بررسی تریلر فیلم Spider-Man: No Way Home

پس از مدت‌ها انتظار بالاخره اولین تریلر فیلم Spider-Man: No Way Home منتشر شد و مسائل زیادی را به‌همراه آورد. با کافه کمیک برای بررسی تریلر همراه باشید.

پس از لیک شدن ناگهانی تریلر اول سومین قسمت مردعنکبوتی (Spider-Man) و سپس انتشار رسمی آن، صحبت‌ها، تئوری‌ها و حدس‌های زیادی بدل به نتایج تماشا شدن تریلر مذکور شدند. تریلر فیلمی که به خودی خود، طی هشت ماه گذشته، حواشی به‌شدت زیادی را به خود اختصاص داد و همین حواشی بودند که منجر به رکورد زدن در یوتیوب و باقی پلتفرم‌ها شدند. بله؛ تریلر اول Spider-Man: No Way Home، رکورد پربازدیدترین تریلر تاریخ را پس از دو سال از Avengers Endgame گرفت و آن را به خود اختصاص داد. اما دلیل این اتفاق چیست؟ صرف هیجان برای تماشای فیلم، نمی‌تواند دلیل این امر باشد. در این مقاله قصد دارم تا یک بررسی تمام و کمال را برای‌تان به ارمغان بیاورم و از تئوری‌های مطرح و همچنین نظرات خودم برای‌تان بگویم.

در No Way Home چه خبر است؟

فیلم Spider-Man: Far From Home و پایان‌بندی‌اش را به یاد دارید؟ کشته شدن میستریو (Mysterio) و پخش شدن فیلمی در سراسر جهان، مبنی بر پیتر پارکر (Peter Parker) بودن مردعنکبوتی. حوادث No Way Home دقیقا ادامه‌ی همان ماجراست. حال تمام جهان می‌داند که مردعنکبوتی کیست؛ اما این تنها مشکل پیتر نیست. حال او متهم به قتلی شده که هیچ گاه مرتکب‌اش نشده بود.

قتل میستریو. شخصی که قهرمان تازه ورود جهان شناخته می‌شد. پیتر پارکر نوجوان دیگر تبدیل شده‌ست به یک شخصیت جهانی که حریم شخصی معنایی برایش ندارد و درحال محکوم شدن است. در ابتدای تریلر، برای نهایتا یک دقیقه این موضوع را به خوبی مشاهده می‌کنیم. دیگر اوضاع مثل قبل نیست و این اتفاق، نه تنها روی پیتر بلکه روی نزدیکانش، از جمله ام جی (MJ) تاثیر می‌گذارد.

قبل از اینکه به ادامه بپردازیم، درست در همین‌جاست که باید به امکان حضور پیدا کردن مت مرداک (Matt Murdock) یا همان دردویل (Daredevil) دوست داشتنی اشاره کنیم. همه‌تان می‌دانید که مرداک، علاوه بر اینکه به‌عنوان یک ابرقهرمان فعالیت دارد، روی دیگر از زندگی‌اش را به مسائل حقوقی و شغل وکالت اختصاص داده. پس از بازگشتن امتیاز تمامی شخصیت‌های در نتفلیکس به مارول (Marvel)، دیگر چه زمانی بهتر از الان است، برای حضور مجدد چارلی کاکس در نقش دردویل؟

در یکی از نماهایی که در ابتدای تریلر وجود دارد، شاهد مردی با پیراهن سفید و آستین‌های بالا زده شده هستیم که صورت‌اش در تریلر رسمی مشخص نیست، اما در نسخه‌ی لیک شده و بدکیفیت تریلر، تا حدودی مشخص بود. این دقیقا یکی از همان تصاویری‌ست که باعث به‌وجود آمدن امکان بازگشت چارلی کاکس مطرح شده.

در ادامه داستان می‌بینیم که پیتر برای کمک گرفتن از دکتر استرینج (Doctor Strange) راهی اقامتگاه او می‌شود. پیتر از استرینج می‌خواهد تا با استفاده از قدرت‌هایش، کاری کند که مردم جهان دیگر به یاد نیاوردند که او (پیتر)، مردعنکبوتی است. این تنها یک معنا دارد: پاک کردن حافظه‌ی جمعی انسان‌های سیاره. اما موضوع این‌قدرها هم ساده نیست و وانگ (Wang) را می‌بینیم که استرینج درباره‌ی خطرناک بودن آن طلسم (Forgotten Spell) هشدار می‌دهد و استرینج، مسئله را به شوخی می‌گیرد. به شوخی گرفتن استرینج، پوشیده شدن همه اقامتگاهش از برف، نوع خندیدن‌اش و کنار شومینه ایستادن استرینج، همگی از عوامل شک‌برانگیزی هستند که آیا واقعا شخصی که در تریلر دیدیم و در فیلم حضور دارد، خود استیون استرینج است؟

بعضی از طرفداران پا را فراتر از قبل گذاشته‌اند و مدعی حضور مفیستو (Mephisto)، شیطان افسانه‌ای جهان مارول شده‌اند. اگر دوست دارید بدانید که چرا این تئوری مطرح شده، می‌توانید با کلیک روی «اینجا» درباره‌ی همه چیز مطلع شوید، چرا که قبل‌تر در سایت درباره‌ی این موضوع صحبت کردیم و قصد تکرار مکررات را نداریم. با فرض اینکه مفیستو در داستان حضور ندارد و استرینج خود را به لحاظ اخلاقی-حرفه‌ای ملزم به کمک به پیتر می‌بیند، طلسم را برایش اجرا می‌کند. استرینج هنگام اجرای طلسم می‌گوید:

«همه‌ی جهان قراره که فراموش کنن پیتر پارکر، مردعنکبوتی‌ئه»

قبل از اینکه به ادامه‌ی بررسی تریلر بپردازیم، این را بهتان بگویم که در داستان One More Day از سری کمیک‌های مردعنکبوتی نیز اتفاقی مشابه همین موضوع افتاده بود. بدین شکل که پیتر خواستار بازگردانده شدن و زمان و زنده کردن عمه می شده بود؛ عمه می‌ای که به ضرب گلوله به قتل رسید. استرینج مشغول اجرای طلسم است و پیتر دخالت‌های بی‌جای خود را شروع می‌کند و در همین زمان است که شاهد چند ثانیه‌ از مکانی هستیم که کنگ (Kang) در آن حضور داشت.

او می‌خواهد که حداقل یک نفر از نزدیکانش از هویت عنکبوتی او مطلع باشند و همین موضوع است که سبب برهم خوردن مراسم و نهایتا برهم خوردن ابعاد زمان و مکان می‌شود. یا شاید بهتر است بگویم: دقیقا همین‌جاست که مولتی‌ورس (Multiverse) رسما وارد جهان مارول می‌شود. در بخش بعدی تریلر دو جمله‌ی مهم و درعین حال ترسناک را از استرینج می‌شنویم:

«ما با ثبات زمان-مکان بازی کردیم و دستکاریش کردیم»

«مولتی‌ورس چیزی‌ئه که خیلی کم درباره‌اش می‌دونیم»

TVA کجاست؟

به‌لطف چیزهایی که در سریال لوکی (Loki) تماشا کردیم، دیگر می‌دانیم که اگر اتفاقی در جهان و در خط زمانی بیافتد و قرار نبوده که آن اتفاق بیافتد، سازمانی به نام TVA در ماجرا حضور پیدا می‌کند تا از منشعب شدن خط زمان اصلی جلوگیری کند. اما اتفاقات No Way Home بدون شک پس از ماجرای سریال لوکی است و این تنها یک معنا دارد: کنگ مرده و خط زمانی اصلی منشعب شده. دیگر یک TVA وجود ندارد که رسالت خود را، یکسان نگاه داشتن خط زمانی بداند و از شکل‌گیری مولتی‌ورس جلوگیری کند. دیگر خبری از آن به اصطلاح پلیس بین زمان-مکانی نیست که از به نابودی کشیده شدن هستی و ابعاد مختلف آن ممانعت کند.

آماده شش خبیث (Sinister Six) باشیم؟

تریلر، تازه پس از به پایان رسیدن طلسم، شنیده شدن صحبت استرینج و دیده شدن تاریخ اکران فیلم (کریسمس) جان می‌گیرد. تا همین الان درباره‌ی مولتی‌ورس و پلات اصلی داستان فیلم صحبت کردیم، اما دیگر وقتش رسیده تا سراغ ویلن‌های قطعی و احتمالی جنجالی‌ترین فیلم مردعنکبوتی برویم. در یکی از شات‌هایی که تریلر برای‌مان با خود به‌همراه می‌آورد، دو پلیس و دو ماشین پلیس را می‌بینیم که در چیزی مانند طوفان گیر افتادند و ناگهان، ماشین‌های پلیس بر اثر ضربه‌ی صاعقه‌ای زرد رنگ، منفجر می‌شوند. بله، صاعقه‌ای زرد رنگ.

الکترو (Electro) با بازی جیمی فاکس (Jamie Foxx) از قسمت دوم Amazing Spider-Man برگشته، اما این‌بار با رنگ زرد که سبب شباهت بسیار او با شخصیت‌اش در کمیک‌ها می‌شود. دومین ویلنی که همگی با شنیدن صدایش و دیدن تصویری بسیار تاریک از او، انتظار حضور مجددش را دارند، کاراکتر مارمولک (Lizard) هست. دکتر کانرز از قسمت اول Amazing Spider-Man را به یاد دارید؟ بله؛ در بخشی از تریلر موجودی را در تاریکی می‌بینیم که به سمت پیتر هجوم می‌آورد و با چیزی مانند یک سپر دفاعی جادویی، برخورد می‌کند.

سومین شخصی که همگی احتمال حضورش را می‌دهند، مردشنی (Sandman) از سومین قسمت مردعنکبوتی است. شن‌های برآمده‌ی روی زمین که به مثابه‌ی یک سپر جلوی پیتر قرار گرفته‌اند را ببینید. در پایان مردعنکبوتی ۳، مردشنی را شاهد بودیم که با پیتر همراه شده بود و آن‌ها را ترک کرد. به گونه‌ای که دیگر دشمن پیتر محسوب نمی‌شد. شاید به همان دلیل است که این‌جا شاهد دفاع احتمالی او، از پیتر در برابر صاعقه‌ی الکترو هستیم.

در هرصورت، مردشنی یکی از شش شخصیتی‌ست که نشانه‌هایی از حضور مجدد او در تریلر وجود دارد. اما هنوز بخش هیجان انگیز تریلر باقی مانده. همه‌مان طی این چندماه، به‌خصوص در ماهی که گذشت حواشی زیادی درباره‌ی بازگشت ویلم دفو (Willem Dafoe) برای نقش گرین گابلین (Green Goblin) شنیدیم و حتی مصاحبه‌ای از او در این باره خواندیم. اما هیچ کدام‌شان به اندازه‌ی دیدن شدن مجدد یکی از Pumpkin Bombهای گرین گابلین و شنیده شدن صدای خنده‌ی مرموز و ترسناک او، مو را به تن‌مان سیخ نکرده بود.

چهار نفر از شش خبیث به‌طور قطعی و احتمالی حضور دارند و تمامی اتفاقات تریلر ما را به وجد آورده؛ اما پایان تریلر است که فریاد همه‌مان را بلند می‌کند و کاری می‌کند که یاد ۱۷ سال قبل و Spider-Man 2 بیافتیم. و آن چیزی نیست جز دیده شدن یکی از بازوهای مکانیکی دکتر آتو آکتیویس (Dr. Otto Octavius) و سپس خود دکتر، با همان ظاهر پالتوی قهوه‌ای رنگ و عینک‌های گرد. چند ماه پیش بود که تایید شد آلفرد مولینای دوست داشتنی، درست‌ترین ویلن تمامی فیلم‌های مردعنکبوتی قرار است تا برای بازآفرینی نقش خود بازگردد و چنین شد.

ولی دو نکته درباره‌ی اختاپوس جالب توجه است:

  1. اختاپوس روی پلی که بر روی آب قرار دارد، حضور پیدا می‌کند. قبل‌تر گفته شده بود که حضور او، دقیقا از همان‌جایی‌ست که فداکاری‌اش را شاهد بودیم و احتمالا این صحنه، مهر تاییدی بر آن اتفاق است. اما چیزی که من (نویسنده) را به شخصه نگران می‌کند، تلف شدن فداکاری اختاپوس است. او با فداکاری‌اش در پایان Spider-Man 2 جان نیمی از مردم شهر را نجات داد و حالا با بازگشت‌اش و تبدیل شدن‌اش به یکی از ویلن‌های داستان، وجه‌ی مثبت خود را از دست می‌دهد. البته احتمال دیگری درباره‌ی حضورش وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازم.
  2. اختاپوس با گفتن اولین دیالوگ خود: «سلام پیتر» به همه‌ی‌مان مژده‌ی حضور احتمالی مردعنکبوتی توبی مگوآیر (Tobey Maguire) را داد. اما چرا؟ به این دلیل که شناخته شدن پیتر پارکر تام هالند (Tom Holland) توسط اختاپوس، امری غیر منطقی‌ست و مخاطب اختاپوس، باید مگوآير باشد.

ششمین شرور کیست؟ دو مردعنکبوتی دیگر حضور دارند؟

درحال حاضر هیچ اطلاعاتی از ششمین نفر از شرورهای Sinister Six در دست نیست، اما طبق برخی از منابع احتمال حضور کرگدن (Rhino) و عقرب (Scorpion) در فیلم می‌رود و بین این دو شخصیت، احتمال حضور کرگدن از عقرب بیشتر است. البته که همگی این صحبت‌ها احتمالات و تئوری‌های مطرحه هستند و هیچ چیز، جز آنچه که نمایش داده شده، قطعیت ندارد. و اما درباره‌ی حضور مگوآیر و اندرو گارفیلد (Andrew Garfield). مگوآیر، نسبت به گارفیلد، به‌خاطر دیالوگی که اختاپوس در تریلر گفت، احتمال حضورش نسبتا بیشتر است، اما درباره‌ی حضور دقیق‌ترین مردعنکبوتی سینما، اندرو گارفیلد، فعلا هیچ اطلاعات تاییده شده‌ای موجود نیست.

با این حال دقیقا در همان روزی که تریلر فیلم لیک شد، چند تصویر از پشت صحنه‌ی فیلم نیز منتشر شد‌ند که در آن شاهد حضور گارفیلد و مگوآیر در قامت مردعنکبوتی بودیم و آن چیزی که احتمال درست بودن تصاویر را بالاتر می‌برد، اقدام تند و تیز سونی در پاک کردن تصاویر از اینترنت و مسدود کردن اکانت‌های توییتری بود که عکس‌ها را به اشتراک گذاشتند. اما این‌جا اینترنت است و هیچ چیز برای همیشه نابود نمی‌شود. در ادامه می‌توانید یکی از تصاویر را مشاهده کنید:

سخن پایانی

تریلر تئوری‌های بسیاری را با خود به‌همراه آورده و من نیز تلاش کردم تا آن چیزهایی را برای‌تان شرح دهم که احتمال حضورشان در فیلم، بالاتر از بقیه است و وقت‌تان را با فانتزی‌های طرفداران تلف نکنم. اما بگذارید نکته‌ای را بهتان بگویم؛ نکته‌ای که می‌تواند باعث زیر سوال رفتن همه‌ی این احتمالات شود. دقیقا از زمان رونمایی تریلر فیلم Endgame و Infinity War بود که مارول دست به اقدام نامنتظره‌ای زد: استفاده از صحنه‌ها و سکانس‌های بلا استفاده در تریلر. ما در آن دو تریلر چیزهایی را شاهد بودیم که صرفا برای گمراه کردن مخاطبین بود و در فیلم هیچ استفاده‌ای ازشان صورت نگرفت.

این الگو، به‌طور قطع در مورد No Way Home صدق می‌کند، به‌خصوص که هالند پس از انتشار تریلر گفت: «این (تریلر) بخش کوچکی از فیلم است» به همین دلیل است که باید منتظر اتفاقاتی فراتر از انتظارمان باشیم و از طرقی پایان‌بندی لوکی بهمان ثابت کرد، همیشه نباید منتظر یک پایان خوش باشیم، چراکه خیلی از افراد گمان می‌کردند لوکی، با سوار شدن موربیوس بر یک جت اسکی به پایان برسد، اما مارول (احتمالا) بزرگ‌ترین شرور فاز چهارم و پنجم خود را در آن‌جا نشان‌مان داد و مستقیم گفت که باید منتظر چیزهایی باشیم که هیچ‌وقت فکرش را نمی‌کردیم.

امیدوارم از بررسی تریلر فیلم Spider-Man: No Way Home لذت برده باشید. تریلر پر است از تئوری‌های متفاوت، پس از خوشحال می‌شویم اگر چیزی در ذهن دارید را برای‌مان بنویسید.

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

منبع: Denofgeek

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

Bring it on!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.