فیلم های کمیک بوکی که نمی‌دانستید براساس کمیک ساخته شده‌اند

فیلم های کمیک بوکی که نمی دانستید براساس کمیک ساخته شده اند

ژانر کمیک‌بوکی و ابرقهرمانی پس از حدود ۵۰ سال فعالیت، به ژانری محبوب در سینما تبدیل شده و فیلم های کمیک بوکی طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. با کافه کمیک همراه باشید تا ۷ مورد از فیلم‌هایی که نمی‌دانستید اقتباس از کمیک است را معرفی کنیم.

فیلم‌هایی که Marvel و DC می‌سازند، معمولا با تبلیغات و توجه رسانه‌ای مواجه می‌شوند. اما بسیاری از فیلم های کمیک بوکی که اکثرا مربوط به این دو کمپانی نیستند، مورد توجه قرار نگرفتند، یا به دلیل تفاوت با دیگر آثار ژانر خود، به عنوان یک فیلم کمیک‌بوکی در نزد هواداران شناخته نشدند.

7. فیلم های کمیک بوکی : از جهنم (From Hell)

فیلم های کمیک بوکی : از جهنم (From Hell)

فیلم های کمیک بوکی : از جهنم (From Hell)

  • نمره : ۶/۷
  • اقتباس شده از: From Hell
  • کارگردان: برادران هیوز
  • ستارگان: جانی دپ

کمیک «از جهنم» یا From Hell یکی از آثار به یاد ماندنی آلن مور (Alan Moore) و حتی دنیای کمیک است. متاسفانه نمی‌توانیم درباره‌ی فیلم اقتباس شده نیز همین را بگوییم. با وجود بازیگری مثل جانی دپ (Johnny Depp)، این فیلم نتوانست چیزی بیشتر از مخرب شاهکار مور باشد.

پس از گذشت ۲۱ سال از اکران این فیلم، «از جهنم» تا حدی فراموش شده که حتی به عنوان یک اثر ضعیف هم از آن یاد نمی‌شود. شاید اگر سازنده اثر، کمی بیشتر به داستان اصلی نزدیک می‌شد و اقتباسی وفادار به کمیک می‌ساخت، اوضاع به شکل دیگری پیش می‌رفت.

واکنش‌ آلن مور نیز به این فیلم قابل توجه است. مور که هیچوقت رابطه‌ی خوبی با اقتباسات آثارش نداشته، نسخه‌ی سینمایی فردریک ابرلین (Frederick Abberlin) با بازی دپ را شخصیتی «لوس و بچه ننه» می‌داند.

اما بیایید بیش از این، فیلم را تخریب نکنیم. مانند کامیک «فرام هل»، این فیلم هم از لحاظ داستانی جذاب است. با این که به عنوان یک فیلم کارآگاهی، پیچیدگی‌های زیادی ندارد و در این بخش نیز خیلی به کمیک وفادار نیست، ولی در کل معمایی هیجان انگیز، مرموز، عجیب و جالب را روایت می‌کند. در هر حال، From Hell نتوانسته باعث افتخار فیلم های کمیک بوکی باشد.

6. مجموعه مردان سیاه‌پوش (MIB)

مجموعه مردان سیاه‌پوش

مجموعه مردان سیاه‌پوش

  • نمرات: ۷/۳، ۶/۱، ۶/۸
  • اقتباس شده از: Men In Black
  • کارگردان: بری ساننفلد، گری گری
  • ستارگان: ویل اسمیت، تامی لی جونز، جاش برولین

سه‌گانه‌ی مردان سیاه‌پوش یا Men In Black، سه‌گانه‌ای نسبتا موفق است که بر اساس کمیک‌های مارول ساخته شده است. برخلاف کمیک‌بوک‌های دارک و جدی، Men In Black در دنیای سینما، شوخ طبع هستند اما چیزی که این فیلم‌ها را جذاب می‌کند، شیمی فوق‌العاده‌ی ویل اسمیت (Will Smith) و تامی لی جونز (Tommy Lee Jones) است. این سری فیلم داستان سازمانی را روایت می‌کند که معمولا در برابر خطر‌های فرازمینی از زمین دفاع می‌کنند.

فیلم اول با نمره ۷/۳ از سایت IMDb به عنوان موفق‌ترین فیلم شناخته می‌شود. سری مردان سیاه‌‌پوش با این‌که به «مارول» مربوط می‌شود، معمولا به عنوان یک فیلم اکشن شناخته شده و تعداد کمی می‌دانند که این اثر یکی از فیلم های کمیک بوکی است. اگر به فیلم‌های اکشن، کمدی و ماجراجویانه علاقه دارید، این سه‌گانه به شما پیشنهاد می‌شود.

مردان سیاه‌پوش، غیر از این سه‌گانه، فیلم دیگری را با نام Men In Black: International دارد که در سال ۲۰۱۹ ساخته شده و کریس همسورث (Chris Hemsworth) و لیام نیسون (Liam Neeson) هم در آن بازی کرده‌اند. همچنین Kumail Nanijani هم که در دنیای سینمایی مارول و در فیلم جاودانگان (Eternals) ایفای نقش کرده، از بازیگران این اثر است.

با تمام این‌ها، مردان سیاه پوش: بین المللی با نمره‌ی ۵/۶ از دیدگاه بیننده‌ها و ۲۳٪ از دیدگاه منتقدان یکی از بدترین فیلم‌های کمیک‌بوکی است. لازم به ذکر است که یک سریال انیمیشنی هم از «مردان سیاه‌پوش» ساخته شده است.

5. فیلم های کمیک بوکی : ماسک (The Mask)

فیلم های کمیک بوکی : ماسک (The Mask)

فیلم های کمیک بوکی : ماسک (The Mask)

  • نمره: ۶/۹
  • اقتباس شده از: The Mask
  • کارگردان: چاک راسل
  • ستارگان: جیم کری

کمپانی دارک هورس (Dark Horse) بیشتر با شخصیت Hellboy یا همان پسر جهنمی شناخته می‌شود اما این انتشارات، شخصیت‌های جذاب دیگر هم دارد. یکی از آن‌ها، شخصیت ماسک یا همان استنلی ایپکیس (Stanley Ipkiss) است. استنلی شخصی شکست‌خورده است که زندگی‌اش با پیدا کردن «ماسک» تغییر می‌کند.

خیلی از فیلم‌های کمیک‌بوکی که به منبع اقتباس وفادار نبودند، نتوانستند نظر مخاطبان را جلب کنند اما برعکس، خیلی از فیلم های کمیک بوکی بدون اقتباسی وفادار توانستند نظر مخاطبان را جلب کنند.

برای سازگاری با سبک بازی کمدی جیم کری (Jim Carrey)، فیلم از فضای نسبتا دارک کمیک‌های Mask فاصله می‌گیرد و یک کمدی جذاب خلق می‌کند. نمره‌ی پایین ۶/۹ برای این اثر در IMDb کمی گول زننده است، مطمئن باشید که می‌توانید از این فیلم، مخصوصا از بخش کمدی آن لذت ببرید.

4. دنیای روح (Ghost World)

دنیای روح (Ghost World)

دنیای روح (Ghost World)

  • نمره: ۷/۳
  • اقتباس شده از: Ghost World
  • کارگردان: تری زوئیگاف
  • ستارگان: اسکارلت جوهانسون، استیو بوشمی

این فیلم که داستانش بر پایه‌ی یک رابطه‌ی دوستی بین دو دختر نوجوان بنا شده، اقتباسی نه چندان وفادار، اما اثری خوب به مخاطب تحویل می‌دهد. کتاب مصوری که توسط دنیل کلاوس (Daniel Claus) نوشته شده، در فضای کمی تاریک‌تر نسبت به فیلم سینمایی قرار دارد.

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت فیلم، بازی فوق‌العاده‌ی اسکارلت جوهانسون (Scarlet Johanson) است که در آخرین سال‌های بازیگری در نقش یک جوان یا نوجوان قرار دارد. علاوه بر مخاطبان عادی که نمره‌ی قابل قبول ۷/۳ را در سایت IMDb به این اثر داده‌اند، منتقدان نیز دیدگاه مثبتی داشته‌اند. «دنیای روح» که از ناشناخته‌ترین فیلم های کمیک بوکی است، توانسته ژانر دارم و کمدی را ترکیب کند تا اثری دلنشین خلق شود.

3. تحت تعقیب (Wanted)

تحت تعقیب (Wanted)

تحت تعقیب (Wanted)

  • نمره: ۶/۷
  • اقتباس شده از: Wanted
  • کارگردان: تیمور بکمامبتوف
  • ستارگان: آنجلینا جولی، مورگان فریمن، کریس پرت، جیمز مک‌آووی

مارک میلار (Mark Millar) نویسنده‌ای محبوب و مشهور است و زمانی که نام او بر روی کمیکی باشد، هواداران دنیای کمیک با نامی آشنا روبرو می‌شوند. اما بازیگران فیلم اقتباس شده از روی اثر میلار یعنی Wanted، هنرمندانی حتی مشهورتر از میلار هستند. باعث تاسف است که فیلم Wanted نتوانست با حضور آنجلینا جولی در یکی از نقش‌های اصلی، مورگان فریمن، کریس پرت و جیمز مک‌آووی تبدیل به اثری به یادماندنی شود.

Wanted یکی از فیلم‌های اقتباسی از کمیک‌ها است که کمتر کسی می‌داند از داستان موفق میلار اقتباس شده؛ با این حال فیلم به طرفداران اقتباسی وفادار ارائه می‌دهد. شخصیت‌های زیاد و نامتعارفی در فیلم وجود دارند. قتل‌ها و مرگ‌های زیادی در فیلم اتفاق می‌افتد اما نسخه‌ی کمیک بوکی را می‌توان حتی ساختارشکنانه‌تر دانست. با اینکه نمره‌ی اثر قابل توجه نیست، تجربه‌ی هردو نسخه‌ی سینمایی و مصور این داستان به شما پیشنهاد می‌شود.

2. قاضی دِرِد (Judge Dredd) | درد (Dredd)

قاضی دِرِد (Judge Dredd) | درد (Dredd)

قاضی دِرِد (Judge Dredd) | درد (Dredd)

  • نمره: ۵/۵ و ۷/۱
  • اقتباس شده از: Judge Dredd
  • کارگردان: پیت تراویس، دنی کانون
  • ستارگان: سیلوستر استالونه، کارل اوربان

با این‌که قاضی دِرِد (Judge Dredd) را به هیچ عنوان نمی‌توان شخصیت بدون پتانسیلی دانست، اما قطعا فیلم اختصاصی او محصول سال ۱۹۹۵ یکی از ضعیف‌ترین فیلم های کمیک بوکی است. البته طرفداران پر و پاقرص کمیک‌بوک، قطعا شخصیت Judge Dredd را می‌شناسند و شاید بتوان عنوان کرد که این فیلم یکی از «فیلم‌های اقتباسی از کمیک‌ها است که نمی‌دانستید وجود دارند». با تمام این‌ها معرفی فیلم قاضی درد خالی از لطف نبود زیرا باعث آشنایی شما با شخصیت قاضی درد می‌شود.

خود فیلم، اثری نیست که بخواهیم صحبت زیادی درباره‌ی آن بکنیم. فیلمی که دنی کانون (Danny Cannon) ساخته حداقل لایق لقب «ضعیف» هست اما معرفی شخصیت قاضی درد هدف اصلی از معرفی این فیلم است. برخلاف دیگر ضدقهرمان‌ها که برای اجرای عدالت قانون‌شکنی می‌کنند، او در حال اجرای قانون است.

او در واقع در آینده‌ای زندگی می‌کند که پلیس‌ها قاضی و مجری قانون هستند و برای درک بهتر این موضوع بهتر است داستان‌های او را بخوانید. کامیک‌های این ضدقهرمان توسط کمپانی IDW منتشر می‌شوند. همان کمپانی که مالک لاکپشت‌های نینجا (TMNT) است. پیشنهاد می‌شود اگر به کمیک‌هایی که فضای تاریکی دارند علاقه دارید، از کمیک‌های او بخوانید.

اما فیلم دومی که در رابطه با شخصیت قاضی درد ساخته شد، در بین فیلم های کمیک بوکی جایگاه بدی ندارد. با بازی کارل اوربان (Karl Urban)، بازیگر سریال  The Boys این فیلم به اثری فوق‌العاده و مهیج در ژانر اکشن، جنایی و علمی‌تخیلی تبدیل شد. فضای آخرالزمانی، اکشن فوق‌العاده و فضای پرهیجان فیلم تنها برخی از نکات مثبت اثر هستند. البته این به این معنا نیست که فیلم «درد» ایرادی ندارد. در بهترین حالت می‌توان فیلم را اثری خوب یا خیلی خوب دانست.

1. فیلم های کمیک بوکی : شش ابرقهرمان بزرگ (Big Hero 6)

شش ابرقهرمان بزرگ (Big Hero 6)

شش ابرقهرمان بزرگ (Big Hero 6)

  • نمره: ۷/۸
  • اقتباس شده از: Big Hero 6
  • کارگردان: دان هال، کریس ویلیامز
  • ستارگان: جیمی چانگ، اسکات ادسیت

شش ابرقهرمان را می‌توان در کنار مرد عنکبوتی: درون دنیای‌ عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spider-Verse) یکی از بهترین انیمیشن‌های مارول دانست. بله، درست شنیدید! مارول! تیم شش قهرمان بزرگ که بیشتر با انیمیشن‌ و سریال انیمیشنی فوق‌العاده‌شان شناخته می‌شوند، در واقع از شخصیت‌های مارول هستند.

با وجود محبوبیت بالای این تیم در دنیای انیمیشن، تعداد کمی از هواداران خبر دارند که هیرو هامادا (Hiro Hamada) و دوستان یا بهتر است بگوییم هم‌رزمان‌اش از شخصیت‌های گمنام مارول در دنیای کمیک‌بوک هستند.

هیرو، واسابی، فرد، گوگو، هانی لمون و رباتی بامزه با نام بیمکس تشکیل دهنده‌ی اعضای این تیم هستند.  با توجه به شهرت این گروه، آن‌ها حتی می‌توانند دارای پتانسیل بسیاری برای یک اقتباس سینمایی باشند. اما به نظر می‌رسد که مارول این تیم را کنار گذاشته. آخرین کمیک‌های Big Hero Six که از سریال انیمیشنی دیزنی اقتباس شده اند، توسط IDW و Joe منتشر شده‌اند.

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه در حال حاضر

  1. پینگ بک: فیلم های کمیک بوکی که نمی دانستید براساس کمیک ساخته شده اند - ویرا
  2. پینگ بک: از واچمن تا پرومتئا؛ با برترین آثار آلن مور آشنا شوید - کافه کمیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.