بیوگرافی و کارنامه کاری جیمز گان

بیوگرافی جیمز گان

جیمز گان نامی است که مترادف با خلاقیت و نوآوری در صنعت سینما شده است. با این مقاله کافه کمیک همراه باشید تا جیمز گان را بیشتر بشناسید.

جیمز گان نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده با استعدادی است که بر صنعت فیلم و فرهنگ عامه تأثیر گذاشته است. گان از کارهای اولیه‌اش در صحنه فیلم‌های مستقل گرفته تا فیلم‌های پرفروش‌اش در دنیای سینمایی مارول (MCU)، بارها ثابت کرده است که یکی از با استعدادترین فیلمسازان نسل خود است. او با سبکی منحصربه‌فرد و علاقه‌ای به داستان‌گویی، تعدادی از نمادین‌ترین فیلم‌ها و شخصیت‌های خاطره انگیز اخیر را خلق کرده و به نامی آشنا در فرهنگ عامه تبدیل شده است.

سال‌های اولیه زندگی جیمز گان

جیمز گان

جیمز گان

جیمز فرانسیس گان جونیور (جیمز گان) پس از تولد در سنت لوئیس در 5 آگوست 1966 در منچستر میزوری و سنت لوئیس میزوری بزرگ شد. پدرش، جیمز اف گان، یک وکیل دادگستری بود. او و همسرش لئوتا شش فرزند را با هم بزرگ کردند. این خانواده فرزندان خود را در یک خانه کاتولیک رومی بزرگ کردند و جیمز جونیور بیان کرده است که دعا نقش مهمی در زندگی او دارد.

گان در رابطه با احساسات خود نسبت به مذهب گفته است: «تصور شخصی من این است که معنویت در زندگی برخی افراد نقش دارد و فکر می‌کنم که اعتقاد به خدا می‌تواند برای تعداد زیادی از مردم چیز خوبی باشد. معتقدم ایمان و اعتقاد معنوی یک چیز بسیار بسیار شخصی است و اگر من شروع به اعمال آنچه که به آن اعتقاد دارم در مورد دیگران می‌کردم، فردیت همه را زیر سوال می‌بردم و من واقعاً از این موضوع متنفرم.»

جیمز گان پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان سنت لوئیس در سال 1984، به دانشگاه سنت لوئیس و مدرسه فیلم در دانشگاه لویولا مریمونت در لس آنجلس رفت و مدرک لیسانس خود را دریافت کرد. بعدها، جیمز مدرک کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک با مدرک کارشناسی ارشد هنرهای زیبا در رشته نثرنویسی به پایان رساند.

شروع حرفه جیمز گان

حرفه جیمز شامل کارهای مختلفی در زمینه موسیقی و فیلمنامه نویسی برای فیلم و تلویزیون بوده است. او بنیانگذار و خواننده گروهی به نام The Icons در سنت لوئیس در سال 1989 بود. این گروه با دو آهنگ “Walking Naked” و “Sunday” که در فیلم ترومئو و ژولیت (Tromeo and Juliet) به نمایش درآمد، به موفقیت‌هایی دست یافت اما در اواسط دهه 1990 همکاری اش را با این گروه قطع کرد.

از دیگر کارهایی که او در زمینه موسیقی انجام داده است، آهنگسازی برای فیلم‌های فیلم 43 (Movie 43)،اسکوبی دو (Scooby-Doo) و اسکوبی دو 2: هیولاهای آزادشده (Scooby-Doo 2: Monsters Unleashed) است.

شروع حرفه جیمز گان

شروع حرفه جیمز گان

گان علاوه بر آهنگسازی، برای اولین بار در سال 2002 با فیلمنامه‌اش برای اسکوبی دو در صنعت سینما نیز به موفقیت دست یافت. او با این موفقیت، دنباله‌ی اسکوبی دو 2: هیولاهای آزادشده و بازسازی سپیده دم مردگان (Dawn of the Dead) را در سال 2004 نوشت. در سال 2006، جیمز قدرت خود را در کارگردانی با کمدی ترسناک اسلیتر (Slither) امتحان کرد. این فیلم را می‌توانید در 50 فیلم برتر ترسناک راتن تومیتوز پیدا کنید.

بعد از فیلم‌های کوتاهش، هومانزی (Humanzee!) و اسپارکی و میکایلا (Sparky and Mikaela) در سال 2008، جیمز یک سریال کوتاه اینترنتی به نام برنامه PG جیمز گان را برای Spike.com انجام داد. در همان سال، یک مسابقه در شبکه VH1 به نام Scream Queens وجود داشت که گان داور آن بود. در این برنامه ده بازیگر زن مشتاق برای بازی در فیلم اره 6 (Saw VI) با هم رقابت می‌کردند. در سال 2010، او کمدی تاریک ابرقهرمانی سوپر (Super) را با بازی الن پیج (Ellen Page) و رین ویلسون (Rainn Wilson) منتشر کرد.

جیمز گان و مارول

جیمز گان و مارول

جیمز گان و مارول

سال 2014 با فیلم نگهبانان کهکشان (Guardians of the Galaxy) که او نویسنده و کارگردان آن بود و برای استودیوی مارول ساخت سال بزرگی برای جیمز گان بود. این فیلم برای مارول یک خطر بود، زیرا بر اساس یک سری کتاب‌های کمیک کمتر شناخته شده بود و گروهی از شخصیت‌های ناشناس را در خود داشت. با این حال، دیدگاه و داستان‌گویی خلاقانه گان باعث شد تا فیلم نگهبانان کهکشان به موفقیت تجاری و انتقادی تبدیل شود و از آن زمان به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول (MCU) تبدیل شد.

بعد از اینکه جک بلک (Jack Black) و دن گیلروی (Dan Gilroy) از ظهور فیلم‌های ابرقهرمانی انتقاد کردند، جیمز با یک پست در فیس‌بوک پاسخ داد که در آن گفت: «…اگر فکر می‌کنید افرادی که فیلم‌های ابرقهرمانی می‌سازند احمق هستند، راحت باشید و بگویید ما احمق هستیم… اما اگر فکر می‌کنید که بیشتر از من به شخصیت‌های خود عشق می‌ورزید… به سادگی در اشتباه هستید.»

او به کارگردانی چندین فیلم دیگر از جمله فیلم نسخه دوم نگهبانان کهکشان (Guardians of the Galaxy Vol. 2) و نسخه سوم نگهبانان کهکشان (Guardians of the Galaxy Vol. 3) پرداخت. این فیلمساز به دلیل توانایی اش در آوردن بینش و دید منحصر به فردی به MCU در حالی که همچنان تداوم جهان را حفظ کرده است مورد تحسین قرار گرفته است.

او با کمک به شکل دادن به لحن و جهت MCU شناخته شده است و به یکی از تأثیرگذارترین جنبه‌های خلاقانه آن تبدیل شده است. نگهبانان کهکشان با ترکیب منحصر به فرد خود از طنز، اکشن و قلب، تعریف جدیدی از یک فیلم ابرقهرمانی ارائه داد و راه را برای گان هموار کرد تا با فیلم جوخه انتحار (Suicide Squad) سبک متمایز خود را به دنیای دی سی بیاورد.

اخراج گان از مارول

اخراج گان از مارول

اخراج گان از مارول

وقتی گان در سال 2018 از سمت کارگردانی فیلم نسخه سوم نگهبانان کهکشان برکنار شد، باید فکر می‌کرد که آیا کارش در هالیوود به پایان رسیده است یا نه. این فیلمساز در پشت هر دو قسمت قبلی فوق‌ العاده موفق این سری فیلم‌های ابرقهرمانی قرار داشت اما توییت‌های قدیمی دوباره ظاهر شدند که 11 سپتامبر و تجاوز را به سخره گرفته بود. آلن هورن، رئیس استودیو والت دیزنی رفتار گان را «غیر قابل دفاع» خواند و روابط خود را با او قطع کرد.

چهار سال به جلو برویم و گان به تازگی به عنوان رئیس خلاق استودیو دی سی معرفی شده است، بخش تازه تاسیس برادران وارنر که مالکیت فیلم، تلویزیون و انیمیشن ابرقهرمانان استودیو را در اختیار خواهد گرفت. اما گان سال گذشته مشهورترین فیلمش را در سال‌های اخیر کارگردانی کرد، فیلم با پیکربندی هوشمندانه جوخه انتحار، فیلمی که اگر از مارول اخراج نمی‌شد، هرگز به این پروژه نردیک نمی‌شد. او همچنین کارگردانی فیلم نسخه سوم نگهبانان کهکشان را بر عهده دارد که قرار است در ماه می اکران شود.

پس چه شد؟

بازیگران فیلم نگهبانان کهکشان، از جمله زوئی سالدانا، کریس پرت و دیو باتیستا، بیانیه مشترکی در حمایت از گان منتشر کردند. در این بیانیه آن‌ها از تصمیم استودیو ابراز نا امیدی کردند. در این بیانیه آمده بود که بازیگران از جیمز گان حمایت کردند و آن‌ها از «اخراج ناگهانی» او شوکه شدند. آن-ها افزودند که قبل از انتشار بیانیه «عمداً منتظر» ماندند بنابراین وقت داشتند «فکر کنند، دعا کنند، گوش دهند و بحث کنند.»

در همین حین گان پس از اخراج به دلیل اظهارات گذشته خود عذرخواهی عمومی کرد. او اظهار داشت که عمیقاً از کار خود پشیمان است و دلیل ناراحتی مردم را درک می‌کند. گان همچنین اذعان کرد که در دهه گذشته رشد کرده و بالغ شده و متعهد است که از پلتفرم خود برای انجام کارهای خوب در جهان استفاده کند.

عواقب کار گان و تاثیر آن بر نسخه سوم نگهبانان کهکشان

The aftermath and the impact on Guardians of the Galaxy Vol. 3

اقدامات گان بحث‌های شدیدی را در مورد آزادی بیان و مسئولیت‌های شخصیت‌های عمومی به راه انداخت. بسیاری از حامیان او از جمله بازیگران فیلم نگهبانان کهکشان، پشت او درآمدند و خواستار بازگرداندن او شدند. با این حال دیزنی در تصمیم خود محکم ایستاد و از تجدید نظر در تصمیم خود برای قطع رابطه با گان خودداری کرد.

آینده نسخه سوم نگهبانان کهکشان پس از اقدامات گان در بلاتکلیفی قرار گرفت. تولید به تعویق افتاد و مشخص نبود که آیا فیلم روزی رنگ پرده را خواهد دید یا خیر. با این حال در مارس 2019، اعلام شد که گان پس از عذرخواهی و اعلام پشیمانی عمومی، دوباره به عنوان کارگردان فیلم استخدام شده است. فیلم نسخه سوم نگهبانان کهکشان قرار است در 5 می ‌2023 اکران شود.

گان و دی سی

Moving to the DC Universe (DCU)

در سال 2022، جیمز گان به عنوان رئیس جدید دنیای DC یا DCU معرفی شد. این حرکت قابل توجهی بود زیرا گان مترادف با MCU شده بود و طرفداران کنجکاو بودند که ببینند او چه چیزی را برای DCU به ارمغان خواهد آورد.

برنامه جدید DCU گان شامل فیلم‌هایی مانند سوپرمن: میراث (Superman: Legacy)، شجاع و جسور (The Brave and the Bold)، موجود باتلاقی (Swamp Thing)، اقتدار (The Authority)، و سوپرگرل: زن فردا (Supergirl: Woman of Tomorrow) به همراه سریال‌های لایو اکشن مانند فانوس ها (Lanterns)، بوستر گلد (Booster Gold)، والر (Waller)، و بهشت گمشده (Paradise Lost) و یک سریال انیمیشنی به نام مخلوقات کوماندو (Creature Commandos) در HBO Max می‌شود.

طرفداران واکنش‌های متفاوتی نسبت به انتقال جیمز گان به DCU داشته اند. برخی هیجان زده هستند تا ببینند او چه چیزی را به ارمغان خواهد آورد، در حالی که برخی دیگر در مورد تغییر جهت دنیای دی سی و قطع همکاری با ستاره‌هایی که وظیفه ایفای نقش شحصیت‌هایی مثل سوپرمن و بلک آدام را بر عهده داشتند شک دارند.

تاثیر جیمز گان بر صنعت فیلم و فرهنگ عامه

جیمز گان در حرفه خود بر صنعت فیلم و فرهنگ عامه تأثیر قابل توجهی گذاشته است. او به شکل گیری لحن و جهت ژانر فیلم ابرقهرمانی کمک کرده و به یکی از تاثیرگذارترین عاملان خلاقانه بودن آن تبدیل شده است.

او همچنین به ارائه یک بینش و دیدگاه منحصر به فرد به MCU کمک کرده است و آن را به یکی از سودآورترین فرانچایزهای فیلم در تاریخ تبدیل کرده است. او نشان داد که می‌توان فیلم‌های موفق تجاری تولید کرد که مورد تحسین منتقدان نیز قرار بگیرند و راه درازی در تولید فیلم‌های ابرقهرمانی آینده خواهد داشت.

سخن نهایی

جیمز گان به طور قابل توجهی بر صنعت فیلم و فرهنگ عامه تأثیر گذاشته است. از کارهای اولیه‌اش بر روی فیلم‌های ترسناک کم‌هزینه گرفته تا موفقیت پرفروش‌اش با MCU، گان ثابت کرده که خلاقیت، بینش و استعداد خلق فیلم‌های به یاد ماندنی و تاثیرگذار را دارد.

کمک‌های او به ژانر فیلم ابرقهرمانی به شکل گیری آن به آنچه امروز از این فیلمها انتظار داریم کمک کرده است و مسیر جدید او برای DCU بدون شک برای سال‌های آینده الهام بخش است و حاصل کارش مخاطبان را سرگرم خواهد کرد. با ادامه تکامل صنعت فیلم و فرهنگ عامه، تأثیر جیمز گان همچنان محسوس خواهد بود. او الهام بخش نسلی از فیلمسازان، نویسندگان و طرفداران بوده و به خودی خود به یک نماد فرهنگی تبدیل شده است.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

بیوگرافی و کارنامه کاری جیمز گان
  • نام: James Gunn
  • شغل: کارگردان، تهیه‌ کننده و فیلم‌ نامه‌ نویس آمریکایی
  • تحصیلات: Saint Louis University (BA) ،Columbia University (MFA)
  • محل تولد: سنت لوئیس واقع در ایالت میزوری
  • آثار: مجموعه فیلم‌های Guardians of the Galaxy، فیلم Slither، فیلم The Suicide Squad، سریال Peacemaker، فیلم The Belko Experiment و...