ده فيلم كه لايق تدوين زک اسنایدر هستند

زک اسنایدر

فيلم ليگ عدالت زک اسنایدر (Zack Snyder’s Justice League)، ثابت كرد كه بايد به نقطه نظر كارگردانان اعتماد كرد. با کافه کمیک همراه باشید تا به معرفی ده فیلم که می‌توانند تدوین زک اسنایدر داشته باشند، بپردازیم.

با پخش نسخه‌ی ليگ عدالت زک اسنايدر، توجهات به ایده‌ی باز پخش فیلم‌هایی که از جهت تدوین بسیار مورد نقد بوده‌اند جلب شده‌است. همچنین وقتی این فیلم با استقبال گرم مخاطبین مواجه شد، به همه نشان داد، نظر کارگردان در اثر خود باید بر اظهار نظرها و دخالت‌های استودیو اولویت داشته باشد.

قطعا فیلم‌های دیگری هم در تاریخ سینما بوده‌اند که بخش زیادی از محتوایشان در تدوین از دست رفته و تا جایی پیش رفته که دیگر شباهتی به نسخه اصلی آن و نظر اولیه‌ی کارگردان نداشته است. در برخی از این فیلم‌ها اگر چند صحنه به کل فیلم اضافه می‌شد، می‌توانست به بیان درست داستان کمک کند. همچنين در اين ميان نباید از فیلم‌هایی چشم‌پوشی کرد که زیر نظر کارگردان تدوین شده‌اند و کاملا ارزشش را داشته‌است.

 10- مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۲ (2014) (The Amazing Spider-Man 2)

مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۲

مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۲

 

مشکلی که مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۲ داشت این است که مری جین (Mary Jane) را در پخش نهایی سینمایی حذف کردند و این به نظر تصمیم اشتباهی می‌رسد. صحنه‌ی مربوط به مری جین فیلم‌برداری شده بود و می‌توانست شرایط را برای درگیر شدن پیتر و گوئن با مری در فیلم بعدی به خوبی مهیا کند.

تدوین کارگردان، می‌تواند به مخاطب این فرصت را بدهد تا به خوبی با پایان این سری ارتباط برقرار و با یک آینده خوش بینانه‌تر برای پیتر، راحت‌تر با آن خداحافظی کنند. همچنین صحنه‌های اضافی مربوط به الکترو می‌توانست در حق شخصیت او انصاف را رعایت کند. در حالی که در نسخه پخش شده شخصیت الكترو چندان پرداخت خوبی ندارد و بیشتر تک وجهی است.

9- کلاغ: شهر فرشتگان (1996) (The Crow: City Of Angels)

کلاغ: شهر فرشتگان

کلاغ: شهر فرشتگان

 

این فیلم بخاطر دخالت‌های استودیوی میرامکس فیلمز (Miramax films) روزگار بسیار سختی را گذراند. تا آن‌جا که تیم پوپ (Tim Pope) کارگردان فیلم دلش می‌خواست فیلمی متفاوت با اولین فیلم کلاغ ارائه دهد، چرا که هر دوی این فیلم‌ها بر اساس کتاب کلاغ ساخته شده‌اند. اما با دخالت‌های استودیوی توزيع کننده فیلم، آن‌قدر تغییر کرد تا شهر فرشتگان شباهت بسیاری به فیلم اولیه پیدا کرد.

بخاطر تفاوت‌های زیادی که محصول نهایی داشت، سازندگان اصلی‌ فیلم مالکیت این اثر را انکار کردند. وقتی نسخه‌ی «کات و تدوین کارگردان» در سال ۲۰۰۱ راهی بازار شد، تنها ۱۱ دقیقه به فیلم اضافه کرده بود که يعنی هنوز بخش اعظمی از فیلم در اتاق تدوین جا مانده است. همه این‌ها با چشم پوشی از اين واقعيت است كه اگر فیلم با نقطه نظر کارگردان جلو می‌رفت با نسخه كنونی تفاوت‌های بسیار داشت. حقیقتی که باید از آن به كل چشم پوشی کنیم.

8- بیگانه ۳ (1992) (Alien 3)

بیگانه ۳

بیگانه ۳

 

برای فیلم بیگانه ۳ یک نسخه به عنوان «تدوین مونتاژ» (Assembly Cut) پخش شد که نسبت به نسخه قبلی، المان‌های بیشتری از داستان کلی همراه داشت، دیالوگ‌های بهتر، و صحنه‌های طولانی‌تر. هر چند، این نسخه هم بدون دخالت دیوید فینچر(David Fincher) کارگردان اصلی فیلم منتشر شد که مالکیت خود نسبت به اثر را کاملا انکار می‌کرد.

بیگانه ۳ بخاطر تضادی که استودیو با ایده‌های دیوید فینچر داشت، از اعمال نظر فینچر در رابطه با بیگانه رنج برد و بخاطر دخالت‌های بیش از حد استویوی فیلمسازیش، فینچر دستش از اعمال نظر کوتاه ماند. یک تدوین فینچری می‌تواند انصاف را در حق این بیگانگان به جا بیاورد و آن‌ها را همان هیولاهای شیطانی جلوه دهد که قصد اصلی فینچر بوده و دیگر فیلم به عنوان یک فاجعه مملو از ایده‌های مختلف به‌نظر نخواهد آمد.

7- چهار شگفت انگیز (2015) (Fantastic Four)

نسخه زک اسنایدر چهار شگفت انگیز چطور می‌شد؟

نسخه زک اسنایدر چهار شگفت انگیز چطور می‌شد؟

 

در حالی که طرفداران بی‌صبرانه منتظرند ببینند چهار شگفت انگیز دنیای سینمایی مارول چه شکلی خواهند بود، جاش ترنک (Josh Trank)  کارگردان فیلم چهار شگفت‌انگیز در سال ۲۰۱۵ نتوانست اقتباسش از این شخصیت‌ها را به خوبی نمایش دهد. ترنک حتی می‌خواست دو نسخه مجزا از تدوین‌ها ارائه دهد، یکی طبق نظر خودش و دیگری نظر استودیو، اما این اتفاق رخ نداد. در نهایت چهار شگفت انگیز ۲۰۱۵ بخاطر تهیه‌کنندگی و نویسندگی ضعیف، در گیشه و پیش منتقدین بازخورد بسیار منفی داشت.

جاش ترنک حتی احساس کرد که استن لی (Stan Lee) را با این شکست مفتضحانه، از خود ناامید کرده است. با آن‌که جمع کردن دوباره بازیگران برای ساخت صحنه‌های از دست رفته، غیر ممکن خواهد بود، اما اگر این فرصت در اختیار ترنک قرار گیرد، احتمالا شاهد نتیجه بسیار بهتری خواهیم بود.

6- افق رویداد (1997) (Event Horizon)

افق رویداد

افق رویداد

 

با آن‌که بسیاری معتقدند افق رویداد به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته و در دنیای سینمای دهه ۹۰ مورد کم لطفی واقع شده، این اثر علمی-تخیلی ترسناک، می‌توانست به مراتب بهتر از این باشد. این فیلم در طی سالیان طرفداران خودش را پیدا کرد، حتی در زمان خودش بینندگان، از این میزان خشونت و خونریزی لذت نمی‌بردند.

افق رویداد بیش از هر چیز قربانی نفوذ و دخالت‌های پارامونت پیکچرز (Paramount Pictures) شد و نتوانست به پتانسیل واقعی خود دست پیدا کند. پال. دابلیو. اس. اندرسون (Paul W. S. Anderson) کارگردان اثر معتقد است که اگر اجازه می‌دادند تنها ۱۰ دقیقه به زمان فیلم بی‌افزاید، نتیجه می‌توانست بسیار بهتر از فیلم فعلی باشد. تدوین کارگردان قطعا می‌توانست به یک‌پارچگی و روند فیلم کمک کند و آن را ارتقا ببخشد. در تدوین فعلی فیلم، پرش‌ها و کات‌های ناگهانی زیادی را شاهد هستیم که گواهی هست بر این حقیقت.

5- قطب‌نمای طلایی (2007) (The Golden Compass)

قطب‌نمای طلایی

قطب‌نمای طلایی

 

به عنوان فیلمی که اسکار بهترین جلوه‌های بصری را از آن خود كرده است، این‌که قطب‌نمای طلایی در این لیست باشد کمی مضحک به‌نظر می‌رسد، اما باید دانست که کریس ویتز (Chris Weitz) کارگردان اثر در اصل قصد داشته فیلمی صمیمی‌تر و خاكی‌تر درست کند. او پروژه این فیلم را با فاصله کمی پس از شروع آن ترک کرد و وقتی بازگشت که کارگردان دوم آن نیز از خیر ساختنش گذشته بود.

شکست قطب‌نمای طلایی بخاطر تضاد نظرات مذهبی اطرافیان بود که البته ویتز می‌خواست تا حد امکان از آن دوری کند و در عین حال مجبور به اجرای آن‌ها شده بود. در نسخه صمیمی‌تر داستان، شاید این فرنچایز شکست خورده را نجات می‌داد و می‌توانست به راحتی خودش را به استانداردهای دنیای امروز برساند. «کات ویتز» احتمالا بر زوایایی توجه داشت که بر پایه‌ی داستان اولیه آن خواهد بود و این موضوع آن را بسیار مورد توجه قرار می‌داد.

4- فرمانروایی بهشت (2005) (Kingdom Of Heaven)

فرمانروایی بهشت

فرمانروایی بهشت

 

این فیلم در نهایت پس از کشمکش‌های بسیار، به تدوین کارگردان که شدیدا محتاجش بود دست پیدا کرد. کشمکش‌هایی که بخاطر شرایط پخش در سینماها پیش آمد و در نهایت پس از تلاش‌های بسيار، موفقیت ریدلی اسکات(Ridley Scott)، باعث می‌شود این فیلم را مورد ستایش قرار دهیم و قدری از آن صحبت کنیم.

در زمان پخش، فرمانروایی بهشت، بخاطر داستان تکه تکه شده و داشتن زیرداستان‌های بی‌ربط فراوان، مورد حمله منتقدین قرار گرفت. پس از این نقدهای شدید، اسکات موفق شد نسخه کامل و طولانی‌تر فیلم که ۴۵ دقیقه به زمان فيلم می‌افزود را منتشر کند.

3- تمام اسب‌های زیبا (2000) (All The Pretty Horses)

تمام اسب‌های زیبا

تمام اسب‌های زیبا

 

این فیلم در كارنامه‌ی درخشان مت دیمون (Matt Damon) گم شده و مت از این بابت اصلا خوشحال نیست. تمام اسب‌های زیبا یک فیلم عاشقانه وسترن است که در اصل ۳ ساعت بوده و بعد از این که توسط هاروی واینستین (Harvey Weinstein) کات خورد و تدوین شد به زیر ۲ ساعت رسید. او حتی برای موسیقی فیلم هم یک موزیسین دیگر استخدام کرد.

بیلی باب تورنتون (Billy Bob Thornton) كارگردان و دیمون، همچنان برای پخش نسخه «تورنتون کات» تلاش کردند چرا که نسخه انتشار یافته فیلم کشش و حرارت بین مت دیمون و نقش اول زن یعنی پنلوپه کروز (Penelope Cruz) را به کلی از بین برده بود. نسخه تدوینی کامل‌تر فیلم، داستانی را نشان می‌دهد که با روحیه دراماتیک خود به زمینه‌ی وسترنی پایبند باقی مانده‌است.

2- جمعه سیزدهم، قسمت هفتم: خون جدید (1985) (Friday The 13th Part VII: The New Blood)

جمعه سیزدهم، قسمت هفتم: خون جدید

جمعه سیزدهم، قسمت هفتم: خون جدید

 

حذف طبیعت خشونت‌بار، از یک فیلم در ژانر اسلشر (Slasher) کار بیهوده و احمقانه‌ای از همه نظر است. جمعه سیزدهم قسمت هفت: خون جدید، متاسفانه دچار این سرنوشت غم‌انگیز شد. نسخه پخش شده‌ی این فیلم ریتم الکی آرامی داشت و به سختی می‌شد صحنه‌ ترسناک یا خشنی در آن پیدا کرد.

جان کارل بوچلر (John Carl Buechler) كارگردان اثر، چندین صحنهيی خشونت‌بار در نظر داشت اما به قیمت تمامیت فیلم، این صحنه‌ها را حذف کردند تا برای همه‌ی سنین مناسب باشد. در نهایت، در پخش دی وی دی فیلم، بوچلر این صحنه‌ها را وارد فیلم کرد. «بوچلر کات» بخاطر تلاشی که کرد و در نهایت بابتش هیچ گونه تجلیلی به عمل نیامد، در این لیست آمده است.

1- جوخه خودکشی (2016) (Suicide Squad)

جوخه خودکشی زک اسنایدر

جوخه خودکشی زک اسنایدر

 

همان گونه که بسیاری برای پخش اسنایدر کات هیجان زده بودند و بر آن پافشاری کردند، طرفداران جوخه‌ی خودکشی همچنان به دنبال نسخه «آیر کات» (Ayer Cut) هستند. جوخه خودکشی هیچ شباهتی به انتظارات طرفداران نداشت، حتی بسیاری از صحنه‌هایی که در تریلر اصلی فیلم شاهدش بودیم، در نسخه پخش شده فیلم نبود. برای مثال صحنه‌های مربوط به حضور جوکر در فیلم به قدری حذف شده بود که حضور این شخصیت به چند دقیقه کوتاه رسیده بود!

وقتی خبر ارائه نسخه تدوین شد‌ه‌ی زک اسنایدر از فیلم لیگ عدالت انتشار یافت، طرفداران جوخه‌ی خودکشی را واداشت تا جنبشی در فضای مجازی با هشتگ #ReleaseTheAyerCut  راه بی‌اندازند و خواهان انتشار نسخه تدوينی كارگردان بشوند. با توجه به اینکه کارگردان زک اسنایدر قول داده بود که این فیلم بسیار متفاوت با آن‌چه شاهدش بودیم باشد، به‌نظر می‌آید خواباندن عطش طرفداران ارزش انتشار این نسخه را داشته باشد.

منبع:Screenrant

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه در حال حاضر

  1. درسته که زک اسنایدر نسخه‌ی بهتری از جاستیس لیگ به نمایش گذاشت ولی باید توجه داشته باشیم که اگه وارنر بهش اجازه‌ی ادامه‌ی همکاری رو میداد با نسخه‌ی جاستیس لیگ نایتمر پیش میرفت و واقعا میتونست افتضاح باشه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

ده فيلم كه لايق تدوين زک اسنایدر هستند
  • نام: زک ادوارد اسنایدر
  • شغل: کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس
  • تحصیلات:
  • محل تولد: گرین‌بی، ویسکانسین، ایالات متحده آمریکا
  • آثار: طلوع مردگان (۲۰۰۴) ۳۰۰ (۲۰۰۷) نگهبانان (۲۰۰۹) مشت ناگهانی (۲۰۱۱) مرد پولادین (۲۰۱۳) بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت (۲۰۱۶) ارتش مردگان (۲۰۲۰) لیگ عدالت اسنایدرکات(۲۰۲۱)