نسخه های مختلف بتمن؛ از شناخته‌شده‌ترین تا ناشناخته‌ترین

در دنیای کمیک‌های دی‌سی، تاکنون نسخه های مختلف بتمن خلق شده‌اند. با کافه کمیک همراه باشید تا ده مورد از معروف‌ترین آن‌ها را باهم بشناسیم.

بتمن یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دنیای دی‌سی و حتی تمامی دنیا‌های کمیکی بوده و از زمان خلقتش تاکنون در بیش از صدها داستان حضور داشته. ما داستان‌های مختلفی را از او دیده‌ایم و از زندگی او، مرگ پدر و مادرش، مبارزات تراژدیک با دشمنانش و حتی ماجراهای سفر در زمان او با خبریم.

از آنجا که داستان‌های زیادی در مورد این ابرقهرمان وجود دارد، نسخه های مختلف بتمن در جهان‌های مختلف دی‌سی وجود دارد که شاید یافتن بهترین نسخه کمی سخت باشد. به هر حال ما در اینجا به ۱۰ نسخه‌ی مشهور فارغ از خوب یا بد بودن آن شخصیت اشاره می‌کنیم و امیدواریم که به شما در یافتن بتمن موردعلاقه‌ی خود کمک کرده باشیم، با ما همراه باشید.

بتمن از کمیک Year 100

در سال ۲۰۳۹، گاتهام روز به روز چهره‌ی تاریک‌تری به خود گرفته و به یک ایالت برای ماموران پلیس تبدیل شده اما همچنان توسط اشرار و خلاف‌کاران اداره می‌شود. بتمن که معلوم نیست بروس وین بوده یا شخص دیگری، در تلاش برای به قتل رساندن یک مامور فدرال توسط FBI دستگیر می‌شود.

در این جهان، نوه‌ی جیم گوردون یک کاپیتان پلیس بوده و سعی می‌کند بفهمد بتمن کیست و چرا مامور فدرال را کشته است. این کمیک، یک داستان عالی را برای خوانندگان به همراه دارد و آنان را تا پایان، محو رمز و راز پیچیده‌ی خود می‌کند.

بتمن فلش‌پوینت (توماس وین)

این بتمن از جریان فلش‌پوینت می‌آید، جریانی که در آن تمام وقایع دنیای دی‌سی به طور قابل توجهی ریبوت شد و زندگی همه تغییر کرد. زمانی که بری آلن (فلش) در زمان به عقب برگشت و از مرگ مادر خود جلوگیری کرد، باعث شد تا همه چیز به طور ناگهانی عوض شود از جمله شخصیت‌های گروه لیگ عدالت.

در این جهان، بجای اینکه والدین بروس وین در کوچه‌های تنگ و تاریک گاتهام کشته شوند، خود او کشته می‌شود و پدر و مادرش زنده می‌مانند. این اتفاق بسیار وحشتناک باعث می‌شود مادرش به مرز جنون رسیده و در نهایت تبدیل به جوکر شود و پدرش هم توماس، به یک بتمن بی رحم. در هر صورت او هنوز هم از گاتهام محافظت می‌کرد ولی نه آن طوری که فکرش را می‌کنیم. این شخصیت یکی از محبوب‌ترین نسخه های مختلف بتمن است که بخاطر همین داستان به شهرت زیادی رسید و بعدا برای مدتی کوتاه وارد جهان اصلی دی سی هم شد.

بتمن از کمیک Gotham by Gaslight

 نسخه های مختلف بتمن

این بتمن مربوط به صده‌ی ۱۸۰۰ بوده و در خیابان‌های گاتهام به مبارزه با Jack the Ripper (یک قاتل سریالی که هنوز هم سر از کارش در نیاورده‌اند) می‌پردازد. بسیار جالب خواهد بود که ببینیم آیا بزرگ‌ترین کارآگاه جهان قادر است تا یکی از مرموزترین پرونده‌های تاریخ را حل کند؟

ما حتی شخصیت‌های محبوب دنیای بتمن را نیز در این دنیا می‌بینیم. مانند Selina Kyle که یک خواننده است، Jim Gordon و Poison Ivy. با این که خط زمانی این داستان مربوط به سال‌ها قبل‌تر از بتمن زمین یک بوده اما این بتمن هم از هر لحاظ دقیقا اخلاقیات همان بروس وین را دارد. از ان شخصیت در سال 2018 یک انیمیشن با همین نام یعنی Batman: Gotham by Gaslight که اهمیت یکی دیگر از نسخه های مختلف بتمن را نشان می‌دهد.

بتمنی که می‌خندد(Batman Who Laughs)

 نسخه های مختلف بتمن

این بتمن در زمین ۲۲ زندگی می‌کند، او در ابتدا توسط جوکر زندانی و شکنجه می‌شود تا زمانی که او از همه چیز ناامید می‌شود و گردن جوکر را با دستانش می‌شکند. با کشتن جوکر یک گاز سمی روی بتمن اثر گذاشته و از او یک بتمن شبیه به جوکر ساخت.

او پس از آن سعی کرد تا همه‌ی رابین‌هایش و‌ کل لیگ عدالت را بکشد و به دنبال همه‌ی بتمن‌های شرور در سراسر مولتی‌ورس دی‌سی گشت تا از آن‌ها برای مبارزه با بتمن زمین یک استفاده کند. این شخصیت به ما نشان داد که وقتی بتمن در دنیای تاریکش فرو می‌رود، چقدر می‌تواند خطرناک باشد. از زمان خلقت این شخصیت زمان زیادی نگذشته است اما به راحتی می‌توان او را یکی از بهترین نسخه های مختلف بتمن دانست که حضور بسزایی در جهان اصلی دی سی هم داشته است.

پنجه‌ی تاریک (Dark Claw)

 نسخه های مختلف بتمن

در جهان آمالگام، جهانی که قهرمانان محبوب مارول و دی‌سی با همکاری هم یک قهرمان تماشایی می‌سازند، ما می‌بینیم که شخصیت‌های ولورین و بتمن باهم ترکیب شده‌ و پنجه‌ی تاریک را به وجود می‌آورند. در این دنیا، لوگان شاهد مرگ پدر و مادر خود در کودکی بوده و سپس توسط عمویش در کانادا بزرگ می‌شود که در نهایت مرگ عمویش را هم از نزدیک می‌بیند.

او سپس به صورت داوطلبانه به برنامه‌ی سلاح ایکس می‌پیوندد، چنگال‌های آدامانتیوم خود را دریافت می‌کند و یک لباس جالب که ترکیبی از کاستوم‌های ولورین و بتمن بوده را برای خود طراحی می‌کند.

Batman Beyond (تِری مک‌گینس)

 نسخه های مختلف بتمن

این نسخه از بتمن در پنجاه سال آینده زندگی می‌کند. زمانی که قهرمانان لیگ عدالت بسیار پیر و بازنشسته شده‌اند و یا حداقل دیدگاه آنان نسبت به جهان اطراف تغییر کرده. یکی از ابرقهرمانانی که خستگی دهه‌ها مبارزه با جنایت‌کاران را به شدت حس می‌کند و بخاطر سلامتی‌اش مجبور به بازنشستگی بوده، بروس وین میلیونر معروف است.

او در اولین فرصت شروع به آموزش افراد جوان برای مبارزه با جرم و جنایت کرد و یکی از آن افراد تِری مک‌گینیس بوده. تِری یکی از معدود افرادی بود که لباس بتمن را بجای بروس وین به تن کرد. شاید برای برخی از طرفداران نیز جالب باشد که ببینند بروس وینی که واقعا پیر و از کار افتاده شده و به دنبال جانشین است، چگونه خواهد بود؟ این شخصیت یکی از نسخه های مختلف بتمن است که حضور بسیار درخشانی در کمیک‌ها و انیمیشن‌های اختصاصی خود داشته.

باران خونین

 نسخه های مختلف بتمن

در این داستان از یک جهان موازی، بتمن وظیفه دارد تا با یکی از دشمنان افسانه‌ای خود یعنی دراکولا درگیر شود، همان‌طور که همه بتمن را می‌شناسیم او هرکاری می‌کند تا جلوی تهدید پیش‌رو را بگیرد. این یعنی این که او ویروس خون‌آشام را می‌پذیرد تا به یک مرد خفاشی واقعی تبدیل شود!

شاید هیجان‌انگیز باشد که ببینیم او چگونه تبدیل به یک خفاش واقعی می‌شود و تقریبا هرچیزی که او را تبدیل به یک قهرمان دوست‌داشتنی می‌کند را از او می‌گیرد! به ویژه که او حتی آلفرد و جیم گوردون را نیز به قتل رساند. این داستان، یکی دیگر از نسخه های مختلف بتمن در دنیایی تاریک را نشان می‌دهد و برای طرفدارانی که بتمن و خشونت را در کنار هم می‌خواهند می‌تواند جالب باشد.

بتمن از کمیک Superman: Speeding Bullets

 نسخه های مختلف بتمن

باز هم ترکیب دو ابرقهرمان دوست‌داشتنی! در این دنیا، سفینه‌ی کال-ال به جای Smallville در گاتهام فرود می‌آید، او توسط خانواده‌ی وِین پیدا شده و به نام بروس بزرگ می‌شود. متاسفانه این بار هم پدر و مادر او در یکی از کوچه‌های گاتهام کشته می‌شوند اما بروس بجای این که یک پسر بچه‌ی بی‌دفاع باشد، تبدیل به یک بروس کریپتونی می‌شود و با نگاه آتشینش خلاف‌کاران گاتهام را تبخیر می‌کند.

قدرت عظیم او باعث می‌شود تا بروس یک قهرمان بسیار بی‌رحم شود زیرا احساس گناه از مرگ پدر و مادرش راحتش نمی‌گذاشت و قدرت‌های کریپتونی‌اش او را به این مسیر سوق می‌داد. این یک دستان خوب برای افرادی هست که همیشه دوست داشتند بدانند اگر بتمن قدرت‌های سوپرمن را داشت چه اتفاقی می‌افتاد؟

مرگ سرخ

 نسخه های مختلف بتمن

باز هم صحبت از قدرت‌های قهرمانان دیگر در قالب شوالیه‌ی تاریکی شد. این بتمن در زمین ۵۲ زندگی می‌کند و زمانی که از مرگ رابین‌هایش و دفن کردن آن‌ها خسته می‌شود تصمیم می‌گیرد تا با ترکیب کردن قدرت‌های فلش از این کار جلوگیری کند.

هنگامی که فلش با این کار مخالفت می‌کند، بتمن او را بیهوش می‌کند و با استفاده از بت‌موبیل او را درون بخش خودآگاه ذهن خود گیر می‌اندازد. او حالا تبدیل به مرگ سرخ شده، یک اسپیدستر بی‌رحم که تمام دشمنان خود را کشته، او با رفتن در همه‌ی زمان‌ها جوکر را نابود کرد و یکی از بی‌رحم‌ترین بتمن‌ها بود. سرانجام بری آلن از زمین یک توانست با حرف‌هایش او را متقاعد کند که کاری که می‌کند اشتباه است.

بتمن از داستان Gods and Monsters

 نسخه های مختلف بتمن

باران خونین تنها نسخه‌ی خون‌آشام از بتمن نیست. در این زمین، مثلث ابرقهرمانی دی‌سی شامل این سه نفر می‌شود؛ پسر ژنرال زاد که سوپرمن شده، یک خدای جدید که هویت زن شگفت‌انگیز را دارد و یک دانشمند خون‌آشام که لقب بتمن را به دوش می‌کشد. هیچ‌کدام از این سه، از کشتن مردم ترسی ندارند، حتی بتمن هم برای سیر کردن خودش خون افراد بی‌گناه را می‌مکد.

متاسفانه قهرمانان این جهان بسیار بی‌رحم بوده و باعث به وجود آمدن یک لیگ عدالت شیطانی شده‌اند. این شخصیت یکی از متفاوت‌ترین نسخه های مختلف بتمن و یکی از دلایلی هست که طرفداران باید همیشه از بروس وین زمین یک ممنون باشند که یک ابرقهرمان دوست‌داشتنی و مخالف کشتن بوده.

نظر شما چیست؟ به نظر شما کدام بتمن قوی‌تر است؟ نظرات خود را با کافه کمیک در میان بگذارید.

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

منبع: CBR

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

نسخه های مختلف بتمن؛ از شناخته‌شده‌ترین تا ناشناخته‌ترین
  • نام : بتمن
  • خالق : بیل فینگر و باب کین
  • اولین اثر : شماره ۲۷ Detective Comics سال ۱۹۳۹
  • متعلق به کمپانی : دی سی
  • لقب ها : بروس وین، Caped Crusader، The Dark Knight
  • محل تولد : گاتهام
  • معروفترین آثار : The Killing Joke - The Dark Knight Returns - Year One - The Long Halloween - Death of Family
  • قابلیت ها : بزرگ‌ترین کارآگاه دنیا! - هوش بالا - مسلط به تقریبا تمامی هنرهای رزمی - در اختیار داشتن به‌روزترین فناوری‌ها
  • شغل : وارث و رییس کمپانی وین
  • حالت های دیگر : توماس وین (فلش‌پوینت) - تری مکگینیز (بتمن بیاند) - DAWNBREAKER
  • همکاران: رابین آلفرد جیمز گوردون زن گربه‌ای بت گرل
  • دشمنان: جوکر پنگوئن مستر فریز ریدلر دو چهره Bane