معرفی 10 اقتباس برتر کمیک از فیلم

کمیک از فیلم

معمولا کمیک‌ها زمینه ساز ساخت فیلم هستند اما گهگاه فیلم‌های موفق باعث انتشار کمیک‌های خود می‌شوند. طی سالهای اخیر فیلم‌های متعددی از کتاب‌های کمیک ساخته شده‌اند اما این مسیر همیشه یک طرفه نیست. در این مقاله با کافه کمیک همراه باشید تا به بررسی بهترین اقتباس کمیک از فیلم بپردازیم.

همانطور که کمپانی‌های ساخت فیلم بر سر حق ساخت فیلم با اقتباس از یک کمیک رقابت می‌کنند، شرکت‌های انتشار کمیک هم رقابتی برای اقتباس کمیک از فیلم دارند. کمیک‌ها اجازه می‌دهند داستان و دنیای فیلم به طور گسترده‌تری به مخاطب معرفی شود. در ادامه این مقاله از کافه کمیک، بهترین کمیک‌هایی که از فیلم‌های موفق الهام گرفتند را رتبه بندی می‌کنیم.

10- 28 روز بعد (28 Days Later)

اقتباس کمیک از فیلم : 29 days later

اقتباس کمیک از فیلم : 29 days later

مجموعه کتاب‌های کمیک 28 روز بعد به عنوان پلی بین فیلم 28 روز بعد و دنباله آن، 28 هفته بعد عمل کرد. این کمیک منشا ویروس خشم را بررسی کرد که ابتدا بریتانیا را در بر گرفت و سپس به اروپا سرایت کرد. داستان بازماندگان فیلم و همچنین شخصیت‌های اصلی در مراحل مختلف شیوع این بیماری دنبال می‌شود. با شایعات ساخت فیلم سوم، امکان نمایش عناصر داستانی و شخصیت‌های این کمیک در پرده نقره‌ای وجود دارد.

9- شان مردگان (Shaun Of The Dead)

شان مردگان

شان مردگان

شان مردگان فیلمی بود که ژانر کمدی ترسناک را پایه گذاری و سینما را متحول کرد. این فیلم منجر به شروع سه گانه بسیار موفق و محبوب کورنتو (Cornetto) شد و هم‌چنین حرفه بازیگری سایمون پگ، نیک فراست و ادگار رایت را استارت زد.

این سه بازیگر به بازی در کارهای بزرگی در سینما و تلویزیون ادامه دادند. در آستانه اکران فیلم، پگ و رایت برای سال 2000، کمیکی با عنوان «چیزی درباره ماری» نوشتند. کمیک ماری، داستان اولین زامبی جهان و همچنین شخصیت های دیگر را دنبال می‌کند. IDW Comics پس از اکران فیلم به تولید مجموعه کتاب‌های مصور ادامه داد.

8- دنیای کج (Askewniverse)

دنیای کج

دنیای کج

کوین اسمیت خالق آثار کلاسیک و محبوب در هر شکلی از رسانه است. او تالیف کتاب‌های کمیک، کارگردانی برنامه‌های تلویزیونی طنز و میزبانی پادکست‌های متعددی درباره ویژگی‌های کتاب‌های کمیک را در کارنامه خود دارد. اسمیت با کارگردانی و تهیه کنندگی دنیای کج برای خود نامی دست و پا کرد.

دنیای کج پیش درآمدی برای دنیای سینمایی مارول است و از جنگ ستارگان الهام گرفته بود. بیشتر ساخته‌های اسمیت از جمله کمیک‌ها، سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌هایش، همگی بخشی از این دنیا هستند. همه چیز با فیلم فروشنده‌ها (Clerks) شروع شد که اسمیت خودش از این فیلم حمایت مالی کرد. پس از Clerks او برای هر یک از فیلم‌هایش همتاهای کمیک و همچنین محتوای جدیدی برای دنیای خود ایجاد کرد.

7- روبوکاپ (Robocop)

روبوکاپ

روبوکاپ

سری فیلم های روبوکاپ کیفیت‌های متفاوتی دارند. چندین دنباله و ریبوت با واکنش‌های متفاوت مخاطبان همراه بوده است. برخی از فیلم‌های روبوکاپ موفق بوده و برخی دیگر شکست خوردند و بعضی از آن‌ها در وسط این طیف قرار دارند. همه چیز به نسخه فیلمی که در حال تماشای آن هستید، بستگی دارد.

در دنیای کمیک هم این تفاوت کیفیت مشاهده می‌شود. 5 ناشر کمیک‌های روبوکاپ را منتشر کردند؛ کمیک‌هایی میان آن‌ها وجود دارد که در دسته کمیک‌های عالی قرار می‌گیرند و باید جایگاه روبوکاپ را در این لیست بالاتر ببرند اما برخی کمیک‌ها این سری را با خود به پایین می‌کشند. این شخصیت با شخصیت‌های مطرح دیگری در سینما روبرو شده که همچنان نتایج کیفی متفاوتی دارد. استودیو بوم! (BOOM) ناشر فعلی روبوکاپ است و حاصل کارش با این شخصیت بسیار خوب بوده، یعنی آینده روبوکاپ در کمیک‌ها روشن است.

6- شگفت انگیزان (The Incredibles)

اقتباس کمیک از فیلم : شگفت انگیزان

اقتباس کمیک از فیلم : شگفت انگیزان

فیلم شگفت انگیزان ابرقهرمانان را به دنیای پیکسار معرفی کرد. اگرچه این فیلم بر اساس هیچ کتاب کمیکی ساخته نشده بود اما با استقبال خوب طرفداران کتاب‌های کمیک و طرفداران فیلم‌های ابرقهرمانی مواجه شد. این فیلم توانست دنیایی را به تصویر بکشد که ابرقهرمانان در آن پنهان شده و سعی می‌کنند یک زندگی عادی داشته باشند.

چهار شگفت انگیز هرگز نمایشی بهتر از شگفت انگیزان در پرده سینما نداشتند. تیم کمیک آن‌ها هرگز نتوانسته کیفیت اثر را از کمیک به سینما منتقل کنند. با این حال شگفت انگیزان توانستند برعکس این کار را انجام بدهند و رقیب اولین خانواده مارول یعنی چهار شگفت انگیز در دنیای کمیک شدند.

5- ایندیانا جونز (Indiana Jones)

ایندیانا جونز

ایندیانا جونز

ایندیانا جونز یکی از بزرگترین فرنچایزهای چند رسانه‌ای تاریخ است. این سری شامل مجموعه‌ای از فیلم‌های بسیار موفق، سریال‌های تلویزیونی، رمان‌های کودکانه، بازی‌های ویدیویی، جاذبه‌های تفریحی در شهربازی و همچنین کتاب کمیک می‌شود. اولین سه گانه فیلمسازان مشهور استیون اسپیلبرگ و جورج لوکاس در دهه 1980 بر سینماها حکمرانی کرد.

پایان این سه گانه به معنای پایان داستان ایندیانا جونز نبود. در دهه 1990 مجموعه تلویزیونی ماجراهای ایندیانا جونز جوان (Young Indiana Jones Chronicles) و مجموعه‌ای از بازی‌های ویدیویی میراث ایندیانا جونز را ادامه دادند. دارک هورس کامیکس سه گانه‌ای از مجموعه کتاب‌های کمیک شامل یک سریال تلویزیونی، یک مجموعه بازی ویدیویی و چهارمین فیلم این مجموعه را منتشر کرد.

4- بازگشت به آینده (Back To The Future)

بازگشت به آینده

بازگشت به آینده

بازگشت به آینده یک پدیده فرهنگی جهانی است که سینما، موسیقی، شهربازی‌ها، بازی‌های ویدیویی و کمیک را در بر می‌گیرد. این یکی از معدود فیلم‌های منتخب دهه 80 است که تا دهه‌ها پس از مجموعه فیلم های اصلی‌اش، شروع مجدد یا دنباله‌ای نداشته است. همه طرفداران این فرنچایز موافق هستند که کار درست همین است.

اگرچه اشتیاقی برای تولید فیلم دیگری وجود ندارد اما طرفداران دوست دارند اطلاعات بیشتری در مورد این فرنچایز در اشکال دیگر رسانه داشته باشند. به همین دلیل است که کمیک‌های مبتنی بر این فیلم‌ها بسیار موفق بوده ‌ند. باب گیل، یکی از سازندگان این فیلم نیز در نویسندگی کمیک هایی که اعتبار این مجموعه را افزایش داده، همکاری کرد.

3- شکارچیان ارواح (Ghostbusters)

ghostbusters

شکارچیان ارواح نزدیک به 40 سال است که توجه همه را به خود جلب کرده و الهام بخش دنباله‌ها، ریبوت‌ها، کارتون‌ها، بازی‌های ویدیویی و کتاب کمیک متنوعی بوده است. کتاب کمیک شکارچیان ارواح توسط چندین ناشر منتشر شده است. این مجموعه با کمپانی IDW جایگاه خود را پیدا کرد، که در آن چندین سریال بر اساس فیلم‌ها ساخته شدند و چندین رسانه مختلف را در این فرنچایز به هم متصل می‌کنند.

2- بیگانه و غارتگر (Alien, Predator)

بیگانه و غارتگر

بیگانه و غارتگر

فرنچایز بیگانه و غارتگر به طور جداگانه و با هم بسیار موفق بوده‌اند. فرنچایزهای کمی وجود دارد که به چنین دستاوردی رسیدند. برخی از فرنچایزها در گذشته با هم برخورد داشتند؛ با این حال، آن‌ها هرگز به فرنچایز جدیدی مانند بیگانه در برابر غارتگر دست پیدا نکردند.

تاریخ آن‌ها به همان اندازه که در فیلم‌ها غنی است، در کمیک‌ها نیز غنی است. بیگانه و غارتگر و بیگانه در برابر غارتگر به عنوان سه فرنچایز بسیار موفق عمل کرده‌اند که همگی با کمیک‌ها و فیلم‌های مختلف با یکدیگر ارتباط داشته‌اند. مارول اخیراً حقوق هر دوی آن‌ها را به دست آورده که منجر به اتفاقات امیدوارکننده‌ای در مجموعه آن‌ها خواهد شد.

1- جنگ ستارگان (Star Wars)

جنگ ستارگان اقتباس موفق کمیک از فیلم

جنگ ستارگان اقتباس موفق کمیک از فیلم

جنگ ستارگان و مارول اکنون بر تمام انواع مختلف رسانه تسلط دارند البته همیشه اوضاع به این شکل نبود. جنگ ستارگان و مارول در دوره‌های مختلف تاریخ خود با مشکلات زیادی مواجه بودند. برای جنگ ستارگان، این مشکلات قبل از اکران اولین فیلم به وجود آمد که تقریباً یک فاجعه تمام عیار بود.

فرانچایز کتاب‌های کمیک پس از فیلم امید تازه (A New Hope) به مارول داده شد. جنگ ستارگان در واقع زمانی که مارول در دهه 70 و 80 با مشکل مواجه شد، آن‌ها را نجات داد. این توافق به جهان فیلم‌های جنگ ستارگان اجازه داد حین غیبت‌های طولانی بین این فیلم‌ها، گسترش پیدا کند. دیزنی مالکیت هر دو را بدست گرفت. این ناشر داستان‌های شگفت انگیزی تولید کرد که مکمل فیلم‌ها شد.

منبع: cbr

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.