جوکر در فیلم The Batman مت ریوز کجاست؟

بتمن بدون جوکر، درست مثل شرلوک بدون موریارتی است؛ دو دشمن قدیمی و جدایی ناپذیر که الآن بزرگترین غایب فیلم The Batman مت ریوز هست. با کافه کمیک همراه باشید تا به مسئله نبود جوکر در فیلم The Batman بپردازیم.

 

جوکر در فیلم The Batman

آرثور فلک جوکری بود که نه جامعه ستیز بود و نه یک مجنون. او تنها یک بیمار روانی بود که باعث حس ترحم نسبت به شخصیت جوکر می‌شد.

 

 

درباره فیلم The Batman، در واقع در مورد تریلر فیلم بحث‌های زیادی وجود دارد. از انتخاب رابرت پتینسون(Robert Pattinson) برای نقش خفاش گاتهام بگیرید تا انتخاب بازیگر سیاه پوست برای نقش‌های جیمز گوردون و کت وومن (Catwoman). میشود بحث کرد که آیا آن قاتل مرموزی که در تریلر مشاهده کردیم خود ریدلر (Riddler) بود؟ آیا ریدلر به هویت اصلی بتمن، یعنی بروس وین، پی برده؟ همان‌طور که می‌بینید موضوع برای صحبت بسیار است؛ اما زمانی که بتمن در فیلم یا سریالی حضور پیدا می‌کند، جوکری نیز باید باشد، هرچند با حضوری کوتاه.

قطعا خیلی از طرفداران دو آتیشه بتمن با سوالی درباره عدم حضور جوکر در فیلم The Batman روبه رو شده‌اند؛ سوالی مهم که حتی می‌تواند بر روی سرنوشت گاتهام نیز تاثیرگذار باشد. سوال‌هایی مثل: آیا جوکر توسط بتمن کشته شده یا اصلا جوکر هنوز بوجود نیامده؟ یا این‌که جوکر اصلا در این جهان (Universe) بتمن در دنیاهای موازی DC حضور ندارد.

در فیلم بتمن 1989 به کارگردانی تیم برتون (Tim Burton)، جوکر اولین شروری است که بتمن با او روبه رو می‌شود و در این فیلم برتون ماجرا را با قرار دادن جک نیپیر یا همان جوکر، بعنوان قاتل پدر و مادر بتمن شخصی‌تر میکند؛ البته باید گفت که ماجرا تا این حد شخصی نبوده و جوکر اصلا در ماجرای قتل والدین بروس وین حضور نداشته(طبق کمیک).

از طرف دیگر جوکر فیلم The Dark knight با بازی هیث لجر را داریم که به شخصیت کمیک بوکی خود، خیلی نزدیک‌تر بوده. در کمیک‌ها اولین حضور جوکر دقیقا یک سال بعد از حضور بتمن یعنی درسال 1940 اتفاق می‌افتد و نکته جالب ماجرا آنجاست که دقیقا در همان کمیک، کت وومن نیز حضور داشته. پنگوئن و ریدلر نیز سال‌های بعد در کمیک‌ها حضور پیدا می‌کنند و این یک نتیجه برای ما دارد: جوکر در فیلم The Batman اگر حضور داشته باشد فعالیت خود را آغاز کرده و درصورت پایبند بودن به کمیک‌ها، مشغول کشتن شهروندان ثروتمند گاتهام است(برخلاف قاتل مرموزی که در فیلم بود).

قاتلی مرموز که برخی گمان می‌کنند او خود ریدلر است و برخی دیگر احتمال حضور ویلنی معرفی نشده را می‌دهند.

 

فیلم The Batman ماجرای بروس وینی را روایت میکند که در دومین سال بتمن بودن خویش را به سر می‌برد؛ این سال دقیقا و عموما بعنوان سالی در نظر گرفته می‌شود که ماجرای رمان گرافیکی Batman: The long Halloween در آن اتفاق می‌افتد و احتمالا رمان گرافیکی مذکور تاثیر خود را بر روی فیلم گذاشته. در این داستان ما نه تنها با ریشه‌ها و مبدا Two-Face آشنا می‌شویم بلکه با خیلی از شرورهای مشهور شوالیه تاریکی(از جمله جوکر) ملاقاتی داریم.

یکسان بودن زمان این آرک داستانی و همچنین فیلم مت ریوز، یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی است که جوکر در گاتهام پا به عرصه جرم و جنایت گذاشته. باید بگوییم درست است که از لحاظ تاریخی حضور جوکر اهمیت خودش را دارد اما مهم‌تر از بعد تاریخی آن، همیشه رابطه بین بتمن و جوکر بوده که برای مخاطب جذابیت داشته؛ برای نمونه جوکری که در فیلم نولان بود قصد داشت به بتمن نشان دهد زمانی خواهد رسید که حتی او (بتمن) هم دست از تعهداتش خواهد برداشت و مانند جوکر و هر خلافکار یا انسان دیگری خواهد شد.

زمانی میرسد که بتمن باید بین زندگی انسان‌ها تصمیم بگیرد که کدام یک مهم‌تر است، کدام یک باید نجات پیدا کند و کدام یک باید بمیرد. جوکر در فیلم نولان بعنوان مامور یا آغازگر هرج و مرج (Agent of chaos) وارد می‌شود تا توانایی‌های شوالیه تاریکی را به چالش بکشد.

 

جوکر در فیلم The Batman

جوکری که شاید جهان، هیچ وقت دیگر به خودش نخواهد دید. یک مجنون به کمال رسیده.

 

 

مت ریوز اظهار داشت که بتمن رابرت پتینسون هنوز جوان است و تازه در ابتدای مسیر قرار دارد و طبق چیزی که در تریلر دیدیم، خشمی خالص و بدون کنترل دارد، به همین دلیل اگر جوکر در جایی از گاتهام پرسه می‌زند و منتظر حضور کسی است تا با او مقابله کند، بهتر است که بتمن با او روبه رو نشود چرا که آمادگی‌اش را ندارد. مت ریوز خودش هم می‌داند که طرفدارها برای یک نکته پنهان و چه نکته پنهانی بهتر از حضور یک گروه خلافکار با آرایش دلقک گونه ممکن است سر و پا نشناسند.

آیا این گروهی که دیدیم متعلق به جوکر بود یا با آرایشی که داشتند صرفا یک اشاره کمیک بوکی بود؟ جواب این سوال که احتمالا هم مثبت است، بازهم دلیلی مشهود برای حضور جامعه ستیز روانی در گاتهام است. شاید مت ریوز میخواهد درصورت موفق ظاهر شدن فیلم اول، با تمام این نشانه‌ها در قسمت بعدی از فیلم خود جوکر را وارد داستان کند و شوالیه تاریکی را به بزرگ‌ترین چالش زندگی‌اش دعوت کند. بگذارید اینطور بگویم: گروه خلافکاری که مشاهده کردید یا زیردستان جوکر یا زمینه‌ساز شکل گیری جوکر(خلافکاری که از بتمن نمی‌ترسد) بودند.

 

The Batman trailer: Breaking down Easter eggs, comics references, and more - Polygon

 

باید برگردیم به گفته مت ریوز. بتمن تازه دو سال است که فعالیت خودش را آغاز کرده. این گفته اشاره‌ای دارد به یکی از معروف‌ترین کمیک‌های نوشته شده درباره آغاز کار بتمن یعنی Batman: zero year . این کمیک ماه‌های ابتدایی بتمن را نشان می‌دهد و شرور آن ریدلر است؛ اما ریدلر تنها شرور داستان ما نیست.

بازهم شاهد رونمایی از جوکر و همچنین ماجراهای تبدیل شدن او به جوکر هستیم. اسکات اسنایدر، نقطه شروعی را برای جوکر انتخاب کرده که قبلا توسط آلن مور در کمیک The Killing Joke درسال 1986 روایت شده بود، سقوط رد هود (Red Hood)، خلافکار معروف گاتهام به درون گالنی از مواد شیمایی که نتیجه‌اش تبدیل شدن او به خطرناک‌ترین خلافکار دنیای DC بود. ممکن است گروهی که در فیلم دیدیم، همان گروه خلافکار بدنام گاتهام یعنی The Red hood gang بوده‌اند که فرجام کارش شروع داستان مردی به نام جوکر بوده؛ شاید اصلا مردی که توسط بتمن خرد شد، در آینده تبدیل به خطرناک‌ترین تهدید برای شوالی تاریکی شود.

 

New video teases the Red Hood mystery, talks the introduction of masks on Gotham

 

با این‌که درباره نبود جوکر و تئوری‌های حضور یا اشاره به او توضیح داده شد، نبودش یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت و همچنین جذابیت فیلم است. حذف کردن جوکر و اضافه کردن ریدلر بعنوان ویلن اصلی، باعث می‌شود تا دنیای سینمایی بتمن و طرفداران این شنل پوش، به صورت تصویری ابعاد کارآگاهی بتمن را ببینند(کامل‌تر از سه گانه بتمن نولان) و یک حالت شرلوک هلمز – موریارتی ایجاد بشود. چرا که ممکن است اگر سیر فیلم‌های بتمن به سمت اکشن بیشتر، کارآگاهی کمتر حرکت کند، خسته کننده و تکراری شود؛ حالا مهم نیست کارگردان فیلم زک اسنایدر است یا نولان یا تیم برتون .

علاوه بر این موضوع، روی کار آوردن بازیگری جدید برای نقش جوکر آن هم تازه 2 سال بعد از آخرین هنرنمایی واکین فینیکس در نقش جوکر، می‌تواند به فروش فیلم ضربه بزند و با واکنش‌های منفی روبه رو شود؛ دقیقا مثل بلایی که بر سر جوکر نفرت انگیز جرد لتو (Jared Leto) آمد .

بعنوان ختم کلام نیز باید بگویم که بعد از فیلم Batman Forever، دیگر در هیچ فیلمی حرفی از شخصیت جذاب و باهوش ریدلر به میان نیامد و بتمن مت ریوز می‌تواند فرصت درخشیدن این شخصیت فوق‌العاده باشد.

http://joe-kerrs.tumblr.com/image/163310775912 | Joker comic, Gotham villains, Riddler gotham

 

نظر شما چیست؟ به نظر شما حضور جوکر در فیلم The Batman چگونه خواهد بود؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

Bring it on!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.