رتبه‌بندی ده مورد از نکات کمیک بوکی درباره‌ی رقابت بتمن و جوکر

رتبه‌بندی ده مورد از نکات کمیک بوکی درباره‌ی رقابت Batman و Joker

رقابت بتمن و جوکر و دشمنی آن‌ها، عمری طولانی دارد و کمیک‌ها درباره‌ این دشمنی نوشته شده است. در این مقاله قصد داریم تا به بیان نکاتی در کمیک‌ها بپردازیم که فقط کمیک‌خوان‌ها نسبت به آن‌ها مطلع هستند. با کافه کمیک همراه باشید.

به جرات می‌توان گفت که رقابتی قدیمی‌تر و بزرگ‌تر از رقابت بتمن (Batman) و جوکر (Joker) در صنعت کمیک بوک وجود ندارد. شوالیه گاتهام و پرنس جرم و جنایت، از کمیک Batman #1 از سال ۱۹۴۰، تا همین حالا که مشغول خواندن این مقاله هستید، با یکدیگر به دشمنی و مبارزه پرداخته‌اند؛ مبارزاتی که عواقب آن نه تنها گریبان‌گیر گاتهام، بلکه تمامی مولتی ورس (multiverse) شده و خواهد شد. اما آنچه که از خسته‌کننده شدن رقابت بتمن و جوکر
ممانعت می‌کند، مکمل بودن هر یک از آن‌ها، برای دیگری‌ست. بتمن از کشتن جوکر امتناع می‌ورزد و بر زنده نگه داشتن چنین موجودی تاکید می‌کند، اما در طرف دیگر ماجرا جوکر از هیچ‌گونه کشت و کشتاری دریغ نمی‌کند. بگذارید این‌طور بگوییم که بتمن بدون جوکر و جوکر بدون بتمن، شاید برای مدتی سرگرم‌کننده باشند، ولی مرور زمان پوچ بودن هرکدام را برای‌ شما نمایان خواهد کرد. حال بیایید تا مطلب اصلی را آغاز کنیم و سراغ ده مورد از نکات این چند دهه از رقابت و دشمنی بپردازیم.

سال‌های بی‌دشمن

سال های دشمنی بتمن و جوکر

سال های دشمنی بتمن و جوکر

اگرچه جوکر بزرگ‌ترین دشمن بتمن و احتمالا مهم‌ترین ویلن کل کمیک بوک‌ها نام گرفته است اما ارتباط و دشمنی آن‌ها در دهه ۶۰ میلادی برای مدتی متوقف شد. بین سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۳، به مدت چهار سال جوکر رخی از خود در کمیک‌های بتمن نشان نداد و آن حس ناتمامی را در انتهای هرکدام از شماره‌ها، به خواننده هدیه می‌داد. این موضوع باعث کاهش محسوس حضور جوکر در کمیک‌ها شد که بخش بزرگی از آن به همان دهه ۶۰ تعلق دارد. سرانجام در کمیک Batman #251 بود که جوکر پس از چهار سال دوری، با داستان The Joker’s Five-Way Revenge کنار بتمن بازگشت و خوانندگان این زوج سیاه و سفید را، باری دیگر کنار هم دیدند.

دلقک تاریکی

دلقک تاریکی

دلقک تاریکی

همان‌طور که بتمن سال‌هایی را در بلاتکلیفی سپری کرده و بازیچه‌ی دست نویسندگان شده است، جوکر نیز برای مدتی چنین وضعی را از سر گذراند؛ دورانی که بخشی از به ترسناک شدن شخصیت طی می‌شود و بخشی دیگر به مسخرگی آن. شاید خیلی از خوانندگان و مخاطبین نسبت به این موضوع آگاهی نداشته باشند اما رقابت بین شوالیه و پرنس، خطرناک‌تراز آن چیزی بوده که در حال حاضر شاهدش هستیم. جوکر در آن‌ سال‌های ابتدایی، در هرکدام از شماره‌های داستانی‌اش، اگر چند نفری را از زیر تیغ خود نمی‌گذراند، آرام و قرار نداشت؛ حال به ضرب گلوله بوده یا تزریق سم مخصوص خود. برای مثال در یکی از ابتدایی‌ترین حضورهایش، جوکر تلاش کرد تا با استفاده‌ی از یک خودروی پر از آدم، بتمن و رابین (Robin) را هم‌ زمان به قتل رساند.

چهره‌ی پشت نقاب سرخ

چهره‌ی پشت نقاب سرخ

چهره‌ی پشت نقاب سرخ

 

شاید یکی از دلایل سمی بودن این ارتباط، شروع آن است. همه‌ شما احتمالا با یکی از معروف‌ترین داستان‌های تولد جوکر آشنا هستید. در کمیک Detective Comics #168 بود که مردی به نام نقاب سرخ، توسط بتمن به‌صورت عمدی یا سهوی به درون مخفظه‌ی بزرگی از اسید و مواد شیمایی سقوط می‌کند و برخلاف تصور همه‌ که نسبت به مرگ او اطمینان داشتند، او زنده ماند و تبدیل به خطرناک‌ترین قاتل دی سی (DC) می‌شود.

کشته و زنده شدن بتمن توسط جوکر

کشته و زنده شدن بتمن توسط جوکر

کشته و زنده شدن بتمن توسط جوکر

 

یکی از دفعاتی که جوکر به همه‌ ثابت کرد یک هیولای به تمام معناست، زمانی بود که با قدرت کیهانی‌ای که به‌دست آورده بود، دست به قتل بتمن زد. بله، درست شنیدید. جوکر پس از اینکه قدرت‌های ویژه‌ای را به‌واسطه‌ی Mister Mxyzptlk کسب می‌کند، بتمن را می‌کشد. جوکر پس از اینکه این قدرت‌ها را به‌دست می‌آورد، برای مدتی طولانی بتمن را روزانه به فجیع‌ترین شکل ممکن می‌کشد و سپس او را زنده می‌کند و با این کار، یک جریان دوری از مرگ و زندگی را به شوالیه می‌چشاند. اتفاقی که منجر به ایجاد شدن تروما در ذهن بروس می‌شود و تا سال‌ها او را آزار می‌دهد.

بتمن و نجات جوکر

دشمنی جوکر و بتمن : بتمن و نجات جوکر

دشمنی جوکر و بتمن : بتمن و نجات جوکر

شاید همه‌ این تصور را داشته باشیم که بتمن، بابت آسیب‌هایی که متوجه جوکر می‌شود خم به ابرو نمی‌آورد، ولی جالب آنجاست که بدانید همین خفاش سیاه گاهی دست به اقداماتی می‌زند که حتی از مرزهای تصور خودش نیز خارج است. در یکی از داستان‌ها نایتوینگ (Nightwing) به قصد کشت شروع به کتک زدن جوکر می‌کند، آن هم به این دلیل که گمان می‌کرد رابین، توسط او کشته شده است. این ماجرا تاجایی ادامه پیدا می‌کند که بتمن، جوکر را در حالت مرگ و زندگی می‌یابد و او را دوباره به حیات بازمی‌گرداند. اگر دوست دارید این داستان را بخوانید، ارجاع‌تان می‌دهم به سری داستانی کوتاه The Joker: Last Laugh.

زیر نقاب سرخ

انتقام از جوکر

انتقام از جوکر

مرگ جیسون تاد (Jason Todd) توسط جوکر را می‌توان شوکه‌کننده‌ترین مرگ تاریخ دی سی بدانیم. و منطقی‌‌ست که تاد پس از زنده شدن مجددش توسط چشمه‌ی حیات لازاروس، سراغ جوکر رود و انتقام گیرد. اما چیزی که بیشتر از همه برای تاد، غیر منطقی بوده و هست، دخالت بتمن و ایستادن بین تاد و انتقامش هست. تاد پس از اینکه نام و نشان «نقاب سرخ» را برای خود برمی‌گزیند، بتمن را در موقعیتی قرار می‌دهد که نه تنها انتقام او، بلکه تمامی افرادی که طی این سال‌ها توسط جوکر کشته یا به‌نحوی زجر کشیده‌اند را بگیرد. اما غافل از اینکه کد اخلاقی شوالیه، سفت و سخت‌تر از آن است که بخواهد چنین کاری کند.

شوالیه سپید

رقابت بین بتمن و جوکر

رقابت بین بتمن و جوکر

رقابت بین بتمن و جوکر و ارتباط‌شان، در سراسر مولتی ورس جریان داشته و شکل و شمایل عجیب و غریبی را به خود گرفته است اما یکی از جالب‌ترین آن‌ها در سری داستانی The White Knight اتفاق می‌افتد. پس از ملاقات بتمن و جوکر در پایان این داستان است که بتمن، جوکر را به خوردن چند قرص‌ وادار می‌کند. قرص‌هایی که نه خودشان، بلکه ثمره‌شان نامنتظره‌تر از هر چیزی بود. در پایان داستان شاهد همکاری جوکر با گروه ضد تروریست گاتهام، تحت عنوان «شوالیه سپید» هستیم که قصد متوقف کردن شوالیه تاریکی را دارد.

فلش‌پوینت

فلش‌پوینت

فلش‌پوینت

مولتی ورس همیشه بهترین نسخه‌ها را از بهترین داستان‌ها به ارمغان آورده است. یکی از نسخه‌های بی‌اندازه جالب از رابطه‌ی بین بتمن و جوکر، داستان‌ آن‌ها در سری داستانی Flashpoint است که سال ۲۰۱۱ منتشر شد و سرنوشت کمیک‌های دی سی را، یکبار برای همیشه دگرگون کرد. در فلش‌پوینت دیگر خبری از کشته شدن پدر و مادر بروس وین نیست، بلکه خود بروس در آن شب نامبارک به قتل می‌رسد. مرگ بروس، پدرش یعنی توماس وین را تبدیل به نسخه‌ای تاریک‌تر از بتمن می‌کند که دیگر آن کد اخلاقی را برای خود تعریف نکرده اما در طرف دیگر ماجرا مادر بروس، مارتا، به جنون کشیده شده و جوکر داستان فلش‌پوینت را برای‌مان به ارمغان می‌آورد.

نام حقیقی جوکر

نام حقیقی جوکر

نام حقیقی جوکر

 

علی رغم سال‌ها دشمنی و مبارزه که سبب بهتر شناخته شدن هرکدام، توسط دیگری شده، اما بتمن هیچ‌وقت به هویت اصلی جوکر پی نبرد و نام او برایش نامشخص بوده است. این وضع دیگر برای شوالیه قابل تحمل نبود و طی داستان The Darkseid War، بروس از صندلی موبیوس (Mobius Chair) استفاده می‌کند تا به هویت اصلی دلقک تاریکی پی ببرد. احتمالا منتظر هستید که نام جوکر را بدانید، ولی باید بگویم که از سال ۲۰۱۵، تا همین حال که شش سال از نشستن بتمن روی صندلی می‌گذرد، نویسندگان نام جوکر را به‌عنوان یک راز نگه داشتند. رازی که فقط خود بروس از آن مطلع هست. ولی چیزی که مشخص شد، این بود که جوکر، به بتمن نزدیک‌تر آن چیزی‌ست که حتی خود بروس تصورش را می‌کرد.

حقیقت گیج‌کننده‌ست

همان‌طور که جوکر تولد خودش را به بازی گرفته است، بتمن نیز حقه‌هایی را برای خوانندگان در دست دارد. در ماجرای سری داستانی The Three Jokers بود که شاهد اتفاقی بودیم. بتمن در پایان داستان اعلام می‌کند که یک هفته پس از روبه‌رویی با جوکر، به هویت اصلی او پی برده است درحالی که در داستان The Darkseid War امری خلاف این ماجرا نشان داده شده است. در هر صورت هویت اصلی جوکر هنوز برای‌مان ناشناخته بوده و بتمن نیز این موضوع را بازیچه‌ی دست خود قرار داده است.

امیدواریم که از رتبه‌بندی ده مورد از نکات کمیک بوکی درباره‌ی رقابت بتمن و جوکر لذت برده باشید. حتما نظرات خود را برای‌مان یادداشت کنید.

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

منبع: Screenrant

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

Bring it on!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.