ولورین برای تازه کارها | کمیک‌ های ولورین را از کجا شروع کنیم؟

ولورین (Wolverine) یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های کمیک‌های مارول است که بخاطر جاودانه بودن خود تاریخچه بسیار طولانی دارد. با کافه کمیک همراه باشید تا به شما بگوییم کمیک‌ های ولورین را از کجا شروع کنید.

لوگان یکی از مهم ترین شخصیت‌های دنیای مارول است. زندگی بسیار طولانی این شخصیت پستی و بلندی‌های زیادی در داستان‌های او داشته است. با این‌که دنبال کردن داستان‌های ولورین چندان پیچیده نبوده اما یک راهنما برای خواندن این آثار برای آشنایی بیشتر با کمیک‌ های ولورین خالی از لطف نیست. اگر به دنبال شروع کمیک‌ های ولورین هستید، آثار زیر بهترین گزینه‌ها برای شما هستند.


لوگان پیر (Old Man Logan) از کمیک‌ های ولورین

لوگان پیر (Old Man Logan) از کمیک‌ های ولورین

لوگان پیر (Old Man Logan) از کمیک‌ های ولورین

  • نویسنده: مارک میلار
  • طراح: استیو مک‌نیون

– باید قول بدی که دنبال انتقام جویی نباشی لوگان.

– اسم من لوگان نیست. اسم من ولورینه.

با این‌که سری کمیک‌های لوگان پیرمرد نسخه‌ای آخرالزمانی و متفاوت از شخصیت ولورین را ارائه می‌دهند، اما شخصیت پردازی ولورین به قدری در این سری خوب است که شما را به‌عنوان یک هوادار جدید مجذوب می‌کند و کاملا با شخصیت لوگان آشنا می‌شوید. در زمین-۸۰۷۱۲۸ مارول، شروران دنیا را اداره می‌کنند و غیر از هاکای (Hawkeye) و ولورین هیچ قهرمانی باقی نمانده است.

لوگان پس از یک اتفاق ناگوار دست از مبارزه با تبهکاران برداشته و با خانواده خود در مزرعه زندگی عادیی دارد. پس از آن اتفاق ناگوار لوگان هیچ‌گاه چنگال‌های خود را بیرون نیاورد و با آرامش در کنار خانواده خود زندگی کرد تا این‌که به همراه هاکای برای نجات خانواده و زندگی خود وارد یک سفر جدی و پر از خطر شد. این کمیک که آرک اول آن جزو شاهکارهای کمیک‌ های ولورین محسوب می‌شود، اثری ساختارشکن و خوش ساخت است که به‌صورت خارق‌العاده‌ای کاراکتر لوگان را به‌تصویر می‌کشد. لازم به ذکر است که در فیلم تحسین شده Logan هم از این کمیک به‌طور غیرمستقیم اقتباس شده.


دوراهی گرگ (Wolverine Vol. 2: Coyote Crossing)

دوراهی گرگ

دوراهی گرگ

  • نویسنده: گرگ روکا
  • طراح: لئاندرو فرناندز

اثر فوق‌العاده دیگری که از شخصیت ولورین معرفی می‌کنیم Coyote Crossing یا دوراهی گرگ است. گِرِگ روکا (Greg Rucka) یکی از ماهرترین نویسندگان دنیای کمیک است که با نوشتن این اثر در کنار آثار فوق‌العاده‌اش برای واندروومن (Wonder Woman) ثابت کرده که می‌تواند در سبک‌های مختلفی داستان‌نویسی کند. چه یک اثر برای قهرمان زن با دستمایه‌های فمینیسم، حماسه و اساطیر باشد، چه یک اثر برای قهرمانی مرد که حال و هوای مختص به خود را دارد. همین موضوع باعث می‌شود روکا یکی از نویسندگان توانمند دنیای کمیک لقب بگیرد.

Coyote Crossing یک آرک چهارجلدی فوق‌العاده است که سعی می‌کند بیش از هر چیزی به ذات شخصیت لوگان بپردازد. پس از سه جلد، لوگان رییس یک باند تبهکاری را پیدا می‌کند و انتظار می‌رود که با یک درگیری و صحنه‌های اکشن او را شکست دهد، با این‌حال نویسنده به‌صورت هوشمندانه‌ای، یک چالش اخلاقی پیش روی ولورین می‌گذارد چون دشمن او زنی حامله با یک بچه است. این داستان یکی از بهترین کمیک‌ های ولورین محسوب می‌شود که باطن شخصیت ولورین را به‌طور دقیقی بررسی می‌کند و نشان می‌دهد اون با تمام خوی حیوانی خود در نهایت یک انسان است.


ولورین: محموله (Wolverine #41: Package)

ولورین: محموله

ولورین: محموله

  • نویسنده: استورات مور
  • طراح: سی. پی. اسمیت

کمیک تک شماره‌ای ولورین: محموله، داستانی فوق‌العاده برای آشنایی با ولورین است. این کمیک کوتاه و ساده بوده و دستمایه شخصیت ولورین را بررسی می‌کند. استورات مور نویسنده نه چندان مشهور دنیای کمیک در این اثر به بررسی خوبی‌ها و مهربانی‌های درون لوگان پرداخته. ولورین همان‌قدر که خشن و عصبانی است، از خود فداکاری نیز نشان می‌دهد، صفتی که هر قهرمانی به آن نیاز دارد. در این کمیک، لوگان از طرف پلنگ سیاه (Black Panther) مامور می‌شود تا از یک نوزاد به‌صورت مخفیانه مواظبت کند و در این راه دچار دردسرهایی هم می‌شود. با این‌حال خیلی خوب است که نویسنده با وجود استفاده از صحنه‌های اکشن و خشن توانسته اثری پرمفهوم خلق و به شخصیت‌پردازی لوگان هم توجه کند. در کنار آن، طراحی‌ها خاص این کمیک برگ برنده‌ آن محسوب می‌شود. خواندن این کمیک برای کسانی که می‌خواهند با دنیا و شخصیت ولورین آشنا شوند بسیار جذاب خواهد بود.


خاستگاه (Origin) از کمیک‌ های ولورین

خاستگاه از کمیک‌ های ولورین

خاستگاه از کمیک‌ های ولورین

  • نویسنده: پال جنکینز
  • طراح: اندی کوبرت

برای شروع به خواندن کمیک‌بوک‌های هر شخصیتی، خواندن داستان خاستگاه آن شخصیت بهترین گزینه است. اثری که به داستان ریشه‌های لوگان می‌پردازد داستان را از ابتدا با روایت ماجراهای کودکی این شخصیت شروع می‌کند. پس از این‌که سرایدار عصبانی عمارت هاولت (Howlett)، پدر جیمز (ولورین) را به قتل می‌رساند، او که از کنترل خارج شده و به سمت لوگان (سرایدار عمارت) حمله‌ور می‌شود. جیمز متوجه قدرت‌های عجیب خود می‌شود و لوگان را به قتل می‌رساند. با این‌حال مشخص می‌شود که پدر واقعی جیمز در واقع لوگان بوده.

پس از این اتفاق، لوگان به همراه دختری که در عمارت هاولت زندگی می‌کرد از آن‌جا فرار می‌کند و ماجراهای زندگی خطرناکش آغاز می‌شود. در این مینی سری اتفاقات دوران جوانی ولورین روایت می‌شود. این اتفاقات سرآغاز دشمنی ولورین و سیبرتوث (Sabretooth) است. در فیلم X-Men Origins: Wolverine هم از این اتفاقات اقتباس شد که جزو معدود نکات خوب این فیلم بود. مینی سری Origin از نظر طراحی قابل تحسین است. اندی کوبرت (Andy Kubert) یک سبک منحصر به‌فرد را در این اثر ارائه داده که مناسب این کمیک است. در کمیک خاستگاه ولورین علاوه بر آشنایی با گذشته این شخصیت، شما با شخصیت سیبرتوث (Sabretooth)، دشمن خونی ولورین هم آشنا می‌شوید.


سلاح ایکس (Weapon X)

  • نویسنده و طراح: بری وینزور اسمیت

یکی دیگر از داستان‌هایی که به گذشته لوگان می‌پردازد و هم‌چنین از مهم‌ترین کمیک‌ های ولورین هم محسوب می‌شود، آرک ۱۲ قسمتی «سلاح ایکس» به قلم بری وینزور اسمیت است که در قالب ۱۲ شماره و در سری Marvel Comics Presents منتشر شد. این کمیک داستان گروهی را روایت می‌کند که Weapon X نام دارند و هدفشان استفاده آزمایشگاهی از جهش‌یافته‌هاست.

در واقع این گروه از جهش‌یافته‌ها سوء‌استفاده می‌کنند و روی آن‌ها آزمایش‌های بسیار فجیع را انجام می‌دهند. این داستان باری دیگر ولورین را به عنوان شخصیتی رنج‌کشیده معرفی کرده و با استفاده از سبکی تاریک و خشن، شکنجه‌هایی را که لوگان متحمل شده را روایت می‌کند. اسمیت با نوشتن این اثر نام خود را در تاریخ مارول ماندگار کرد.


کمیک‌ های ولورین ۱۹۸۸، سری دوم (Wolverine 1988 Vol.2)

کمیک‌ های ولورین ۱۹۸۸

کمیک‌ های ولورین ۱۹۸۸

  • نویسنده: کریس کلرمانت، تیری، جرارد وی و …
  • طراح: دادسون، چن، مک‌کرا و … 

مانند شخصیت فلش (Flash)، ولورین هم از شخصیت‌هایی است که در سری دوم کمیک‌هایش داستان‌هایی مهم و کلیدی را پشت سر گذاشته که از داستان‌های برتر این شخصیت محسوب می‌شوند. یکی از داستان‌های مهمی که در سری دوم کمیک‌ های ولورین یعنی Wolverine 1988 منتشر شد، شماره ۱۰ این سری یعنی داستان «۲۴ ساعت» بود. داستانی جذاب و کلیدی به قلم نویسنده‌ افسانه‌ای داستان‌های مردان ایکس یعنی کریس کلرمانت (Chris Claremont) که سعی کرد به بهترین شکل رابطه‌ ولورین و سیبرتوث را به تصویر بکشد. این داستان تا حدی در کمیک‌های ولورین مهم است که در فیلم X-Men Origins: Wolverine هم مورد اقتباس قرار گرفت. به هر حال از نویسنده‌ای به بزرگی کریس کلرمانت هم چیزی غیر از این انتظار نمی‌رود.

کمیک Fetal Attractions نیز از داستان‌های پرسر و صدا و محبوب این دوره بود. کمیکی که شاید حفره‌های داستانی داشته باشد اما از نظر شخصیت‌پردازی و نشان دادن روابط انسانی بسیار خوب عمل می‌کند و داستان هیجان انگیزی هم دارد. این آرک دو شماره‌ای حمله مگنیتو (Magneto) به ولورین را روایت می‌کند که در اثر آن ولورین به شدت ضعیف شده و چنگال‌های فلزی‌اش را از دست می‌دهد سپس چنگال‌های واقعی او که از جنس استخوان بودند از دستانش بیرون آمدند. این کمیک صحنه‌هایی احساسی بین لوگان و هم‌تیمی‌هایش در «مردان ایکس» را هم به‌تصویر می‌کشد.

داستان مهم دیگری هم که بسیاری آن را از بهترین کمیک‌ های ولورین می‌دانند و گزینه مناسبی هم برای شروع محسوب می‌شود، شماره ۹۰ این سری است که باز هم به رابطه ولورین با سیبرتوث می‌پردازد. خواندن تمام سری دوم کمیک‌ های ولورین کار آسانی نیست و ممکن است زمان‌بر باشد اما به‌عنوان یک هوادار جدید می‌توانید تعدادی از داستان‌های این سری را گلچین کنید و از آن‌ها لذت ببرید.


ولورین (Wolverine)

کمیک‌ های ولورین

لیست کمیک‌ های ولورین

  • نویسنده: کریس کلرمانت
  • طراح: فرانک میلر

من ولورین هستم. من در کاری که می‌کنم بهترین هستم اما کاری که می‌کنم خیلی خوب نیست.

– لوگان (مینی سری Wolverine، شماره ۱)

اثری که به‌عنوان کمیک شماره ۱ و برتر ولورین شناخته می‌شود، یک مینی سری چهارقسمتی به قلم کریس کلرمانت است. زوج خلاق کلرمانت و میلر داستانی کمیکی خلق کرده‌اند که با پرداخت به شخصیت ولورین پتانسیل بالایی برای اقتباس‌های سینمایی هم ایجاد می‌کند. در واقع این داستان به قدری موفق ظاهر شد که علاوه بر تبدیل شدن به محبوب‌ترین و برترین اثر تاریخ کمیک‌ های ولورین در فیلم سینمایی ولورین ۲۰۱۳ و همچنین در انیمه «لوگان» هم مورد اقتباس قرار گرفت.

داستان مشهور و نمادینی که این کمیک روایت می‌کند و قطعا اکثر هواداران ولورین با آن خاطره دارند، حول محور یکی از مهم‌ترین معشوقه‌های ولورین یعنی «ماریکو یاشیدا» (Mariko Yashida) می‌چرخد. او دختر یک رییس مافیای ژاپنی است که با نام شینگن (Shingen) نیز شناخته می‌شود و خود از مهم‌ترین دشمنان ولورین است.

شینگن از دخترش در یک معامله با تبهکاری دیگر استفاده کرده و در واقع ماریکو برخلاف میل خود و برای اجرای دستور پدرش با یکی از تبهکاران ژاپنی به نام نوبورو هیدکی (Noburu Hideki) ازدواج کرد. مسلما این موضوع قرار نیست ولورین بداخلاق و عصبانی را خوشحال کند و شروع ماجراجویی جدیدی برای او خواهد بود. این داستان گروه The Hand که بیشتر به عنوان دشمن دردویل (Daredevil) شناخته می‌شود را هم به تصویر کشید.


نظراتتان را در رابطه با این مقاله و کمیک‌ های ولورین را با در میان بگذارید. کدامیک از آثار بالا را مطالعه کرده‌اید و نظرتان در رابطه با آن‌ها چه بوده؟

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

ولورین برای تازه کارها | کمیک‌ های ولورین را از کجا شروع کنیم؟
  • نام : ولورین
  • خالق : روی توماس - لن وین - جان رومیتا پدر
  • اولین اثر : شماره ۱۸۰ The Incredible Hulk سال ۱۹۷۴
  • متعلق به کمپانی : مارول
  • لقب ها : جیمز هاولت - لوگان - پَچ - The Best There is
  • محل تولد : آلبرتا کانادا
  • معروفترین آثار : Old Man Logan - Wolverine #10 - Wolverine: Origin - Uncanny X-Men #133 - Weapon X
  • قابلیت ها : قدرت شفا بخشی زیاد بخاطر جهش یافته بودن به قدری که او را تبدیل به یک شخصیت تقریبا نامیرا می‌کند - دندان‌هایی بسیار تیز - سه چنگال در دستان که آغشته به فلز آدامانتیوم است - غرایز حیوانی قوی
  • شغل : جنگجوی سامورایی - ماجراجو - استاد در مدرسه جهش یافتگان - مامور سازمان سیا - مزدور - رهبر
  • حالت های دیگر : Weapon X - Death - Agent 10 - Jim Logan - Old Man Logan
  • همکاران: مردان ایکس مرد عنکبوتی پروفسور ایکس کیتی پراید جوبیلی جین گری استورم
  • دشمنان: سیبرتوث سامورایی نقره‌ای آبراهام کورنلیوس هالک امگا رد مگنیتو