مرد عنکبوتی برای تازه کارها | کمیک های Spider-Man را از کجا شروع کنیم؟

مرد عنکبوتی با تاریخچه ۶۰ ساله و غنی خود، جزو محبوب‌ترین قهرمانان مارول است. با کافه کمیک همراه باشید تا سراغ بهترین کمیک‌ های Spider-Man برویم.

مرد عنکبوتی را می‌توان محبوب‌‌ترین قهرمان دنیای کمیک دانست. شخصیتی که چه در دنیای آثار مصور و چه در بین آثار اقتباسی، داستان‌های مهم و جذابی را پشت سر گذاشته. تاریخچه طولانی، داشتن حدود ۱۰۰۰ شماره در سری Amazing Spider-Man و داستان‌های مرتبط با مولتی‌ورس باعث می‌شود تا دنبال کردن کمیک های Spider-Man برای هواداران جدید دشوار باشد. اما نگران نباشید. در این مقاله سراغ بهترین کمیک های Spider-Man برای شروع رفته‌ایم. اگر می‌خواهید آثار مربوط به این شخصیت را بخوانید، تا آخر این مطلب ما را همراهی کنید.

ران مرد عنکبوتی استن لی و استیو دیتکو

کمیک های Spider-Man

کمیک های Spider-Man

  • نویسنده: استن لی
  • طراح: استیو دیتکو

برای مطالعه کمیک‌های هر شخصیتی، خواندن داستان خاستگاه و اولین کمیکش، گزینه مناسبی برای شروع است. شخصیت محبوب مرد عنکبوتی برای اولین بار در شماره ۱۵ سری «فانتزی شگفت انگیز» به هواداران معرفی شد. در این داستان که به قلم استن لی (Stan Lee) و  طراحی استیو دیتکو (Steve Ditko) بوده وارد دنیای کمیک‌های کلاسیک دهه ۶۰ مار‌ول (Marvel) یا همان عصره نقره‌ای کمیک‌ها می‌شویم. باعث تعجب است که ببینید یک داستان تک شماره با ۱۱ صفحه، چقدر می‌تواند تاثیرگذار و مهم باشد.

داستانی که پیتر پارکر (Peter Parker) را به‌عنوان شخصیتی ملموس و دوست‌داشتنی به هواداران معرفی می‌کند، نیش خوردن او از عنکبوت رادیو اکتیوی را به‌تصویر می‌کشد و در نهایت هم داستان مرگ عمو بن را نشان می‌دهد تا غیرمستقیم به دیالوگ مشهور «قدرت زیاد با مسئولیت زیاد همراه است.» اشاره کند. با وجود طراحی‌های قدیمی و داشتن تنها ۱۱ صفحه، این اثر هنوز هم از بهترین کمیک‌ های Spider-Man محسوب می‌شود و در کنار Silver Surfer: Parable یکی از آثاری است که مهارت بالای استن لی در نوشتن را نشان می‌دهد.

پس از این کمیک، سری اختصاصی و مشهور این شخصیت یعنی The Amazing Spider-Man شروع شد و استن لی و دیتکو ران شگفت انگیزشان را آغاز کردند و موفق شدند که در همان چند شماره ابتدایی چندین دشمن به‌یاد‌ماندنی و مهم مثل سندمن (Sandman)، دکتر اختاپوس (Doctor Octopus)، والچر (Vulture) و لیزارد (Lizard) برای مرد عنکبوتی خلق و داستان‌های محبوبی را آغاز کردند. اتفاقات نمادینی مثل گیر افتادن مرد عنبکوتی زیر آوار و کنار گذاشتن حرفه ابرقهرمانی پیتر هم بخشی از ران این دو بود؛ پس خواندن کمیک های Spider-Man استن لی و دیتکو گزینه لذت بخشی برای شروع است.

The Night Gwen Stacy Died

  • نویسنده: گری کانوی
  • طراح: گیل کین

داستان «شبی که گوئن استیسی درگذشت» که با نام «آخرین ایستادگی گرین گابلین» هم شناخته می‌شود، یک آرک دو قسمتی محبوب و مهم از سری کمیک‌های Amazing Spider-Man است که در شماره‌های ۱۲۱ و ۱۲۲ و با جوهرزنی طراح مشهور و فقید مارول «جان رومیتا سینیور» (John Romita Sr)، منتشر شد. در این داستان همان‌طور که از عنوان آن مشخص است، مرگ گوئن استیسی به دست گرین گابلین (Green Goblin)، بزرگ‌ترین و بی‌رحم‌ترین دشمن پیتر پارکر روایت می‌شود.

این داستان برخلاف خیلی از داستان‌های دیگر کمیک‌ یک مرگ ساده و سپس بازگشت شخصیت بعد از یک مدت کوتاه را روایت نکرد و گوئن بعد از این کمیک به این زودی‌ها به کمیک‌ های Spider-Man بازنگشت. این داستان به‌همین دلیل از مهم‌ترین آثار تاریخ مرد عنکبوتی به‌حساب می‌آید. به‌هرحال این کمیک روایت‌گر داستانی بود که در آن نورمن آزبورن (Norman Osborn) با حمله به گوئن استیسی او را کشت و در ادامه هم پیتر به سراغ انتقام از او رفت اما در آخرین لحظات از کشتن او صرف نظر کرد تا اصول اخلاقی‌اش را زیر پا نگذارد، شاید این داستان کمی کلیشه‌ای باشد اما خواندن آن برای هر هواداری که به دنیای کمیک‌ علاقه دارد لذت‌بخش است.

بازگشت قاتل عمو بن

  • نویسنده: مارو ولف من
  • طراح: کیث پولارد

یکی از بهترین کمیک های Spider-Man در دوران کلاسیک مارول داستانی بود که به مناسبت دویستمین شماره سری The Amazing Spider-Man و به نویسندگی مارو ولف من منتشر شد. همان‌طور که از نام این عنوان مشخص است، این داستان رویارویی دوباره پیتر پارکر با قاتل عمویش را به‌تصویر می‌کشد. داستانی که از همان فرمول پرتکرار کمیک‌های ابرقهرمانی استفاده می‌کند و با مثال زدن مرد عنکبوتی و قاتل عمو بن، انتقام و آدم‌کشی را زیر سوال می‌برد. این داستان یکی از حماسی‌ترین و زیباترین کمیک‌های مرد عنکبوتی است.

The Sensational Spider-Man Annual 1

  • نویسنده: مت فرکشن
  • طراح: سالوادور باروکا

شماره ۱ کمیک‌های سالانه «مرد عنکبوتی شور انگیز» که با نام «برای داشتن و نگه‌داشتن» (To Have and Hold) شناخته می‌شود، شبیه هیچ کمیک دیگری نیست. این تک شماره یک کمیک متفاوت است که برخلاف اثار دیگر، اکشن و مبارزه با ابرشرورها را حذف می‌کند و به بررسی رابطه پیتر پارکر و همسرش، مری جین (Mary Jane) می‌پردازد. در این داستان گروهی از ماموران شیلد به دنبال بازداشت مرد عنکبوتی هستند و برای رسیدن به این هدف مری جین را تهدید می‌کنند.

با این‌حال او راضی به لو دادن ‌پیتر نمی‌شود و دقیقا زمانی که فکر می‌کنند مری جین را بازداشت کرده‌اند، مرد عنکبوتی از راه می‌رسد و به همراه یکدیگر به بلندترین نقطه شهر می‌روند و صحنه‌های بسیار زیبایی را در این بخش می‌بینیم. داستان با یک پایان باز و نامشخص تمام می‌شود. با نویسندگی مثال‌زدنی مت فرکشن (Matt Fraction) و طراحی‌های خاص سالوادور لاروکا (Salvador Larroca) این کمیک یک اثر منحصر به‌فرد در میان کتاب‌های مصور اسپایدرمن بوده و از بهترین آثار این شخصیت محسوب می‌شود. پرداخت به رابطه مری جین و پیتر باعث می‌شود که شما به عنوان یک مخاطب جدید با این موضوع آشنایی پیدا کنید و همین این اثر را به گزینه مناسبی برای شروع کمیک های Spider-Man تبدیل می‌کند.

پسری که عکس‌های مرد عنکبوتی را جمع می‌کند

کمیک های Spider-Man

کمیک های Spider-Man

  • نویسنده: راجر استرن
  • طراح: ران فرنز، تری آستین

شماره ۲۴۸ سری مرد عنکبوتی شگفت انگیز در دو بخش نبردی نفس گیر از مرد عنکبوتی و دیدار او با یک کودک هوادارش که مبتلا به سرطان است را روایت می‌کند و بیشتر شهرت این اثر هم به دلیل بخش دوم آن بوده که بُعد انسان دوستانه و فداکار پیتر را به تصویر می‌کشد؛ شخصیتی که برای خوشحال کردن یک کودک سرطانی، حاضر است هویت مخفی خود را برای او آشکار کند. این کمیک با وجود کوتاه بودنش داستانی زیبا و احساسی را روایت می‌کند. البته بسیاری از هواداران مرد عنکبوتی آن را بهترین کمیک تاریخ این شخصیت می‌دانند اما بعضی دیگر نیز این لقب را به آثاری مثل شبی که گوئن استیسی درگذشت نسبت می‌دهند. به هرحال شماره ۲۴۸  مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز اثری قابل تحسین است.

Kraven’s Last Hunt

  • نویسنده: جی. ام. دی ماتیوس
  • طراح: مایک زک

کریون شکارچی (Kraven the Hunter) از دشمنان محبوب و مشهور مرد عنکبوتی است. با این‌حال او برای مدت زیادی جایگاه خوبی بین طرفداران نداشت و مارول هم که می‌خواست از شر او خلاص شود، داستان «آخرین شکار کریون» را با محوریت انتقام این شرور از مرد عنکبوتی منتشر کرد و همین‌جا بود که محبوبیت کریون به دلیل شخصیت‌پردازی فوق‌العاده‌اش در این کمیک به عنوان یک شرور سر به فلک گذاشت. داستان از همان ابتدا سعی کرده نسبت به تمام کمیک های Spider-Man متفاوت باشد.

این یک کمیک ۶ قسمتی با حال و هوایی متفاوت و تاریک‌تر نسبت به هر اثر دیگری بین کمیک های Spider-Man بوده که از همان ابتدا هم اتفاقات شوکه کننده‌‌ای را روایت می‌کند و در پایان شماره اول مرگ ظاهری پیتر پارکر را به تصویر می‌کشد. این داستان با به تصویر کشیدن تمایلات کریون به انتقام و قدرت‌طلبی و در نهایت خودکشی این شخصیت، او را به عنوان یکی شرور جذاب برای مرد عنکبوتی معرفی می‌کند. تجربه این اثر به عنوان یک خواننده جدید می‌تواند کمی گیج کننده باشد اما اگر این اثر را به خوبی بخوانید با شخصیت کریون آشنایی کاملی پیدا می‌کنید.

The Long Goodbye

  • نویسنده: بیل مانتلو
  • طراح: ال میلگرام

یکی دیگر از کمیک های Spider-Man که به یکی از برترین آثار این شخصیت تبدیل شد آرک «خداحافظی طولانی» بود که در شماره‌های ۷۳ تا ۷۹ Spectacular Spider-Man منتشر شد. در این کمیک دکتر اختاپوس، یکی از دشمنان درجه یک مرد عنکبوتی بعد از این‌که پیتر بازوهای مکانیکی او را به دلیل آسیب زدن به بلک کت (Black Cat) از بدنش جدا کرد برای انتقام بازمی‌گردد. این داستان یکی از مهم‌ترین نبردهای مرد عنکبوتی و دکتر اختاپوس را روایت می‌کند و به خوبی به رابطه عاشقانه مرد عنکبوتی و گربه سیاه می‌پردازد تا گزینه بسیار مناسبی برای شروع باشد.

Spider-Man / Human Torch

  • نویسنده: دن اسلات
  • طراح: تای تمپلتون

یکی از نویسنده‌های مدرن دنیای کمیک که نزد هواداران محبوبیتی ندارد، دن اسلات (Dan Slott) است. اسلات از آن دسته نویسنده‌هایی است که حتی توسط هوادارانی که به ساده‌ترین آثار هم راضی هستند و منتقد خوبی نیستند هم نقد می‌شود. اما به هرحال هر نویسنده‌ای هرچقدر هم که در دوران کاری خود شکست خورده باشد آثار خوبی نیز در کارنامه خود دارد و اثری که در میان کمیک‌های اسلات می‌درخشد کمیک Spider-Man / Human Torch است که خیلی از منتقدان دنیای کمیک‌بوک آن را از بهترین کمیک های Spider-Man و همچنین یکی از بهترین آثار اسلات می‌دانند. این کمیک همان‌طور که از نامش مشخص است به بررسی رابطه دوستانه مرد عنکبوتی و مشعل انسانی، یکی از اعضای چهار شگفت انگیز می‌پردازد و تاریخچه هردو شخصیت را در باز‌ه‌های زمانی مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد.

Venom

کمیک های Spider-Man: ونوم

کمیک های Spider-Man: ونوم

  • نویسنده: دانی کیتس
  • طراح: رایان استگمن

شخصیت ونوم (Venom) یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های فرعی کمیک های Spider-Man است. هرچند که این شخصیت برای مدت زیادی زیر سایه مرد عنکبوتی بود و هیچ‌وقت به‌عنوان شخصیتی مستقل دیده نمی‌شد، تا این‌که در سال‌های گذشته با ساخته شدن دو فیلم اختصاصی خود که چندان هم موفق نبودند کمی به شهرتش افزوده شد و بیشتر رنگ و بوی شخصیتی مستقل را به خود گرفت. در دنیای کمیک هم ونوم در سال ۲۰۱۸ و بازنشر شدن سری جدیدی به قلم دانی کیتس (Donny Cates)، به اوج خود رسید.

ران کیتس اولین رانی بود که واقعا ونوم را از زیر سایه مرد عنکبوتی بیرون آورد و به دید کاراکتری مستقل به این شخصیت نگاه کرد. کیتس حتی پیشینه جدید و کاملی برای ونوم و سیمبیوت‌ها تعریف کرد تا با تمام نکات مثبت خود سری ونوم را به یکی از بهترین کمیک‌های سال ۲۰۱۸ تبدیل کند. این کمیک به هیچ‌وجه اثر اختصاصی مرد عنکبوتی نیست اما به شما کمک می‌کند تا به خوبی با ونوم که از شخصیت‌های مهم کمیک های Spider-Man است آشنا شوید.

نظرات خود در رابطه با آثار معرفی شده را با ما در میان بگذارید. منتظر انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مرد عنکبوتی برای تازه کارها | کمیک های Spider-Man را از کجا شروع کنیم؟
  • نام : مرد عنکبوتی
  • خالق : استن لی - استیو دیتکو
  • اولین اثر : شماره ۱۵ Amazing Fantasy سال ۱۹۶۲
  • متعلق به کمپانی : مارول
  • لقب ها : پیتر بنجامین پارکر - Wall Crawler - Web-Head - Friendly Neighborhood Spider-Man
  • محل تولد : کویینز نیویورک
  • معروفترین آثار : Spider-Man: No More، The Death of Gwen Stacy، The Death of Jean DeWolff، Kraven's Last Hunt، Spider-Verse
  • قابلیت ها : حس عنکبوتی - هوش بالا - بالا رفتن از روی تقریبا هر سطحی - قدرت بدنی زیاد بخاطر نیش عنکبوت رادیو اکتیوی - سرعت و انعطاف بالا
  • شغل : صاحب شرکت Parker Industries - عکاس و خبرنگار روزنامه Daily Bugle - محقق در آزمایشگاه Horizon
  • حالت های دیگر : مرد عنکبوتی ۲۰۹۹ (میگل اوهارا) - مرد عنکبوتی (مایلز مورالس) - Ricochet
  • همکاران: چهار شگفت‌انگیز انتقام‌جویان جدید گربه سیاه سیلک مردان ایکس زن عنکبوتی مادام وب
  • دشمنان: گابلین سبز هاب گابلین دکتر اختاپوس مرد شنی کارنیج الکترو
مرد عنکبوتی برای تازه کارها | کمیک های Spider-Man را از کجا شروع کنیم؟
  • نام : ونوم
  • خالق : راجر استرن - تام دی فالکو - دیوید میشلین - تاد مک فارلین
  • اولین اثر : به عنوان لباس فضایی شماره ۲۵۲ Amazing Spider-Man در سال ۱۹۸۴ به عنوان شخصیت ونوم شماره ۳۰۰ Amazing Spider-Man در سال ۱۹۸۸
  • متعلق به کمپانی : مارول
  • لقب ها : لباس سیاه، مامور ونوم، لباس فضایی، ونوم باستانی، سیمبیوت اصلی
  • محل تولد : کلینتار
  • معروفترین آثار : King in Black - Amazing Spider-Man #300 - Venomverse - Separation Anxiety
  • قابلیت ها : تقریبا همه قدرت‌های مرد عنکبوتی - قابلیت استتار و تغییر شکل - گرفتن دانش از میزبان‌های خود - دندان‌ها و چنگال‌های تیز
  • شغل : پارتیزان - پادشاه سیمبیوت‌ها - محافظ مرگبار - خبرنگار
  • حالت های دیگر : هالک ونوم - مک گارگن ونوم - ونوم پول - ونوم ۲۰۹۹ - ونوم مونث
  • همکاران: نگهبانان کهکشان انتقام‌جویان ادی براک(میزبان) فلش تامپسون(میزبان)
  • دشمنان: نال پادشاه سابق سیمبیوت‌ها کارنیج مرد عنکبوتی(در گذشته) آنتی ونوم(در گذشته) جاگرنات