوان یک پایان‌بندی خوب عمل می‌کند و در نهایت نشان می‌دهد که چرا بتمن از اسلحه برای مبارزه با جرم و جنایت، استفاده نمی‌کند. شخصیت ددشات بعنوان یک افتباس بسیار عالی انیمه‌ای از کمیک‌های دی سی وارد ماجرا می‌شود، اما درخشش واقعی آن در آخرین قسمت Batman: Gotham Knight است و پایان این ۶ قسمت.

امیدواریم که از مقاله «۱۰ انیمه که بر اساس کمیک‌های DC ساخته شدند» لذت برده باشید، و حداقل بعد این مقدار از صحبت درباره Batman: Gotham Knight، سری به آن بزنید و تماشایش کنید. همانطور که پیشتر گفتیم، جهان انیمه‌ها بشدت گسترده‌ است و دیگر به آن معنای قدیمی خود که انیمه‌ها فقط انیمیشن‌های ژاپنی هستند، منحصر نیست. به هر میزان که جلوتر می‌رویم، آثار اقتباسی بیشتر و بیشتر می‌شوند و مخاطب‌های بسیاری را به خود جذب می‌کنند.

شما از طرفداران انیمه هستید؟ آیا علاقه‌مند به تاثیرپذیری آن‌ها از محتواهایی چون کمیک بوک‌های دی سی هستید؟ برایمان بنویسید.

برای آخرین مقالات کمیک بوکی، با کافه کمیک همراه باشید.

منبع:‌ CBR

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

Bring it on!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.