کدام شخصیت‌های مارول هویت گرین گابلین را یدک کشیدند؟

گرین گابلین

نورمن آزبورن اولین گرین گابلین بود اما شخصیت‌های دیگر از جمله پسرش هری و قهرمان سابق فیل اوریش هم از این هویت استفاده کردند. با کافه کمیک همراه باشید تا به معرفی شخصیت‌هایی که از هویت جن سبز استفاده کردند، بپردازیم.

نورمن آزبورن اولین گرین گابلین بود اما او اخیرا در کمیک‌های مرد عنکبوتی شگفت انگیز زب ولز و جان رومیتا جونیور یک نقش قهرمانانه را به گرین گابلین بودن ترجیح داد و شروع به همکاری با مرد عنکبوتی کرد و هویت گرین گابلین را برای استفاده دیگران گذاشت. هویت گرین گابلین توسط چند نفر دیگر هم مورد استفاده قرار گرفته است.

میراث تاریک جن سبز در طول سال‌ها باعث به فساد کشیده شدن سایر اعضای خانواده آزبورن می‌شود. نورمن آزبورن برای پنهان کردن مشارکت خود در اعمال جنایتکارانه، چند بار دیگران را فریب می‌دهد تا این نقش را بازی کنند. حتی سایر شرورهای شنل پوش نیز در طول سال‌ها وارد این نقش شدند. البته، هر نسخه از گرین گابلین یک شخصیت شرور نبود.

10- آرکید یک ربات گرین گابلین برای حمله به مرد عنکبوتی ایجاد کرد

ربات گرین گابلین

ربات گرین گابلین

گرین گابلین اصلی روی چند شخصیت شرور دیگر مارول مانند آرکید (Arcade) تأثیر گذاشت. دشمن سرسخت مردان ایکس، یک تله مرگبار جدید برای مرد عنکبوتی ایجاد کرد که پر از ربات و شبیه به بزرگترین دشمنان این تارانداز بود.

با این حال، تله آرکید برای سال‌ها خاموش بود تا اینکه به طور تصادفی توسط گوئن اسیسی/روح عنکبوتی (Gwen Stacy/Ghost-Spider) از جهانی دیگر فعال شد. ابرشرورهای دیگری مانند مارمولک (Lizard)، لاشخور (Vulture) و کرگدن (Rhino) با ربات گرین گابلین همراه بودند. این ربات از ترفندها و ابزارهای معمول گابلین استفاده می‌کرد، اما روح عنکبوتی توانست آن را همراه با بقیه ربات‌های آرکید نابود کند.

9- نورمی آزبورن میراث گابلین را در دنیای MC2 ادامه داد

نورمی آزبورن

نورمی آزبورن

می “میدی” پارکر دختر پیتر و مری جین پارکر در واقعیتی متفاوت است. او پس از ظهور قدرت‌هایش در دبیرستان، راه پدرش را به عنوان دختر عنکبوتی دنبال کرد، اگرچه نسخه تغییر یافته‌ای از لباس مرد عنکبوتی عمو بن ریلی‌اش را به تن داشت.

او با نورمی آزبورن، پسر هری و لیز آزبورن دوست صمیمی بود. نورمی پس از مرگ مادرش که منجر به یک فروپاشی روانی شد، میراث خانوادگی خود را ادامه داد و تبدیل به گابلین جدید شد. این تحول تاریک او بود که در ابتدا الهام بخش می‌شد تا نقش دختر عنکبوتی را بازی کند. نورمی در نهایت اصلاح شد و حتی برای مدت کوتاهی با انگل ونوم پیوند خورد.

8- پیتر پارکر هویت گرین گابلین را در خانه ام خلق کرد

پیتر پارکر

پیتر پارکر

مردان ایکس و انتقام‌جویان جدید برای مقابله با اسکارلت ویچ و توانایی‌های خطرناک او متحد شدند. او با ایجاد یک واقعیت کاملاً جدید تحت سلطه جهش‌یافته که توسط مگنیتو و بقیه خانواده‌اش در جریان رویداد خانه ام (House of M) اداره می‌شد، فرار کرد. مرد عنکبوتی یکی از معدود قهرمانان انسانی بود که در دنیای جدید موفق ظاهر شد.

با این حال، او این موفقیت را بر پایه یک دروغ بنا کرد زیرا سال‌ها خودش را به عنوان یک جهش یافته نشان داد. احساس گناه او منجر به ایجاد یک گرین گابلین تاریک شد که زندگی پیتر پارکر را خراب کرد. او به عنوان گرین گابلین محتویات دفترچه‌ای را فاش کرد که حقیقت میراث غیرجهش‌یافته پیتر پارکر را به عنوان یک عمل کفاره شخصی برملا کرد.

7- هدزمن به عنوان گرین گابلین برای حمله به آزبورن ظاهر شد

هدزمن به عنوان جن سبز

هدزمن به عنوان جن سبز

نورمن آزبورن هویت گرین گابلین را زمانی که ظاهراً تحت مراقبت دولت اصلاح می‌شد کنار گذاشت. او مدیریت برنامه تاندربولت (Thunderbolts) را عهده دار شد که با استفاده از شخصیت‌های شرور در نقش‌های قهرمانانه، آن‌ها را به قهرمان تبدیل می‌کرد. با این حال، آزبورن برای به دست آوردن قدرت سیاسی بیشتر مدیریت تاندربولت را برعهده نگرفته بود.

کلیون تواین (Cleavon Twain) معمولاً به عنوان جنایتکار معروف به هدزمن (Headsman) عمل می‌کرد. آزبورن از او خواست که در هنگام حمله به رئیس جمهور لباس گرین گابلین را بپوشد تا خودش و برنامه تاندربولت را خوب جلوه بدهد. هدزمن تنها یک بار از هویت جن سبز استفاده کرد اما این استفاده بسیار موثر بود.

6- هوش مصنوعی آزبورن یک افزونه دیجیتالی برای دو گرین گابلین بود

هدزمن به عنوان جن سبز

هدزمن به عنوان جن سبز

کمیک مرد عنکبوتی: میراث شر (Spider-Man: Legacy of Evil) برنامه کامپیوتری عجیبی را معرفی کرد که به هوش مصنوعی آزبورن (Osborn A.I) معروف شد. هری آزبورن این هوش مصنوعی را با استفاده از خاطرات و آناگرام‌های مغزی خود و پدرش ایجاد کرد تا پس از مرگش اداره امور را به دست بگیرد. با این حال شخصیت جن سبز بر این برنامه تسلط پیدا کرد و در طول سال‌ها به تکامل خود ادامه داد.

زمانی که هوش مصنوعی آزبورن روی صفحه کامپیوتر ظاهر می‌شد، از چهره نورمن و صدای هری استفاده می‌کرد، اگرچه چهره گرین گابلین نیز گاهی اوقات روی صفحه نمایش ظاهر می‌شد. هوش مصنوعی آزبورن در ابتدا از تیمی از گرین گابلین‌های زن برای انجام کارهای خود استفاده کرد. با این حال، بعداً ساخت Kindred را مدیریت کرد تا مرد عنکبوتی و نزدیکترین دوستانش را بیشتر عذاب بدهد.

5- آزبورن یک ساخته ژنتیکی ایجاد کرد تا به عنوان گرین گابلین عمل کند

آزبورن

آزبورن

جن سبز مرموز جدیدی در زندگی مرد عنکبوتی ظاهر شده بود، اگرچه او در رویدادی که نورمن آزبورن نیز در آن حضور داشت اولین حضورش را تجربه کرد. این امر معمایی در مورد گابلین جدید ایجاد کرد که باعث شد بسیاری فکر کنند پسرش از مرگ بازگشته است.

گرین گابلین جدید از نورمن آزبورن به عنوان پدرش یاد می‌کرد و بسیاری از رفتارهایی که برای دشمنانی مانند مرد عنکبوتی عادی بود را نشان می‌داد. با این حال سرانجام مشخص شد که گرین گابلین جدید یک ساخته ژنتیکی است که توسط نورمن آزبورن برای پنهان کردن مشارکت جنایی خود ایجاد شده است. فرمول ناپایدار گابلین در نهایت به انحطاط این ساخته ژنتیکی منجر شد.

4- دکتر بارت همیلتون رویاهای تاریکی برای تبدیل شدن به یک رئیس خلافکاران داشت

گرین گابلین دکتر بارت همیلتون

گرین گابلین دکتر بارت همیلتون

پس از اینکه هری آزبورن راه پدرش را دنبال کرد، از یک روانپزشک کمک گرفت تا بتواند دوباره کنترل ذهن خود را به دست بگیرد. متأسفانه وقتی دکتر بارت همیلتون (Bart Hamilton) از رازهای تاریک خانواده آزبورن مطلع شد، ایده‌های دیگری در سر داشت.

همیلتون از هیپنوتیزم درمانی برای کشف محل انبار مخفی آزبورن استفاده کرد. او تجهیزات گرین گابلین را دزدید و از آن برای نابودی مرد عنکبوتی و تبدیل شدن به رئیس خلافکاران در شهر نیویورک استفاده کرد. همیلتون هرگز از فرمول قدرتمند گابلین استفاده نکرد و وقتی هری به نقش گابلین بازگشت، به راحتی در نبرد بین گرین گابلین‌ها کشته شد.

3- فیل اوریش تنها نسخه قهرمان گرین گابلین بود

فیل اوریش تنها نسخه قهرمان جن سبز

فیل اوریش تنها نسخه قهرمان جن سبز

آزبورن‌ها در طول سال‌ها چندین انبار را در سراسر شهر نیویورک پنهان کردند. فیل اوریش (Phil Urich) به طور تصادفی به یکی از این انبارهای مخفی برخورد کرد و لباس و گلایدر آزمایشی جدید گرین گابلین را کشف کرد. او بدون استفاده از فرمول خطرناک گابلین، قدرت خود را بیشتر کرد. اوریش تصمیم گرفت از این فناوری جدید برای تبدیل شدن به یکی از بهترین نسخه‌های گرین گابلین استفاده کند.

اگرچه دوران قهرمانی او کوتاه مدت بود، او یک “خنده دیوانه وار” قدرتمند داشت که او را از سایر گابلین‌ها جدا کرد. وقتی هوریش هویت هابگابلین را دزدید به طرز غم انگیزی به یک شخصیت شرور تبدیل شد. با این حال، او قبل از مرگش از نام‌های شرورانه دیگری مانند گابلین شوالیه (Goblin Knight) و شاه گابلین (Goblin King) نیز استفاده می‌کرد.

2- هری آزبورن به طرز غم انگیزی ردپای تاریک پدرش را دنبال کرد

هری آزبورن

هری آزبورن

مرگ نورمن آزبورن برای پسرش هری بسیار سخت بود. او مرد عنکبوتی را سرزنش می‌کرد که باعث شد در تلاش برای انتقام گرفتن، هویت شرورانه پدرش را به عنوان دومین گرین گابلین به خود بگیرد. دوران تصدی هری به عنوان گرین گابلین کاملاً بر روی پیتر پارکر متمرکز بود و او را به یکی از ترسناک ترین شرورانی تبدیل کرد که مرد عنکبوتی به خلق آن کمک کرده بود.

متأسفانه هری آزبورن از نسخه ناپایدار فرمول گابلین استفاده کرد که به او قدرت بیشتری می‌داد. این امر باعث وخامت اوضاع روحی او شد که در نهایت منجر به مرگ غم انگیز او در نبرد نهایی علیه مرد عنکبوتی شد.

1- نورمن آزبورن بهترین جن سبز بود

نورمن آزبورن بهترین گرین گابلین

نورمن آزبورن بهترین گرین گابلین

نورمن آزبورن مخترع شرکتی ثروتمند بود که هویت جن سبز را برای به دست آوردن کنترل دنیای خلافکارانه زیرزمینی ایجاد کرد. رقابت شخصی او با مرد عنکبوتی افزایش یافت و تا مدت‌ها پس از مرگ احتمالی‌اش بر اعمال او تأثیر گذاشت.

آزبورن در نهایت بازگشت تا نقش خود را به عنوان گابلین اصلی پس بگیرد. او برخی از بدترین لحظات زندگی مرد عنکبوتی را در ماموریت خود برای نابود کردن پیتر پارکر طراحی کرده است. با اینکه نورمن آزبورن از چند هویت متفاوت استفاده کرد، او همیشه به نقش اصلی خود به عنوان گرین گابلین باز می‌گردد.

منبع: CBR

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

کدام شخصیت‌های مارول هویت گرین گابلین را یدک کشیدند؟
  • نام : نورمن آزبورن
  • خالق : استن لی و استیو دیتکو
  • اولین اثر : مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز شمارهٔ ۱۴ (ژوئیه ۱۹۶۴)
  • متعلق به کمپانی : مارول کامیکس
  • لقب ها : گابلین کینگ، شوالیه گابلین، رد گابلین، سوپر-اداپتوید، فرمانده آزبورن
  • محل تولد :
  • معروفترین آثار : The Grotesque Adventure Of The Green Goblin (1964) How Green Was My Goblin! (1966) The Night Gwen Stacy Died (1973) The Green Goblin Lives Again! (1974) Who Was That Goblin I Saw You With? (1978)
  • قابلیت ها : قدرت ابر انسانی سرعت بالا زود درمانی مهارت هنرهای رزمی استقامت ابر انسانی حیله‌ گری اسلحه‌ های فوق پیشرفته گابلینی بمب‌های مختلف زره پیشرفته
  • شغل :
  • حالت های دیگر : Two-Faced Goblin Harry Osborn Marvel Noir 1602 Gwen Stacy Green Goblin Iron Goblin Hobgoblin Gold Goblin Goblin By Night Ultimate Green Goblin Red Goblin
  • همکاران: مامور آبرامز هایدرا بلک اوت دکتر دووم آرس
  • دشمنان: ایت بال گوئن استیسی مرد عنکبوتی کاپیتان آمریکا دردویل ددپول