معرفی ویبرانیوم و 7 ماده عجیب و غریب دنیای مارول

دنیای سینمایی مارول پر از مواد غیرقابل توضیح است؛ مانند فلز عجیب و غریب ویبرانیوم که قوانین عادی علم را نقض می‌کند. در گذشته استن لی، نویسنده افسانه‌ای کمیک به این موضوع اشاره کرده بود که جهان مارول را بر اساس اصطلاحاتی ساخته که به نظر خوب می‌آمدند، مانند “بمب گاما” یا “پرتوهای کیهانی”، اما این اصطلاحات کاملا منطبق بر قوانین علمی نبودند. دنیای سینمایی مارول این راه را ادامه داده و چندین ماه غیر قابل توضیح را معرفی کرده است. در این مقاله از کافه کمیک به بررسی 8 ماده عجیب و غریب دنیای مارول می‌پردازیم.

ویبرانیوم، ماده عجیب و غریب دنیای مارول

ویبرانیوم، ماده عجیب و غریب دنیای مارول

  1. ویبرانیوم (Vibranium)، ماده عجیب و غریب دنیای مارول

کانسپت پایه ویبرانیوم از نظر علمی معتبر است. تعدادی عنصر کمیاب مانند روتنیوم و اسمیم وجود دارد که اغلب در شهاب سنگ‌ها یافت می‌شوند. روتنیم، اوزیم و ایریدیم از فلزات جزئی گروه پلاتین محسوب شده و مقداری از آن‌ها از سنگ معدن‌های پلاتین استخراج می‌شود. علاوه بر این دو، یک فلز به نام تکنسیم وجود دارد که فقط در شهاب سنگ‌ها یافت شده و به طور طبیعی در زمین وجود ندارد.

قابل قبول است که ملتی مانند واکاندا بتواند ثروت خود را حول عرضه محدود چنین فلز کمیابی بسازد اما زمانی که خواص ویبرانیوم مورد بررسی قرار می‌گیرد، این ایده کمتر منطقی بنظر می‌رسد. ویبرانیوم نام خود را از توانایی منحصر به فرد در جذب امواج صوتی یا ارتعاشات گرفته است. همچنین توانایی محدودی برای جذب و هدایت انرژی جنبشی دارد. با توجه به اینکه برخی فلزات واقعی دارای خواص مشابهی در عایق صدا و انتقال انرژی هستند، فیلم‌ها در مورد خاصیت ویبرانیوم اطلاعات متناقضی ارائه می‌دهند.

سپر ویبرانیوم کاپیتان آمریکا باید باعث کمانه کردن گلوله می‌شد اما وقتی مامور کارتر تلاش کرد تا با شلیک چندین گلوله از فاصله نزدیک به او نشان دهد که چقدر بادوام است، سپر گلوله‌ها را کاملاً صاف کرد. تشعشع اضافی یکی دیگر از مشکلات ویبرانیوم است. تشعشعات ساطع شده توسط شهاب سنگی که ویبرانیوم را به واکاندا آورده، باعث رشد گیاه قلبی شکل (Heart-Shaped Herb) شده است. مردم واکاندا از ویبرانیوم به عنوان منبع برق در شهرهای خود استفاده می‌کنند.

ایده تشعشعات مفیدی که می‌تواند گیاهان و مواد معدنی را تغییر داده اما بر روی مردم و حیوانات مزرعه‌ای که از آن گیاهان تغذیه می‌کنند، اثری ندارند، غیرممکن بنظر می‌رسد. حتی اگر این موضوع را نادیده بگیریم که با خوردن گیاه قلبی شکل به قدرت‌های فوق‌العاده دست می‌یابند.

اورو (Uru)

اورو (Uru)

  1. اورو (Uru)

در کمیک‌ها گفته شده که چکش میولنیر ثور از فلز اورو ساخته شده است. با اینکه در هیچ فیلمی از مارول، اسمی از جنس چکش ثور آورده نشده اما توصیف ثور در مورد اینکه چگونه میولنیر ساخته شده دقیقا با اورو مطابقت دارد. ثور در فیلم Thor: Ragnarok می‌گوید: “میولنیر از فلز خاصی ساخته شده که در قلب یک ستاره در حال مرگ پیدا شده است”. این توصیف با تعریف کمیک‌ها از اورو مطابقت دارد.

اورو شبیه سنگ است اما خاصیت فلزی نیز دارد. این سنگ در برابر آسیب مقاومت بالایی داشته و دارای خاصیت منحصر به فرد جذب جادو، مانند یک اسفنج است. این قابلیت به آن اجازه می‌دهد تا انرژی‌های دیگر، مانند رعد و برق خدای تندر را کنترل و هدایت کند.

عنصر جدید تونی

عنصر جدید تونی

  1. عنصر جدید تونی (Tony’s New Element)

پس از اینکه تونی استارک متوجه شد راکتور قفسه سینه‌اش از پالادیوم ساخته شده و احتمال مرگ در اثر بیماری ناشی تشعشعات آن وجود دارد، عنصر جدیدی را در Iron Man 2 ایجاد کرد تا یک راکتور جدید و غیر سمی بسازد. جزئیات این عنصر هرگز توضیح داده نشد اما تونی سعی کرد آن را تحت نام “باداسیوم” ثبت کند. در مرد آهنی 2، نام ویبرانیوم را به آن نسبت دادند اما این با توصیف جارویس از این ماده به عنوان عنصری جدید مطابقت نداشت. هر چه که بود، این فلز جدید خاصیت جذب انرژی غیرمعمولی داشته و به تونی اجازه داد رعد و برق ثور را در فیلم انتقام جویان جذب کند و قدرت سنگ ذهن را مسدود کند. فلز ساخته شده توسط تونی در لیست ماده عجیب و غریب دنیای مارول جای می‌گیرد.

معمولاً عناصر جدید را فقط می‌توان با استفاده از شتاب دهنده‌های ذرات و واکنش‌های هسته‌ای ایجاد کرد. در حالی که ایجاد یک عنصر جدید از لحاظ تئوری ساده بنظر می‌رسد، نیاز به افزودن پروتون یا نوترون به یک عنصر موجود دارد که این فرآیند به انرژی زیادی نیاز داشته و عنصر حاصل به ندرت برای مدت طولانی پایدار است. این عناصر جدید به طور باورنکردنی رادیواکتیو هستند، که ساختن عنصر غیر رادیواکتیو ایمن‌تر از پالادیوم را برای تونی استارک غیرممکن می‌کند.

  1. ذرات پیم (Pym Particles)

ذرات پیم یک فناوری بی نظیر است که توسط هنک پیم در فیلم‌های Ant-Man توسعه یافت. این فناوری به فرد اجازه کوچک شدن، بزرگ شدن، کنترل چگالی و جرم اجسام را داده و به شخصیت‌ها اجازه می‌دهد با ذرات زیر اتمی تعامل داشته باشند. این اختراع مقابل قانون فیزیک Square-cube قرار می‌گیرد. این قانون بیان می‌کند هر چیزی که 10 برابر بزرگتر شود، 100 برابر سطح بیشتری را پوشش داده و وزن آن 1000 برابر بیشتر می‌شود.

یک غول واقعی به دلیل وزن بدنش زمانی که سعی می‌کند یک قدم بردارد، پاهای خود را خواهد شکست زیرا نسبت قدرت ماهیچه‌ها و استخوان‌های انسان با وزن او همخوانی ندارد. ذرات Pym با انتقال جرم اضافی به قلمرو کوانتومی زیراتمی بر این امر غلبه می‌کنند که با فیزیک دنیای واقعی غیرممکن است.

سنگ‌های بی نهایت ماده عجیب و غریب دنیای مارول

سنگ‌های بی نهایت ماده عجیب و غریب دنیای مارول

  1. سنگ‌های بی نهایت (The Infinity Stones) ماده عجیب و غریب دنیای مارول

دانش دنیای سینمای مارول در مورد منشاء سنگ‌های بی نهایت محدود است. داستان‌های کمیک اخیر نشان می‌دهند که خالق سنگ‌های بی نهایت سلستیال‌ها (Celestials)، موجودات کیهانی که مارول و چندین جهان دیگر را ایجاد کرده‌اند، بوده و اهمیت زیادی دارند. گفته می‌شود که سنگ‌های بی نهایت قدرت خارق‌العاده‌ای دارند اما این قدرت فقط توسط سلستیال‌ها قابل استفاده است، در نتیجه حتی تانوس هم قدرت واقعی این سنگ‌ها را آزاد و استفاده نکرده است.

داستان سنگ‌های بی نهایت در فیلم‌های مارول نسبتاً بی معنی است. با توجه به اینکه سنگ‌ها بیشتر عرفانی هستند تا علمی، به نظر می‌رسد که سنگ ‌‌های مکان و زمان باید با قوانین طبیعی علم مطابقت داشته باشند. با وجود تمام قدرتی که این سنگ‌ها دارند، به نظر نمی‌رسد تخریب آن‌ها بر دنیای سینمایی مارول تأثیر بگذارد. هم‌چنین این سوال مطرح شده که آیا سنگ‌ها آگاهی حسی داشته و هوشیار هستند یا خیر زیرا سنگ روح قبل از آشکار شدن نیاز به قربانی دارد. اگر خود سنگ نیاز به قربانی ندارد، چه کسی نمایش را اجرا می‌کند؟

  1. امواج گاما (Gamma Waves)

بروس بنر پس از قرار گرفتن در معرض اشعه گاما به هالک تبدیل شد. در دنیای واقعی، امواج گاما کوتاه‌ترین طول موج امواج الکترومغناطیسی را دارند که توسط مواد رادیواکتیو منتشر می‌شود. آن‌ها همچنین کشنده‌ترین امواج بوده و در صورتی که برای کوتاه مدت در معرض آن قرار بگیرید، باعث آسیب شدید به بافت و DNA می‌شوند. البته خود مارول به این موضوع پرداخته است.

بروس بنر به دختر عمه‌اش شی هالک، توضیح می‌دهد که هر دوی آن‌ها ترکیبی نادر از عوامل ژنتیکی دارند که اجازه می‌دهد اشعه گاما را به چیز دیگری تبدیل کنند. در حالی که برخی از افراد ممکن است در برابر تشعشع مقاومت بیشتری داشته باشند، هیچ کس نمی‌تواند انرژی رادیواکتیو را در بدن خود به طور کامل تغییر دهد.

هاروست

هاروست

  1. هاروست (Harvest)

ماده عجیب و غریب دنیای مارول، هاروست، نمونه‌های تقویت‌شده از DNA مختلف ابرقهرمانان و موجودات مختلف است که توسط اسکرال‌ها به دستور نیک فیوری جمع‌آوری شده است. در سریال تهاجم مخفی (Secret Invasion) اسکرال‌ها با کمک هاروست به قدرت چندین شخصیت بزرگ مارول مانند Ghost تا Groot دست پیدا می‌کنند. هیچ منطق روشنی پشت عملکرد سرم هاروست وجود ندارد.

حتی اگر به دو شخصیت G’iah و Gravik اجازه دهیم تا به نحوی به قدرت هر موجودی که DNA آن‌ها در هاروست بوده، دسترسی پیدا کنند، هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم قدرت آن‌ها چگونه عمل می‌کند. همچنین این باور را ایجاد می‌کند که نیک فیوری قادر است به نوعی همه این اطلاعات ژنتیکی را در یک مایع شفاف ذخیره کند که ظاهراً در دمای اتاق نگهداری می‌شود.

مایع مغزی سلستیال، ماده عجیب و غریب دنیای مارول

مایع مغزی سلستیال، ماده عجیب و غریب دنیای مارول

  1. مایع مغزی سلستیال، ماده عجیب و غریب دنیای مارول ‌

در کمیک‌ها می‌توان از ماده عجیب و غریب دنیای مارول ، خون و مایع مغزی سلستیال‌ها برای دادن قدرت‌های فوق العاده به فرد استفاده کرد. مشخص نیست که آیا این موضوع در دنیای سینمایی مارول هم صادق است یا خیر. در مارول جمجمه سر بریده یک سلستیال‌ به شهر Knowhere تبدیل شده است. گروهی استخوان، بافت مغز و مایع نخاعی سلستیال مرده را برداشت می‌کنند اما مشخص نیست که از آن برای چه استفاده می‌کنند. علاوه بر آن، مشخص نیست که اگر مغز سلستیال‌ در دنیای سینمایی مارول آنقدر قدرتمند است، چرا سلستیال‌‌ها اجازه می‌دهند به یکی از آن‌ها به این شکل هتک حرمت شود.

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

منبع : screenrant

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.