• صفحه خانگی
  • >
  • مارول
  • >
  • کسانی که سپر کاپیتان آمریکا را در دست گرفتند؛ از بدترین تا بهترین

کسانی که سپر کاپیتان آمریکا را در دست گرفتند؛ از بدترین تا بهترین

با وجود این که استیو راجرز بهترین کاپیتان آمریکای تاریخ است اما افراد دیگری نیز وجود داشتند که آن لباس آبی و سفید و قرمز را به تن کرده و سپر کاپیتان آمریکا را به دست گرفتند و حتی بعضی از آن‌ها به خوبی استیو بودند. با کافه کمیک همراه باشید تا کاپیتان آمریکاهای مختلف کمیکی را بهتر بشناسید.

با روی کار آمدن نسل جدیدی از ابرسرباز‌ها، داستان‌های جدیدی از کاپیتان آمریکاهای مختلف می‌بینیم و می‌شنویم. داستان‌هایی که واژه‌ی محبوب و آشنای کَپ (Cap) را در قالب کاپیتان آمریکاهای جدیدی از سراسر ایالات متحده تعریف می‌کنند. پس با وجود این حجم گسترده از کپ‌ها، خواندن و آگاهی از داستان‌های قدیمی در این زمینه خالی از لطف نیست.

بسیاری از افراد این لباس مشهور راه راه و پر ستاره را به تن کرده‌اند اما همان‌طور که همه می‌دانیم بعضی از آن‌ها بهتر از دیگری بوده‌اند. برخی از آن‌ها با سپر کاپیتان آمریکا کارهایی افسانه‌ای کردند، برخی سپر را تنها برای نوشیدن یک فنجان قهوه‌ می‌خواستند و برخی دیگر از آن برای کارهای وحشتناکی استفاده کردند.

استیوِل (Stevil)

سپر کاپیتان آمریکا

با نگاهی به گذشته، داستان امپراطوری مخفی (Secret Empire) داستان بسیار جالبی بود. اما غیرممکن است که به زمان استیول به عنوان کاپیتان آمریکا نگاه کنیم و چیزی جز توهین به این نام گیرمان بیاید. استیول که در واقع نامی است که طرفداران به این شخصیت داده‌اند، نسخه‌ای پیچیده از استیو راجرز بوده که جمجمه‌ی سرخ (Red Skull) با استفاده از مکعب کیهانی او را تبدیل به یک مامور مخفی هایدرا کرده.

او نه تنها چهره‌ی کپ را خراب کرد و او را یک طرفدار هایدرا نشان داد بلکه تاثیرات کار‌های او به سازمان و کشور هم آسیب زد. اما طولی نمی‌کشد تا سم ویلسون و کاپیتان آمریکای واقعی باهم متحد شوند تا این شیاد را از سِمَت کاپیتان آمریکا برکنار کنند.

ویلیام بِرنساید (William Burnside)

ویلیام برنساید یک نوجوان عاشق کاپیتان آمریکا بود، به طوری که استیو راجرز برای او تبدیل به یک بت و الگو شده بود. زمانی که استیو مجبور شد خود را درون یخ‌ها محبوس کند، ویلیام از نبودن کاپیتان آمریکا بسیار ناراحت شد.

زمانی که او بزرگتر شد و در حال تحصیل در دانشگاه بود، تصمیم گرفت تا در مورد تاریخچه‌ی ابرقهرمانان تحقیق کند و در تحقیقات خود او به یک کپی از سرم ابرسرباز رسید. او تصمیم گرفت این کپی را در اختیار دولت قرار دهد آن هم تنها به ازای یک شرط، این که او صاحب بعدی سپر کاپیتان آمریکا باشد. او تحت عمل جراحی پلاستیک قرار گرفت تا شبیه کاپیتان آمریکای اصلی شود و نام خود را نیز به استیو راجرز تغییر داد اما متاسفانه از قدرت خود به خوبی استفاده نکرد و به گمراهی کشیده شد. در نهایت او توسط استیو راجرز اصلی و فالکون متوقف شد اما بعدها رهبری یک گروه Neo-Nazi به نام مدیر بزرگ (Grand Director) را به عهده گرفت.

جان واکر (John Walker)

سپر کاپیتان آمریکا

جان واکر که به تازگی مورد توجه قرار گرفته، دوره‌ی کوتاه کایپتان آمریکا بودنش که کاملا مشکل‌ساز بود توسط فالکون و سرباز زمستان خاتمه یافت. دوران واکر به عنوان کپ در کمیک‌ها هم چندان بهتر نبود، زیرا زمانی که پس از سرخوردگی استیو راجرز سپر به او رسید، مشکلات زیادی هم همراه با سپر نصیب او شد.

در طی مدتی که او کاپیتان آمریکا بود، اقدامات وحشیانه‌اش منجر به مرگ والدینش شد البته او انتقام مرگ آن‌ها را از قاتلان گرفت. پس از این اتفاق او خیلی زود سپر کاپیتان آمریکا به خود او بازگرداند البته قبل از این که به مامور ایالات متحده (US Agent) تبدیل شود.

ویلیام ناسلوند (William Naslund)

سپر کاپیتان آمریکا

اگر سرنوشت با او یار بود، دوران او به عنوان کاپیتان آمریکا می‌توانست بسیار چشم‌گیرتر باشد. زمانی که استیو راجرز درون یخ‌ها فرو رفت، ناسلوند توسط رییس جمهور هری ترومن (Harry Truman) به عنوان کاپیتان آمریکا انتخاب شد تا لباس آبی و سفید و قرمز را بپوشد و سپر کاپیتان آمریکا به دست بگیرد.

ناسلوند با همکاری فِرِد دِیویس (Fred Davis) به عنوان باکی به جوخه‌ی The All-Winners پیوست. در حالی که آن‌ها در تلاش برای جلوگیری از ربات Adam II بودند که قصد ترور رییس جمهور آینده یعنی جان اف کندی را داشت، ناسلوند کشته شد.

کلینت بارتون (Clint Barton)

سپر کاپیتان آمریکا

این واقعیت که کلینت بارتون کاپیتان آمریکای بهتری از ترکیب سه شخصیت استویل، برنساید و واکر بود حتی برای خود مارول هم مشهود بود. پس از کشته‌شدن استیو راجرز در جریان جنگ داخلی، تونی استارک سپر را به کسی جز خود شخص هاکای (Hawkeye) نسپرد.

بارتون ثابت کرد که در استفاده از این سپر مهارت دارد و از آن برای کمک به انتقام جویان جوان در متوقف کردن D-List Firebrand استفاده کرد. با این حال، صحبت‌های کیت بیشاپ (Kate Bishop) باعث شد تا بارتون از سپر صرفه‌نظر کند. سپس استارک سپر و لباس را به شخصی که مدنظر راجرز بود، داد.

باکی بارنز (Bucky Barnes)

سپر کاپیتان آمریکا

باکی بارنز در آن زمان در وضعیت خوبی نبود. زیرا او را شستشوی مغزی داده بودند که به عنوان سرباز زمستان خدمت کند.‌ او افراد زیادی را به قتل رسانده بود و وقتی تونی استارک لباس و سپر کاپیتان آمریکا را به عنوان بخشی از خواسته‌ی استیو راجرز به او داد، باکی خواست تا خاطرات او به عنوان سرباز زمستان پاک شود.

باکی قطعا کاپیتان آمریکای جالبی بود، او رهبری انتقام‌جویان را بر عهده داشت و حتی یکی از زیباترین لباس‌های کپ متعلق به او بود. حتی وقتی استیو راجرز به زندگی بازگشت باکی همچنان کاپیتان آمریکا باقی ماند، زیرا استیو در آن زمان مدیر شیلد (SHIELD) شده‌بود.

جِفری مِیس (Jeffery Mace)

 

زمانی که او به عنوان یک قهرمان به نام میهن‌پرست(The Patriot) شناخته می‌شد، با گروه The All-Winners در حال مبارزه با Adam II بود که با جسد ناسلوند مواجه شد. او قبل از این که واقعیت را به هم‌تیمی‌هایش بگوید با ترس لباس را پوشید و به پایان جنگ کمک کرد. مِیس به عنوان کپ به گروه پیوست و با فِرِد دِیویس رابطه‌ی دوستانه‌ای برقرار کرد.

داستان مِیس تا حدودی یک پایان خوش دارد. زیرا پس از یک دوره‌ی طولانی جنگ و سختی او اولین کاپیتان آمریکایی هست که بازنشسته می‌شود. او سپس با یکی از یاران خود یعنی بتی راس (Betty Ross) معروف به دختر طلایی (Golden Girl) ازدواج کرد و قبل از این که بر اثر سرطان بمیرد یک زندگی عادی داشت.

سم ویلسون (Sam Wilson)

سپر کاپیتان آمریکا

در حال حاضر عنوان کاپیتان آمریکا در MCU، در اختیار سم ویلسون قرار دارد. او به راحتی دومین شخصیت برجسته‌ی کایپتان آمریکا در کنار استیو راجرز است که دلیل خوبی هم دارد. وقتی استیو راجرز بیش از حد پیر شد، عنوان کاپیتان آمریکا را به همکار سابق خود یعنی فالکون سپرد.

اگرچه شروع او به عنوان کپ کمی ناخوشایند بود اما سم ثابت کرد که چقدر شایسته‌ی سپر کاپیتان آمریکا بوده و به نوعی با نژادپرستی در آمریکا هم مبارزه کرد. گرچه شاید او یک ابرسرباز و دارای قدرت کافی نباشد اما مدت زمان حضور او به عنوان کاپیتان آمریکا برای نسل‌های بعدی یک خاطره‌ی خوب خواهد ساخت.

آیزایا بردلی (Isaiah Bradley)

حقیقت این است که قرمز، سفید و البته سیاه رنگ‌هایی هستند که آمریکا دوست ندارد از جنگ جهانی دوم یادش باشد، زیرا قهرمان اصلی آن آیزایا بردلی مجبور بود تا با نژادپرستی گسترده غلبه کرده و کاپیتان آمریکای خود باشد. در زمانی که راجرز قادر به انجام ماموریت نبود، بردلی لباس کپ را دزدید و با لشکری از سربازان سیاه‌پوست که با سرم ابرسرباز آزمایش شده بودند به ماموریت رفت.

اینکه بگوییم ماموریت خوب پیش نرفت در واقع کم‌لطفی کردیم زیرا بردلی توسط هیتلر دستگیر شد اما به سختی فرار کرد و بعدا هم به جرم سرقت لباس زندانی شد ولی همچنان نیت خوب خود از کارش را حفظ کرد. ذهن بردلی پس از بخشش به دلیل دریافت یک دوز معیوب از سرم مانند ذهن یک کودک شد اما با همه‌ی این ها او به یک افسانه در جامعه‌ی ابرقهرمانان تبدیل شده.

استیو راجرز (Steve Rogers)

سپر کاپیتان آمریکا

کاپیتان آمریکای اصلی و شاید هنوز هم بهترین! استیو راجرز نسبت به سایر افرادی که لباسی پر از ستاره و خطوط راه راه را به تن کرده‌اند یک برتری نسبتا عادلانه دارد، زیرا وی برای یک مدت طولانی کاپیتان آمریکا بوده.

تماشای تکامل استیو راجرز در حالی که دهه‌ها از خلق کاپیتان آمریکا می‌گذرد، مدت‌هاست که خوانندگان کتاب‌های کمیک را درگیر خود کرده. اگرچه او چندین بار عنوان و سپر کاپیتان آمریکا را از خود خلع کرده اما استیو راجرز همیشه به عنوان مرد ستاره‌دار و با برنامه برای مقابله با شرارت بازمی‌گردد.

به نظر شما استیو راجرز تنها کسی است که لیاقت عنوان کاپیتان آمریکا را دارد؟ یا افراد دیگری مثل باکی بارنز و یا سم ویلسون توانسته‌اند لیاقت خود را نشان بدهند؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: Screenrant

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.