تایم لاین مارول ؛ فیلم و سریال ‌های مارول را از کجا شروع کنیم؟

دنیای سینمایی مارول از ۲۰۰۸ تا به امروز در جریان بوده است. با کافه کمیک همراه باشید تا تایم لاین مارول و ترتیب تماشای کامل آثار دنیای سینمایی آن را مرور کنیم.

حالا که در فاز ۵ دنیای سینمایی مارول (Marvel) هستیم، بیش از ۱۵ سال از زمانی که تونی استارک (Tony Stark) زره آهنی خود را بر تن کرد و تاریخ ژانر فیلم‌های ابرقهرمانی را عوض کرد، می‌گذرد. از آن زمان، دنیای سینمایی مارول با تعداد زیادی فیلم و سریال و داستان‌های مکمل در قالب کمیک، نمونه‌ی قابل قبولی از یک جهان مشترک ارائه داده.

در این مقاله، ما خط زمانی دنیای مارول را بر اساس داستان جداگانه تجزیه و تحلیل می‌کنیم و نحوه اتصال هر قسمت به یک جهان بزرگ‌تر را شرح می‌دهیم. با گذشت زمان به نظر می‌رسد که پروژه‌های تلویزیونی از فیلم‌ها جدا می‌شوند اما آن‌ها همچنان از نظر فنی بخشی از MCU و دنیای سینمایی مارول محسوب می‌شوند.

فاز ۱ دنیای سینمایی مارول: گرد هم آمدن انتقام‌جویان

فیلم کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو (Captain America: The First Avenger)

ترتیب تماشای مارول

ترتیب تماشای مارول

 

جدا از چند فلش‌بک به گذشته‌های دور آزگارد (Asgard)، این فیلم اولین قدم ما در خط زمانی دنیای سینمایی مارول است. وقایع فیلم در سال ۱۹۴۲ اتفاق می‌افتد و چندین عنصر مهم MCU را معرفی می‌کند. از جمله مهم‌ترین‌های آن‌ها می‌توان به خود کاپیتان آمریکا، سرباز زمستان (The Winter Soldier) و پگی کارتر (Peggy Carter) اشاره کرد.

سرم ابرسرباز هم در این فیلم خطوط داستانی برای فیلم‌های کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی، هالک شگفت‌انگیز و سریال ماموران شیلد را پایه ریزی می‌کند. ناگفته نماند که اولین سنگ ابدیت یعنی تسرکت (Tesseract) و سازمان هایدرا (Hydra) هم در این فیلم معرفی شدند.

کمیک کاپیتان آمریکا: اولین انتقام (Captain America: First Vengeance)

اتفاقات این کمیک همزمان با اولین فیلم کاپیتان آمریکا اتفاق می‌افتد و تایید می‌کند که آبراهام ارسکین (Abraham Erskine) هرگز فرمول کامل سرم ابرسرباز را یادداشت نکرده. این موضوع برای نسخه‌های آینده ساخته شده از روی این سرم زمینه چینی می‌کند.

سریال مامور کارتر (Agent Carter)

Agent Carter (Seasons 1 & 2)

پس از پایان جنگ جهانی دوم، سریال دو فصلی Agent Carter، شخصیت اصلی یعنی پگی کارتر را در طول دوران حرفه‌ای او به تصویر می‌کشد.

تک قسمت مارول: مامور کارتر (Marvel One-Shot: Agent Carter)

پس از وقایع سریال، پگی به نیویورک برگشته تا کار خود را با SSR به پایان برساند. در این قسمت او به دنبال سلاحی زیستی به نام زودیاک (Zodiac) است و نامه‌ای از هاوارد استارک (Howard Stark) در رابطه با تاسیس شیلد (S.H.I.E.L.D) دریافت می‌کند.

کمیک نیک فیوری: جاسوس‌هایی مثل ما (Nick Fury: Spies like Us)

این کمیک دیجیتال فاصله و شکاف بین داستان‌های مامور کارتر و کاپیتان آمریکا در دوران جنگ جهانی با داستان‌های مدرن دنیای سینمایی مارول را پر می‌کند. این اثر که نیک فیوری را به عنوان یک مامور سیا معرفی می‌کند، غیر از حضور مهمان Dum Dum Dugan اشاره‌ی دیگری به دنیای سینمایی مارول ندارد.

کمیک مرد مورچه‌ای: بزرگ‌تر از زندگی (Ant-Man: Larger then Life)

این کمیک هنک پیم (Hank Pym) را در حالی نشان می‌دهد که تلاش می‌کند دستگاه ارتباط مورچه‌ای که در فیلم Ant-Man دیدیم را بسازد.

کمیک پیش‌درآمد مرد مورچه‌ای (Ant-Man Prelude)

این کمیک یکی از ماموریت‌های هنک پیم به عنوان مشاور در سازمان شیلد را روایت می‌کند.

فیلم کاپیتان مارول (Captain Marvel)

Captain Marvel

همه می‌دانیم که کاپیتان مارول بخشی از فیلم‌های فاز ۱ نیست. اما اگر بخواهیم بر اساس ترتیب خط زمانی فیلم‌ها را مرتب کنیم، این فیلم اینجا قرار می‌گیرد. «کاپیتان مارول» که وقایعش ۱۰ سال قبل از فیلم Iron Man رخ می‌دهد، شخصیت اصلی را به عنوان عضوی از ارتش کری (Kree) و همین‌طور شخصیت‌هایی مثل رونان (Ronan) و نیک فیوری را معرفی می‌کند.

فیلم مرد آهنی (Iron Man)

Iron man

نقطه‌ی آغاز MCU! فیلمی که آغاز کننده‌ی دنیای سینمایی مارول بود و تونی استارک را در قالب مرد آهنی به تصویر کشید. با این‌که مرد آهنی برای سال‌ها از اعضای اصلی انتقام‌جویان (Avengers) بود، اما در این فیلم، او ایده‌ی نیک فیوری برای تشکیل این گروه را مسخره کرد!

کمیک پیش درآمد پلنگ سیاه (Black Panther Prelude)

وقایع این کمیک یک هفته پس از فیلم مرد آهنی رخ می‌دهد و ریشه‌های شخصیت پلنگ سیاه را روایت می‌کند.

کمیک‌های مرد آهنی (Iron Man)

این سری کمیک‌های مستقل داستان مرد آهنی را دنبال و آن را به قسمت دوم این فیلم مرتبط می‌کند. این کمیک‌ها عمدتاً فعالیت‌های مختلف S.H.I.E.L.D از جمله برخی عملیات مربوط به ده حلقه را دنبال می‌کنند و همچنین رابطه جاستین همر (Justin Hammer) با دولت ایالات متحده و حضور مخفی بیوه سیاه (Black Widow( در صنایع استارک را بررسی می‌کنند. این کمیک‌ها در خوش‌بینانه‌ترین حالت بسیار ضعیف هستند اما آن‌ها را به ترتیب زمانی برای علاقه‌مندان سرسخت مارول فهرست کردیم.

  • Iron Man: Security Measures
  • Iron Man: Fast Friends
  • Iron Man 2: Nick Fury: Director of S.H.I.E.L.D
  • Iron Man 2: Phil Coulson: Agent of S.H.I.E.L.D
  • Iron Man 2: Fist of Iron
  • Iron Man 2: Public Identity
  • Iron Man 2: Security Breach
  • ?Iron Man: Will online evils prevail
  • Iron Man 2: Black Widow: Agent of S.H.I.E.L.D

فیلم مرد آهنی ۲ (Iron Man 2)

Iron man 2

وقایع این فیلم شش ماه پس از فیلم اول Iron Man رخ می‌دهد و تونی استارک را درحالی به تصویر می‌کشد که به فعالیت‌های ابرقهرمانی خود ادامه می‌دهد. رودی (Rhodey) در این فیلم لباس ماشین جنگی (War Machine) را بر تن کند. شخصیت بیوه سیاه هم در این فیلم معرفی شد.

فیلم هالک شگفت انگیز (The Incredible Hulk)

The Incredible Hulk

این فیلم که وقایعش کمی پس از مرد آهنی ۲ است، هالک را با بازی ادوارد نورتون (Edward Norton) وارد دنیای سینمایی مارول می‌کند. این فیلم اشاره‌ای به دیگر فیلم‌های MCU ندارد اما با اشاره به ژنرال راس (General Ross) در فیلم کاپیتان آمریکا ۳، این فیلم به دیگر آثار مارول پیوند می‌خورد.

تک قسمت مارول: اتفاقی بامزه برای چکش ثور رخ داد (Marvel One-Shot: A Funny Thing Happened on the way to Thor’s Hammer)

این قسمت که فیل کولسون (Phil Coulson) را نشان می‌دهد، شکاف بین فیلم هالک و فیلم ثور را پر می‌کند.

فیلم ثور (Thor)

Thor

فیلم اختصاصی ثور اولین نگاه ما به بخش کیهانی دنیای سینمایی مارول بود. این فیلم یکی از نُه قلمرو یعنی آزگارد را معرفی کرد. این نُه قلمرو که شامل زمین هم می‌شوند، ۹ سیاره در نقاط مختلف کیهان هستند که توسط پدیده‌ای به هم متصل شده‌اند. شخصیت‌های مهم زیادی مثل ثور، لوکی (Loki) و هاکای (Hawkeye) در این فیلم معرفی شدند. هم‌چنین در این فیلم برای همکاری لوکی و تانوس (Thanos) هم زمینه‌چینی شد.

تک قسمت مارول: مشاور (Marvel One-Shot: Consultant)

فیل کولسون در این تک قسمت تلاش می‌کند تا مطمئن شود امیل بلونسکی (Emil Blonsky) به انتقام‌جویان ملحق نخواهد شد.

کمیک مرد مورچه‌ای، اسکات لنگ: زمان کوتاه (Ant-Man-Scott Lang: Small Time)

داستان این کمیک دیجیتال سه سال قبل ار فیلم مرد مورچه‌ای است و جنایتی را دنبال می‌کند که اسکات لنگ را به زندان می‌فرستد. در این داستان، او هنوز لباس مرد مورچه‌ای را به دست نیاورده.

کمیک انتقام جویان: ایده‌ی انتقام جویان (The Avengers: The Avengers Initiative)

این کمیک کوتاه، Helicarrier را معرفی می‌کند و هاکای برای آزمایش سیستم‌های امنیتی آن تلاش می‌کند.

کمیک پیش درآمد انتقام‌ جویان: بیوه سیاه حمله می‌کند (The Avengers Prelude: Black Widow Strikes)

داستان کمیک پس از مرد آهنی ۲ اتفاق می‌افتد و بیوه سیاه یک ماموریت شیلد در رابطه با ده حلقه را بر عهده می‌گیرد.

کمیک پیش درآمد انتقام‌جویان: هفته بزرگ نیک فیوری (The Avengers Prelude: Nick Fury’s Big Week)

این کمیک گسترده‌ی ۸ شماره‌ای نیک فیوری را در پشت پرده‌ی دنیای سینمایی مارول نشان می‌دهد. اتفاقاتی که در رابطه با نیک فیوری در MCU رخ داده در این سری کمیک به هم مرتبط می‌شوند. همچنین داستان ساموئل استرنز (Samuel Sterns) در این کمیک به پایان می‌رسد و این شخصیت به دنباله‌ای که قرار بود نمی‌رسد.

فیلم انتقام‌جویان (The Avengers)

فیلم انتقام‌جویان (The Avengers)

فیلم انتقام‌جویان (The Avengers)

 

به سختی می‌توان فهمید که اولین فیلم انتقام‌جویان چقدر در شکل‌گیری دنیای سینمایی مارول نقش داشته. نه تنها در یک فیلم تمام بازیگران شخصیت‌های اصلی دنیای انتقام‌جویان مارول را دیدیم، بلکه به شرور بزرگ دنیای سینمایی مارول یعنی تانوس هم اشاره شد. همچنین تسرکت هم در این فیلم دوباره ظاهر شد. مشخصا رویدادهای این فیلم و حمله‌ی بیگانه‌ها رویدادهایی مهم و تاریخی در دنیای مارول هستند زیرا در دیگر فیلم‌ها چندین بار به آن اشاره می‌شود.

کمیک پیش درآمد مرد آهنی ۳ (Iron Man 3 Prelude)

داستان تونی استارک پس از فیلم مرد آهنی ۲ در این کمیک روایت می‌شود. رودی در عملیاتی مربوط به ده حلقه است و به نبرد نیویورک نمی‌رسد. تونی زره او را در این داستان بازسازی می‌کند.

کمیک مرد آهنی: آمدن ملتر (Iron Man: The Coming Of the Melter)

این کمیک که فاصله‌ی بین پیش درآمد مرد آهنی ۳، با این فیلم را پر می‌کند، تونی استارک را در حال نبرد با سازنده‌ی یکی از زره‌های کپی‌کننده به نمایش می‌گذارد که در مرد آهنی ۲ هم به آن اشاره شد. همچنین استارک سیستمی اختراع می‌کند که به زره‌های او اجازه فعالیت مستقل می‌دهند. این اختراع او در فیلم سوم مرد آهنی دیده می‌شود.

تک قسمت مارول: آیتم ۴۷ (Marvel One-Shot: Item 47)

این تک قسمت داستان زوجی تبهکار را روایت می‌کند که از اسلحه‌ی چیتاری‌ها (Chitaury) برای سرقت از بانک استفاده می‌کنند و در نهایت توسط شیلد دستگیر و متقاعد می‌شوند که به این سازمان بپیوندند. متاسفانه آن‌ها دیگر ظاهر نشدند.

فاز ۲ دنیای سینمایی مارول: عصر معجزات

فیلم مرد آهنی ۳ (Iron Man 3)

فیلم مرد آهنی ۳

فیلم مرد آهنی ۳

 

مرد آهنی ۳ در شروع فاز ۲ دنیای سینمایی مارول، مرد آهنی را در تقابل با اختلال استرسی پس از آسیب روانی (PTSD) و پس از نبرد نیویورک به تصویر کشید. این فیلم به خصوص پس از فاش شدن حضور ده حلقه، به طور شگفت‌انگیزی مستقل است و فضایی متفاوت با فیلم اول مرد آهنی دارد. همچنین رئیس جمهور آمریکا در فیلم جنگ داخلی، در این فیلم معرفی شد و این یک حرکت جذاب در ساخت جهان و شخصیت‌ بود.

با تمام این‌ها، فیلم از دید هواداران کمیک‌‌های Iron Man محبوب نیست زیرا در رابطه با مندارین (Mandarin) و شخصیت شرور داستان، این فیلم به کمیک بوک وفادار نبوده که البته پس از این فیلم هواداران اصلاعاتی را در رابطه با این موضوع دریافت کردند.

تک قسمت مارول: همگی بر پادشاه درود بفرستید (Marvel One-Shot: All Hail The King)

این تک قسمت مشخص می‌کند که مندارین واقعی در زندان است و یک گروه تروریستی را رهبری می‌کند که وانمود می‌کرده شخص دیگری رهبر آن است. همچنین اشاره‌ای هم به جاستین همر (Justin Hammer) می‌شود.

سریال ماموران شیلد (Agents of S.H.I.E.L.D) (فصل ۱، قسمت‌های Pilot تا The Hub)

agents of shield

این سریال جایی است که کار سخت ما برای تماشا به ترتیب خط زمانی شروع می‌شود زیرا فصل ۱ در طول چندین فیلم MCU رخ می‌دهد. اپیزود اول فیل کولسون را پس از مرگش و از طریق Hub دوباره معرفی می‌کند. این اتفاق دقیقا قبل از فیلم ثور ۲ می‌افتد.

کمیک پیش‌درآمد ثور: دنیای تاریک (Thor: The Dark World Prelude)

این کتاب کمیک که بخشی از داستان‌های تکمیلی دنیای سینمایی مارول محسوب می‌شود، به تلاش‌های ثور و پدر و مادرش برای پیدا کردن لوکی پس از سقوط از بایفراست (Bifrost) می‌پردازد. این فیلم وقایعی را به تصویر می‌کشد که در نتیجه باعث رخ دادن رویداد‌های ثور ۲ می‌شود و به نوعی برای این فیلم زمینه چینی می‌کند. ثور در این داستان به ماموریتش برای بازگرداندن نظم به ۹ قلمرو می‌پردازد.

کمیک ثور: تاج احمق‌ها (Thor: Crown of Fools)

این کمیک مستقل ثور و هم‌رزمانش را قبل از وقایع ثور: دنیای تاریک به تصویر می‌کشد.

فیلم ثور: دنیای تاریک (Thor: The Dark World)

Thor: The Dark World

در حالی که لوکی برای حمله به زمین در آزگارد زندانی است و نابودی بایفراست باعث بیشتر شدن هرج و مرج شده، ثور و همراهانش به دنبال بازگرداندن نظم به نه قلمرو هستند. ملکیث (Malekith) رهبر الف‌های تاریکی از زندان آزاد شده و به پدیده‌ای آسمانی به نام convergence می‌رسد. پدیده‌ای که ارتباط بین ۹ قلمرو را بیشتر می‌کند.

سنگ واقعیت موجود در Aether هم در این فیلم معرفی می‌شود. این فیلم حضور لوکی به جای Odin را زمینه‌چینی می‌کند و مشخص می‌شود که سنگ واقعیت در اختیار کلکسیونر (Collecter) در سیاره Knowwhere قرار می‌گیرد.

کمیک نگهبانان کهکشان بی‌نهایت: طعمه خطرناک (Guardians of The Galaxy Infinite Comic: Dangerous Prey)

این کمیک دیجیتال صحنه‌ی پس از تیتراژ ثور ۲ را با نگهبانان کهکشان مرتبط می‌کند. با در دست داشتن سنگ واقعیت به لطف آزگاردی‌ها، کلکسیونر به دنبال Orb است و گامورا (Gamora) را برای این کار استخدام می‌کند.

کمیک کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان (Captain America: The Winter Soldier Infinite Comic)

این کمیک دیجیتال بازگشت زودیاک را نشان می‌‌دهد و کاپیتان آمریکا، بیوه سیاه و براک راملو (Brock Rumlow) ماموریت دارند تا کاری کنند او به دست گروه‌های تروریستی نیفتد.

سریال ماموران شیلد (Agents of S.H.I.E.L.D) (فصل ۱، قسمت‌های The Well تا End of The Begining)

shield

این قسمت‌ها در پایان ثور ۲ شروع و در شروع کاپیتان آمریکا ۲ پایان می‌یابند. در ابتدا تیم درگیر عواقب حمله ملکیث به گرینویچ است و در پایان زمینه را برای فیلم کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان آماده می‌کند.

کمیک ماموران شیلد: تعقیب (Agents of S.H.I.E.LD.: Chase)

وقایع این کمیک کمی پس از قسمت Seeds سریال اتفاق می‌افتد.

کمیک کاپیتان آمریکا: بازگشت به خانه (Captain America: Homecoming)

وقایع این کمیک که درست قبل از فیلم Captain America: The Winter Soldier رخ می‌دهد، ماموریت شیلد را با حضور بیوه سیاه و کاپیتان آمریکا نشان می‌دهد.

فیلم کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان (Captain America: The Winter Soldier)

Captain America: The Winter Soldier

دو سال پس از نبرد نیویورک، کاپیتان آمریکا اکنون یکی از اعضای اصلی شیلد است. در این فیلم که یکی از بهترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول هست، مشخص می‌شود که دوست قدیمی کاپیتان آمریکا یعنی باکی زنده است و توسط هایدرا شستشوی مغزی داده شده تا تبدیل به سرباز زمستان (Winter Soldier) شود. همچنین مشخص می‌شود که در تمام این مدت هایدرا به شیلد نفوذ کرده بود.

نیک فیوری مخفی می‌شود و ماریا هیل (Maria Hill) در صنایع استارک کار می‌کند و کپ به همراه بلک ویدو تلاش می‌کنند تا روی انتقام‌جویان تمرکز کنند. این فیلم همچنین اولین حضور Falcon هم بود.

سریال ماموران شیلد (Agents of S.H.I.E.L.D) (فصل ۱، قسمت‌های Turn,Turn,Turn تا The Begining of the End)

shields

فصل اول این سریال با عواقب کاپیتان آمریکا ۲ به پایان می‌رسد. تیم فیل کولسون تلاش می‌کنند تا با خیانت‌های هایدرا و این سازمان مقابله کند.

کمیک انتقام جویان: عملیات هایدرا (Avengers: Operation Hydra)

پس از سقوط شیلد، انتقام‌جویان عملیات ضد هایدرای خود را شروع می‌کنند.

کمیک پیش درآمد نگهبانان کهکشان (Guardians of The Galaxy Prelude)

بخشی از این کمیک در گذشته اتفاق می‌افتد زیرا تانوس گامورا و نبیولا (Nebula) را آموزش می‌دهد تا به قاتلان شخصی او تبدیل شوند. سال‌ها بعد راکت (Rocket) و گروت (Groot) در ایستگاه فضایی با چند جنایتکار روبرو می‌شوند و گامورا و متحدانش به دنبال یک سرنخ هستند.

کمیک نگهبانان کهکشان: تحت‌ تعقیب‌ترین‌های کهکشان (Guardins of The Galaxy: Galaxy’s Most Wanted)

این کمیک یکی از ماجراجویی‌های راکت و گروت را در هاب را نشان می‌دهد و یک داستان مستقل دارد.

فیلم نگهبانان کهکشان (Guardians of The Galaxy)

تایم لاین مارول : فیلم نگهبانان کهکشان

تایم لاین مارول : فیلم نگهبانان کهکشان

 

نگهبانان کهکشان بسیار عظیم‌تر از فیلم‌های ثور و با معرفی سیارات، بیگانه‌ها و فناوری‌ها بخش کیهانی مارول را گسترش داد. همچنین یک تیم کاملا جدید را معرفی کرد که در جنگ ابدیت نقش مهمی داشتند. اولین نگاه واضح به تانوس و معرفی سنگ قدرت در این فیلم رخ داد. در پایان فیلم این سنگ توسط ارتش نوا (Nova) ضبط و نگهداری می‌شود.

فیلم نگهبانان کهکشان قسمت ۲ (Guardians of The Galaxy Vol. 2)

Guardians of The Galaxy Vol. 2

با این‌که از نظر زمان انتشار این فیلم بخشی از فاز ۳ است، اما ما این فیلم را در اینجا قرار می‌دهیم زیرا تنها چند ماه پس از فیلم اول اتفاق می‌افتد. داستان آن تقریبا مستقل است. یک عضو جدید به تیم اضافه می‌کند و به آدام وارلاک (Adam Warlock) و گروه‌ Ravager اشاره می‌کند.

سریال دردویل فصل ۱ (Daredevil Season One)

Daredevil

اولین سریال مارول نتفلیکس یعنی دردویل دو سال پس از انتقام جویان ۱ اتفاق می‌افتد و از سبک تخیلی خارج می‌شود و به قهرمانان خیابانی می‌پردازد. مانند بقیه‌ی سریال‌های نتفلیکس، این سریال تقریبا از حال و هوای دنیای سینمایی مارول دور است. شاید از دیدن نام این سریال در این لیست تعجب کردید اما هیچ دلیلی ندارد که ما دردویل و اسپین‌آف‌های (Spinoff) آن را بخشی از MCU ندانیم زیرا در اشاره به دنیای مارول مخصوصا ماموران شیلد و هالک کم نگذاشته. برای این که ثابت شود این سریال بخشی از دنیای سینمایی مارول نیست، باید سریال شی‌هالک را ببینیم زیرا دردویل در این سریال حضور دارد و پیش از این ما اشاراتی را در فیلم‌ها به این شخصیت داشته‌ایم.

کمیک جسیکا جونز (Jessica Jones)

این کمیک تک جلدی است و تقریبا همزمان با فصل ۱ دردویل رخ می‌دهد. پس از این‌که Turk Barret با دردویل برخورد کرده و در بیمارستان بستری است، جسیکا جونز استخدام شده تا فرزند گمشده او را پیدا کند.

سریال جسیکا جونز فصل ۱ (Jessica Jones Season One)

Jessica Jones

این اثر هم تقریبا همزمان با دردویل اتفاق می‌افتد. در این سریال اشارات زیادی به دیگر سریال‌های مارول ساخت نتفلیکس می‌شود اما در رابطه با فیلم‌ها این‌طور نیست.

سریال ماموران شیلد (Agents of S.H.I.E.L.D) (فصل ۲ قسمت‌های Shadows تا The dirty half dozen)

Agents of shield season 2

پس از توطئه‌ی هایدرا برای تصاحب سازمان شیلد، عوامل سابق به تنهایی در حال فعالیت هستند. در این قسمت‌ها نا‌انسان‌ها (Inhumans) معرفی می‌شوند البته به طرز عجیبی اشاره‌ای به سریال این گروه نمی‌شود. همچنین در یکی از این قسمت‌ها، فیل کولسون اطلاعاتی را در اختیار ماریا هیل قرار می‌دهد که منجر به ماموریت انتقام‌جویان برای حمله به پایگاه هایدرا در سوکوویا (Sokovia) می‌شود که در انتقام جویان ۲ دیدیم.

کمیک پیش درآمد انتقام‌جویان: عصر اولتران Avengers: Age of Ultron Prelude – This Scepter’d Isle

این کمیک بررسی می‌کند که عصای لوکی چگونه به دست هایدرا افتاد و به پایگاه بارون وان استروکر (Baron Von Strucker) در سوکوویا رسید.

فیلم انتقام جویان: عصر اولتران (Avengers: age of Ultron)

فیلم انتقام جویان: عصر اولتران

فیلم انتقام جویان: عصر اولتران

 

انتقام‌جویان باید با هوش مصنوعی سرکشی به نام اولتران روبرو شوند که از طریق سنگ ذهن و توسط تونی استارک زنده شده. این سنگ در نهایت برای ساخت ویژن (Vision) استفاده شد. او نیز در کنار Scarlet Witch به قدرتمندترین قهرمانان زمین پیوست تا در نهایت شخصیت شرور داستان‌ یعنی اولتران شکست بخورد.

پس از آن انتقام‌جویان پایگاهی جدید با کارکنانی تشکیل می‌دهند. ثور زمین را ترک می‌کند، تانوس خود را برای بدست آوردن سنگ‌های ابدیت آماده می‌کند و به شخصیت پلنگ سیاه نیز اشاره می‌شود.

سریال ماموران شیلد (Agents of S.H.I.E.L.D) (فصل ۲ قسمت‌های Scars تا S.O.S Part 2)

قسمت‌های باقی مانده از فصل ۲ به پیامدهای انتقام‌جویان ۲ اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که پایگاه شیلد که در نبرد پایانی استفاده شد از کجا آمده است. کولسون برای نقشش در تخلیه سوکوویا، به عنوان مدیر شیلد انتخاب شد. این فصل از سریال به Inhumans و ماده Terrigen نیز می‌پردازد.

سری ویدئوهای اخبار WHIH جولای ۲۰۱۵ (WHIH Newsfront)

این سری ویدئوی چهار قسمتی که در یوتیوب منتشر شد، اخبار دنیای مارول در رابطه با سوکوویا را با اجرای کریستین اورهارت (Christine Everhart) به تصویر می‌کشد. خبرنگاری که پیش از این در فیلم‌های مرد آهنی حضور پیدا کرده بود.

کمیک کاپیتان آمریکا: بسوی جنگ (Captain America: Road to War)

این کمیک با ایده‌ی اولیه‌ای جذاب، استیو راجرز را در کنار بیوه‌ی سیاه به تصویر می‌کشد. پس از وقایع انتقام‌جویان ۲ و پیش از قسمت سوم کاپیتان آمریکا، این‌دو به اعضای جدید انتقام‌جویان، آموزش می‌دهند. در ادامه، هایدرا از بازمانده‌ی اولتران در سوکوویا، رباتی با نام Ultimo می‌سازد و قهرمانان باید با دشمنی جدید بجنگند.

فیلم مرد مورچه‌ای (Ant-Man)

Ant-Man

علاوه بر معرفی شخصیت مرد مورچه‌ای، هنک پیم و گذشته این شخصیت در شیلد بخش مهمی از داستان فیلم اختصاصی قهرمان کوچک مارول است. همچنین، شاهد اشاره به هایدرا، انتقام‌جویان و ده حلقه هستیم.

سریال دردویل فصل ۲ (Daredevil Season Two)

Daredevil Season Two

فصل دوم از سریال دردویل، پشت پرده‌ی جنایت در نیویورک را تا حدی گسترش می‌دهد و شخصیت جذاب پانیشر (Punisher) را به مخاطبان معرفی می‌کند. علاوه بر سریال‌های مارول نتفلیکس،  در این فصل شاهد اشاره به دیگر آثار دنیای سینمایی مارول نظیر ماموران شیلد نیز هستیم.

سریال لوک کیج فصل اول (Luke Cage Season One)

خط زمانی آثار اقتباسی نتفلیکس از دنیای مارول پیچیده است. اما قطعا فصل اول از سریال لوک کیج پس از اولین فصل جسیکا جونز و حداقل بخشی از آن همزمان با فصل ۲ دردویل رخ می‌دهد. در این فصل از این سریال شاهد اشاره به دومین فیلم مرد آهنی نیز هستیم.

سریال ماموران شیلد (Agents of S.H.I.E.L.D) (فصل ۳، قسمت‌های Laws of Nature تا Failed Experiments)

بخشی از فصل ۳ سریال جذاب ماموران شیلد، کاملا مستقل است. در این بخش، فیل کولسون شروع به استخدام افراد جدیدی می‌کند تا گروهی با نام جنگجویان مخفی را تشکیل دهد. این اپیزودها، پیامد ناشی از ماده Terrigen را به تصویر می‌کشند.

کمیک پیش درآمد کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (Captain America: Civil War Prelude Infiniate Comic)

این کمیک که در داستان‌های کاپیتان آمریکا می‌چرخد، فضای بین فیلم‌های دوم و سوم این شخصیت را پر می‌کند و برای فیلم فوق‌العاده جذاب «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» که از بهترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول است، زمینه‌چینی می‌کند.

سری ویدئوهای اخبار WHIH آوریل تا مه ۲۰۱۶ (WHIH Newsfront)

سه اپیزود دیگر از این سری ویدیوها، آخرین اثر از فاز ۲ دنیای سینمایی مارول محسوب می‌شوند.

فاز ۳ دنیای سینمایی مارول: جنگ ابدیت

فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (Captain America: Civil War)

فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی

فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی

 

پس از وقایع فیلم مرد مورچه‌ای، بارون زیمو (Baron Zemo) که خانواده‌ی خود را در سوکوویا از دست داده نقشه‌ای طراحی می‌کند که در کنار توافقنامه‌ی سوکوویا انتقام‌‌جویان را به دو دسته با رهبری کاپیتان آمریکا و تونی استارک تقسیم می‌کند. در کنار بازگشت شخصیت‌های دنیای سینمایی مارول، مرد عنکبوتی (Spider-Man) نیز به این جهان سینمایی وارد می‌شود. همچنین اشاره به ژنرال راس و فیلم هالک شگفت‌انگیز و البته معرفی واکاندا و پلنگ سیاه (Black Panther) این فیلم را در کنار ایده‌ی اولیه جذاب به یکی از بهترین آثار دنیای سینمایی مارول تبدیل می‌کند.

سریال ماموران شیلد (Agents of S.H.I.E.L.D) (فصل ۳، قسمت‌های Emancipation تا Ascension)

ماموران شیلد با اختلاف نظر در رابطه با امضا شدن توافقنامه سوکوویا توسط گروه ناانسان‌ها (Inhumans) به دنیای سینمایی مارول بازمی‌گردند. همچنین، تیم به مبارزه با هایو (Hive) می‌پردازد. پس از از بین رفتن تهدید هایو، دیزی جانسون (Daisy Johnson) نیز گروه را ترک می‌کند تا به تنهایی فعالیت کند.

رمان انتقام‌جویان: جنگ ابدیت – سفر قهرمانان (Avengers: Infinity War – The Heroes Journey)

این رمان نوجوانانه دارای مجموعه‌ای از داستان‌ها پس از رویدادهای جنگ داخلی و پیش از رویدادهای جنگ ابدیت است.

فیلم پلنگ سیاه (Black Panther)

Black Panther

فیلم پلنگ سیاه اندکی پس از وقایع جنگ داخلی اتفاق می‌افتد و در این فیلم تچالا (T’Challa) به خانه خود در واکاندا  (Wakanda) بازمی‌گردد تا پس از مرگ پدرش تاج و تخت را در دست بگیرد. تا پایان این فیلم، تچالا مرزهای واکاندا را باز کرده و به سیاست قرن‌ها انزوا طلبی پایان می‌دهد. دومین صحنه پس از تیتراژ فیلم همچنین نشان می‌دهد که باکی بارنز هنوز در واکاندا در حال بهبودی است و به نظر می‌رسد پس از درمان‌هایی که در جنگ داخلی و کمیک پیش درآمد جنگ بی‌نهایت انجام می‌داد، وضعیت سلامتی بسیار بهتری دارد.

پیش درآمد دکتر استرنج

Kaecilius ,Wong ,Tina Minoru و Daniel Drumm یک شی جادویی دزدیده شده را در لندن ردیابی می‌کنند و آن را به Sanctum Sanctorum بازمی‌گردانند. در همین حال، Mordo و Ancient One با یک سازمان جنایتکار چینی به نام مهاجمان اژدها روبرو می‌شوند که از یک ابزار قدرتمند به نام Arrow of Apollon استفاده می‌کنند.

کمیک پیش درآمد دکتر استرنج: زیلات (Marvel’s Doctor Strange Prelude Infinite Comic – The Zealot)

این کمیک کوتاه تک نسخه، Kaecilius را قبل از اتفاقات فیلم دکتر استرنج دنبال می‌کند.

فیلم دکتر استرنج (Doctor Strange)

Doctor Strange

داستان فیلم دکتر استرنج در واقع قبل از وقایع جنگ داخلی شروع می‌شود، اما قسمت اعظم داستان بعد از آن اتفاق می‌افتد. این داستان استیون استرنج (که قبلاً در سرباز زمستان به آن اشاره شده بود) را در سفر خود از جراح به جادوگر برتر (Sorcerer Supreme) دنبال می‌کند. این فیلم یک جنبه جدید «عرفانی» را به دنیای سینمایی مارول معرفی می‌کند.

کمیک دکتر استرنج: دستیار عرفانی (Doctor Strange: Mystic Apprentice)

این کمیک تک نسخه در جریان وقایع فیلم دکتر استرنج اتفاق می‌افتد، در حالی که استیون استرنج در حال تمرین در کامار تاج (Kamar-Taj) است.

سریال شنل و خنجر فصل ۱ (Cloak & Dagger Season 1)

Cloak & Dagger (Season 1)

اولین سریال MCU در Freeform، تاندی بوون (Tandy Bowen) و تایرون جانسون (Tyrone Johnson) را معرفی می‌کند اما به جز این ارتباط قطعی کمی با داستان بزرگ‌تر مارول دارد و قرار دادن آن را در جدول زمانی دشوار می‌کند. برخی از طرفداران از تاریخ‌هایی که ما در این مجموعه داریم استفاده کرده‌اند، اما برای قرار دادن دقیق‌تر داستان این سریال وقایع آن تقریباً در اوایل سال ۲۰۱۷ اتفاق می‌افتد.

سریال شنل و خنجر فصل ۲ (Cloak & Dagger Season 2)

فصل دوم شنل و خنجر هشت ماه پس از پایان فصل قبلی اتفاق می‌افتد.

فیلم مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (Spider-Man: Homecoming)

Spider-Man: Homecoming

این داستان به شدت بر پیش زمینه‌ای که توسط فیلم انتقام‌جویان گذاشته شده متکی است، آدریان تومز (معروف به کرکس) پس از ورشکستگی شرکتش پس از نبرد نیویورک، زندگی جنایتکارانه‌ای با فناوری پیشرفته چیتاری‌ها را دنبال می‌کند. پیتر پارکر، که در اصل توسط تونی استارک در طول جنگ داخلی استخدام شده بود، نقشه تومز را برای ربودن یک هواپیمای صنایع استارک که تجهیزات را از برج انتقام‌جویان به مقر جدید تیم حمل می‌کرد، متوقف می‌کند.

این فیلم دارای اتصالات زیادی به MCU، چه بزرگ و چه کوچک است، از جمله یک حضور کوتاه از کاپیتان آمریکا. این فیلم همچنین اولین حضور دپارتمان کنترل آسیب را نشان می‌دهد، سازمانی که قرار بود تمرکز یک برنامه تلویزیونی جدید دنیای سینمایی مارول باشد که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد (و از آن زمان ظاهراً تولید آن متوقف شده است).

ماموران شیلد (Slingshot)

این مجموعه اینترنتی ۶ قسمتی، النا «یو یو» رودریگز را دنبال می‌کند که او یک ماموریت شیلد را بر عهده می‌گیرد. جدا از ارتباط آشکار با ماموران شیلد، این سریال همچنین قراردادهای سوکوویا را به شیوه‌ای بسیار قابل توجه نشان می‌دهد.

سریال ماموران شیلد (Agents of S.H.I.E.L.D) (فصل ۴)

فصل چهارم ماموران شیلد، دنیا را به طرق بسیار جالبی گسترش می‌دهد اما در بیشتر موارد، به خوبی از جنبه‌های سینمایی مارول دور می‌ماند. در عوض، ما ارتباط جالبی با مامور کارتر دریافت می‌کنیم که نشان می‌دهد آزمایشگاه Momentum Energy Labs به عنوان Isodyne Energy ریشه دارد (هر دو متعلق به Roxxon هستند که در دنیای سینمایی مارول به دفعات ظاهر شده‌). هیچ ارتباط آشکاری با نگهبانان کهکشان نیست، اما این فصل Ghost Rider را معرفی می‌کند و منشاء ماوراء طبیعی و جادویی او را کشف می‌کند. این شخصیت آخرین بار هنگام خروج از پورتالی دیده شد که کاملاً شبیه به پورتال‌هایی است که دکتر استرنج استفاده می‌کند.

ویدیوهای پربازدید مشت آهنین (Iron Fist)

قبل از انتشار Iron Fist، نتفلیکس دو ویدیوی کوتاه را منتشر کرد که در دنیای سینمایی مارول اتفاق می‌افتند. اولین گزارش یک گزارش ویژه بولتن نیویورک است که جوی (Joy) و وارد میچوم (Ward Meachum) را معرفی می‌کند. دومین ویدئو تبلیغاتی برای باشگاه رزمی Colleen Wing است.

سریال مشت آهنین فصل اول (Iron Fist Season One)

Iron Fist

آخرین قطعه پازل نتفلیکس قبل از ورود مدافعان (The Defenders)، مشت آهنین (Iron Fist) است که ارتباط زیادی با فیلم‌های دنیای سینمایی مارول ندارد اما عمیقاً ریشه در جهان ایجاد شده توسط فصل‌های قبلی سریال‌های نتفلیکس دارد.

سریال مدافعان (The Defenders)

The Defenders

در سنت غرورآفرین انتقام‌جویان، مدافعان نقطه اوج خوبی را برای خط داستانی و شخصیت‌های تثبیت شده در چهار سریال قبلی نتفلیکس فراهم می‌کند. باز هم اشاره‌ای کوچک به انتقام‌جویان وجود دارد، اما در بیشتر موارد، این سریال بر گوشه‌ی خودش از جهان مارول، به‌ویژه گروه هند (Hand) معرفی‌شده در Daredevil، و اژدهایان افسانه‌ای معرفی‌شده در Iron Fist تمرکز دارد.

سریال مجازاتگر (The Punisher  فصل ۱ و ۲)

سریال مجازاتگر

سریال مجازاتگر

 

کاملاً مشخص نیست که آخرین سریال نتفلیکس دقیقا در چه زمانی اتفاق می‌افتد. با این حال، اشاره ای از دبورا آن وول (Deborah Ann Woll) بازیگر نقش کارن پیج (Karen Page)، نشان می‌دهد که این مجموعه اندکی پس از پایان «مدافعان» رخ می‌دهد و مت مرداک همچنان غایب است. فصل دوم نیز نسبتاً از جدول زمانی کلی جدا شده و قرار دادن آن را در این لیست دشوار می‌کند. به نظر می‌رسد چند ماه تا یک سال یا بیشتر پس از وقایع قسمت اول و قطعاً قبل از رویدادهای جنگ ابدیت اتفاق افتاده.

سریال ناانسان‌ها (Inhumans)

Inhumans

علیرغم اینکه ناانسان‌ها نقش مهمی در فصل‌های قبلی ماموران شیلد ایفا می‌کند، سریال تلویزیونی ناانسان‌ها ارتباط چندانی با دنیای سینمایی مارول ایجاد نمی‌کند. بیگانه‌ها و کریستال‌های Terrigen با سریال شیلد سازگار هستند، اما به جز آن، ناانسان‌ها واقعاً از هر چیز دیگری در این جهان دور است. از نظر زمانی، اساساً آن را باید اینجا قرار داد تا با توجه به تمایل کلی مارول برای پیشبرد جدول زمانی با هر نسخه جدید، تاریخ مشخص آن را مشخص کرد.

سریال فراری‌ها فصل ۱ (Runaways Season 1)

Runaways (Season 1)

این مجموعه تلویزیونی دنیای سینمایی مارول اولین همکاری آن‌ها با شبکه Hulu است. در حالی که از نظر فنی این سریال یک داستان MCU است، اما عمداً از جهان اصلی جدا شده است و تاکنون هیچ پیوند بزرگی خارج از داستان خود ایجاد نکرده است. تنها ارتباط کوچک و بسیار ضعیف، شخصیت تینا مینورو (Tina Minoru) است، که همچنین در پیش درآمد دکتر استرنج در نقش استاد پناهگاه هنگ کنگ ظاهر می‌شود که به نظر می‌رسد با شخصیتی که در سریال تلویزیونی می‌بینیم در تضاد است و اوضاع را به هم ریخته‌تر می‌کند.

مینورو در فیلم دکتر استرنج ظاهر می‌شود، اگرچه او فقط با نام در تیتراژ مشخص شده. قبل از این‌که سعی کنید و سر از همه این‌ها دربیاورید، باید دوباره یادآوری کنیم که کمیک‌ها در بهترین حالت به طور غیررسمی جزو داستان دنیای سینمایی مارول هستند و شاید بتوانیم فرض کنیم که تیتراژ یک فیلم نیز همین‌طور است.

سریال فراری‌ها فصل ۲ (Runaways Season 2)

Runaways (Season 2)

فصل دوم فراری‌ها کمتر از ۴۸ ساعت پس از پایان فصل قبل شروع می‌شود. ارتباط این سریال با دنیای بزرگ‌تر سینمایی مارول هنوز بسیار ضعیف است، اگرچه فصل دوم پیوند عمیق‌تری با بعد تاریکی معرفی شده در فیلم دکتر استرنج نشان می‌دهد.

سریال جسیکا جونز فصل ۲ (Jessica Jones Season Two)

Jessica Jones (Season 2)

فصل دوم جسیکا جونز بعد از سریال مدافعان اتفاق می‌افتد. ریچل تیلور (Rachael Taylor)، بازیگر نقش تریش واکر (Trish Walker) در سریال، بیان کرده است که قسمت جدید حدود شش ماه تا یک سال از آن رویداد می‌گذرد.

سریال لوک کیج فصل دوم (Luke Cage Season Two)

Luke Cage (Season 2)

فصل دوم لوک کیج مدتی پس از وقایع سریال مدافعان آغاز می‌شود.

سریال مشت آهنین فصل دوم (Iron Fist Season Two)

Iron Fist (Season 2)

فصل دوم مشت آهنین مدتی پس از وقایع سریال مدافعان شروع می‌شود.

سریال دردویل فصل 3 (Daredevil Season Three)

Daredevil (Season 3)

فصل سوم دردویل پس از وقایع مدافعان اتفاق می‌افتد و مت مرداک هنوز مرده فرض می‌شود.

سریال جسیکا جونز فصل ۳ (Jessica Jones Season Three)

Jessica Jones (Season 3)

پس از اتفاقات فصل ۳، جسیکا جونز به مبارزه با جرم و جنایت بازگشته است. داستان با عبور جونز از شغلش در Alias Investigations به پایان می‌رسد، اما در نیویورک باقی می‌ماند تا کار قهرمانانه خود را ادامه دهد. این فصل، حداقل در حال حاضر، به طور رسمی بخش نتفلیکس دنیای سینمایی مارول را به پایان می‌رساند.

پیش زمینه جنگ ابدیت – قسمت دوم (Avengers: Infinity War Prelude)

نیمه دوم کمیک جنگ ابدیت در طول وقایع رگنوراک اتفاق می‌افتد. این کمیک بر یادگیری دکتر استرنج در مورد وجود سنگ‌های بی نهایت تمرکز دارد و اشاره می‌کند که سنگ روح ممکن است قوی‌ترین آن‌ها باشد.

ماموران شیلد (Agents of S.H.I.E.L.D) (فصل ۵، قسمت‌های Orientation Part 1 – The One Who Will Save Us All)

Agents of S.H.I.E.L.D. (Season 5, Episodes: Orientation Part 1 – The One Who Will Save Us All)

پنجمین فصل ماموران شیلد با بیدار شدن تیم در یک ایستگاه فضایی مرموز که به نوعی نزدیک به یک قرن قدمت دارد آغاز می‌شود. اولین اتصال مهم به دنیای سینمایی مارول، ظهور دوباره کری (Kree) است، گونه‌ای بیگانه که نقش برجسته‌ای در فصل‌های قبلی این سریال و همچنین در فیلم نگهبانان کهکشان بازی کرده است. قسمت ۲۰، «کسی که همه ما را نجات خواهد داد»، ما را مستقیماً به رویدادهای جنگ ابدیت می‌برد و حمله تانوس به زمین مستقیماً مورد اشاره قرار می‌گیرد.

فیلم مرد مورچه‌ای و زنبورک (Ant-Man and the Wasp)

Ant-Man and the Wasp

بیشتر فیلم مرد مورچه‌ای و زنبورک حدود دو سال پس از وقایع کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی می‌گذرد.

فیلم ثور: رگنوراک (Thor: Ragnorak)

Ant-Man and the Wasp

دو سال پس از آغاز سفر ثور با خروج او از زمین در عصر اولترون، او خود را در Muspelheim یافت و ماجرایی را آغاز کرد که او را از آزگارد، به زمین و در نهایت به سیاره ساکار می‌برد (ما قبلا اهالی ساکار را در نگهبانان کهکشان دیدم اما این اولین ظهور این سیاره است). بسیاری از اتصالات به دنیای سینمایی مارول در این فیلم وجود دارد، از جمله حضور دکتر استرنج (برای اولین بار در پایان آن فیلم مورد اشاره قرار گرفت)، و ظهور مجدد هالک، که پس از فیلم عصر اولتران ناپدید شده بود.

جست و جوی کیهانی جلد اول: آغاز (The Cosmic Quest Volume One: Beginning)

این رمان کلکسیونر (The Collector) را دنبال می‌کند که مجموعه‌اش را پس از وقایع نگهبانان کهکشان بازسازی می‌کند. برادرش، استاد بزرگ (The Grandmaster) او را ملاقات می‌کند که اخیرا با برخی مشکلات روبرو شده است. همان‌طور که در بالا گفته شد، وضعیت این کتاب (همراه با بقیه خط داستانی بسوی انتقام‌جویان: جنگ ابدیت) بسیار نامشخص است. با این حال، نویسنده بیان کرده که این داستان جزو دنیای سینمایی مارول است.

کمیک پیش درآمد کاپیتان مارول

این کمیک نگاهی اجمالی به عملیات‌های هوشیارانه کاپیتان آمریکا پس از جنگ داخلی را نشان می‌دهد. همچنین بینش‌هایی را در مورد این‌که چرا نیک فیوری تا قبل از اتفاقات جنگ ابدیت با کارول دانورز (Carol Danvers) تماس نگرفته بود را نشان می‌دهد.

فیلم بیوه سیاه (Black Widow)

Black Widow

داستان فیلم بیوه سیاه در سال ۱۹۹۵ شروع می‌شود، اما بیشتر داستان در سال ۲۰۱۶ بین وقایع فیلم‌های کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی و انتقام‌جویان: جنگ ابدیت اتفاق می‌افتد.

فیلم انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (Avengers: Infinity War)

Avengers: Infinity War

این فیلم که یکی از جذاب‌ترین و نفس‌گیرترین آثار جهان سینمایی مارول است، درست چند لحظه پس از پایان فیلم ثور: رگنوراک (Thor: Ragnarok) آغاز می‌شود.

ماموران شیلد (Agents of S.H.I.E.L.D) (فصل ۵، اپیزودهای The Force of Gravity – The End)

قسمت «نیروی جاذبه» هم‌زمان با وقایع جنگ ابدیت اتفاق می‌افتد.

صحنه پس از تیتراژ مرد مورچه‌ای و زنبورک (Ant-Man and the Wasp)

صحنه پس از تیتراژ مرد مورچه‌ای و زنبورک

صحنه پس از تیتراژ مرد مورچه‌ای و زنبورک

 

صحنه‌های پس از تیتراژ فیلم مرد مورچه‌ای و زنبورک همزمان با پایان فیلم جنگ ابدیت رخ می‌دهد.

ماموران شیلد (Agents of S.H.I.E.L.D) (فصل ۶، قسمت‌های Missing Pieces – New Life)

داستان فصل ششم سریال ماموران شیلد یک سال پس از مرگ فیل کولسون اتفاق می‌افتد. علیرغم این‌که وقایع ظاهرا بین جنگ ابدیت و پایان بازی رخ می‌دهد، هیچ اشاره مستقیمی به رویدادهای این دو فیلم نمی‌شود.

فیلم انتقام‌جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame)

Avengers: Endgame

شاید به جرئت بهترین فیلم در جهان سینمایی مارول پایان بازی است. داستان این فیلم بلافاصله پس از جنگ ابدیت آغاز می‌شود و بعد برای رویارویی نهایی انتقام‌جویان با تانوس ۵ سال به جلو می‌رود.

فاز ۴ دنیای سینمایی مارول: مولتیورس

سریال لوکی فصل اول (Loki Season One)

ترتیب تماشای مارول سریال لوکی فصل اول

ترتیب تماشای مارول سریال لوکی فصل اول

 

به دلایل واضح، قرار دادن داستان سریال لوکی در جدول زمانی دشوار است. قسمت اول همزمان با رویدادهایی در فیلم پایان بازی شروع می‌شود که خود در طول رویدادهای فیلم Avengers در سال ۲۰۱۲ اتفاق می‌افتند. از آن‌جا، لوکی و دوستان جدیدش بین چندین خط زمانی می‌پرند، در انتهای خط زمانی قرار می‌گیرند و زمان زیادی را در مقر سازمان واریانس زمانی که خارج از خود زمان واقع شده می‌گذرانند.

سریال واندا ویژن (WandaVision)

تایم لاین مارول : سریال واندا ویژن

تایم لاین مارول : سریال واندا ویژن

 

داستان این سریال اسرارآمیز شبکه دیزنی پلاس بلافاصله پس از پایان بازی اتفاق می‌افتد و شامل بازگشت الیزابت اولسن (Elisabeth Olsen) در نقش واندا مکسیماف (Wanda Maximoff) و پل بتانی (Paul Bettany) در نقش ویژن است.

شخصیت‌های آشنای دیگر از دنیای سینمایی مارول که در واندا ویژن حضور دارند عبارتند از کت دنینگز (Kat Dennings) در نقش دارسی لوئیس (Darcy Lewis)، رندال پارک (Randall Park) در نقش جیمی وو (Jimmy Woo) و تیونا پاریس (Teyonah Parris) در نقش مونیکا رامبوی (Monica Rambeau) بزرگسال که آخرین بار در دوران کودکی در فیلم کاپیتان مارول دیده شد.

با توجه به این‌که واندا در دنباله فیلم دکتر استرنج نیز حضور دارد، این سریال به ویژه جالب است و داستان این مجموعه به نحوی زمینه‌ساز وقایع فیلم Multiverse of Madness می‌شود.

فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه (Spider-Man: Far From Home)

Spider-Man: Far From Home

داستان فیلم دور از خانه در ماه‌های پس از وقایع پایان بازی اتفاق می‌افتد و جهان هم‌چنان با این اقدام انتقام‌جویان که بشکن تانوس را معکوس کردند (که اکنون به عنوان «بلیپ» شناخته می‌شود) خودش را وفق می‌دهد.

سریال ماموران شیلد (Agents of S.H.I.E.L.D) (فصل ۷)

فصل پایانی ماموران شیلد به روند قطع شدن کامل ارتباط داستان از دنیای سینمایی مارول ادامه می‌دهد. قسمت‌های پایانی سریال اساساً نشان می‌دهد که بیشتر آن‌چه در سریال دیده‌ایم در واقع در یک جدول زمانی جداگانه اتفاق افتاده، یک جهان مجاور اما مجزا از هسته داستان MCU. این اقدام چندان باب میل طرفداران نیست اما به طور خلاصه برخی از درگیری‌ها و ناسازگاری‌ها با دنیای سینمایی مارول را توضیح می‌دهد و همچنین به فیلم پایان بازی کمک می‌کند تا مفهوم بزرگ‌تر مولتیورس را تعیین کند.

سریال هلستروم (Helstrom)

اصلاً مشخص نیست که داستان این سریال کجای جدول زمانی دنیای سینمایی مارول قرار دارد. به جز تنها چند اشاره کوچک، داستان این سریال تقریباً به طور کامل از روایت بزرگتر MCU جدا شده است. این مجموعه حول محور دایمون و آنا هلستروم است که در کمیک‌ها به نام Hellstorm و Satana شناخته می‌شوند. آن‌ها فرزندان یک قاتل زنجیره‌ای هستند که خود را متعهد به شکار «بدترین انسان‌ها» کرده اند.

شاهین و سرباز زمستان (The Falcon and The Winter Soldier)

The Falcon and the Winter Soldier

این مینی‌سریال شش قسمتی دومین سریال از چندین مجموعه تلویزیونی دنیای سینمایی مارول است که به طور انحصاری از دیزنی پلاس پخش می‌شود. داستان شاهین و سرباز زمستان تقریباً شش ماه پس از رویدادهای فیلم پایان بازی اتفاق می‌افتد و سم ویلسون و باکی بارنز را دنبال می‌کند که برای دولت ایالات متحده کار می‌کنند و با پیامدهای «بازنشستگی» استیو راجرز سروکار دارند.

سریال چه می‌شد اگر.. ؟ (?…What if)

What If.. ?

قرار دادن داستان چه می‌شد اگر… ؟ در جدول زمانی دنیای سینمایی مارول تقریباً غیرممکن خواهد بود چون The Watcher خارج از زمان و مکان وجود دارد و وقایع به تصویر کشیده شده در هر قسمت در خطوط زمانی متفاوتی در مولتیورس رخ می‌دهند.

فیلم شانگ چی و افسانه ده حلقه (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings)

Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

پیش درآمد شانگ چی چندین هزار سال قبل از خط زمانی فعلی اتفاق می‌افتد و سپس داستان فیلم به زمانی بعد از رویدادهای پایان بازی می‌پرد. این فیلم به سازمان ده حلقه می‌پردازد که نماد نگاری آن توسط آلدریچ کیلیان در طول وقایع مرد آهنی ۳ انتخاب شد و نشان می‌دهد که نسخه جعلی مندارین از زمانی که در تک قسمت درود بر پادشاه ربوده شد در قلعه ماندارین واقعی زندانی بوده.

فیلم شانگ چی علاوه بر معرفی یک قهرمان جدید به دنیای سینمایی مارول، یک بعد موازی جدید به نام تا لو (Ta Lo)، خانه موجودات اساطیری از جمله اژدها را معرفی می‌کند و اشاره‌هایی به جهان دیگری دارد که از آن نیروی ویرانگری به نام ساکن تاریکی (Dweller-in-Darkness) پدیدار می‌شود.

این فیلم با آوردن شانگ چی به کامار تاج که در آن بروس بنر و کارول دانورز به وانگ در بررسی ده حلقه کمک می‌کنند، پایان می‌رسد. این حلقه‌ها به نظر می‌رسد به عنوان راهنمایی برای چیزی عمل خواهند کرد. از دیگر اتصالات به MCU می‌توان به ظهور دوباره امیل بلانسکی (Abomination) که ظاهراً از اسارت فرار کرده یا آزاد شده و بازگشت یک بیوه سیاه به نام هلن با بازی Jade Xu اشاره کرد.

فیلم جاودانه‌ها (Eternals)

تایم لاین مارول : فیلم جاودانه‌ها

تایم لاین مارول : فیلم جاودانه‌ها

 

داستان فیلم جاودانه‌ها در سرتاسر خط زمانی دنبال می‌شود تا داستانی طی ۷۰۰۰ سال را روایت کند، اما بخش حال حاضر فیلم چند سال پس از فیلم پایان بازی اتفاق می‌افتد که وقایع آن برای نحوه معرفی این شخصیت‌های جدید حیاتی است. به طور دقیق‌تر گفته می‌شود که فیلم تقریباً همزمان با فالکون و سرباز زمستان و حدود شش ماه پس از نبرد نهایی با تانوس اتفاق می‌افتد.

این فیلم حول محور گروه جدیدی از شخصیت‌ها به نام جاودانه‌ها هست که توسط یک آسمانی (Celestial) به زمین فرستاده می‌شوند تا از نسل بشر مراقبت کنند. ما حداقل یک آسمانی زنده را قبلاً دیده‌ایم (ایگو (Ego) در نگهبانان کهکشان ۲)، اگرچه مشخص نیست که چرا ایگو خود را آخرین آسمانی زنده جهان می‌دانست.

همان‌طور که مشخص شد، ورود جاودانه‌ها چندان خیرخواهانه نبود، زیرا هدف واقعی آن‌ها این است که مطمئن شوند سیاره زمین در نهایت به اندازه کافی پرجمعیت هست تا یک آسمانی جدید متولد شود و در این فرآیند زمین را نابود کند. جاودانه‌ها موفق می‌شوند جلوی این اتفاق را بگیرند و در ادامه خالق آن‌ها دو نفرشان را ربود تا شایستگی بشریت را قضاوت کند. در همین حین، سه جاودانه دیگر با شخصیتی به نام اروس (Eros) روبرو می‌شوند که ادعا می‌کند هم جاودانه است و هم برادر تانوس.

روی زمین، بلید (Blade) با دین ویتمن (Dane Whitman)، که دارای Ebony Blade نفرین شده است، صحبت می‌کند که در این صحنه بلید که مدت‌ها انتظار حضورش را می‌کشیدیم اولین حضور خود را در دنیای سینمایی مارول انجام می‌دهد.

فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home)

Spider-Man: No Way Home

داستان فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست درست از همان جایی که صحنه اواسط تیتراژ فیلم دور از خانه تمام شد شروع می‌شود. جی. جونا جیمسون (J. Jonah Jameson) از نشریه Daily Bugle در حال انتشار تصاویری از میستریو (Mysterio) برای در پاپوش انداختن پیتر پارکر حین مرگش است.

پس از این‌که تلاش دکتر استرنج برای رفع این مشکل با یک طلسم قدرتمند به خطا می‌رود، چهره‌هایی از سراسر مولتیورس به خط زمانی دنیای سینمایی مارول کشیده می‌شوند و تایید می‌کنند که سه‌گانه سم ریمی و دو فیلم مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز در دو جهان جداگانه اتفاق افتاده.

این فیلم همچنین مشخص می‌کند که فیلم‌های ونوم نیز در یک جهان جایگزین اتفاق افتاده و حضور کوتاه مرد عنکبوتی در فیلم Let There Be Carnage در نتیجه طلسم دکتر استرنج اتفاق افتاده بود. علاوه بر این، مت مرداک اولین حضور خود را خارج از سریال نتفلیکس انجام می‌دهد و به پیتر پارکر مشاوره حقوقی ارائه می‌دهد.

فیلم دکتر استرنج در مولتیورس دیوانگی (Doctor Strange in the Multiverse of Madness)

doctor strange in the multiverse of madness

داستان این فیلم از جایی شروع می‌شود که ما آخرین بار دکتر استرنج را دیدیم که با مرد عنکبوتی همکاری می‌کرد تا با طلسم کردن خاطرات همه از هویت مرد عنکبوتی، پارگی‌های موجود در تار و پود جهان را ترمیم کند. متأسفانه این اقدام عواقب شدیدی دارد و موجودات مولتیورسی از راه می‌رسند. در نتیجه، دکتر استرنج از اسکارلت ویچ (Scarlet Witch) کمک می‌گیرد تا قبل از شروع یک سفر مولتیورسی که گفته می‌شود تاریک‌ترین سفر دنیای سینمایی مارول است این وضعیت را حل کند.

سریال هاکای (Hawkeye)

Hawkeye

داستان سریال هاکای یک سال پس از وقایع پایان بازی و تقریباً همزمان با مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست اتفاق می‌افتد و پایان این سریال کمی از پایان آن فیلم فراتر می‌رود. این فیلم کلینت بارتون را در دوران حضورش به عنوان رونین (Ronin) و پس از بازنشستگی از انتقام‌جویان دنبال می‌کند و همچنین کیت بیشاپ (Kate Bishop) را معرفی می‌کند که عنوان هاکای را به دوش می‌کشد.

داستان این سریال همچنین موضوعی را دربر دارد که در فیلم بیوه سیاه عنوان شد و یلنا بلووا (Yelena Belova) در جستجوی بارتون به نیویورک سفر می‌کند (و با اشاره به مجسمه آزادی جدید که در راهی به خانه نیست نشان داده شد)، فاش می‌کند که لورا بارتون یک مامور سابق شیلد است و شاید شگفت انگیزتر از همه، بازگشت ویلسون فیسک (Wilson Fisk) یا همان کینگ‌پین (Kingpin) بوده که در حال بازسازی امپراتوری جنایتکارانه خود پس از Blip است.

سریال مون نایت (Moon Knight)

سریال مون نایت

سریال مون نایت

 

اسکار ایزاک (Oscar Issac) نقش استیون گرانت (Steven Grant) را بازی می‌کند که با اختلال هویت دست و پنجه نرم می‌کند و او به زودی متوجه می‌شود که زندگی دومی را به عنوان یک مزدور به نام مارک اسپکتر (Marc Spector) دارد. محمد دیاب هدایت این سریال را برعهده دارد که اولین حضور ایثن هاوک (Ethan Hawke) در نقش آرتور هارو (Arthur Harrow) در دنیای سینمایی مارول را نیز رقم می‌زند.

بینندگان می‌توانند در سرتاسر این سریال سرنخ‌های مختلفی را ببینند که مون نایت را به دنیای سینمایی مارول مرتبط می‌کند مانند ارجاعاتی به شورای جهانی بازگشت به وطن که در شاهین و سرباز زمستان نشان داده شده است. خط زمانی این سریال پس از رویدادهای پایان بازی اتفاق می‌افتد و ترتیب انتشار آن بعد از سریال هاکای قرار می‌گیرد.

سریال شی هالک (She-Hulk)

she-hulk

تاتیانا ماسلانی (Tatiana Maslany) نقش جنیفر والترز (Jennifer Walters)، وکیل جوان آینده‌دار و دخترعموی بروس بنر را در این سریال بازی می‌کند. جنیفر پس از یک تصادف رانندگی با بروس، به طور تصادفی در معرض خون بروس قرار می‌گیرد و ناخواسته مقداری از اشعه گامای هالک را دریافت می‌کند. او به زودی متوجه می‌شود که برخی از قدرت‌های پسرعمویش را به دست آورده و با خشم و از دست دادن کنترل کمتری که بروس تجربه می‌کند، به شی هالک تبدیل می‌شود.

سریال خانم مارول (Ms. Marvel)

ms.marvel

ایمان ولانی (Iman Vellani) نقش کامالا خان (Kamala Khan)، یک نوجوان پاکستانی-آمریکایی علاقه‌مند به انتقام‌جویان به ویژه کاپیتان مارول را در این سریال به تصویر می‌کشد. کامالا در حالی که لباس کازپلی خود را برای همایش انتقام‌جویان (Avenger-Con) می‌سازد، یک دستبند متعلق به خانواده را به لباس اضافه می‌کند. در کمال تعجب او، این دستبند به او قدرت‌هایی شبیه به کاپیتان مارول می‌دهد. کامالا به سرعت توانایی‌های جدید خود را در آغوش می‌گیرد و به عنوان خانم مارول تصمیم می‌گیرد از جامعه خود محافظت کند.

خانم مارول که بین یک تا دو سال پس از رویدادهای پایان بازی جریان دارد، اولین پروژه استودیو مارول است که بر روی یک ابرقهرمان مسلمان تمرکز می‌کند. این سریال به بررسی ماجراجویی‌های کامالا در مشکلات او با هویتش و مسئولیت قهرمان بودن می‌پردازد و همه اینها در حالیست که زندگی نوجوانی خود را می‌گذراند.

فیلم ثور: عشق و تندر (Thor: Love and Thunder)

فیلم ثور: عشق و تندر

فیلم ثور: عشق و تندر

 

ثور در چهارمین فیلم انفرادی خود برای دنیای سینمایی مارول بازگشته است. با این حال این بار، او تنها ثور فیلم عشق و تندر نیست. ناتالی پورتمن نیز در نقش جین فاستر (Jane Foster) باز می‌گردد. او پس از این‌که لایق چکش میولنیر شناخته شد، عنوان خدای تندر را از آن خود می‌کند. ثور و جین علیرغم رابطه عاشقانه گذشته خود، باید اختلافات خود را کنار بگذارند تا دشمن مشترکشان یعنی گور خداکش (Gorr the God Butcher)، که توسط کریستین بیل (Christian Bale) به تصویر کشیده شده است را شکست دهند.

گرگینه در شب (Werewolf by Night)

werewolf by night

گرگینه در شب در نحوه روایت داستان‌های استودیو مارول ساختارشکنی کرده. این «ارائه ویژه» نه سریال است و نه فیلم، بلکه یک برنامه یک ساعته و عمدتا سیاه و سفید است. گیل گارسیا برنال (Gael Garcia Bernal) نقش جک راسل (Jack Russell) را بازی می‌کند که در جلسه‌ای از مخوف‌ترین شکارچیان هیولا نفوذ می‌کند اما خودش یک هیولاست.

فیلم پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد (Black Panther: Wakanda Forever)

تایم لاین مارول : واکاندا تا ابد

تایم لاین مارول : واکاندا تا ابد

 

پس از مرگ غم انگیز چادویک بوزمن (بازیگر نقش پلنگ سیاه) ، رایان کوگلر برای نویسندگی و کارگردانی فیلم پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد برگشت. این فیلم با مرگ نابهنگام تچالا آغاز می‌شود. با آسیب پذیر بودن واکاندا و بدون رهبر قدرتمندش، کشورهای دیگر شروع به فشار بر این کشور برای دسترسی به منابع ارزشمند ویبرانیوم می‌کنند. مسائل زمانی پیچیده‌تر می‌شود. دستگاهی که دانشمندی در MIT اختراع کرده ذخایر عظیم ویبرانیوم در زیر آب را کشف می‌کند که اتفاقاً خانه نژادی از ساکنان فوق بشری به رهبری نیمور (Namor) است.

برنامه ویژه تعطیلات نگهبانان کهکشان (The Guardians of the Galaxy Holiday Special)

برنامه ویژه تعطیلات نگهبانان کهکشان

برنامه ویژه تعطیلات نگهبانان کهکشان

 

جیمز گان و بازیگران فیلم نگهبانان کهکشان در حالی که همزمان روی فیلم مورد انتظار نگهبانان کهکشان ۳ کار می‌کردند این برنامه ویژه را فیلمبرداری کردند. این برنامه ویژه تعطیلات درکس (Drax) و مانتیس (Mantis) را دنبال می‌کند که به زمین سفر می‌کنند تا یک هدیه کریسمس عالی برای پیتر کوییل پیدا کنند: فرصتی برای ملاقات قهرمانش یعنی کوین بیکن (Kevin Bacon).

فیلم مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی (Ant-Man and the Wasp: Quantumania)

ant man quantumania

فیلم مرد مورچه‌ای و زنبورک

 

پل راد (Paul Rudd) دوباره نقش اسکات لانگ را در مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی، سومین ماجراجویی مستقل برای این ابرقهرمان، بازی می‌کند. شهرت اسکات پس از انتشار خاطراتش در مورد ماجراجویی‌های او با انتقام‌جویان به شدت افزایش یافتخ اما رابطه او با دخترش کسی (Cassie) آسیب دیده است.

با این حال، کسی دستگاه جدیدی را اختراع می‌کند که ارتباط با قلمرو کوانتومی را امکان پذیر می‌کند اما اسکات و بقیه اعضای تیم مورچه‌ای به آن‌جا منتقل می‌شوند و متوجه شده که دنیای کوانتومی توسط شخصیت شرور مسافر در زمان یعنی کنگ فاتح (Kang The Conqueror) رهبری می‌شود.

کلام آخر تایم لاین مارول

تماشای پروژه‌های دنیای سینمایی مارول به ترتیب زمانی یک راه عالی برای غوطه‌ور شدن در دنیای پیچیده و به هم پیوسته MCU است. با این‌که ممکن است کمی تلاش و برنامه‌ریزی اضافی نیاز داشته باشد، پیروی از ترتیب زمانی می‌تواند درک و لذت شما را از داستان‌ها و شخصیت‌های دنیای مارول افزایش دهد.

با شروع کاپیتان آمریکا: اولین انتقام‌جو و پایان با مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی، می‌توانید شاهد رشد و توسعه دنیای سینمایی مارول در طول زمان باشید. همچنین از بسیاری از ارجاعات ظریف و ارتباطات بین فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی لذت بیشتری خواهید برد. پس بهتر است آماده یک سفر حماسی در دنیای سینمایی مارول باشید و از آن لذت ببرید!

منبع: Pocket-lint

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه در حال حاضر

  1. کلا یه فیلم از منتخب مارول و دی سی و باقی ابر قهرمانها مثل لاکپشتهای نینجا و پسر جهنمی و…درست کنن خلاص کنن همه رو

  2. ببخشیدا ولی این ترتیبی که شما گذاشتید اگه کسی ببینه نه تنها هیچی نمیفهمه بدتر گیج میشه بهترین نحوه دیدن فیلم ها به ترتیب تاریخ انتشارشونه چون کمپانی مارول به بهترین نحو ممکن اون هارو چیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

تایم لاین مارول ؛ فیلم و سریال ‌های مارول را از کجا شروع کنیم؟
  • نام: مارول کامیکس
  • سال تاسیس: 1938
  • موسس: مارتین گودمن
  • کشور: آمریکا
  • حوزه فعالیت: کتاب کامیک
  • درآمد: ۱۲۵٫۷ میلیون دلار آمریکا ( 2007)