معرفی اسپاون (Spawn) ضد قهرمانی از جهنم

معرفی اسپاون (Spawn) ضد قهرمانی از جهنم

کمپانی محبوب شما کدام است؟ مارول یا دی‌سی؟ کدام یک فیلم‌های بهتری دارد و کدام یک کمیک‌بوک‌های بهتر؟ این سوالی است که بارها از هر شخصی که هوادار کمیک بوک باشد پرسیده شده و جهان وسیع کتاب‌های مصور را به یک دوقطبی تبدیل کرده اما پس از این دو غول بزرگ صنعت سرگرمی، کمپانی ایمیج کامیکس (Image Comics) مطرح ترین ناشر کمیک محسوب می‌شود. وقت آن رسیده تا با یکی از بهترین شخصیت‌های این کمپانی یعنی اسپاون (Spawn) آشنا شویم؛ با کافه کمیک همراه باشید.

Spawn با اینکه یک فیلم اختصاصی هم داشته اما به هیچ عنوان فیلمی نبوده که در حد و اندازه‌ی این شخصیت باشد و مطمئنا از کمیک‌بوک‌های اسپاون و شخصیتش در کمیک بیشتر لذت خواهید برد. هنگامی که اسپاون خلق شد، به اندازه‌ای موفق بود که تنها ۵ سال بعد علاوه بر یک فیلم سینمایی، یک سریال انیمیشنی از او ساخته شد.

خلقت اسپاون

خلقت اسپاون 

خلقت اسپاون

اگر از هوادارانی هستید که نویسنده‌های مختلف دنیای کمیک را دنبال می‌کنید، احتمالا با نویسنده، طراح و خالق بزرگ دنیای کمیک یعنی تاد مک‌فارلین (Todd McFarlane) آشنایی دارید یا حد‌اقل نام او را شنیده اید. طرفداران دی‌سی کامیکس او را با طراحی کمیک بتمن: سال دوم (Batman: Year Two) و طرفداران مارول او را با هنرمندی در چندین شماره‌ی سری مرد عنکبوتی شگفت انگیز (The Amazing Spider-Man) به یاد می‌آورند. اما بزرگترین و مهم ترین مخلوق کمیک‌ بوکی مک‌فارلین، بدون شک شخصیت فوق‌العاده‌ای از کمپانی ایمیج به نام Spawn است.

اسپاون شخصیتی ضد قهرمان یا به اصطلاح Anti-Hero دارد. در واقع، او برخلاف ابرقهرمانانی مثل بتمن، حاضر است در راه نجات دنیا، جان دشمنان ابرشرور خود را بگیرد. اسپاون اولین بار در شماره ۱ از سری اختصاصی خود که مشخصا Spawn نام دارد حضور پیدا کرده و اولین حضور او به سال ۱۹۹۲ میلادی برمی‌گردد.

سری اختصاصی این شخصیت بیش از ۳۰۰ شماره ادامه پیدا کرده است. همچنین Spawn غیر از سری اصلی و طولانی خود در سری کمیک‌های کوتاه تری هم حضور پیدا کرده که از مهم‌ترین‌های آنها می‌توان به King Spawn و یک کراس‌اور با بتمن اشاره کرد که در ادامه درباره‌ی آن توضیح می‌دهیم. همین موضوع باعث می‌شود که Spawn در حدود ۴۰۰ شماره کمیک حضور پیدا کرده باشد. اگرچه نمی‌توان این تعداد را با شخصیت‌هایی مثل ابرقهرمانان مشهور و قدیمی مارول و دی‌سی مقایسه کرد اما برای ضد قهرمانی که مربوط به این دو دنیا نیست، فوق‌العاده است.

شاید اگر به دلیل حضورش در  بازی مورتال کمبت (Mortal Kombat) نبود، او به شهرتی که حقش بود نمی‌رسید. اگرچه همین حالا هم با در نظر گرفتن شخصیت‌پردازی شاهکار و جذاب این شخصیت، او باید شهرت بیشتری داشته باشد اما خارج از کشور ما، Spawn کمی مشهورتر است و بعضی از کمیک‌های او توانسته اند پرفروش باشند. اسپاون در رتبه‌بندی سایت IGN رتبه ۳۶ در بین ۱۰۰ شخصیت برتر دنیای کمیک را دریافت کرده است.

ریشه یا Origin شخصیت اسپاون

ریشه یا Origin شخصیت اسپاون

ریشه یا Origin شخصیت اسپاون

نام اصلی Spawn، آلبرت فرانسیس سیمونز (Albert Francis Simmons) است که معمولا در کمیک‌ها از «آل» به‌جای آلبرت استفاده می‌شود. سیمونز در دیترویت متولد شد و بعد‌ها به یکی از ماهرترین تکاوران در ارتش ایالات متحده تبدیل شد اما آل چطور به ضدقهرمانی جهنمی تبدیل شد؟ با کافه کمیک همراه باشید تا در این بخش با ریشه یا Origin شخصیت Spawn بیشتر آشنا شویم.

اورجین‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعات در دنیای کمیک هستند و یکی از عواملی هستند که یک شخصیت را جذاب می‌کنند. این موضوع در رابطه با Spawn هم درست است. طی اتفاقاتی در یک عملیات در بوتسوانا، آل سیمونز به قتل رسید و پس از مرگ به جهنم رفت. در آنجا با اهریمنی به نام ملبولجیا (Malebolgia) معامله کرد تا به جهان زندگان برگردد و برای آخرین بار همسرش را ملاقات کند و در عوض، سیمونز تبدیل به اسپاون و خادم ملبولژیا شود.

پس از این معامله او قدرت‌هایی پیدا کرد که او را به Spawn تبدیل کردند. بله، به این دلیل است که به Spawn، قهرمان جهنمی می‌گویند. اورجین این شخصیت بسیار شبیه به روح سوار (Ghost Rider) در دنیای مارول است.

اسپاون اینطور قدرت‌های خود را بدست آورد، اما پس از بازگشت او به دنیای زندگان چه اتفاقی افتاد؟ ملبولجیا حافظه‌ی Spawn را پاک کرد و بدن او را سوزاند. او پس از بازگشت به دنیای زندگان فقط این را به یاد داشت که نامش آل سیمونز است. آل به دنبال سوابق خانواده‌اش گشت و فهمید که ۵ سال از مرگ خودش می‌گذرد و همسرش با دوست صمیمی او یعنی تری ازدواج کرده و صاحب یک فرزند است. البته آل دوباره همسر خود یعنی واندا را ملاقات کرد و رابطه‌ی آن‌ها در آنجا به پایان نرسید. واندا همیشه از شخصیت‌های مهم داستان‌های Spawn بود.

اشخاص دیگری هم مثل سیمونز تبدیل به Spawn شده‌اند و به نژاد آن‌ها هل‌اسپاون گفته می‌شود. این نکته بسیار شبیه به فانوس سبز (Green Lantern) در دنیای DC است. زمانی که آل با یک هل‌اسپاون دیگر ملاقات کرد، متوجه شد که قدرت‌هایش از ماده‌ای به نام نکروپلاسم می‌آید و اگر نکروپلاسم در بدن او تمام شود، Spawn به جهنم بازمی‌گردد. آل که به هیچ عنوان خواستار این موضوع نبود، تمام تلاشش را کرد تا به بهترین شکل ممکن و با نهایت صرفه‌جویی از قدرت‌های خود استفاده کند. او شروع به مبارزه با خلافکاران خیابانی و مافیا کرد. البته دشمنان بزرگ و اصلی Spawn شیاطین و اهریمن هستند.

قدرت‌های فرابشری شخصیت Spawn

قدرت‌های فرابشری شخصیت Spawn

قدرت‌های فرابشری شخصیت Spawn

اسپاون شخصیتی فوق‌العاده قدرتمند محسوب می‌شود و قدرت‌های زیادی دارد. سوپرمن (Superman) قدرت فرابشری و توانایی پرواز دارد، فلش (Flash) سرعت فرابشری دارد، راس الگوول (Ra’s al Ghul) جاودانه است، ولورین (Wolverine) به سرعت ترمیم می‌شود، ددشات (Deadshot) تیراندازی ماهر است، دث استروک (Deathstroke) مهارت بالایی دارد، دکتر استرنج (Doctor Strange) توانایی تله‌پورت، توقف زمان و انفجار انرژی را دارد، لوکی (Loki) توانایی تغییر شکل را دارد، پروفسور ایکس (Professor X) قدرت‌های تله‌پاتی دارد و روح سوار قدرت‌های جهنمی دارد. حالا فکر کنید که قدرت‌های تمامی این شخصیت به یک نفر برسد. بله درست فکر کرده اید! Spawn تمامی این قدرت‌ها را دارد.

اسپاون به حدی قدرتمند است که توانسته ارباب خود یعنی ملبولجیا را بکشد. البته این کار را با کمک یک فرشته انجام داد. Spawn از نظر ظاهری، مردی سیاه‌پوست و تنومند است. او نزدیک به ۲ متر قد و ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد که تمام آن از عضله یا نکروپلاسم تشکیل شده است.

شخصیت‌های زیادی هستند که به دلیل قدرت زیاد، نمی‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد اما قطعا Spawn یکی از آن‌ها نیست. او در حالی که شخصیت‌پردازی فوق‌العاده‌ای دارد، دارای مهارت‌های فوق بشری بسیاری هم هست. همین موضوع است که اسپاون را به یکی از بهترین شخصیت‌های کمیک بوکی تبدیل می‌کند و باعث می‌شود که ما بتوانیم او را یکی از ۱۰ ضد قهرمان برتر دنیای کمیک بدانیم.

دشمنان اسپاون

قبل از این توضیحی کوتاه درباره‌ی دشمنان Spawn دادیم. اسپاون پس از بدست آوردن قدرت‌های خود به مبارزه با خلافکاران خیابانی و مافیا پرداخت اما همانطور که گفته شد دشمنان اصلی او شیاطین و اهریمن هستند. این بخش از مقاله را بخوانید تا با ۳ مورد از بهترین و قدرتمندترین دشمنان Spawn آشنا شوید.

ملبولجیا (Malebolgia)

ملبولجیا (Malebolgia)

ملبولجیا (Malebolgia)

بدون شک ملبولجیا دشمن اصلی و مهم ترین ویلن Spawn است یا حداقل یکی از مهم‌ترین‌های آن‌هاست. او شروری مهم و قدرتمند در دنیای اسپاون است که در همان شماره‌ی اول از کامیک‌های جذاب Spawn پا به دنیای کمیک بوک گذاشته است. اگر بخواهیم میزان قدرت او و شیطان (Satan)، دیگر دشمن اسپاون را مقایسه کنیم، قطعا Satan قدرتمندتر است و با اینکه ملبولجیا نمی‌تواند به اندازه‌ی پادشاه جهنم برای اسپاون دردسرساز باشد، نباید او را دست‌کم گرفت.

ملبولجیا قدرت‌های زیادی دارد که از بین آنها می‌توان تله‌پاتی و طول عمر بالا را مثال زد. جالب است بدانید منشأ قدرت‌های او نکروپلاسم است، همان ماده‌ای که هل‌اسپاون ها را قدرتمند می‌کند. این شخصیت در فیلم Spawn 1997 هم حضور پیدا کرده و نقش او توسط فرانک ولکر (Frank Welker) صداپیشگی شده.

شیطان (Satan)

شیطان (Satan)

شیطان (Satan)

بدون شک قدرتمند ترین دشمن Spawn، شیطان، حاکم جهنم است. می‌توان گفت هیچ شخصیتی نمی‌تواند با او در میزان قدرت برابری کند. غیر از یک نفر، همتای او در بهشت و مادر هستی. یکی از بهترین حضور‌های به کمیک فوق‌العاده satan saga wars برمی‌گردد. کمیک بوکی فوق‌العاده که در ۷ جلد و در شماره‌های ۲۵۶ تا ۲۶۲ چاپ شد و پیشنهاد می‌شود که حتما آن را بخوانید.

شیطان در کنار ملبولجیا، شخصیت شرور و آنتاگونیست اصلی سری کمیک‌های فوق‌العاده Spawn است. همانطور که گفته شد، دشمنان اصلی اسپاون، شیاطین و اهریمن هستند و این مورد کاملا این موضوع را ثابت می‌کند. Satan تا الان در فیلم یا سریالی حضور نداشته.

یورایزن (Urizen)

یورایزن (Urizen)

یورایزن (Urizen)

یورایزن یکی دیگر از دشمنان مهم و قدرتمند Spawn محسوب می‌شود. او شخصیتی پیچیده است و گفته می‌شود که از خود مفهوم زمان هم قدیمی‌تر است یا به عبارتی دیگر، پیش از هر چیزی وجود داشته است، حتی پیش از شیطان. قدرت یورایزن به حدی زیاد بود که بهشت و جهنم را متقاعد کرد تا با یکدیگر همکاری کنند و او را زندانی.

همه چیز درباره‌ی این شخصیت مشخص نیست اما احتمال می‌رود که او جاودانه باشد و هیچکس نتواند او را بکشد اما قدرت او محدود نیست و نمی‌توان آن را با اشخاصی مثل satan یا ملبولجیا مقایسه کرد. او هم مثل هر شخصیت دیگری تا حدودی هرچند کم، آسیب پذیر است. پس از اینکه آزاد شد نبردی فوق‌العاده با Spawn داشت.

حقایقی که درباره‌ی Spawn نمی‌دانستید!

حقایقی که درباره‌ی Spawn نمی‌دانستید!

حقایقی که درباره‌ی Spawn نمی‌دانستید!

اسپاون شخصیتی با داستان‌های ساده نیست و اتفاقات و پیچش‌های زیادی در کمیک‌های او رخ داده است. در این بخش ۵ حقیقتی را که احتمالا از شخصیت Spawn نمی‌دانستید، متوجه می‌شوید. این بخش را از دست ندهید که حقایق فوق‌العاده‌ای را از این شخصیت خواهید خواند.

شماره ۱: Spawn می‌تواند طبیعت را کنترل کند

اسپاون توانایی‌های زیادی دارد که در مقاله به آن اشاره کردیم اما کننرل طبیعت از قدرت‌های اصلی او نیست. Spawn قدرت‌های بسیاری دارد که نمی‌توان آنها را در کنار Superpower های اصلی این شخصیت قرار داد، اما یکی از جالب ترین ابرقدرت‌های ضد قهرمان جهنمی ایمیج کامیکس، کنترل طبیعت است. او از این توانایی در مبارزه برابر یورایزن استفاده کرد.

شماره ۲: Spawn می‌تواند مرده را زنده کند!

یکی دیگر از توانایی های فوق‌العاده این شخصیت، زنده کردن مرده است. اسپاون در یکی از کمیک‌بوک‌ها، دوست خودش یعنی تری را که جان خود را از دست داده بود، به زندگی بازگرداند. بله، تری همان شخصی بود که با واندا بلیک، همسر Spawn ازدواج کرده بود.

شماره ۳: کاستوم اسپاون فقط یک زره معمولی ساخته شده توسط انسان نیست

اگر فکر کردید که کاستوم این شخصیت مثل لباس‌هایی هست که شخصیت‌هایی مثل بتمن، دث استروک و ددپول (Deadpool) استفاده می‌کنند، سخت در اشتباهید. کاستوم Spawn یک کاستوم سیمبیوت مانند مثل ونوم هست. این سیمبیوت با میزبان خود ارتباط برقرار می‌کند، و حتی از میزبان خود محافظت می‌کند. یک هل‌اسپاون می‌تواند سیمبیوت را کنترل کند. برای مثال، می‌تواند آن را از تن خود دربیاورد یا فقط از روی سر خود را بیرون آورد.

شماره ۴: قدرت‌های Spawn در بهشت کم می‌شوند

قدرت‌های جهنمی همیشه هم نقطه‌ی قوتی برای اسپاون نیستند. در مناطقی مثل Greenworld یا بهشت، قدرت‌های Spawn بسیار ضعیف می‌شوند و حتی سیمبیوت هل‌اسپاون او دچار مشکل می‌شود.

شماره ۵: نمادی که روی سینه‌ی Spawn است در واقع راهی برای رفتن به جهنم است

در کمیک satan saga wars که قبلا هم به آن اشاره کردیم، دیدیم که اسپاون به همراه دو تا از دوستانش توانست راه جهنم را پیدا کند و یکی از سرنخ‌های آنها نماد یا در واقع نقشه‌ای بود که روی کاستوم اسپاون بود.

از Spawn چه بخوانیم؟ | بهترین کامیک‌های اسپاون

بهترین کامیک‌های اسپاون

بهترین کامیک‌های اسپاون

اسپاون در Image Comics نویسنده‌های فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشته که برای او کمیک‌های فوق‌العاده‌ای نوشته‌اند.‌ مک‌فارلین اکثر کمیک‌های Spawn را نوشته اما نویسنده‌های بزرگ دیگری هم در کمیک‌های اسپاون درخشیده‌اند که در نتیجه‌ کمیک‌هایی به یاد ماندنی خلق شده‌اند. با بهترین کمیک‌های اسپاون آشنا شوید!

• کمیک Spawn/Batman اثر فرانک میلر

یک کراس‌اور عالی از دو تا از بهترین شخصیت‌های کمیک بوکی با قلم زیبای نویسنده‌ی بزرگ دنیای کمیک یعنی فرانک میلر (Frank Miller)! این کمیک را به هیچ وجه از دست ندهید!

• کمیک Spawn 2008 اثر آلن مور و تاد مک‌فارلین

اکثر هواداران آلن مور (Alan Moore) را یکی از بزرگترین نویسنده‌های کمیک می‌دانند. نویسنده‌ای که واچمن (Watchmen)، وی فور وندتا (V for Vendetta) و جوک کشنده (Killing Joke)  را خلق کرده، حالا قرار است برای Spawn کمیک بنویسد. کمیک‌های اسپاون در سال ۲۰۰۸ با همکاری مشترک آلن مور و تاد مک‌فارلین نوشته شدند و توانستند به آثاری موفق تبدیل شوند.

• Spawn #9 اثر نیل گیمن

این روز‌ها که سریال The Sandman منتشر شده، نام Neil Gaiman و سری کمیک‌های شاهکار سندمن بر سر زبان‌ها افتاده اما اشخاص زیادی نمی‌دانند که این نویسنده‌ی بزرگ، برای Spawn هم کمیک نوشته. تصور یک کمیک از اسپاون با سبک گیمن فوق‌العاده است!

• کمیک Satan saga wars اثر تاد مک‌فارلین

قبلا درباره‌ی این کمیک دو بار صحبت کردیم. کمیک بوکی که من از خواندن آن فوق‌العاده لذت بردم. قطعا در این کمیک می‌توانید با شخصیت جذاب Spawn ارتباط برقرار کنید و همچنین از اکشن کمیک لذت ببرید. این کمیک در جلدهای پایانی فوق‌العاده هیجان انگیز است.

• کمیک Spawn Compendium اثر آلن مور، تاد مک‌فارلین،  فرانک میلر و گرنت موریسون

۴ تا از بهترین نویسنده‌های دنیای کمیک در این کمیک با یکدیگر همکاری کرده اند. البته آلن مور و گرنت موریسون بعضی وقت‌ها رابطه‌شان با یکدیگر خوب نبوده اما این کمیک فوق‌العاده را با هم نوشته اند. این کمیک نمرات بالا و فوق‌العاده ای بدست آورده است.

Spawn در عرصه‌های دیگر سرگرمی

Spawn در عرصه‌های دیگر سرگرمی

Spawn در عرصه‌های دیگر سرگرمی

اسپاون شخصیتی‌ پر از پتانسیل برای ساخت یک فیلم یا انیمیشن یا حتی سریال است. متاسفانه از این پتانسیل در فیلم سینمایی این شخصیت به خوبی استفاده نشد، اما سریال انیمیشنی این شخصیت که در ۳ فصل ۶ قسمتی منتشر شد اثری موفق بود. این دو اثر به ترتیب در IMDb نمرات 5.2 و 8.1 را کسب کرده اند. Spawn در دنیای بازی و صنعت کیم هم چندین بار حضور داشته. لیست کامل آثار غیر کمیک بوکی که اسپاون در آنها حضور داشته را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

  • فیلم Spawn 1997
  • سریال انیمیشنی Spawn: The Animated Series
  • بازی Mortal Kombat 11
  • بازی Soulcalibur 2
  • بازی Spawn: In the Demon’s Hand
  • بازی Spawn: Eternal
  • بازی Spawn
  • بازی Spawn: Armageddon
  • بازی Todd McFarlane’s Spawn: The Video Game

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید. پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید. دوست دارید چه شخصیت‌های دیگری را معرفی کنیم؟

برای دسترسی به آرشیو بهترین مقالات کمیک بوکی ایران با کافه کمیک همراه باشید.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

معرفی اسپاون (Spawn) ضد قهرمانی از جهنم
  • نام : اسپاون
  • خالق : تاد مک فارلین
  • اولین اثر : شماره یک Spawn سال ۱۹۹۲
  • متعلق به کمپانی : ایمیج کامیکس (Image Comics)
  • لقب ها : یگانه - مخلوق جهنم - اسپاونی
  • محل تولد : زمانی که یک مزدور به اسم ال سیمونز بود در دیترویت میشیگان به دنیا آمد - به عنوان اسپاون در جهنم به دنیا آمد
  • معروفترین آثار : Spawn: The Dark Ages - Gunslinger Spawn - Spawn/Batman - سری کوتاه Hellspawn
  • قابلیت ها : قدرت و سرعت فرا انسانی - جاودانگی - قدرت شفابخشی سریع - تله پاتی - تغییر شکل - بازگشت به زندگی - نگه داشتن زمان
  • شغل : مامور سیا - مزدور - سرویس مخفی - تکاور دریایی - اسپاون جهنم و محافظ دنیا در برابر تهدیدات ماورا طبیعی
  • حالت های دیگر : امگا اسپاون - اسپاون عهد تاریک - اسپاون کماندو - اسپاون هفت تیر کش - اسپاون شوالیه
  • همکاران: نیکس آنجلا سم بورک وییچ ویلیامز
  • دشمنان: وایولیتور ریدیمر یوریزن ملبوژیا شیطان