9 فیلم از شوالیه تاریکی که ساخت آنها لغو شد

9 فیلم از شوالیه تاریکی که ساخت آنها لغو شد | فیلم‌های کنسل‌شده بتمن

ساخت فیلم‌های مختلفی از دنیای کمیک بوکی «دی سی» به‌خصوص بتمن (Batman) خواست ما طرفدارها بوده، است و خواهد بود. با این حال فیلم‌هایی از بتمن وجود داشته که هیچوقت به مراحل نهایی تولید خود نرسیدند. در این مطلب همراه ما باشید تا این فیلم‌ها را به شما معرفی کنیم.

شوالیه تاریکی یا شنل پوش معروف سری کمیک‌های «دی سی»، یعنی بتمن، تاریخچه درازی روی پرده‌ی سینما در جهان دارد؛ از برنامه‌های تلوزیونی بتمن با بازی ادام وست در سال 1960 بگیر، برو تا بتمن پرسروصدا و واقع‌گرای کریستین بیل در سال‌های 2005، 2008 و 2012 به کارگردانی کریستوفر نولان. البته این وسط باید یک ادای احترامی هم به دقیق‌ترین (از منظر کمیکی) بتمن سینمایی یعنی بن افلک بکنیم.

یکی از مزیت‌های طرفدار بتمن بودن این است که شما هیچ‌وقت تشابهی میان بتمن‌های سینمایی و حتی انیمیشن‌ها و سریال‌های این شخصیت جذاب نمی‌بینید، برای مثال سریال انیمیشن بتمن با صداپیشگی جذاب کوین کانروی (kevin conroy) یا انیمیشن به‌شدت بامزه Lego Batman هیچ شباهتی به هم ندارند‌ و این ماجرا را برای ما طرفدارها جذاب می‌کند.

همان‌طور که فیلم‌های زیادی از شخصیت کمیک بوکی مورد علاقه ما ساخته شده‌اند، خیلی‌ها هم بوده‌اند که در حد ایده و صرفاً مرحله پیش‌تولید ماندند و هیچ‌وقت مجال تماشای‌شان را نداشتیم. خیلی‌های دیگر هم بودن که دست‌خوش تغییرات زیادی شدند و از نسخه‌ی اصلی کار فاصله گرفتند. حالا ما قرار است به 9 فیلم شوالیه تاریکی که هیچ‌وقت ساخته نشدند نیمنگاهی بیاندازیم.

9 فیلم از شوالیه تاریکی که ساخت آنها لغو شد | فیلم‌های کنسل‌شده بتمن

 

1- بتمن علیه گادزیلا / Batman VS. Godzilla 

یک‌سال قبل از اینکه آدام وست نقش بتمن را در فیلم اختصاصی خودش با نام Batman the Movie در سال 1966 بازی کند، نویسنده فیلم Godzilla، شینیچی سکایوازا، ایده ساخت فیلمی با محوریت بتمن دربرابر پادشاه هیولاها یعنی گادزیلا را داد. این فیلم قرار بود رویارویی بتمن و همراه همیشگیاش، رابین، را دربرابر این هیولای ترسناک (با کمک تکنولوژی همیشه جذاب و غافلگیرکننده‌ی خفاشی و البته بتموبیل) به تصویر بکشد.

تا همین امروز جزئیات زیادی درباره‌ی فیلم وجود ندارد و خیلی چیزهاست که درباره این پروژه نمی‌دانیم. شاید ایده فیلم توسط سکایوازا به کمپانی دی سی داده شد ولی به دلیل فیلم اختصاصی بتمن که پیش‌رو بود و برنامه‌ی تلویزیونی بتمن، هیچ‌گاه عملی نشد. نکته‌ی جالب ماجرا اینجاست که در حال حاضر هم شخصیت بتمن و هم امتیاز ساخت فیلم از فرنچایز گادزیلا در اختیار وارنر قرار دارند؛ این یعنی شاید، شاید یک روزی آن ایده‌ی طردشده به میدان پا بگذارد و مورد توجه قرار بگیرد!

 

9 فیلم از شوالیه تاریکی که ساخت آنها لغو شد | فیلم‌های کنسل‌شده بتمن

 

2- قسمت سوم بتمن به کارگردانی تیم برتون 

بعد از ساخت فیلم Batman 1989 به کارگردانی تیم برتون و هنرپیشگی مایکل کیتون و سپس Batman Returns،تیم برتون برنامه‌هایی برای بازگرداندن این شوالیه تاریکی برای بار سوم داشت.

این فیلم قرار نبود صرفاً کیتون را برای احیای مجدد بتمن بازگرداند بلکه نقشه‌هایی برای شخصیت زن گربه‌ای (Catwoman) با بازی میشل فایفر و همچنین دادستان دو شخصیتی ما یعنی دوچهره (Two-face) با هنرپیشگی مجدد بیلی ویلیام داشت.

برتون ایده‌ی تبدیل کردن هاروی دنت را به کاراکتر دوچهره و همراه کردن آن را با معماگوی همیشه سبز پوشمان یعنی ریدلر/Riddler در سر داشت؛ ممکن است بپرسید که بتمن قصد داشت به تنهایی روبه روی این دو شخصیت بایستد؟ به هیچ وجه! رابین نیز قرار بود در فیلم حضور داشته باشد اما کل این ایده و برنامه با مخالفت وارنر روبه‌رو شد اما چرا؟ شکست Batman Returns در گیشه. انتقادهای سختی که درباره‌ی خون و خونریزی و عدم تناسب عناصر فیلم به آن شده بود از مهم‌ترین دلایلی بودند که وارنر روی کار آوردن این ایده را کلاً کنار گذاشت و مسیر ساخت فیلمی دوستانه و خانوادگی‌تر با نام Batman Forever را به کارگردانی جوئل شوماخر در پیش گرفت.

9 فیلم از شوالیه تاریکی که ساخت آنها لغو شد | فیلم‌های کنسل‌شده بتمن

3- بتمن جوئل شوماخر

بعد از موفقیت شوماخر در فیلم Batman Forever (که باعث آبروریزی برای فیلم Batman Returns شد) او دوباره توسط وارنر برای قسمتی جدید از Batman and Robin استخدام شد؛ شرکت برادران وارنر همچنین مارک پروتوسویچ را به‌عنوان نویسنده‌ی فیلمنامه روی کار آورد.

شوماخر قصد داشت تا فیلم جدید خود (که Batman Unchained نام داشت) را برخلاف آثار قبلی خویش با محتوایی تاریک‌تر به سبک تیم برتون بسازد و نیز چاشنی روان‌شناسانه را به آن اضافه کند.

این تم روان‌شناسانه قرار بود با حضور شخصیت مترسک (Scarecrow) در فیلم قرار داشته باشد که شوماخر نیکولاس کیج را برای آن در نظر گرفته بود. ماجرا قرار بود بر این شکل باشد که مترسک همراه با هارلی کوئین (Harley Quinn) بتمن را از لحاظ روانی مورد شکنجه قرار دهند. این پروژه بعد از شکست وحشتناک فیلم Batman and Robin (هم از لحاظ منتقدین و هم از لحاظ طرفداران) توسط وارنر کنسل شد.

 

9 فیلم از شوالیه تاریکی که ساخت آنها لغو شد | فیلم‌های کنسل‌شده بتمن

4- اسپین آف فیلم Batman and Robin 

برگردیم به دهه 90 میلادی، زمانی که وارنر در حال و هوای فیلم‌های بتمن و گسترش دادن دنیای این شخصیت با اسپین آف‌هایی – از کاراکترهایی مثل زن گربه‌ای با بازی فایفر از Batman Returns و همچنین اسپین آفی برای رابین از Batman Forever و Batman and Robin- بود. ایده‌ی فیلم جداگانه زن گربه‌ای سرانجام در سال 2004 به بار نشست ولی افتضاحی بزرگ به بار آورد؛ ولی رابین؟ هرگز روشنایی روز را هم ندید.

بازیگر شخصیت رابین طی مصاحبه‌ای در سال 2012 به اسپین آف این شخصیت اشاره کرد و دلیل ساخته نشدن آن را شکست فیلم Batman and Robin اعلام کرد. اگرچه نسخه «دیک گریسون» رابین هیچ‌وقت به‌عنوان یک شخصیت مستقل در فیلم خودش حضور پیدا نکرد ولی در فیلم Batman the Dark Knight Rises و Batman VS. Superman به آن اشاره شد (چراکه مرگ این شخصیت یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی شوالیه تاریکی بوده و است).

 

9 فیلم از شوالیه تاریکی که ساخت آنها لغو شد | فیلم‌های کنسل‌شده بتمن

Chris O’donnell در قامت رابین

 

5- بتمن: شوالیه تاریکی (Batman: Dark Knight) 

کمی قبل‌تر از اینکه پروژه‌ی ریبوت کردن و دوباره ساختن فیلم‌های فرنچایز بتمن استارت بخورد، شرکت برادران وارنر قصد ساخت فیلمی با عنوان Batman: Dark Knight را در سر داشتند که قرار بود وظیفه فیلم‌نامه را «لی شاپیرو» و «اسفتن وایز» برعهده بگیرند. فیلم قرار بود براساس یکی از مهم‌ترین کمیک‌های بتمن یعنی Dark Knight Returns 1986 به قلم فرنک میلر ساخته شود. مترسک، دکتر لنگستروم و من-بت قرار بود به‌عنوان ویلن‌های فیلم حضور داشته باشند. این فیلم -درست مثل بتمن شوماخر- قرار بود میزان تاریکی بیشتری از فیلم‌های قبلی داشته باشد و به ابعاد عمیق‌تر و تاریک‌تری از شخصیت بتمن بپردازد که درنهایت بازهم وارنر پروژه را کنسل کرد و سرمایه‌گذاری خود را روی نسخه‌ی جوان‌تر بروس وین قرار داد.

 

9 فیلم از شوالیه تاریکی که ساخت آنها لغو شد | فیلم‌های کنسل‌شده بتمن

عکس از کمیک Dark Knight Returns اثر فرنک میلر

 

6- بتمن: سال اول یا ماورای بتمن (Batman: Year One/ Batman Beyond) 

زمانی که وارنر انیمیشن ماورای بتمن و فیلمی بر اساس کمیک میلر یعنی بتمن: سال اول را درنظر داشت، استودیوی وارنر درن آرنوفسکی را استخدام کرد تا فیلم مورد نظر خود را بسازد ولی برنامه‌ها آن‌طور که وارنر می‌خواست پیش نرفت.

آرنوفسکی نه تنها خواستار تغییر ریشه‌های شخصیت بتمن بود، بلکه قصد داشت تا نگاه خود را از فیلم راننده تاکسی (Taxi Driver) روی این شخصیت پیاده کند که مثل همیشه وارنر وارد قضیه شد و آن را به‌طور کامل کنسل کرد. البته دلیل دیگر کنسل شدن فیلم اصرار زیاد آرنوفسکی برای انتخاب واکین فینیکس به‌عنوان بتمن بود.

 

Batman: Year One Review. There really is no better place to… | by Cody Brenner | Medium

 

7- بتمن علیه سوپرمن (Batman VS. Superman) 

1415 سال قبل از اینکه بتمن علیه سوپرمن 2016 وارد سینمای جهان بشود، ساخت چنین کراس‌اُوری در دستور کار وارنر قرار داشت تا دو تن از محبوب‌ترین کارکترها را روبه روی هم قرار دهد و نبرد خفاش گاتهام و پسر کریپتون را به تصویر بکشد.

پروژه در ابتدا با نویسندگی اندرو واکر شروع شد ولی سپس آکیرا گلدسمن نویسندگی را برعهده گرفت. در سال 2020 گلدسمن طی مصاحبه اعلام کرد که کولین فرل و جود لا قرار بود نقش‌های بتمن و سوپرمن را برعهده بگیرند. او نیز اضافه کرد: «این فیلم تاریک‌ترین چیزی بود که می‌توانستید ببینید!».

فیلم قرار بود با مرگ آلفرد و نقشه‌ای بی‌رحمانه توسط جوکر (برای خرد کردن احساسات بتمن) به پایان برسد که هیچ‌وقت ساخته نشد و این دو شخصیت تا سال 2016 در دنیای سینما از یکدیگر جدا ماندند.

 

9 فیلم از شوالیه تاریکی که ساخت آنها لغو شد | فیلم‌های کنسل‌شده بتمن

 

8- لیگ عدالت: فانی (Justice League: Mortal)

بتمن علیه سوپرمن تنها فیلمی نبود که وارنر ابتدا قصد ساخت آن را داشت و سپس بیخیال‌اش شد. جرج میلر کارگردان فیلم مدمکس در سال 2008 برنامه‌هایی برای شروع ساخت فیلمی از دنیای دی سی به نام «لیگ عدالت: فانی» داشت که به دلیل موفقیت بزرگ شوالیه تاریکی (The Dark Knight) برنامه‌اش کاملاً کنسل شد. آرمی همر قرار بود که نقش بتمن را در این فیلم بازی کند؛ او بعدها نگاه خودش را از بتمن به‌شدت روان‌شناسانه و آشفته بیان کرد و گفت که این بتمن قرار بود شباهت زیادی را به بتمن کریستین بیل داشته باشد.

 

9 فیلم از شوالیه تاریکی که ساخت آنها لغو شد | فیلم‌های کنسل‌شده بتمن

9- بتمن بن افلک (The Batman) 

شرکت برادران وارنر رسماً قرار بود تا دنیای بتمن علیه سوپرمن 2016 و دنیای DCEU را با بتمن بن افلک ادامه دهد و فیلمی با عنوان The Batman بسازد. در این فیلم افلک نه تنها مسئولیت بازی در نقش شوالیه را داشت بلکه قرار بود به‌عنوان کارگردان و کمک نویسنده نیز حضور پیدا کند.

فیلم قرار بود فضای رمزآلود و معمایی داشته باشد که طی مصاحبه‌ای از افلک در سال 2017، او اعلام کرد علاقه و اشتیاق خود را برای این نقش از دست داده و در سال 2020 رسماً از DCEU خارج شد.

در حال حاضر فیلم جدیدی از بتمن با کارگردانی مت ریووز و بازی رابرت پتیسون در حال ساخت است که برای اکران در تاریخ نامشخصی از 2021 برنامه‌ریزی شده.

 

9 فیلم از شوالیه تاریکی که ساخت آنها لغو شد | فیلم‌های کنسل‌شده بتمن

بن افلک در قامت Batman

 

 

شما دوست داشتید کدام‌یک از این فیلم‌ها را تماشا کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

آخرین مقالات کمیک را در کافه کمیک بخوانید.

 

منبع: Screenrant

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

Bring it on!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.