۱۰ اتفاق متفاوتی که باعث نجات بتمن توسط جوکر در داستان‌ها شده است

۱۰ باری که زندگی بتمن توسط جوکر نجات داده شد!

شوالیه تاریکی خود منجی گاتهام و مردمان اوست، اما این‌بار داستان طوری دیگر است. با کافه کمیک همراه باشید، تا به ۱۰ اتفاق که باعث نجات بتمن توسط جوکر شد، بپردازیم.

Batman vs Joker by Jim Lee : batman

نور دربرابر تاریکی. امید دربرابر ترس. درگیری شوالیه تاریکی و جوکر، طراحی شده توسط جیم لی

 

 

«من نمیخوام تو رو بکشم! بی تو چیکار باید بکنم؟! تو منو کامل میکنی!» این جمله را به یاد دارید؟ دیالوگی ماندگار از فیلم The Dark knight به کارگردانی کریستوفر نولان (Cristopher Nolan). هربار که باب سخن از دنیای کمیک و شهر گاتهام باز می‌شود، همه‌ی ذهن‌ها به سمت دو شخصیت خاص می‌رود. اولی نماد یا بهتر است بگویم چکش عدالت یعنی بتمن (Batman) و دومی دلقک هرج و مرج و پادشاه جرم و جنایت شهر، جوکر (Joker). این دو شخصیت قریب به ۸۰ سال هست که رقابتی مرگبار با یکدیگر دارند، در اصل می‌توان گفت که پیمانی نابخشودنی بین آن‌هاست که مانع جدایی‌شان از همدیگر می‌شود.

در این موش و گربه بازی ۸۰ ساله، بارها جوکر توسط بتمن نجات داده شده، اما می‌خواهم طی این مقاله، مسیری متفاوت را شروع کنیم که در ‌آن نجات بتمن توسط جوکر شکل گرفته است.

 

نبرد لطیفه‌ها و معماها (The war of jokes and riddles)

Pin on DC

شوالیه‌‌ی تنها، در بازی‌ سراسر مرگ

 

«نبرد لطیفه ها و معماها» نام داستانی از سری کمیک‌های Batman در زیر عنوان Rebirth بوده، که طی آن مرد سبزپوش نابغه‌ گاتهام، ریدلر (Riddler) و جوکر دربرابر یکدیگر قرار گرفته و اعلام جنگ می‌کنند. در ماجرای این جنگ، تمام دشمنان بتمن با انتخاب جبهه‌ی منتخب خویش، با یکدیگر درگیر شده و شهر را روبه نابودی و سقوط حرکت می‌دهند. در این داستان بتمن متوجه می‌شود که نمی‌توان به تنهایی شهر را نجات دهد، و برای هدف خویش مجبور به انتخاب ریدلر و همراه شدن با او می‌شود، غافل از اینکه نابغه‌ی سبزپوش داستان ما برنامه‌ای دیگر برای مرد خفاشی دارد.

ریدلر بتمن را به فعالیت‌هایی، فراتر از اخلاقیات و خط فکری او هُل می‌دهد، تا جایی که شوالیه تاریکی با چاغو ضربه‌ای به صورت ریدلر می‌زند و از فرط خشم قصد جان ریدلر را می‌کند که جوکر مانع او شده و نمی‌گذارد تا تنها خط قرمز بتمن توسط خودش شکسته شود. ممکن است از خود بپرسید که نجات بتمن توسط جوکر صورت نگرفته! اما باید بگویم که اشتباه می‌کنید. “بتمن” صرفاً یک قهرمان نیست بلکه او نماد عدالت و امید است. حالا اگر این نماد مرتکب قتل شود، آیا باز هم می‌تواند به اصل خویش بازگردد؟ خیر!

 

بازی آرکام نایت (Arkham Knight) 

Villains who SHOULDN'T be in “Batman Arkham Crisis” – HITC

جوکر و شوخی‌هایش، با صدای مارک همیل افسانه‌ای، یکی از مهم‌ترین عناصری بود که از خسته‌کننده شدن بازی ممانعت می‌کرد

 

 

مارک همیل با شخصیت جوکر باری دیگر در یک بازی بازگشت، تا ما را با زوایای مختلفی از این شخصیت و علاقه بی‌غایت او نسبت به بتمن و همراهی با او را نشان دهد. جوکر در طی بازی هر از چندگاهی بصورت توهم ناشی از سم مترسک (Scarecrow) ظاهر می‌شود تا راه حل‌های مختلفی را به بتمن نشان دهد، و به او کمک کند که به مشکل پیش رویش از زاویه‌ای دیگر نگاه کند. در اوایل بازی که بتمن مقر مترسک را پیدا می‌کند، طی انفجاری در یک کارخانه مواد شیمیایی بی‌هوش می‌شود  و زمانی تا انفجار آن‌جا و کشته شدن بتمن نمانده که جوکر برای اولین بار باعث بیداری و نجات بتمن می‌شود.

 

بتمن و جوکر دربرابر بتمنی که می‌خندد (Batman & Joker VS. Batman who laughs) 

Times the Joker was actually right

یک بتمن، یک جوکر، و دیوانه‌ای حاصل ترکیب آن دو

 

در سری کمیک شوالیه‌های تاریکی فولادین (Dark Knights Metal) که بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ توسط اسکات اسنایدر (Scott Snyder) نوشته شد، ماجرا به جایی ختم می‌شود که شخصیت «بتمنی که می‌خندد»، قصد دارد ماده و ضدماده را با یکدیگر ترکیب کند و جهان‌های موازی را بطور کلی نابود کند، اما در این زمان بتمن از راه می‌رسد تا مانع نابودی ماهیت هستی شود. نبرد آن دو تا جایی ادامه پیدا می‌کند که بتمن زخمی و آماده مرگ بر روی زمین می افتد و نزدیک است که کشته شود، اما با رسیدن جوکر، جان او نجات داده می‌شود و با یکدیگر مانع بتمنی که می‌خندد می‌شوند.

 

بتمن دربرابر بتمنی که می‌خندد (Batman VS. Batman who laughs)

نجات بتمن توسط جوکر

برای نابودی یک هیولا، باید جهان را از دید او نگاه کرد!

 

پس از کشمکش‌های فراوانی که شوالیه تاریکی در سری کمیک Batman who laughs پشت سر میگذارد، داستان به جایی می‌رسد که او نمی‌داند چطور مانع کشته شدن بتمن‌های دیگر در زمین‌های دیگر توسط بتمنی که می‌خندد شود. بتمن نهایتاً تصمیم می‌گیرد، از فلزی که مدت‌ها پیش بدست آورده بود‌، کلاهخودی مانند کلاه  رقیب خود بسازد، تا بتواند جهان را از دید او ببیند و حرکات و تصمیم‌های او را پیش‌بینی کند.

اما شوالیه ما از این نکته آگاه نیست که “فلز” از جهان‌های موازی تاریک (Dark multivers) آمده و بواسطه‌ سم داخلش، منجر به فساد روانی و جنون افراد می‌شود. فساد بتمن تا جایی ادامه پیدا می‌کند که جوکر برای متوقف کردن او و ممانعت از ارتکاب به قتل، روبه روی بروس وین فاسد قرار می‌گیرد و به او می‌گوید: «خواهش می‌کنم!» سپس با شلیک یک گلوله‌ غیر مرگبار او را بی‌هوش می‌کند و به آلفرد فرصت بیرون کشیدن سموم، از بدن بروس را می‌دهد.

 

شوالیه سپید (White Knight) 

نجات بتمن توسط جوکر

«من عاشق گاتهام هستم و مدیون او. گاتهام لایق افرادی بهتر از تو، بهتر از جوکر و حتی بهتر از شوالیه تاریکی است. پس من تبدیل به شوالیه سپیدی می‌شوم! »

 

 

بتمن : شوالیه سپید، در جهانی موازی اتفاق می‌افتد که در آن شخصیت اصلی جوکر، جک نیپیر (Jack Napier) از فیلم Batman 1989 تیم برتون الهام گرفته است. بعد از یک درگیری سخت که بین جوکر و بتمن اتفاق می‌افتد، شاهزاده جرم و جنایت گاتهام بدلیل قرص‌هایی، بصورت موقت سلامت روانی‌اش باز می‌گردد. پس از مرخصی جوکر از تیمارستان آرکام، جک نیپیر تازه متولد شده، طی نامه‌ای اعلام میکند که بتمن و تیمارستان نه تنها به بهبود افراد کمکی نمی‌کنند، بلکه به شیوه‌ای بدتر، باعث برگرداندن بیماری‌های روانی افراد می‌شوند. نیپیر تبدیل به یک شهروند عادی می‌شود تا این‌که در طی اتفاقی که باعث لو رفتن داستان می‌شود، بتمن و شهر گاتهام را نجات می‌دهد.

 

انیمیشن سینمایی لگو بتمن (Lego Batman movie)

نجات بتمن توسط جوکر

 

این انیمیشن خوش‌ساخت که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، خیلی از الگوهای همیشگی و عرف‌های بتمن و جوکر را بهم ریخت. نمونه‌ آن همین دیالوگ بتمن به جوکر بود: «تو دشمن اصلی من نیستی. من اصلاً از تو تنفر ندارم. راستشو بخوای اصلاً بهت فکرم نمیکنم!»

این جمله بتمن باعث شکسته شدن قلب جوکر، و تشکیل ارتشی از تمام دشمنان بتمن به رهبری جوکر می‌شود که پس از مدتی این ارتش از کنترل خارج می‌شود. نهایتاً بتمن برای بدست آوردن دل دلقک روانی، مجبور می‌شود تا به او بگوید که او (جوکر) دشمن شماره یک بتمن و شوالیه تاریکی از او متنفر است.

 

الکساندر لوثر (Alexander Luthor)

نجات بتمن توسط جوکر

 

در زمین شماره ۳، فرزند لوییس لین و لکس لوثر، یعنی الکساندر لوثر، تنها بازمانده آن زمین است و پس از سفر بین ابعادی به زمین اصلی (Prime Earth) خرابکاری‌های قابل توجهی به بار می‌آورد که از آنها می‌شود به کشتن سوپربوی (Superboy) و آسیب جدی زدن به نایت‌وینگ (Nightwing) اشاره کرد.

بعد از اقدامات فجیعی که بدست لوثر پسر انجام می‌شود، بتمن تقریبا او را کشته بود که در لحظه‌ی آخر واندر وومن جلوی بتمن را می‌گیرد، چرا که نمی‌خواست اجازه دهد تا بروس از خط قرمز اخلاقی خود بگذرد. در انتهای داستان جوکر حاضر می‌شود و از این ماجرا ناراحت است که چرا او کسی نبود که این کارها را انجام داده باشد. نتیجتاً چون می‌داند که بتمن قرار نیست لوثر را حذف کند، خودش وارد عمل می‌شود و مانع نابودی افراد بیشتری بدست لوثر می‌شود. همین امر نه تنها سبب نجات بتمن توسط جوکر بلکه جهان دی سی می‌شود.

 

لیگ عدالت آرکام (Justice League of Arkham)

نجات بتمن توسط جوکر

خیر و شر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، تا با تهدیدی بزرگتر از خویش رو‌به رو شوند

 

 

این داستان بیشتر به یک رویا شباهت دارد. رویایی که در آن تمام شرورهای شهر گاتهام در کنار یکدیگر به دفاع و نجات شهر خویش می‌پردازند. در این داستان جوکر صرفاً زندگی بتمن را نجات نمی‌دهد، بلکه تبدیل می‌شود به منجی کل شهر و ساکنین آن. یک شرور جدید در شهر پیدا می‌شود که قصد دارد با آلوده کردن کل آب گاتهام بواسطه‌ی سم، تمام موجودات زنده که با آن تماس پیدا می‌کنند را نابود سازد. بتمن، نایت‌وینگ و زن گربه‌ای، چند تن از شرورهای آرکام(از جمله جوکر) را از زندان آزاد می‌کنند. در این ماجرا چند تن از ابرقهرمانان با شرورهای فراری، با دشمن جدید گاتهام وارد مبارزه می‌شوند و او را وادار به ترک گاتهام به سمت سان فرانسیسیکو می‌کنند.

 

افسانه‌های شوالیه تاریکی (Legends of the Dark knight)

نجات بتمن توسط جوکر

پنلی از کمیک killing joke اثر آلن مور

 

بتمن و جوکر درست همانند ترمیناتور و تی-۱۰۰۰ هستند. اگر یکی از آن‌ها نباشد، آن یکی دیگر معنای خاصی ندارد. در ماجرای سری کمیک legends of dark knight، جوکر فکر می‌کند که نهایتاً بتمن را کشته است، چرا که در اخبار نیز خبر از ناپدید شدن ناگهانی خفاش گاتهام پخش می‌شود. حالا که دیگر تنها مانع جوکر برای حکمرانی بر گاتهام رفته، او بجای تسلط بر شهر، طور دیگری عمل میکند. جوکر بدلیل نبود بتمن دیوانه می‌شود و از حالت اصلی خود خارج شده، و تلاش میکند تا یک زندگی عادی برای خودش تشکیل دهد. در این داستان جوکر زندگی بتمن را نجات نمی‌دهد اما در تمام سال‌های عمرش منتظر او می‌ماند، تا شوالیه تاریکی برگردد و دایره‌ی پایان ناپذیر دشمنی خود را با او، باری دیگر احیا کند.

 

بتمن علیه مرد جغدی (Batman VS. Owlman) 

نجات بتمن توسط جوکر

 

در یکی از قسمت‌های انیمیشن سریالی Batman the brave and the bold، مرد جغدی از یکی از زمین‌های جهان موازی به زمین اصلی سفر میکند و خودش را به شکل بتمن در می‌آورد و به اعضای لیگ عدالت آسیب وارد می‌کند. در این زمان هیچکس جز جوکر و بتمن اصلی نمی‌دانند که بتمن دیگر، واقعا خود بتمن نیست و درحال بدنام کردن شوالیه تاریکی هست. به همین دلیل جوکر موافقت می‌کند تا به بتمن کمک کند تا مرد جغدی را متوقف کنند. طی اتفاقی بتمن بی‌هوش، در وسط خیابان به روی زمین می‌افتد و در همین لحظه، مرد جغدی قصد دارد تا بتمن را با بت‌موبیل زیر بگیرد که جوکر جان بتمن را نجات می‌دهد.

آیا از خواندن این مقاله لذت بردید؟‌ داستان دیگری نیز به ذهنتان می‌رسد که در آن جوکر جان بتمن را نجات داده باشد؟ نظرتان در مورد تقابل این دو شخصیت چیست؟ آن را با ما در میان بگذارید.

برای آخرین مقالات کمیک بوکی، با کافه کمیک همراه باشید.

 

منبع: CBR

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

Bring it on!

3 دیدگاه در حال حاضر

  1. پینگ بک: معرفی بتمن | ریشه‌های شوالیه تاریکی‌ گاتهام از خلقت او تا امروز | کافه کمیک
  2. چجوری اون کمیکی که بتمن ناپدید میشه و جوکر منتظر برگشتش میمونه پیدا کنیم ؟

  3. عالی بود من کاملا پوافقم برای اینه که این دو تا بدون هم حوصله سر بر میشن.:kissing_heart::heart_eyes:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

۱۰ اتفاق متفاوتی که باعث نجات بتمن توسط جوکر در داستان‌ها شده است
  • نام : جوکر
  • خالق : بیل فینگر - باب کین - جری رابینسون
  • اولین اثر : شماره ۱ Batman سال ۱۹۴۰
  • متعلق به کمپانی : دی سی
  • لقب ها : Clown Prince of Crime - Red Hood - Mr.J
  • محل تولد : گاتهام
  • معروفترین آثار : Batman: The Killing Joke - Batman: The Man Who Laughs - Batman: A Death in The Family - Batman: Death of Family - Arkham Asylum: A Serious House on Serious Earth
  • قابلیت ها : نبوغ سرشار - تخصص ویژه در شیمی - تخصص در اختراع - مقاومت در برابر حجم زیاد درد - تخصص در فریب دادن
  • شغل : مجرم حرفه‌ای - تروریست - کمدین - مهندس شیمی - قاتل
  • حالت های دیگر : Jack Napier - دیک گریسون در داستان The Dark Knight Strikes Again - اریک بوردر در داستان Batman: Endgame
  • همکاران: هارلی کویین دختر جوکر لیگ بی‌عدالتی Legion of Doom پانچ لاین
  • دشمنان: بتمن رابین رد هود بت گرل بتمنی که می‌خندد سوپرمن ریدلر لیگ عدالت