معرفی اولین خانواده مارول: گروه چهار شگفت‌ انگیز

معرفی اولین خانواده مارول: گروه چهار شگفت‌ انگیز

چهار شگفت‌ انگیز (Fantastic Four) اولین خانواده مارول متشکل از رید ریچاردز، سو استورم، جانی استورم و بن گریم است که محبوبیت زیادی بین خوانندگان دنیای کمیک دارند. این تیم برای اولین بار در شماره ۱ کمیک چهار شگفت‌انگیز، در نوامبر ۱۹۶۱ توسط استن لی و جک کربی معرفی شدند. در این مقاله از کافه کمیک به معرفی این گروه و بهترین کمیک‌های آن‌ها خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

تاریخچه چهار شگفت‌ انگیز

چهار شگفت‌ انگیز گروهی متشکل از فضانوردان است که طی اتفاقاتی، در معرض تابش کیهانی قرار گرفته و قدرت‌های ویژه‌ای پیدا می‌کنند. پس از این اتفاق تلاش کردند با کمک قدرت خود، به پیشرفت بشریت کمک کرده و قدم‌های مثبتی بردارند. اعضای این گروه عبارتند از:

  • میستر فنتستیک – رید ریچاردز
  • زن نامرئی – سوزان سو استورم
  • هیومن تورچ – جانی استورم
  • ثینگ – بن گریم

رید ریچاردز دانشمندی توانا و مخترع بزرگی بود که با ساخت یک سفینه فضایی، امکان سفر به فضا را فراهم ساخت. همه چیز به خوبی پیش ‌رفت تا اینکه دولت فدرال بودجه مورد نیاز برای پرتاب این سفینه را قطع کرد اما این موضوع باعث نا امیدی رید نشد. او تمام تلاش خود را به کار گرفت تا بتواند پروژه را به اتمام برساند. او از نامزد خود، سوزان استورم درخواست کرد تا در کنار او باشد. پس از موافقت سوزان، جانی برادر سوزان هم با آن‌ها همراه شد تا خواهرش تنها نباشد.

تیم رید هنوز کامل نبود و به خلبانی نیاز داشت که بتواند به او اعتماد کند. رید به سراغ دوست قدیمی خود، بن گریم رفت که خلبان آزمایشی موفقی بود. اعضای گروه آماده رفتن به فضا بودند اما به آن‌ها هشدار داده شد که پرتو کیهانی روی بدن انسان اثر خواهد گذاشت. پس از صدور این هشدار، پرواز لغو شد. با وجود اینکه دستور داشتند این ماموریت را انجام ندهند، شبانه وارد سفینه شده و سریعا آن را به پرواز درآوردند. پس از خارج شدن از جو زمین، وارد یک طوفان کیهانی شدند و بدن آن‌ها دست‌خوش تغییراتی شد.

پرتوهای کیهانی مانع از ادامه سفر آن‌ها شد. اعضای تیم در یک ناحیه جنگلی فرود آمده و تلاش کردند تغییرات بدن خود را درک کنند. قبل از هر کسی، بن متوجه سنگینی بدن خود شد و طولی نکشید که متوجه شد ظاهری شبیه به یک هیولا پیدا کرده است. رید در تلاش برای آرام کردن دوست خود، دستان‌اش را دور بدن او گذاشت و متوجه انعطاف‌پذیری بیش از حد اعضای بدن‌اش شد.

از سمت دیگر جانی به شعله‌های آتش تبدیل شده و خواهرش به دلیل استرس و وحشت زیاد، ناپدید شد. اعضای چهار شگفت‌ انگیز برای خود اسامی مختلفی را (زن نامرئی، ثینگ، مشعل انسانی و آقای شگفت انگیز) انتخاب کردند و از آن روز به بعد تصمیم گرفتند تمرکز خود را بر روی پیشرفت بگذرانند.

معرفی اولین خانواده مارول: گروه چهار شگفت‌ انگیز

چهار شگفت‌ انگیز از کجا آمد؟

پیش از خلق شخصیت‌های چهار شگفت‌ انگیز، دو تا از بزرگترین خالقان کمیک با هم متحد شدند تا صنعت را برای همیشه تغییر دهند. در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60، چشم انداز کمیک بسیار متفاوت از امروز به نظر می‌رسید. دوره ابرقهرمانان گذشته بود و دکه‌های روزنامه فروشی مملو از کمیک‌های وسترن، علمی تخیلی، جنایی، ترسناک و عاشقانه بود که بیشتر آن‌ها مخاطبان جوان را هدف قرار می‌دادند.

همانطور که استن لی سال 1974 در Origins of Marvel Comics گفت، او از ماهیت ساده داستان‌هایی که برای دو دهه تولید می‌کرد تا حدودی خسته شده بود. به گفته لی، دو اتفاق تقریباً در یک زمان اتفاق افتاد. همسرش او را به چالش کشید تا بیشتر روی ساختن کمیک‌هایی که به آن افتخار می‌کرد، تمرکز کند و مارتین گودمن ویراستار مارول استنباط کرد که یک کتاب تیمی ابرقهرمانی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. انتشار نخستین شماره از کمیک Fantastic Four نشان داد که واقعا جای این داستان در دنیای کمیک خالی بوده و محبوبیت زیادی بین خوانندگان پیدا کرد.

لی با دیدن فرصتی برای انجام اثری کاملا متفاوت، با هنرمندی به نام جک کربی تماس گرفت و آن دو دست به کار شدند. نتایج این همکاری، جهان را با رید ریچاردز، سوزان استورم، بن گریم و جانی استورم آشنا کرد که با نام‌های مستر فنتستیک، دختر نامرئی، ثینگ و مشعل انسانی نیز شناخته می‌شوند.

معرفی اعضای اصلی چهار شگفت‌ انگیز

تیم چهار شگفت‌انگیز دارای نسخه‌های متعددی است که در طی سال‌های گذشته در خطوط داستانی مختلف معرفی شدند اما چهار عضو اصلی آن را رید، سو، جانی و بن تشکیل می‌دهند.

مستر فنتستیک - رید ریچاردز

مستر فنتستیک – رید ریچاردز

  • مستر فنتستیک – رید ریچاردز

رید ریچاردز حتی قبل از سوار شدن به فضاپیمایی که سرنوشت او را برای همیشه تغییر می‌دهد، یکی از باهوش‌ترین دانشمندان روی کره زمین بود. او  پس از قرار گرفتن در معرض پرتوهای کیهانی، توانایی کنترل تمام اتم‌های بدنش را پیدا کرده و آن‌ها را در همه جهات جابجا می‌کند. رید یک نابغه است که می‌تواند بدن خود را تا حد زیادی کش دهد و نقش لیدر و پدر گروه چهار شگفت‌ انگیز را دارد.

ریچاردز خود را مقصر ماموریت فضایی ناموفق می‌دانست، به خصوص تاثیری که این سفر بر روی بن گذاشته بود را نمی‌توانست فراموش کند. رید به عنوان یکی از اعضای 4F تقریباً در برطرف کردن هر بحران بزرگی که ساکنان Earth-616 (جهان اصلی مارول) با آن روبرو هستند، نقش کلیدی داشته است.

زن نامرئی - سوزان سو استورم

زن نامرئی – سوزان سو استورم

  • زن نامرئی – سوزان سو استورم

سوزان دوست دختر رید و همسر آینده او است. استن لی نمی‌خواست سو دارای قدرت فوق‌العاده باشد و به مردم ضربه بزند، بنابراین با الهام از آثاری مانند مرد نامرئی به زن نامرئی رسید. سوزان پس از اینکه به توانایی‌های خود پی برد، از تولید میدان‌های نوری نامرئی برای خنثی کردن حمله دشمنان استفاده کرد. در حالی که شوهرش ممکن است مغز چهار شگفت‌ انگیز در نظر گرفته شود، سو همیشه قلب گروه بوده است.

هیومن تورچ - جانی استورم

هیومن تورچ – جانی استورم

  • هیومن تورچ – جانی استورم

برادر کوچک‌تر سو استورم، توانایی کنترل آتش را دارد. این قابلیت به او اجازه می‌دهد تا آتش را از بدن خود بیرون آورده و پرواز کند. این شخصیت بر اساس شخصیت Human Torch طراحی شد که دهه 1940 در کمیک‌ها حضور داشت. لی در مورد طراحی شخصیت هیومن تورچ گفت: «فکر می‌کردم حیف است که ما دیگر The Human Torch را نداریم، بنابراین فرصت خوبی بود تا او را برگردانیم.»

ثینگ - بن گریم

ثینگ – بن گریم

  • ثینگ – بن گریم

بن گریم هم اتاقی و بهترین دوست رید ریچاردز در کالج، به یک هیولا نارنجی و صخره مانند تبدیل شده که دارای سطوح بالایی از قدرت فوق بشری است. او شخصیتی دوست داشتنی، صادق و عاری از ادعا است که بر خلاف سه نفر دیگر نمی‌تواند به ظاهر عادی برگردد.

اعضای افتخاری چهار شگفت‌ انگیز

چهار شگفت انگیز در سال‌های فعالیت خود به عنوان یک تیم اتفاقات زیادی را تجربه کردند. بسته به شرایط ممکن است عضو جدیدی به عنوان عضو افتخاری به تیم اضافه شود تا جای خالی دیگران را پر کند. تیم چهار شگفت‌انگیز در اولین مبارزه خود مقابل شخصیت شرور Mole Man قرار گرفتند. مول من در تلاش بود تا با کمک ارتش هیولایی خود، نژاد انسان را برای همیشه از روی زمین بردارد. تیم چهار شگفت‌انگیز با هدایت رید، موفق شدند در مقابل تهدید‌های او ایستادگی کرده و زمین را نجات دهند. در کمیک‌های بعدی اعضای گروه به مبارزات مختلفی پرداختند تا زمانی که رید و سو تصمیم به ازدواج گرفتند.

اعضای افتخاری چهار شگفت انگیز: کریستال

اعضای افتخاری چهار شگفت انگیز: کریستال

سو پس از ازدواج باردار شد و اسم پسرش را فرانکلین ریچاردز گذاشت. در ماه‌های بارداری او، «کریستال» نامزد مشعل انسانی به گروه اضافه شد. پس از به‌دنیا آمدن فرزند رید و سو، او به گروه بازگشت و کریستال به دلیل آلودگی زمین، تیم را ترک کرد.

در سال‌های بعد سو از اینکه دائما در معرض دید همه قرار می‌گرفت، راضی نبود و در نهایت در کمیک شماره 130 از گروه Fantastic Four خداحافظی کرد. با خداحافظی سو، شخص دیگری به نام «مدوسا» جایگزین او شد. سو و رید رابطه خوبی با یکدیگر نداشتند اما در برخی شماره‌ها شاهد حضور نیمه فعال زن نامرئی بودیم. مدوسا به خوبی وظایف خود را انجام می‌داد و جایگزین خوبی برای زن نامرئی بود.

ثینگ برای مدتی قدرت‌های خود را از دست داد و رید تصمیم گرفت مزدوری به اسم لوک کیج را جایگزین او کند. پس از اینکه نویسندگی این مجموعه به جان بایرن واگذار شد، زن نامرئی قدرت بیشتری پیدا کرد. او به خط داستانی بازگشت، کنترل بهتری بر قدرت‌هایش داشت و به نوعی قوی‌ترین عضو تیم محسوب می‌شد.

اعضای چهار شگفت‌ انگیز برای مبارزه با بیاندر به یک سیاره بیگانه سفر کردند. با وجود موفق شدن در این ماموریت، ثینگ تصمیم گرفت همانجا بماند. پس از اینکه رید و هیومن تورچ به زمین بازگشتند، شی هالک را استخدام کردند تا جایگزین ثینگ شود. شی هالک برای مدت زمان طولانی به عنوان عضو تیم باقی ماند اما پس از اینکه به دلیل شخصی گروه را ترک کرد، ثینگ دوباره به جمع چهار شگفت‌ انگیز اضافه شد.

شی هالک

شی هالک

در شماره‌های بعدی کمیک، آلیشیا عشق سابق بن، با جانی ازدواج کرد و رید و سو تصمیم گرفتند تمرکز خود را بر روی تربیت فرزندشان بگذارند. جای خالی این دو توسط کریستال عشق سابق جانی و شارون ونتورا (با خانم مستعار خانم مارول) پر شد.

پس از بازگشت رید و سو، بن قدرت خود را از دست داد و طی یک حادثه همه تصور می‌کردند که سه عضو اصلی چهار شگفت‌ انگیز (هیومن تورچ، رید و ثینگ) جان خود را از دست داده‌اند. سو برای اینکه تیم را دوباره تشکیل دهد، تلاش زیادی کرد. او اسپایدرمن، هالک، ولورین و گوست رایدر را جایگزین اعضای قبلی کرده و نام آن‌ها را چهار شگفت‌ انگیز جدید گذاشت.

چرا چهارشگفت‌ انگیز در تاریخچه کتاب‌های کمیک مهم هستند

کمیک چهار شگفت انگیز از زمان معرفی خود در سال 1961 محبوبیت بسیار زیادی کسب کرد. این کمیک میزبان برخی از بزرگ‌ترین رویدادهای مارول بوده و نقش مهمی در معرفی شخصیت‌های جدید دنیای مارول ایفا کرده است. این گروه چند ویژگی خاص دارند که سبب تمایز آن‌ها شده است.

  • اولین خانواده‌ای واقعی بودند که در دنیای کمیک یک تیم ابرقهرمانی شکل دادند. سو و جانی خواهر و برادر هستند و سو همسر رید است. این روابط تصویری از یک خانواده دوست داشتنی و حمایت‌گر را نشان می‌دهد که مشابه آن‌ها را در کمیک‌های دیگر ندیده بودیم.
  • خلق قهرمانی که مردم می‌توانستند با او هم‌ذات‌پنداری کنند. ثینگ هیولایی دوست داشتنی بود که با وجود قلب مهربان خود، ظاهری سنگی داشت. خوانندگان این کمیک احساس خوبی به این شخصیت داشتند و رفتارهای او را جالب می‌دانستند.
  • دکتر دووم در کمیک چهار شگفت انگیز به شهرت رسید. یکی از بزرگ‌ترین شرورهای دنیای کمیک، رهبر کشور خیالی لاتوریا، دکتر دووم با نام اصلی دکتر ویکتور ون دووم است که در کمیک چهار شگفت‌انگیز معرفی شد. او جادوگری بی نظیر و نابغه‌ای بود که ماسک فلزی بر صورت می‌گذارد.
  • کمیک چهار شگفت‌ انگیز دنیای جدیدی را به دنیای کمیک‌ها اضافه کرد. تا قبل از معرفی این کمیک، شاید داستان‌های فضایی تا این حد محبوبیت نداشتند. در واقع تا قبل از این کمیک قهرمانانی نظیر سوپرمن بودند که از سیاره‌ای بیگانه آمده بودند اما در کمیک چهار شگفت‌انگیز، داستان‌های فضایی جانی دوباره گرفتند. کربی و لی دنیایی را معرفی کردند که در آن نژادهای مختلفی زندگی می‌کنند و همه آن‌ها عجیب یا ترسناک نیستند.
  • گروه Fantastic Four به بزرگ شدن مارول کمک کرد. پس از اینکه کمیک چهار شگفت‌انگیز شناخته شد، جایگاه مارول در این دنیا تثبیت شد و شروع به پرداختن به داستان‌های دیگر نظیر اسپایدرمن و اونجرز کرد. بدون این کمیک، شاید مارولی که امروز عاشق‌اش هستیم، وجود نداشت.
بهترین کمیک‌های چهارشگفت انگیز

بهترین کمیک‌های چهارشگفت انگیز

بهترین کمیک‌های چهارشگفت انگیز

گروه Fantastic Four فقط اولین خانواده مارول نیستند، بلکه بدون آن‌ها، با برخی از مهم‌ترین شخصیت‌های مارول آشنا نمی‌شدیم. داستان‌های منتشر شده برای این گروه دارای کیفیت بالایی هستند اما ما در این بخش قصد داریم به معرفی بهترین آن‌ها بپردازیم.

  • شماره 1 کمیک Fantastic Four

کمیکی که همه چیز را شروع کرد! با مطالعه شماره 1 کمیک چهار شگفت‌ انگیز شاهد تولد کمیک‌های عصر مارول باشید. در این کمیک چهار ماجراجو با پرتوهای کیهانی برخورد کرده و به چیزی فراتر از انسان تبدیل می‌شوند!

  • شماره 5 کمیک Fantastic Four

اگر به شخصیت دکتر دووم علاقه‌مند هستید، مطالعه شماره 5 کمیک Fantastic Four را از دست ندهید. در این شماره اعضای تیم با بزرگ‌ترین دشمن خود مواجه می‌شوند.

  • شماره 45 کمیک Fantastic Four

بسیاری از ایده‌های ماندگار استن و جک از صفحات کمیک FF آغاز شده‌اند و نژاد غیر انسان‌ها (Inhumans) نیز از این قاعده مستثنی نیست! تمدنی مرموز از موجودات فوق العاده  که ابتدا به عنوان دشمن و سپس به عنوان دوستان شگفت انگیزان فعالیت داشتند. مطالعه شماره 45 تا 47 کمیک چهار شگفت‌انگیز شما را بیشتر با این نژاد آشنا می‌کند. کریستال و مدوسا که مدتی در گروه چهار شگفت‌ انگیز حضور دارند، جز همین نژاد هستند.

  • شماره 48 کمیک Fantastic Four

یکی از بزرگ‌ترین دشمنان چهار شگفت‌ انگیز، گالاکتوس (GALACTUS) است که قصد دارد کره زمین را بخورد. در شماره 48 کمیک و در یکی از ماندگارترین داستان‌های تاریخ کتاب‌های مصور، چهار شگفت‌ انگیز با دشمنی غیرممکن برای شکست مواجه می‌شوند؛ جهان‌خوار. برای آشنایی با این شخصیت مارول باید شماره 48 تا 50 را مطالعه کنید.

  • شماره 6 کمیک Fantastic Four Annual

در این کمیک زن نامرئی باردار است، اما قبل از اینکه بتوانند جشن بگیرند، رید، جانی و بن باید وارد منطقه منفی و یک مبارزه خطرناک شوند. آیا سر وقت به تولد فرزند سو و رید می‌رسند و زنده می‌مانند؟

  • شماره 200 کمیک Fantastic Four

در این شماره یکی از بزرگترین مبارزات دنیای مارول، به اوج خود می‌رسد! رید ریچاردز و ویکتور دووم در تمام زندگی‌شان، دشمن هم بوده‌اند. دووم نقشه جدیدی برای فتح جهان می‌چیند و اقدامات او باعث می‌شود رید به مبارزه بپردازد. مبارزه دو شخصیت باهوش دنیای مارول چگونه خواهد بود؟

  • شماره 244 کمیک Fantastic Four

گالاکتوس برمی‌گردد! بلعنده سیاره‌ها که از گرسنگی ضعیف شده است، اگر بخواهد زندگی کند باید زمین را بخورد، اما چهار شگفت‌ انگیز تصمیم ندارند به این راحتی تسلیم شوند. این قهرمانان با انتقام جویان متحد شده و گالاکتوس را به‌طرز باورنکردنی تضعیف می‌کنند.

  • ​ شماره 265 کمیک Fantastic Four

زمانی‌ که بن گریم تصمیم می‌گیرد تیم چهار شگفت‌ انگیز را به مدت نامشخصی ترک کند، یک نفر باید جایگزین او شود؛ بنابراین شی هالک به اولین خانواده مارول پیوسته و دوباره آن‌ها را کامل می‌کند! این کمیک عصر جدیدی را برای FF در داستان‌سرایی آغاز کرد. تا به امروز She-Hulk یکی از نزدیک‌ترین متحدان و دوستان FF به شمار می‌رود.

بهترین لحظات کمیک‌های چهار شگفت انگیز

کمیک‌های چهار شگفت‌ انگیز خطوط داستانی بسیار جذابی دارند اما بین تمام شماره‌ها، چندین لحظه خاص وجود دارد.

  • ازدواج ثینگ و آلیشیا

داستان عشق ثینگ با آلیشیا پیچیدگی‌های زیادی دارد؛ جعل هویت آلیشیا توسط یک اسکرال (که عاشق جانی می‌شود) تنها یکی از سختی‌های فراوان آن‌ها بود. پس از اینکه بن گریم در غم و اندوه گم شده و فکر می‌کرد رید و سو مرده‌اند، این زوج دوباره به هم رسیدند. بن از آلیشیا خواستگاری کرده و در مراسمی کوچک همه چیز را رسمی کردند.

  • به فرزند خواندگی دو کودک توسط ثینگ

در شماره 1 کمیک Empyre Fallout: Fantastic Four، ثینگ پس از ازدواجش دو فرزند را به سرپرستی قبول کرد. اسم آن‌ها Jo-Venn و N’Kalla بود که یکی از نسل کری‌ها و دیگری از خانواده اسکرال‌ها بودند. این دو به خانواده و تیم اضافه شده و با قدرت‌های خاص خود کمک زیادی به آن‌ها می‌کنند. هنگامی که سودطلب (Profiteer) سعی می‌کند کنترل بچه‌ها را پس از تسریع اتحاد اسکرول-کری به دست بگیرد، امپراتور هالکینگ (Emperor Hulkling)، برنامه‌های او را زیر پا گذاشته و سرپرستی بچه‌ها را به ثینگ می‌دهد.

  • بازگرداندن جهان توسط مستر فنتستیک

در شماره 1 کمیک Secret Wars، رید کل مولتی‌ورس را نجات داد و دوباره دنیای زیبای خود را ساخت. زمانی که مولتی ورس نابود شد، تنها دنیای نبرد (Battleworld) قابل سکونت بود، اما توسط مولکول‌من اداره می‌شد. مولکول‌من قدرت‌های خود را به رید داد تا بتواند دنیا را نجات دهد. این قدرت جدید به مستر فنتستیک اجازه داد دنیا را بازسازی کرده و خانواده مرده خود را نیز زنده کند.

  • شورای رید‌ها

در شماره 570 کمیک Fantastic Four شورای ریدها معرفی شد؛ شورایی که نسخه‌های مختلف این نابغه را در خود جای داده است. در این خط داستانی از رید زمین 616 دعوت شد تا در کنار هم برای بهبود جهان‌ها فعالیت کنند. با توجه به اینکه دنیای چندگانه مارول راه خود را به MCU باز کرده است، شاید طرفداران این شورا را خیلی زود روی صفحه نمایش بزرگ ببینند.

شورای رید‌ها

شورای رید‌ها

  • دکتر دووم پدرخوانده والریا می‌شود

رقابت بین رید و دکتر دووم تاریخ مارول را شکل داده است اما در شماره 54 کمیک Fantastic Four، حریف رید پدر خوانده دخترش شد! پس از یک سری اتفاقات ناگوار، والریا توسط دکتر دووم با استفاده از جادو و دارو به دنیا آمد. سو و رید آنقدر سپاسگزار بودند که به دووم اجازه دادند نام کودک را انتخاب کرده و پدرخوانده او شود.

  • صاحب فرزند شدن سو استورم و رید ریچاردز

تولد فرزندان رید و سو، فرانکلین و والریا، یک نقطه عطف بزرگ برای تیم است. تولد فرانکلین در شماره 6 کمیک Fantastic Four Annual اتفاق افتاد اما تا شماره 94 کمیک Fantastic Four اسمی نداشت. فرانکلین که به عنوان یک جهش یافته به دنیا آمد، در کودکی قدرت‌هایی را نشان داد که باعث شد تیم قدرتمندتر از قبل شود. اضافه شدن فرانکلین و والریا به کیفیت چهار شگفت‌ انگیز به عنوان یک خانواده بیولوژیکی می‌افزاید.

  • رستگاری موج‌سوار نقره‌ای و شکست گالاکتوس

شرورهای کمیک‌های Fantastic Four نسبت به دیگر آنتاگونیست‌های مارول، کیهانی‌تر و قدرت‌مند‌تر در نظر گرفته می‌شوند. خط داستانی مهم موج‌سوار نقره‌ای و گالاکتوس در شماره 48 کمیک Fantastic Four آغاز شد. گالاکتوس بدون اینکه به چیزی اهمیت دهد، سیاره‌ها را می‌بلعد. او قبل از این کار، نماینده خود موج‌سوار نقره‌ای را می‌فرستد تا سیاره‌های جدید را پیدا کند. موج‌سوار نقره‌ای با کمک چهار شگفت‌انگیز، تصمیم می‌گیرد که زمین ارزش محافظت را داشته و به اربابش پشت می‌کند. این خط داستانی دو شخصیت را معرفی می‌کند که نقش‌ مهمی را در داستان‌های آینده مارول خواهند داشت.

  • معرفی ناانسان‌ها

ناانسان‌ها در شماره 45 کمیک Fantastic Four معرفی شدند. اعضای تیم از طریق مدوسا با خانواده سلطنتی Inhumans آشنا می‌شوند. جانی عاشق کریستال خواهر مدوسا می‌شود اما این زوج پس از مدتی از هم جدا می‌شوند. این گروه از زمان معرفی محبوبیت زیادی کسب کرده و احتمالا در پروژه‌های آینده هم نقش خواهند داشت.

همکاری اونجرز و چهار شگفت‌انگیز

همکاری اونجرز و چهار شگفت‌انگیز

  • همکاری اونجرز و چهار شگفت‌انگیز

در شماره 25 و 26 کمیک Fantastic Four اعضای تیم به اونجرز کمک می‌کنند تا هالک را در نیویورک متوقف کنند. این اولین باری است که Fantastic Four و Avengers با هم کار کرده و به عنوان یک تیم ماموریتی را انجام می‌دهند. این ایونت آغاز یک رقابت بین هالک و ثینگ است. می توان تصور کرد که با توجه به اشتراکات این دو شخصیت، آن‌ها دوستان خوبی برای یکدیگر خواهند شد اما در اولین دیدار به یکدیگر مشت پرتاب می‌کردند، در نتیجه تبدیل به رقیب شدند.

نسخه‌های مختلف چهارشگفت انگیز

نسخه‌های مختلفی از Fantastic Four در کمیک‌ها وجود دارد که هر کدام از آن‌‌ها داستان‌های جذابی را روایت می‌کنند.

  • پنج شگفت‌انگیز (Fantastic Five)

تیم Fantastic Five یکی از بهترین نسخه‌های این تیم است. در این نسخه علاوه بر چهار عضو اصلی، مرد عنکبوتی هم حضور دارد، بر روی لباس او هم عدد 5 دیده می‌شود. مرد عنکبوتی در این ماجراجویی به تیم کمک می‌کند تا با Namor مبارزه کنند اما این ماجرا با ترک سو استورم به پایان می‌رسد. او احساس می‌کند در گروه مورد بی‌توجهی قرار گرفته و به سمت آتلانتیس می‌رود. با ترک سو یکی از افسانه‌ای‌ترین و طولانی‌مدت‌ترین ازدواج‌های مارول، هرگز در این واقعیت اتفاق نمی‌افتد.

  • چهار مخوف (Frightful Four)

تمام نسخه‌های چهار شگفت‌ انگیز قهرمانان شجاعی نیستند. چهار مخوف بر خلاف تیم اصلی، شرور بوده و هدف خوبی از کارهای خود ندارند. اعضای اصلی این تیم ویزارد، مرد شنی، ترپستر و مدوسا بودند اما با گذشت زمان تغییراتی در آن ایجاد شد. به طور مثال در دوره‌ای که ثینگ از وضعیت سخت خود ناامید و از رید ریچاردز عصبانی بود، برای مدت کوتاهی عضو گروه شد.

  • FF

گروه FF توسط Fantastic Four اصلی تشکیل شد تا پس از رفتن طولانی مدت آن‌ها به فضا، جای خالی آن‌ها را پر کنند. این تیم از شی هالک، انت‌من، میس ثینگ (Miss Thing) و مدوسا تشکیل شده است.

  • ثورهای شگفت‌انگیز (Fantastic Thors)

Fantastic Thors در میان بهترین نسخه‌های جایگزین تیم اصلی قرار می‌گیرند. این تیم از نسخه‌های مختلف ثور در مولتی ورس تشکیل شده و در ایونت Secret Wars سال 2015 معرفی شدند. طرفداران در ایونت Seige می‌توانند نسخه‌های زره‌دار و چکش‌دار The Thing، Mr Fantastic، Invisible Woman و The Human Torch را ببینند.

  • Four Fantastics

یکی از جالب‌ترین نسخه‌های تیم اصلی، Four Fantastics است که در آن هالک جایگزین ثینگ شده و رهبری تیم، بر عهده دکتر دووم است. این نسخه در شماره 95 کمیک Exiles معرفی شدند.

  • پنج شگفت انگیز (MC2 Fantastic Five)

تیم Fantastic Five از دنیای MC2 یکی دیگر از نسخه‌های جذاب تیم چهار شگفت ‌انگیز است. این تیم پایانی شادتر برای شخصیت Lyja (اسکرالی که عاشق مشعل انسانی شده بود) ارائه می‌دهد. در این خط داستانی همسرش شده و درکنار ثینگ، فرانکلین ریچاردز و نسخه‌ای از H.E.R.B.I.E فعالیت می‌کند.

  • چهار شگفت انگیز دهه 80 (80s Fantastic Four)

در دوره‌ای که ثینگ تصمیم گرفت از گروه برود، برای مدتی شی هالک جایگزین او شد. شی هالک انگیزه و شور زیادی به تیم اضافه کرد و ترکیب آن در کنار سه عضو دیگر، گروهی جذاب شکل داد.

  • چهار شگفت انگیز جدید (All-New Fantastic Four)

تیم All-New Fantastic Four را می‌توان متفاوت‌ترین نسخه از چهار شگفت‌انگیز دانست. این تیم شامل Wolverine, Spider-Man, Ghost Rider و Hulk می‌شود که همه مورد علاقه طرفداران دنیای کمیک هستند. این اعضا دور هم جمع می‌شوند تا تیم اصلی را از شر اسکرال‌ها نجات دهند. معرفی این تیم جدید در شماره 347 و 348 کمیک Fantastic Four اتفاق می‌افتد.

تاریخچه ساخت فیلم از چهارشگفت‌ انگیز

اولین خانواده مارول، چهار شگفت‌انگیز، سفر جالبی را پشت سر گذاشته‌اند و برخی از داستان‌های آن‌ها راه خود را به صفحه نمایش بزرگ باز کرده‌اند.

  • فیلم The Origins – چهار شگفت انگیز منتشر نشده راجر کورمن (1994)

تلاش اولیه مارول برای ساخت یک فیلم از چهار شگفت‌انگیز هرگز به اکران نرسید. نسخه تولید شده با هزینه کم از راجر کورمن، برای اکران در سینماها تایید نشد. این فیلم، اولین فیلم شکست خورده Fantastic four بود که زمینه ساخت یک فیلم بهتر در سال‌های بعد را فراهم ساخت.

  • اولین فیلم‌های رسمی در سال‌های 2005 و 2007

فیلم 2005 چهار شگفت‌انگیز با فروش جهانی ۳۳۰ میلیون دلار و فیلم 2007 چهار شگفت‌انگیز: قیام موج سوار نقره‌ای (Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer) در سال ۲۰۰۷، با فروش جهانی ۲۸۹ میلیون دلار، دو فیلم اصلی و شناخته شده از این تیم هستند.

  • نسخه بازسازی شده در سال 2015

فیلم بازگشت چهار شگفت‌ انگیز (the Fantastic Four) در سال ۲۰۱۵، با فروش جهانی ۱۶۸ میلیون دلار موفقیتی کمتر از فیلم‌های گذشته خود کسب کرد. این فیلم نظرات منفی زیادی داشته و سه جایزه در مراسم سالانه تمشک طلایی (بدترین کارگردانی، بدترین فیلم دنباله‌ای و بدترین فیلم) دریافت کرد.

  • فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness

نسخه‌ای از رید ریچاردز در فیلم Doctor Strange (2022) از دنیای سینمایی مارول ظاهر شد که بازیگر نقش آن John Krasinski بود. این نسخه از شخصیت رید، که از Earth-838 سرچشمه می‌گیرد، یکی از اعضای تیم Fantastic Four و عضو شورایی است که در کنار سایر افراد قدرتمند، تهدیدات بالقوه برای مولتی ورس را شناسایی و متوقف می‌کنند.

  • فیلم چهار شگفت‌ انگیز سال 2025

جدیدترین فیلم Fantastic Four قرار است در 25 جولای 2025 به عنوان بخشی از فاز شش MCU منتشر شود. کارگردانی این فیلم بر عهده Matt Shakman بوده و فیلمنامه نهایی آن توسط جاش فریدمن (Josh Friedman) ارائه می‌شود. بازیگران این فیلم اخیرا اعلام شدند:

  1. پدرو پاسکال در نقش مستر فنتستیک – رید ریچاردز
  2. ونسا کربی در نقش زن نامرئی – سو استورم
  3. جوزف کوئین در نقش مشعل انسانی – جانی استورم
  4. آبان ماس بکرک در نقش ثینگ – بنجامین جیکوب گریم

دشمنان چهار شگفت‌ انگیز

احتمالا پس از شنیدن دشمنان چهار شگفت‌ انگیز به تنها شخصیتی که فکر می‌کنید، دکتر دووم است اما اولین خانواده مارول در طی سال‌های فعالیت‌های خود، مقابل دشمنان مختلفی قرار گرفتند. در این بخش بزرگ‌ترین دشمنان چهار شگفت‌انگیز را بررسی می‌کنیم.

  • دکتر دووم (Doctor Doom)

دکتر ویکتور ون دووم اولین بار در شماره 5 کمیک چهار شگفت‌انگیز معرفی شد و از همان ابتدا توجه خوانندگان کمیک‌های مارول را به خود جلب کرد. ویکتور همکلاسی سابق رید در دانشگاه بود که از همان روزها رقابت زیادی با یکدیگر داشتند. ویکتور تصمیم گفته بود به هر قیمتی شده از رید بهتر باشد، در نتیجه یک آزمایش خطرناک انجام داد که منجر به انفجار شد.

این انفجار آسیب زیادی به صورت ویکتور زد و همین موضوع باعث شد یک ماسک فلزی برای خود بسازد. ویکتور رهبری کشور خود به اسم لاتوریا را در دست گرفت. او هیچ وقت به حکمرانی لاتوریا راضی نبود و تمام هدفش تصاحب دنیا و شکست دادن رید بود. دکتر دووم شخصیتی نابغه است که تلاش زیادی برای از بین بردن چهار شگفت‌انگیز انجام می‌دهد.

  • گالاکتوس (Galactus)

یکی دیگر از دشمنان بزرگچهار شگفت‌ انگیز، Galactus یا «بلعنده جهان‌ها» است. گالاکتوس میلیاردها سال پیش در سیاره‌ای به اسم «تا» به دنیا آمد. او تنها بازمانده این سیاره است و نخستین بار در شماره 44 کمیک چهار شگفت‌انگیز معرفی شد. او برای تامین انرژی خود سیاره‌ها را می‌بلعد و زمانی‌که تصمیم به خوردن زمین گرفت، با گروهی از قهرمانان مواجه شد.

  • انایلوس (Annihilus)

انایلوس در شماره 6 کمیک چهار شگفت‌ انگیز به عنوان یکی از دشمنان چهار شگفت‌انگیز معرفی شد. موجود حشره‌نما قدرت‌مند، انایلوس، ساکن سیاره آرثروس و فرمانروای نگتیو زون است. هر شخصی که کوچک‌ترین تهدیدی برای او باشد، دشمنش محسوب شده و تمام تلاشش را برای نابودی آن‌ها انجام می‌دهد.

  • سوپر اسکرال (Super Skrull)

اسکرال‌ها نژادی از تغییرشکل‌دهندگان فرازمینی هستند که تمام علاقه‌مندان به دنیای مارول با آن‌ها آشنا هستند. اسکرال‌ها پوست سبز رنگی داشته و می‌توانند خود را شبیه دیگران کنند. این نژاد بر روی خود آزمایشاتی انجام دادند تا توانایی و قدرت بیشتری پیدا کنند. نتیجه این آزمایشات خلق دو گونه جدید بود؛ سوپر اسکرال و اسکرال‌های جنگی.

اولین سوپراسکرال در کنار تمام توانایی خود، قدرت‌های چهار شگفت‌ انگیز را نیز پیدا کرده بود؛ هر زمان می‌خواست نامرئی می‌شد یا بدنش را کش می‌داد. اسکرال‌ها در شماره 2 کمیک چهارشگفت‌انگیز معرفی شده‌اند و تا به امروز نقش پر رنگی در دنیای مارول ایفا کرده‌اند.

  • مول من (Mole Man)

اولین رویایی و مبارزه واقعی چهار شگفت‌ انگیز با مول من بود. او در تلاش بود تا سیاره زمین را نابود کند اما چهار قهرمان تیم به او این اجازه را ندادند. مول‌من از شماره 1 کمیک همراه با این تیم معرفی شد و قدیمی‌ترین دشمن آن‌ها محسوب می‌شود.

  • چهار مخوف (Frightful Four)

چهار مخوف که توسط ابر نابغه شیطانی معروف به ویزارد (Wizard) یا جادوگر رهبری می‌شود، نقطه مقابل چهار شگفت‌ انگیز هستند. در واقع می‌توان آن‌ها را نسخه ترسناک چهار قهرمان دانست که در شماره 35 کمیک معرفی شدند. تیم اولیه شامل ویزارد، مرد شنی (دشمن مرد عنکبوتی)، ترپستر و مدوسا بود. مدوسا در این دوره زمانی حافظه خود را از دست داده و عضو این تیم خبیث شده بود.

  • سایکومن (Psycho-Man)

سایکومن که از قلمرو کوانتومی برای تسخیر جهان ما آمده، دستگاهی را در اختیار دارد که احساسات دیگران را دستکاری می‌کند، همچنین زره جنگی قدرتمند و فناوری تغییر اندازه را در اختیار دارد. وقتی برای اولین بار تصمیم به تسخیر دنیا گرفت، چهار شگفت‌انگیز با همکاری پلنگ سیاه و ناانسان‌ها او را متوقف کردند. او همچنین اغلب مسئول بیرون آوردن شخصیت Malice سو استورم است.

  • مولکول‌ من (Molecule Man)

اوون ریس یکی از قدرتمندترین دشمنان Fantastic Four است. در واقع او یکی از قدرتمندترین موجودات دنیای مارول به شمار می‌رود. توانایی او در دستکاری اجزای سازنده خلقت، قدرتی باور نکردنی به این شخصیت داده است. اگرچه ریس اغلب سعی در اصلاح خود دارد، اما وضعیت روانی ناپایدار او، همیشه اوون را به زندگی جنایتکارانه‌اش به عنوان مرد مولکولی باز می‌گرداند. Molecule Man قدرت خود را به رید داد تا دنیای چندگانه مارول را بازسازی کند اما در نبرد با گریور (Griever) شرور کشته شد.

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

معرفی اولین خانواده مارول: گروه چهار شگفت‌ انگیز