سوپرمن برای تازه کارها | کمیک های سوپرمن را از کجا شروع کنیم؟

کمیک های سوپرمن

اگر با تماشای فیلم‌های سینمایی سوپرمن (Superman) به خواندن کمیک‌های این شخصیت علاقه‌مند شده‌اید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، با کافه کمیک همراه باشید تا وارد دنیای بزرگ کمیک های سوپرمن شوید.

از جری سیگل (Jerry Siegel) در عصر طلایی گرفته تا پیتر توماسی (Peter Tomasi) و برایان مایکل بندیس (Brian Michael Bendis) در عصر مدرن، نویسندگان بزرگی وظیفه نوشتن داستان‌های سوپرمن را در دست گرفته‌اند. شخصیتی که شاید بتوان او را مشهورترین شخصیت دنیای کمیک و سرگرمی دانست. سوپرمن برای فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌هایش بسیار مشهور است.

اگر به تازگی تصمیم به مطالعه آثار کمیک بوکی سوپرمن گرفته‌اید، این مقاله را از دست ندهید تا شما را برای ورود به دنیای این شخصیت راهنمایی کنیم. فراموش نکنید که عنوان‌های زیر ترتیب یا رتبه‌بندی ندارند.

کمیک های سوپرمن : چه بر سر مرد فردا آمد؟

کمیک های سوپرمن : چه بر سر مرد فردا آمد؟

کمیک های سوپرمن : چه بر سر مرد فردا آمد؟

  • نویسنده: آلن مور
  • طراح: کرت سوان

فکر می‌کنم در وصف این اثر همین کافی باشد که بدانید این کمیک یکی از بهترین کمیک‌های نویسنده بزرگ یعنی آلن مور (Alan Moore) است. عنوانی مشابه را هم سال‌ها بعد، نیل گیمن (Neil Gaiman) خالق سندمن برای بتمن نوشت. علاوه بر مور که خود از برترین نویسندگان تاریخ صنعت کمیک است، کرت سوان (Curt Swan) از برترین طراحان کمیک‌های سوپرمن و جرج پرز (George Perez) فقید هم در نوشتار و طراحی این اثر با مور همکاری کرده‌اند. پرز برای آثار واندروومن (Wonder Woman)، تایتان‌ها (Titans) و رویداد بحران در زمین‌های بی‌نهایت (Crisis on Infinite Earths) مشهور است.

در داستان چه بر سر مرد فردا آمد، لوییس لین (Lois Lane) داستان مرگ سوپرمن را روایت می‌کند. در این داستان، سوپرمن با دشمنان زیادی می‌جنگد و در نهایت متوجه می‌شود که تمام اتفاقات زیر سر مستر میکسیزپیتلیک (Mr. Mxyzptlk) بوده. پس از این‌که مرد پولادین، در نبرد با این شرور او را می‌کشد، دچار عذاب وجدان شده چون قانون خود برای نکشتن دشمنانش را زیر پا گذاشته و در نهایت با ورود به انبار کریپتونایت زرد خودکشی می‌کند.

از آن‌جا که این کمیک داستانی مهم را روایت می‌کند و از برترین آثار سوپرمن به‌حساب می‌آید، می‌تواند گزینه‌ مناسبی برای شروع باشد. هم‌چنین در این داستان با بسیاری از دشمنان مرد پولادین آشنا می‌شوید. البته مور در این داستان شخصیت نسبتا متفاوتی از سوپرمن ارائه می‌دهد.

سوپرمن برای تمام فصول

کمیک های سوپرمن : سوپرمن برای تمام فصول

کمیک های سوپرمن : سوپرمن برای تمام فصول

  • نویسنده: جف لوب
  • طراح: تیم سیل

جف لوب (Jeff Loeb) و تیم سیل (Tim Sale)، به ترتیب نویسنده و طراحی بودند که همکاریشان، تعدادی از برترین آثار بتمن (Batman) را شکل داد. ران درخشان لوب و سیل در کمیک‌های بتمن که شامل هانتد نایت (Haunted Knight) و هالووین طولانی (The Long Halloween) می‌شد، این دو را به یکی از بهترین خالقان تاریخ کمیک‌های بتمن تبدیل کرد.

در این کمیک هم شاهد همان طراحی‌های خاص و منحصر به فرد تیم سیل هستیم که توانسته در حین داشتن امضای مخصوص این طراح، از حال و هوای آثار مربوط به بتمن او دور باشد. این کمیک شامل جهار جلد می‌شود و هر جلد داستان یک فصل را روایت می‌کند تا به شکلی اولین سال کلارک کنت (Clark Kent) به عنوان مرد پولادین را به تصویر بکشد. این موضوع، Superman for All Seasons  را شبیه به کمیک شاهکار بتمن: سال اول (Batman: Year One) می‌کند.

در این کمیک هم مثل Year One خبری از نبردهای سخت و مبارزات هیجان انگیز نیست. جف لوب تمرکز را بر روی شخصیت کلارک کنت، رابطه‌ با خانواده‌اش و ماجراهای او در ابتدای کارش در متروپلیس می‌گذارد.

این داستان هم‌چنین، رقابت سوپرمن با لکس لوثر (Lex Luthor) را به تصویر می‌کشد و شخصیت پردازی لوثر هم به عنوان یک شرور خوب است. Superman for All Seasons به شما کمک می‌کند تا با شخصیت‌های سوپرمن و لکس لوثر آشنا شوید و به عنوان یک هوادار جدید، داستان اولین ماجراهای مرد پولادین را بخوانید.

کمیک های سوپرمن : ران جری سیگل و جو شوستر

  • نویسنده: جری سیگل
  • طراح: جو شوستر

به عنوان هوادار جدید مرد پولادین، قطعا باید بدانید که سوپرمن در ابتدا چگونه بود. ران نسبتا طولانی جری سیگل (Jerry Siegel) و جو شوستر (Joe Shuster)، ایده‌ اولیه شخصیت سوپرمن را به تصویر می‌کشد. هم‌چنین در شماره بیست و سوم این ران یعنی Action Comics #23 می‌توانید اولین حضور لکس لوثر در دنیای کمیک را مطالعه کنید.

داستان‌هایی که جری سیگل برای سوپرمن نوشته، اگرچه بسیار قدیمی هستند و ممکن است جذابیت زیادی برای شما نداشته باشند، اما از آن‌جا که تعداد صفحات هر شماره بسیار کم است، وقت شما را نمی‌گیرد و به عنوان یک هوادار جدید شما را با اولین داستان‌های سوپرمن آشنا می‌کند. جری سیگل که خود خالق سوپرمن است، از شماره اول قدرت‌های عجیب و ماورایی سوپرمن را شکل و او را بسیار قدرتمند جلوه می‌دهد.

سوپرمن: سال اول

سوپرمن: سال اول

سوپرمن: سال اول

  • نویسنده: فرانک میلر
  • طراح: جان رومیتا جونیور

فرانک میلر (Frank Miller)، یکی از موفق ترین نویسندگان دنیای کمیک است و آثاری مثل Sin City و ران دردویل (Daredevil) را در کارنامه‌اش دارد. اما هیچ‌کدام از آثار او به اندازه «بتمن: سال اول» به شهرت نرسیدند. سال اول که گل سرسبد آثار میلر محسوب می‌شود، ریشه‌های بتمن و اولین سال او به عنوان شوالیه تاریکی را روایت می‌کند.

پس از موفقیت این اثر، کمیک‌‌های مشابهی برای شخصیت‌های دیگر مثل واندروومن هم منتشر شدند و در سال ۲۰۱۹ بود که فرانک میلر تصمیم گرفت تا شاهکارش برای بتمن را این بار برای مرد پولادین تکرار کند. متاسفانه، اثری که میلر برای سوپرمن نوشت، اصلا در حد و اندازه بتمن: سال اول نبود و انتقادات زیادی به این اثر وارد شد. با این حال دیالوگ نویسی نسبتا خوبی دارد و طراحی‌های جان رومیتا جونیور (John Romita Jr) هم قابل قبول‌اند.

سوپرمن: سال اول، داستان ریشه‌های سوپرمن و ورودش به متروپلیس به عنوان یک ابرقهرمان را روایت می‌کند. از نابودی کریپتون، تا بزرگ شدن در اسمال‌ویل (Smallville) و تبدیل شدن به مرد پولادین همگی بخشی از زندگی او هستند که در این داستان گفته می‌شود. Year One در سه جلد توسط DC Black Label منتشر شده و از آن‌جا که داستان ریشه‌های سوپرمن و سال اولش به عنوان یک قهرمان است، می‌تواند گزینه مناسبی برای شروع داستان‌های مرد پولادین باشد.

The Man of Steel 1986

  • نویسنده: جان برن
  • طراح: دیک گیوردانو

پس از رویداد بحران در زمین‌های بی‌نهایت، زمان آن بود که دی‌سی ریشه‌های جدیدی برای شخصیت‌هایش تعریف کند. جان برن (John Byrne) به خوبی این کار را برای سوپرمن انجام داد. برن در این داستان خوب عمل کرد و دو تغییر اساسی و موفق در داستان‌های سوپرمن ایجاد کرد.

برن، جاناتان و مارتا کنت را تبدیل به بخش مهمی از داستان‌های مرد پولادین کرد و لکس لوثر را به جای یک دانشمند دیوانه، یک تاجر موفق جلوه داد. اما سال‌ها بعد، مارک وید (Mark Waid) بود که توانست حتی بهتر از برن عمل کند و خاستگاه اصلی شخصیت سوپرمن را ارائه دهد.

Superman: Birthright

  • نویسنده: مارک وید
  • طراح: لینیل فرانسیس یو

کمیک «سوپرمن: حق تولد» یکی دیگر از داستان‌هایی است که ریشه‌ی مرد پولادین را روایت می‌کند. Birthright در سال ۲۰۰۳ و در قالب یک مینی‌سری ۱۲ شماره‌ای توسط مارک وید نوشته شد. داستانی که این کمیک روایت کرد، در نهایت تبدیل به شناخته شده‌ترین و اصلی‌ترین روایت برای خاستگاه مرد فردا شد و توانست جایگزین مرد پولادین جان برن در دنیای اصلی دی‌سی شود.

یکی از تفاوت‌های این سری با Man of Steel، شخصیت‌پردازی و رابطه جور ال (Jor-El) و لارا و هم‌چنین هدف آن‌ها از فرستادن فرزندشان به زمین بود. برخلاف مرد پولادین برن در Birthright هدف آن‌ها این بود که کال ال با آمدن به زمین امنیتش حفظ شود. این داستان هم‌چنین نشان داد که او در جوانی دور دنیا سفر می‌کند تا به مردم کمک کند.

فکر می‌کنم پرداختن به آثاری که ریشه‌ی مرد پولادین و سال‌های اولش را روایت می‌کنند کافی باشد. اگر علاقه‌مند بودید آثار دیگری را در این رابطه بخوانید، می‌توانید به سراغ کمیک Superman: American Alien بروید و سری هم به آثار جف جانز (Geoff Johns) و کمیک «خاستگاه مخفی» این نویسنده بزنید.

Action Comics: Brainiac

Action Comics: Brainiac

Action Comics: Brainiac

  • نویسنده: جف جانز
  • طراح: گری فرانک

پیش از آغاز دوران New 52 و شروع دوران اسفناک کمیک‌های سوپرمن، جف جانز (Geoff Johns)، نویسنده مشهور دی‌سی موفق شد یکی از بهترین کمیک‌های سوپرمن را بنویسد که اثری نبود جز «برینیاک» که در قالب یک آرک پنج قسمتی از شماره‌های ۸۶۶ تا ۸۷۰ اکشن کامیکس (Action Comics) منتشر شد.

سوپرمن چندین شرور خاص مثل لکس لوثر و دومزدی (Doomsday) را دارد. با این‌حال، باید قبول کرد که هیچ‌کدام آن‌ها به اندازه برینیاک، باهوش، جذاب و دردسرساز نیستند. برینیاک در این داستان شهرهای مختلف از تمدن‌های مختلف را فتح می‌کند. کم لطفی نکرده‌ایم اگر بگوییم که با دنیاسازی فوق‌العاده جانز، این نویسنده موفق به خلق بهترین خط داستانی سوپرمن و برینیاک شده.

جانز و گری فرانک (Gray Frank) توانستند داستانی خوب را با مرگ جاناتان کنت، بازگرداندن شهر کاندور و بازگشت نسخه عصر نقره برینیاک خلق کنند. این اولین باری بود که مرد پولادین مقابل نسخه اصلی این شخصیت قرار گرفت.

سوپرمن: زمین یک

سوپرمن: زمین یک

سوپرمن: زمین یک

  • نویسنده: جوزف مایکل استرازینسکی
  • طراح: شین دیویس، آدرین سیان

در سال ۲۰۱۰، جی مایکل استرازینسکی (J. Michael Straczynski)، فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون، توجه خود را به دنیای کمیک معطوف کرد و داستان خود را به کمک شین دیویس (Shane Davis) و آدرین سیان (Adrian Syan) به عنوان طراح نوشت. این داستان سوپرمن: زمین یک نام داشت و بخشی از پروژه دی‌سی برای کمیک‌های زمین یک محسوب می‌شد.

این کمیک‌ها که شامل داستان‌هایی با همین عنوان برای بتمن و واندروومن هم می‌شوند، داستان قهرمانان جدید در دنیایی جدید را روایت می‌کنند. Superman: Earth One داستان تقابل دوباره سوپرمن و لکس لوثر را روایت می‌کند. لوثر در این داستان به دنبال راهی برای کشتن مرد پولادین است.

The Man of Steel 2018

  • نویسنده: برایان مایکل بندیس
  • طراح: چندین طراح

پس از رسیدن به شماره ۱۰۰۰ در سری Action Comics، زمان شروع عصری جدید در کمیک های سوپرمن بود و برایان مایکل بندیس به عنوان نویسنده‌ای شناخته شده، گزینه مناسبی برای هدایت این سری بود. بندیس با دو داستان در شماره ۱۰۰۰ کمیک‌های اکشن و DC Nation آغاز کرد تا برای مینی سری «مرد پولادین» پایه ریزی کند و سپس هدایت سری‌ جدید سوپرمن و اکشن کامیکس را برعهده گرفت.

بندیس با معرفی شروری جدید به نام رگل زار (Rogol Zar) کارش را شروع کرد. رگل زار همان کسی است که کریپتون را نابود کرده و در این مینی سری هم پس از نابود کردن کاندور به دنبال کشتن سوپرمن و سوپرگرل (Supergirl) است. با این‌حال در نبرد شکست می‌خورد. بندیس در پایان مینی سری هم مخاطب را برای سری جدید سوپرمن کنجکاو می‌کند و در پایان شماره ۱ Superman هم مشخص می‌شود که قرار است شاهد بازگشت رگل زار باشیم.

‌اگرچه بندیس نتوانست عملکرد خوبش را تا پایان ران حفظ کند، اما اگر به دنبال گزینه‌ای برای شروع داستان‌های سوپرمن هستید، مینی سری مرد پولادین و در ادامه ران برایان مایکل بندیس می‌تواند گزینه‌ مناسبی باشد. بندیس مروری بر نابودی کریپتون می‌کند و با معرفی شروری جدید، قدرتمند و مهم در دنیای سوپرمن، شروع قابل قبولی را برای دوران جدید کمیک‌های سوپرمن دارد.

ران پیتر توماسی در Superman Rebirth

  • نویسنده: پیتر جی توماسی
  • طراح: پاتریک گلیسون

ریبوت نیو ۵۲ با این‌که به شهرت زیادی رسید، اما به موفقیت چندانی دست نیافت. سری بتمن با نویسندگی و طراحی زوج اسکات اسنایدر و گرگ کاپلو توانست تعدادی از برترین آثار این شخصیت را داشته باشد و تعدادی از شخصیت‌ها هم سری‌های موفقی داشتند. متاسفانه سوپرمن یکی از آن‌ها نبود.

گرنت موریسون (Grant Morrison) و جف جانز، دو نویسنده بزرگی بودند که نویسندگی داستان‌های مرد پولادین در این دوره را برعهده داشتند، با این حال شخصیت‌پردازی متفاوت سوپرمن که کاملا با نسخه اصلی اين شخصیت فرق می‌کرد، باعث شد که سوپرمن در New 52 به نتیجه خوبی نرسد. با این حال، وقتی دنیای دی‌سی در سال ۲۰۱۶ دوباره ریبوت شد و سری سوپرمن هم به همراه دیگر کمیک‌ها بازنشر پیدا کرد، توماسی و گلیسون، یکی از بهترین ران‌های تاریخ سوپرمن را نوشتند.

ران توماسی و پاتریک گلیسون (Patrick Gleason)، حال و هوا و دنیاسازی خاص خود را دارد که شما را علاقه‌مند به خواندن سری می‌کند. پیتر توماسی یک سری مهیج را با کمک طراحی‌های خوب پاتریک گلیسون خلق کرده. بزرگ‌ترین نقطه قوت و شاخصه ران توماسی، پررنگ بودن نقش زندگی شخصی و خانواده کلارک کنت، به ویژه سوپربوی (Superboy) در سری سوپرمن ریبرث است.

فرمول موفق توماسی، دنیاسازی خاص خود و پرداخت به خانواده سوپرمن است. سوپرمن ریبرث توماسی، اثبات می‌کند که جمله «سوپرمن شخصیتی خداگونه است و نمی‌توان با او ارتباط برقرار کرد» کاملا غلط است و تنها کسی این حرف را می‌زند که با سوپرمن و کمیک‌هایش آشنایی ندارد. با خواندن آرک‌های سوپرمن ریبرث، پی می‌برید که زک اسنایدر چه پتانسیل بزرگی را تلف کرده و فیلم Man of Steel چقدر می‌توانست بهتر باشد.

توماسی داستان‌های مهم و جذابی از جمله آرک‌های پسر سوپرمن، فرار از جزیره دایناسور، سوپرمن تولد دوباره و… را نوشت و در پایان هم با داستان Superman Special که دنباله‌ای بر آرک دو قسمتی فرار از جزیره دایناسور بود، به ران خود پایان داد. Superman Reborn هم از مهم‌ترین و بهترین داستان‌های سال‌های گذشته مرد پولادین است. داستانی در چهار قسمت به نویسندگی توماسی و جورگنز که به خوبی روابط عاطفی بین خانواده کنت را به تصویر می‌کشد و از میکسیزپیتلیک یک شرور فوق‌العاده دیوانه‌کننده ارائه می‌دهد.

با این‌که ران توماسی شاهکار و بی‌عیب نیست، اما عصر جدید ریبرث را برای سوپرمن فوق‌العاده آغاز می‌کند و خواندن آثار توماسی به عنوان شروع داستان‌های سوپرمن تجربه فوق‌العاده‌ای است.

All-Star Superman

کمیک های سوپرمن

کمیک های سوپرمن

  • نویسنده: گرنت موریسون
  • طراح: فرانک کوایتلی

شاید «چه بر سر مرد فردا آمد؟» آلن مور، یک از برترین کمیک‌های سوپرمن، یا حتی بهترین اثر این شخصیت باشد. اما این گرنت موریسون بود که با آل استار، شناخته شده‌ترین کمیک تاریخ مرد پولادین را ارائه داد. آل استار سوپرمن داستانی از سوپرمن در آینده‌ای متفاوت را روایت می‌کند که او تمام مردم زمین را نجات داده، اما انرژی زیادی از خورشید جذب کرده و در حال مرگ است.

همه این‌ها نقشه‌ای بود که بزرگ‌ترین دشمن او، لکس لوثر برای مسموم کردن او طرح کرده بود. در واقع لکس کاری می‌کند که سوپرمن مجبور شود برای نجات چند نفر بیش از حد به خورشید نزدیک شود و خود را فدا کند. این داستان نشان می‌دهد که سوپرمن در آخرین روزهایش چه می‌کند. او می‌داند که قرار نیست بیشتر از این زنده بماند.

مینی سری ۱۲ قسمتی آل استار سوپرمن نه تنها برترین اثر تاریخ کمیک‌های سوپرمن است بلکه قابل مقایسه با آثاری مثل بتمن: سال اول، شوخی کشنده و واچمن است و می‌تواند در کنار برترین آثار تاریخ دی‌سی قرار بگیرد. آل استار گزینه مناسبی برای شروع است. هر طرفداری باید برترین و مهم‌ترین داستان شخصیت محبوبش را بخواند.

مرگ سوپرمن

  • نویسنده: دن جورگنز، راجر استرن، لوییس سایمنسن، جری اوردوی، کارل کسل، جرارد جونز، ویلیام مسنر لوبز
  • طراح: جان بوگدانو، تام گرامت، جکسون گویس، دنیس جنک، دنیس رودیر، والت سایمنسن، کرت سوان، ام.دی. برایت

نمادین ترین داستان تاریخ سوپرمن در سال ۱۹۹۲ با مرگ سوپرمن رقم خورد. مرگ مرد پولادین ترفندی برای فروش بالاتر بود که جواب داد. کمی بعد هم مرد پولادین دوباره به داستان‌های دی‌سی برگشت. با این‌حال این رویداد هم‌چنان نمادین بود و سوپرمن جان خود را برای حفاظت از زمین در برابر دومزدی (Doomsday) فدا کرد. مسلما برترین شماره این رویداد، Superman #498 با نام تدفین برای یک دوست بود. جایی که مخاطبان فهمیدند سوپرمن واقعا چه معنایی برای مردم دارد.

کمیک های سوپرمن Lex Luthor: Man of Steel

کمیک های سوپرمن Lex Luthor: Man of Steel 

کمیک های سوپرمن Lex Luthor: Man of Steel

  • نویسنده: برایان آزارلو
  • طراح: لی برمهو

بدون شک به عنوان یک مخاطب جدید، باید با برترین دشمن مرد پولادین یعنی لکس لوثر آشنا شوید. آزارلو (Azzarello) و برمهو (Bermejo) در «لکس لوثر: مرد پولادین» به بهترین شکل این کار را انجام می‌دهند. برایان آزارلو که نویسنده ماهری است، غیرممکن را ممکن می‌کند و جهان را از دریچه چشم یک شرور به ما نشان می‌دهد.  آزارلو جهان بینی لوثر را در این داستان شرح می‌دهد. لوثر خداناباور و اگزیستانسیالیستی است که از اسطوره‌ها به ویژه سوپرمن تنفر دارد.

او پسری روستایی بوده که به یک نابغه تبدیل شده، اما وجود سوپرمن آرزوهایش را برباد می‌دهد. او می‌خواهد که مردم دست از اسطوره‌سازی و امید داشتن به سوپرمن بردارند و روی پا خود بایستند. لکس لوثر: مرد پولادین که با نام لوثر هم شناخته می‌شود اثری فوق‌العاده از نویسنده‌ای بزرگ در پنج جلد است که به عنوان یک مخاطب جدید شما را با شخصیت لکس به خوبی آشنا می‌کند.

پس از خواندن این آثار می‌توانید به سراغ دیگر آثار برتر کمیک‌های سوپرمن مثل کینگدام کام (Kingdom Come)، برای مردی که همه چیز دارد (For the Man Who Has Everything)، هویت مخفی و بیگانه آمریکایی بروید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید. آیا این مقاله به آشنایی شما با دنیای سوپرمن کمک کرد؟ دوست دارید برای چه شخصیت دیگری مقاله‌ای مثل این منتشر کنیم؟

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه در حال حاضر

  1. عالی راجب شخصیت های دیگه دیسی و مارول هم بگید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

سوپرمن برای تازه کارها | کمیک های سوپرمن را از کجا شروع کنیم؟
  • نام : کال ال - کلارک کنت
  • خالق : Jerry Siegel و Joe Shuster
  • اولین اثر : اکشن کمیکس ۱ سال ۱۹۳۸
  • متعلق به کمپانی : دی سی
  • لقب ها : مرد پولادین
  • محل تولد : کریپتون
  • معروفترین آثار : Man and Superman - Superman Red Son - Death of Superman - All-star Superman
  • قابلیت ها : قدرت بدنی بالا، اشعه لیزر، فوت یخی، پرواز
  • شغل : خبرنگار
  • حالت های دیگر : بیزارومن، سوپرمن اینجاستیس، رد سان سوپرمن، سوپرمن بیاند
  • همکاران: سوپربوی واندروومن بتمن سوپرگرل
  • دشمنان: دارک‌سید لکس لوتر لوبو