تمام فیلم‌های دی سی قبل از DCEU به ترتیب پخش

تمام فیلم‌های دی سی قبل از DCEU به ترتیب پخش

دنیای کمیک‌ها از ظهور ابرقهرمانان همیشه بستر خوبی برای آثار سینمایی و تلویزیونی بوده است. با کافه کمیک همراه باشید تا به معرفی آثار سینمایی دی سی قبل از ظهور جهان سینمایی‌اش بپردازیم.

دنیای سینمایی مارول به طرفداران سینما ثابت کرده که ژانر ابرقهرمانی ژانر نوپایی است اما دی سی از دهه ۱۹۵۰ مشغول ساخت فیلم‌های ابرقهرمانی بوده. با این‌که فیلم‌های زیادی از بتمن، سوپرمن و حتی شزم (Shazam) در دهه ۱۹۴۰ میلادی وجود دارد اما در این لیست به فیلم‌های بلند لایو اکشن که براساس یک شخصیت کمیک دی سی و قبل از جهان سینمایی دی سی (DCEU) ساخته شده می‌پردازیم.

23- سوپرمن و مردان زیرزمینی (1951) (Superman and the Mole Men) 

سوپرمن و مردان زیرزمینی

سوپرمن و مردان زیرزمینی

با این‌که قبل از سوپرمن و مردان زیرزمینی چندین اثر نمایشی با حضور بتمن و سوپرمن وجود داشت، این اولین فیلم بلند بر اساس یکی از شخصیت‌های کمیک دی سی بود که ۵۸ دقیقه مدت زمان آن بود. این فیلم با بازی جورج ریوز (George Reeves) به عنوان یک نمونه آزمایشی برای برنامه تلویزیونی ماجراهای سوپرمن که از سال ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۸ استفاده شد.

22- بتمن (1966)

بتمن (1966)

بتمن (1966)

بتمن ۱۹۶۶ بر اساس سریال تلویزیونی بسیار محبوب با بازی آدام وست (Adam West) و برت وارد (Burt Ward) در نقش بتمن و رابین، اولین فیلم بلند با بازی شوالیه تاریکی بود، اما این فیلم حال و هوای تاریک بتمن‌های مدرن را نداشت و اتفاقات کمدی و عجیبی در آن رخ می‌داد.

با ترکیب شیطانی جوکر، پنگوئن، ریدلر و زن گربه‌ای، این دو همکار شرورهای زیادی (حتی یک کوسه) برای مبارزه داشتند، بنابراین همراه داشتن اسپری ضد کوسه یک نکته مثبت برای بتمن و رابین بود!

21- سوپرمن (1978)

سوپرمن (1978)

سوپرمن (1978)

این فیلم سوپرمن ساخته ریچارد دانر (Richard Donner) استاندارد طلایی فیلم‌های ابرقهرمانی است.

این فیلم با بازی کریستوفر ریو (Christopher Reeve) در نقش سوپرمن/کال-ال/کلارک کنت، مارگو کیدر (Margot Kidder) در نقش لویس لین (Lois Lane)، جین هکمن (Gene Hackman) در نقش لکس لوثور (Lex Luthor) و مارلون براندو (Marlon Brando) در نقش جور-ال (Jor-El) بود. این فیلم رکورد کلئوپاترا (Cleopatra) در سال ۱۹۶۳ را برای پرفروش‌ترین فیلم با ۵۵ میلیون دلار شکست و این رکورد را برای یک دهه تمام حفظ کرد.

20- سوپرمن ۲ (1980) (Superman II) 

سوپرمن ۲ (1980)

سوپرمن ۲ (1980)

سوپرمن با ژنرال شرور زاد (Zod)، اورسا (Ursa) و نون (Non)، سه کریپتونی که قبل از نابودی کریپتون به منطقه فانتوم (Phantom Zone) تبعید شده بودند، روبرو می‌شود. در این دنباله، تماشاگران توانایی‌های مختلف سوپرمن و اهالی کریپتون را دیدند.

19- سوامپ ثینگ (1982) (Swamp Thing) 

سوامپ ثینگ (1982)

سوامپ ثینگ (1982)

سوامپ ثینگ به کارگردانی استاد فیلم‌های ترسناک یعنی وس کریون (Wes Craven)، اولین فیلم غیر سوپرمن و غیر بتمن دی سی است که داستان دکتر الک هالند (Alec Holland) با بازی ری وایز (Ray Wise) را دنبال می‌کند که او به سوامپ ثینگ با بازی دیک دوروک (Dick Durock) تبدیل می‌شود.

جالب اینجاست که آدرین باربو (Adrienne Barbeau)، بازیگر نقش آلیس کیبل (Alice Cable) در سوامپ ثینگ، صداپیشگی زن گربه‌ای در بتمن: سریال انیمیشنی (Batman: The Animated Series) را بر عهده داشت.

18- سوپرمن ۳ (1983) (Superman III) 

سوپرمن ۳ (1983)

سوپرمن ۳ (1983)

سوپرمن ۳ که باز یک موفقیت مالی بود، پایان کار کریستوفر ریو به عنوان سوپرمن بود. این فیلم که به طور گسترده توسط منتقدان کوبیده شد، قرار بود شامل داستان ریشه‌ی شخصیت سوپرگرل (Supergirl) و شخصیت شرور برینیاک (Brainiac) باشد. از قضا، این اولین فیلم سوپرمن بود که کریستوفر ریو در آن بالاترین دستمزد بین بازیگران فیلم را دریافت کرد.

17- سوپرگرل (1984) (Supergirl) 

سوپرگرل (1984)

سوپرگرل (1984)

سوپرگرل که چهارمین فیلم سوپرمن به حساب می‌آمد، شکست سنگینی بود که قرار بود سوپرمن کریستوفر ریو نیز در آن حضور داشته باشد، اما در نهایت فقط مارک مک‌کلور (Marc McClure) در نقش جیمی اولسن (Jimmy Olsen) از فیلم‌های قبلی سوپرمن در آن بازی کرد. این فیلم با بازی هلن اسلیتر (Helen Slater) در اولین فیلمش، داستان کارا زور-ال/لیندا لی (Kara Zor-El/Linda Lee) را دنبال می‌کند که پس از رسیدن به زمین، از خورشید زرد زمین قدرت می‌گیرد.

16- سوپرمن ۴: در جستجوی صلح (1987) (Superman IV: The Quest For Peace) 

سوپرمن ۴: در جستجوی صلح

سوپرمن ۴: در جستجوی صلح

سوپرمن ۴: در جستجوی صلح که یکی از بدترین فیلم‌های تاریخ در نظر گرفته می‌شود، کم‌درآمدترین فیلم در مجموعه فیلم‌های سوپرمن و آخرین حضور کریستوفر ریو در نقش سوپرمن بود. کارگردان فیلم سوامپ ثینگ، وس کریون برای کارگردانی این فیلم استخدام شد، اما سیدنی جی فیوری (Sidney J. Furie) جایگزین او شد چون کارگردان خبره فیلم‌های ترسناک با ریو کنار نمی‌آمد.

15- بازگشت سوامپ ثینگ (1989) (Return of the Swamp Thing) 

بازگشت سوامپ ثینگ

بازگشت سوامپ ثینگ

با بازگشت دیک دوروک به عنوان سوامپ ثینگ، این دنباله لحن سبک‌تر و کمدی‌تری نسبت به فیلم سال ۱۹۸۲ وس کریون داشت. حتی بازیگران معروف افزوده شده توسط ستاره تلویزیونی هدر لاکلر (Heather Locklear) در نقش ابی آرکین (Abby Arcane) (دختر ابرشرور آنتون آرکین) نتوانست فیلم را از شکست مفتضحانه در باکس آفیس در امان نگه دارد.

14- بتمن (1989)

بتمن 1989

بتمن 1989

برداشت تیم برتون (Tim Burton) از شوالیه تاریکی با دمیدن جان تازه‌ای به فیلم‌های دی سی، همه چیز را تغییر داد زیرا او با این فیلم یک فرنچایز فیلم ابرقهرمانی را ایجاد کرد که شبیه هیچ مورد دیگری نیست. بتمن برتون با بازی مایکل کیتون (Michael Keaton) در نقش بروس وین/بتمن و جک نیکلسون (Jack Nicholson) در نقش جوکر و فضای تاریک فیلم راه را برای ظاهر نئو نوآر بتمن: سریال انیمیشنی هموار کرد.

13- بتمن بازمی‌گردد (1992) (Batman Returns) 

بتمن بازمی‌گردد

بتمن بازمی‌گردد

با بازگشت برتون و کیتون، فرنچایز بتمن با اضافه کردن زن گربه‌ای با بازی میشل فایفر (Michelle Pfeiffer) و پنگوئن با هنرنمایی دنی دویتو (Danny DeVito) به موفقیت خود ادامه داد. بازی فایفر و دویتو به عنوان ابرشرورهای فیلم، امروز همانند اکران این فیلم مورد احترام است، به‌ویژه بازی جذاب نقش سلینا کایل (Selina Kyle) توسط فایفر.

12- بتمن برای همیشه (1995) (Batman Forever) 

بتمن برای همیشه

بتمن برای همیشه

بتمن برای همیشه، اولین فیلم بتمن از اواخر قرن بیستم بود که بدون کیتون ساخته شد (اگرچه برتون به عنوان تهیه‌کننده باقی ماند). ول کیلمر با بازی در نقش بتمن/بروس وین خود را در کانون توجه قرار داد. این فیلم به کارگردانی جوئل شوماخر (Joel Schumacher)، برای معرفی این فرنچایز به شخصیت‌های ریدلر (Riddler)، دو چهره (Two-Face) و دیک گریسون/رابین (Dick Grayson/Robin) مورد توجه قرار گرفت.

11- بتمن و رابین (1997) (Batman & Robin) 

بتمن و رابین

بتمن و رابین

فیلمی کمدی، کارتونی و بیش از اندازه که شاهد بازگشت جوئل شوماخر برای کارگردانی آخرین فیلم بتمن در دنیای برتون بود. اگرچه برتون هیچ دخالتی در ساخت این فیلم نداشت.

این بار جورج کلونی (George Clooney) نقش بروس وین/بتمن را بازی کرد، هرچند کریس اودانل (Chris O’Donnell) در نقش دیک گریسون/رابین بازگشت. این فیلم بت گرل (Batgirl) با بازی آلیشیا سیلورستون (Alicia Silverstone)، پویزن آیوی (Poison Ivy) با بازی اوما ثورمن (Uma Thurman) و مستر فریز (Mr. Freeze) با بازی آرنولد شوارتزنگر (Arnold Schwarzenegger) را به بینندگان معرفی کرد.

10- فولاد (Steel) (1997)

فولاد (Steel)

فولاد (Steel)

فولاد که بسکتبالیست حرفه‌ای شکیل اونیل (Shaquille O’Neal) نقش او را بازی می‌کند، بر اساس شخصیت کتاب‌های مصور جان هنری آیرونز (John Henry Irons)، نقش مکمل کمیک‌های سوپرمن که لباسی برای تکرار قدرت‌های مرد پولادین طراحی کرده بود، ساخته شد. این فیلم تنها بر اساس کتاب‌های مصور ساخته شده بود و در نهایت توسط تماشاگران و منتقدان بازخورد بسیار بدی را همراه داشت.

9- زن گربه‌ای (2004) (Catwoman) 

زن گربه‌ای (2004)

زن گربه‌ای (2004)

این فیلم از دی سی با بازی هالی بری (Halle Berry) در نقش زن گربه‌ای، به طور گسترده مورد نقد قرار گرفت و حتی یکی از منفورترین فیلم‌های منتقد فیلم راجر ایبرت (Roger Ebert) بود. این فیلم نامزدی‌های زیادی در جوایز تمشک طلایی دریافت کرد، که در آن بری به طرز بدنامی جایزه «بدترین بازیگر زن» را برای بازی خود در این فیلم دریافت کرد، در حالی که او جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را نیز در سال ۲۰۰۲ دریافت کرده بود!

8- کنستانتین (2005) (Constantine) 

کنستانتین (2005)

کنستانتین (2005)

کنستانتین با بازی کیانو ریوز (Keanu Reeves)، ریچل وایز (Rachel Weisz)، شایا لبوف (Shia LaBeouf) و تیلدا سوینتون (Tilda Swinton)، داستان ریوز را در نقش جان کنستانتین، یک جن گیر بدبین و سیگاری محکوم به جهنم دنبال می‌کند. این فیلم در گیشه بسیار موفق بود، با این حال، دنباله‌ها و ریبوت آن سال‌ها در دست ساخت هستند، از جمله فیلم احتمالی Justice League Dark.

7- بتمن آغاز می‌کند (2005) (Batman Begins) 

بتمن آغاز می‌کند (2005)

بتمن آغاز می‌کند (2005)

بتمن آغاز می‌کند به عنوان اولین فیلم از سه گانه بتمن کریستوفر نولان (Christopher Nolan)، چشم‌انداز فیلم‌های ابرقهرمانی را تغییر داد (مانند بتمن تیم برتون که قبل از او موفق به همین کار شده بود) چون بتمن نولان در دنیای واقعی‌تری نسبت به فیلم‌های قبلی خود قرار داشت.

کریستین بیل (Christian Bale) نقش بروس وین/بتمن را برعهده داشت و فیلم به شدت از خط داستانی کتاب مصور «بتمن: سال اول» (Batman: Year One) فرانک میلر (Frank Miller) الهام گرفته بود و ریشه‌ها و ترس‌های بتمن را به تصویر می‌کشید.

6- سوپرمن بازمی‌گردد (2006) (Superman Returns) 

سوپرمن بازمی‌گردد

سوپرمن بازمی‌گردد

این فیلم که به عنوان آخرین قسمت در سری فیلم‌های سوپرمن کریستوفر ریو در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ دنباله‌روی می‌کند، پنج سال پس از وقایع سوپرمن و سوپرمن ۲ اتفاق می‌افتد. این فیلم مرد پولادینی را دنبال می‌کند که پس از مدت‌ها غیبت به زمین بازمی‌گردد. این اثر با بازی براندون روث (Brandon Routh) در نقش سوپرمن، بازخوردهای مثبتی دریافت کرد، اما متاسفانه ساخت دنباله برنامه‌ریزی شده آن در سال ۲۰۰۹ توسط کمپانی برادران وارنر لغو شد.

5- شوالیه تاریکی (2008) (The Dark Knight) 

شوالیه تاریکی (2008)

شوالیه تاریکی (2008)

شوالیه تاریکی که موفقیت بزرگی از نظر کیفی و تجاری بود، به استاندارد طلایی دیگری برای فیلم‌های ابرقهرمانی تبدیل شد، چون نولان به دیدگاه واقع‌گرایانه خود در مورد بتمن ادامه داد. این بار، نولان شوالیه تاریکی با بازی بیل را نه تنها با دو چهره با هنرنمایی آرون اکهارت (Aaron Eckhart)، بلکه مقابل جوکر بسیار تأثیرگذار هیث لجر (Heath Ledger) قرار داد که اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را پس از مرگش برای او به ارمغان آورد.

4- واچمن (2009) (Watchmen) 

واچمن به عنوان اولین فیلم زک اسنایدر (Zack Snyder) بر اساس یک کتاب کمیک دی سی، زیبایی‌شناسی و لحن DCEU را معرفی کرد. اسنایدر پس از دهه‌ها «بن‌بست ساخت فیلم» و چیزی که به نظر می‌رسید بسیار پیچیده باشد، با کمی تغییرات در کمیک آلن مور (Alan Moore) و دیو گیبونز (Dave Gibbons) به این داستان جان داد. علیرغم رده سنی بزرگسال، این فیلم در گیشه موفق ظاهر شد.

3- جونا هکس (2010) (Jonah Hex) 

جونا هکس (2010)

جونا هکس (2010)

جاش برولین (Josh Brolin) قبل از بازی در نقش تایتان دیوانه تانوس (Thanos) در دنیای سینمایی مارول و کیبل (Cable) در ددپول ۲، در دنیای DC و در فیلم جونا هکس نقش شخصیت اصلی را بر عهده داشت. حتی نام‌های بزرگ و همبازی‌های برولین مانند مایکل فاسبندر (Michael Fassbender)، مگان فاکس (Megan Fox)، جان مالکوویچ (John Malkovich) یا مایکل شانون (Michael Shannon) هم نتوانستند به این عنوان مستقل دی سی کمک کنند چون این فیلم در گیشه شکست سختی خورد.

2- فانوس سبز (2011) (Green Lantern) 

فانوس سبز (2011)

فانوس سبز (2011)

فانوس سبز داستان رایان رینولدز (Ryan Reynolds) در نقش هل جردن (Hal Jordan) را دنبال می‌کند که از یک خلبان به فانوس سبز تغییر می‌کند، اکثراً نقدهای منفی و فروش ناامیدکننده‌ای که این فیلم در گیشه داشت باعث شد که رینولدز در فیلم ددپول به این نقش طعنه بی‌اندازد و آن را مورد تمسخر قرار بدهد.

1- شوالیه تاریکی برمی‌خیزد (2012) (The Dark Knight Rises) 

شوالیه تاریکی برمی‌خیزد

شوالیه تاریکی برمی‌خیزد

این فیلم نه تنها پایان سه گانه بتمن ساخته کریستوفر نولان، بلکه آخرین فیلم دی سی قبل از مرد پولادین (Man of Steel) ساخته زک اسنایدر و تولد DCEU بود. شوالیه تاریکی برمی‌خیزد در روایت خود جاه‌طلبی داشت و با داستان‌های کمیک مرتبط با بتمن، با اشاره‌ای جزئی به جنبش اشغال اوایل دهه ۲۰۱۱، مجموعه‌ای از شخصیت‌های بتمن مانند بین (Bane)، تالیا الغول (Talia al Ghul) و سلینا کایل را به پرده نقره‌ای آورد.

منبع: CBR

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

تمام فیلم‌های دی سی قبل از DCEU به ترتیب پخش
  • نام: دی سی یا .Detective Comics, Inc
  • سال تاسیس: 1934
  • موسس: مالکوم ویلر-نیکلسون
  • کشور: ایالات متحده آمریکا
  • حوزه فعالیت: نشر و تولید کتاب‌های مصور
  • درآمد: طبق گزارشات در سال ۲۰۲۰، ۱/۲۸ میلیارد دلار