بتمن برای تازه کارها | کمیک های Batman را از کجا شروع کنیم؟

بتمن برای تازه کارها | کمیک های batman را از کجا شروع کنیم؟

شخصیت بتمن (Batman) با داشتن تاریخچه‌ای ۸۰ ساله، کمیک‌های بسیاری دارد و پیدا کردن یک نقطه آغاز برای خواندن‌ آن‌ها کار سختی است. با کافه کمیک همراه باشید تا شما را در خواندن کمیک های Batman راهنمایی کنیم.

بدون شک شوالیه تاریکی از بهترین شخصیت‌های دنیای کمیک است. شخصیتی که آثار او صرفا برای سرگرمی خوانده نمی‌شوند. در واقع کمیک‌های بتمن خیلی اوقات از نظر روانشناسی فوق‌العاده ظاهر شده و همین آن‌ها را برتر و متمایز می‌کند. با این‌حال محبوبیت بالای بتمن، باعث انتشار آثار سفارشی و بی‌کیفیتی می‌شود که نتیجه‌شان چیزی جز اتلاف وقت باارزش خواننده‌ها و پول بیشتر برای کمپانی دی‌سی نیست. همین باعث می‌شود تا هواداران جدید که قصد شروع کمیک‌‌های بتمن را دارند دچار سردرگمی شوند و با خیل عظیم آثاری مواجه شوند که خواندن آن‌ها در ابتدا نتیجه‌ای جز گیج شدن و لذت نبردن از اثر را ندارد.

اما نگران نباشید. ما اینجاییم تا آثار برتر و مناسب برای شروع را جدا و به شما معرفی کنیم. در لیست زیر با آثاری مواجه می‌شوید که می‌توانید آن‌ها را بخوانید تا از ابتدا با دنیای شوالیه تاریکی آشنا شوید و از آن لذت ببرید. فراموش نکنید که این لیست ترتیب یا رتبه‌بندی خاصی ندارد و می‌توانید هر اثر را به‌صورت جداگانه بخوانید. البته ممکن است برخی آثار نیاز به مطالعه کمیک‌های دیگری قبل از آن داشته باشند که در توضیحات مربوط به هر بخش به آن می‌پردازیم؛ پس اگر به دنبال شروع کمیک‌های بتمن هستید، این مطلب را از دست ندهید.


Batman: Year One

لیست کمیک های batman

لیست کمیک های batman

  • نویسنده: فرانک میلر
  • طراح: دیوید مازوچلی

قبلا هم آن را دیده‌ام. وقتی یکی پسربچه بودم من را می‌ترساند. من را می‌ترساند. بله پدر… من باید یک خفاش شوم.

– بروس وین

 

بدون شک کمیک «بتمن: سال اول» بهترین و مشهورترین داستانی است که به عنوان روایتگر داستان خاستگاه شوالیه تاریکی شناخته می‌شود. خواندن این اثر توانمندی‌های بالای فرانک میلر (Frank Miller) را ثابت می‌کند، چرا که میلر بدون وجود یک شرور اصلی در داستان یا حتی صحنه‌های نبرد و داستان هیجان انگیز، روز‌های ابتدایی بروس وین (Bruce Wayne) و داستان تبدیل شدنش به شوالیه تاریکی را طوری روایت کرده که Year One تبدیل به یکی از بهترین کمیک‌های بتمن شده و حتی خیلی از هواداران و منتقدان آن را برترین اثر تاریخ شوالیه تاریکی می‌دانند. البته میلر در طول دوران نویسندگی‌اش به مرور دچار افت شد و آثار ضعیفی هم مثل ۳۰۰ نوشت. اما او هم‌چنان از بهترین نویسندگان و طراحان تاریخ کمیک محسوب می‌شود.

کمیک ۴ شماره‌ای «سال اول» بهترین گزینه برای خواندن داستان ریشه‌های بتمن است و طبیعتا همین موضوع هم باعث می‌شود تا یکی از بهترین کمیک‌های بتمن برای شروع باشد. میلر و دیوید مازوچلی (David Mazzucchelli) از ابتدا داستان بروس وین جوان و جیم گوردون (Jim Gordon) را به‌صورت موازی روایت می‌کنند. در ابتدا، آن‌ها به‌صورت همزمان وارد گاتهام می‌شوند اما هیچ‌کدام نمی‌دانند که قرار است به‌زودی به همکار دیگری تبدیل شوند.

بروس وین که کشته شدن پدر و مادرش در کودکی را به چشم خود دیده، تمام خشم و نفرتش نسبت به تبهکاران را در خود جمع و سال‌‌ها تمرین کرده تا در نهایت به گاتهام بازگردد، لباس خفاشی‌اش را بر تن کند و با تبهکاران مبارزه کند. در کنار او، جیم گوردون مامور پلیسی است که تازه به گاتهام وارد شده و میلر از همین موضوع استفاده می‌کند تا فساد شهر گاتهام را به بهترین شکل به تصویر بکشد. شهری که در آن بعضی از پلیس‌ها از بعضی تبهکاران هم فاسدتر هستند. داستان خیلی بتمن را وارد دردسر نمی‌کند و صرفا سال اول بروس به عنوان بتمن و تقابلش با تبهکارانی مثل کارماین فالکونی (Carmine Falcone) را به تصویر می‌کشد. صحنه نبرد پایانی داستان در شماره ۴، سقوط فرزند خردسال گوردون و نجاتش توسط بتمن را به تصویر می‌کشد.

سال اول تبدیل به اثر بسیار موفقی شد و در سه‌گانه بتمن کریستوفر نولان (Christopher Nolan)، بخصوص فیلم Batman Begins از آن اقتباس شده. برای مثال سکانس پایانی که برای حضور جوکر در فیلم The Dark Knight پایه‌ریزی می‌کند، از پنل پایانی سال اول اقتباس شده. به دنبال این اثر میلر، آثار دیگری با همین عنوان برای دیگر شخصیت‌ها مثل دیک گریسون (Dick Grayson)، سوپرمن (Superman) و بت گرل (Batgirl) توسط دی‌سی منتشر شد.


Batman: The Killing Joke

لیست کمیک های batman

لیست کمیک های batman

  • نویسنده: آلن مور
  • طراح: برایان بولاند

من حرفم رو ثابت کردم. من ثابت کردم که هیچ تفاوتی بین من و بقیه دنیا نیست. تنها چیزی که برای دیوونه کردن عاقل‌ترین آدم دنیا لازمه یک روز بده. دنیا همین‌قدر از من فاصله داره. یک روز بد. تو [بتمن] هم یک روز بد داشتی، درست می‌گم؟ معلومه که درست می‌گم. تو یک روز بد داشتی و همه چیز تغییر کرد. چه دلیل دیگه‌ای داره که مثل یک موش پرنده لباس بپوشی؟ تو یک روز بد داشتی و به اندازه دیگران دیوونه‌ شدی. فقط بهش اعتراف نمی‌کنی. تو باید وانمود کنی که دنیا منطقیه. که دلیلی برای این همه تقلا کردن هست. خدایا! تو حالم رو بهم می‌زنی. منظورم اینه که، اوباش نامزدت رو کشتند، یا چنین چیزی. مطمئنم، کاملا مطمئنم…

– جوکر

نقل قول بالا عملا مفهوم کلی رمان گرافیکی جوک کشنده را در چند جمله بیان می‌کند و آن‌قدر هوشمندانه بتمن و جوکر (Joker) را از لحاظ روانشناختی مورد بررسی قرار می‌دهد. همین نشان‌دهنده توانایی بالای آلن مور (Alan Moore) است. البته خود مور از نوشتن این اثر پشیمان است اما احتمالا دلیل آن اختلاف با دی‌سی (DC) و بی‌علاقگی او نسبت به ژانر ابرقهرمانی است. اما باور کنید که این کمیک با تمام آثار دیگر این ژانر فرق می‌کند. به هرحال، مور این داستان را نوشت و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین کمیک‌های بتمن شد. بسیاری از هواداران دنیای کمیک از این اثر بیش از حد تعریف می‌کنند و حتی به آن لقب بهترین کمیک تاریخ را می‌دهند که قطعا یک بزرگنمایی است.

کمی اشتباه در شخصیت پردازی جوکر می‌تواند یک کمیک را تبدیل به اثری منفور کند. با این‌حال نویسنده‌هایی بوده‌اند که به خوبی داستانی حول محور این شخصیت نوشته‌اند و آلن مور هم یکی از آن‌هاست. علاوه بر استفاده از جوکر به عنوان یک دشمن برای بتمن، مور توانست اورجین دلقک قاتل را به بهترین شکل روایت کند و با گذشت سال‌ها از انتشار این اثر، جوک کشنده همچنان نمادی برای شخصیت جوکر است. این کمیک اتفاقات زیادی را روایت می‌کند اما شاید مبهم‌ترین صحنه، پنل پایانی باشد که جوکر و بتمن در کنار هم به لطیفه‌ای می‌خندند. برداشت‌ها از این صحنه متفاوت‌اند و با وجود آلن مور به‌عنوان نویسنده، ارائه یک بازخورد قطعی امری دشوار است. با این‌حال ممکن است همان‌طور که جوکر در طول داستان می‌گفت، منظور نویسنده این بوده که بتمن و جوکر هر دو دیوانه‌اند و تفاوتی بین آن‌ها نیست.

مور هم‌چنین ایده‌ای کلیدی را در این اثر مطرح کرد که هم‌چنان هم روی کمیک‌ها و فیلم‌های دی‌سی تاثیر گذاشته و آن هم چیزی نیست جز «یک روز بد». همان‌طور که در نقل قول بالا خواندید، از نظر جوکر تنها چیزی که برای جنون لازم است، یک روز بد است که اشاره به رنج و سختی زیاد در زندگی جوکر دارد. فیلم Joker 2019 این ایده را در رابطه با شخصیت جوکر گسترش داد و از آن در سینما استفاده کرد.  اخیرا در دنیای کمیک هم شاهد انتشار مجموعه‌ای از دی‌سی به نام Batman: One Bad Day بودیم که از این ایده در رابطه با دیگر دشمنان بتمن مثل ریدلر (Riddler) و پنگوئن (Penguin) استفاده کرد. در ادامه بیشتر با این سری آشنا می‌شویم.


مجموعه کمیک های batman یک روز بد

مجموعه کمیک های batman یک روز بد

مجموعه کمیک های batman یک روز بد

  • نویسنده: تام کینگ، ماریکو تاماکی، جان ریدلی، گری دوگان، جاشوا ویلیامسون، جی ویلو ویلسون، کالین کلی، تام تیلور
  • طراح: میچ جرادز، خاویر فرناندز، جوزپه کامونکولی، متئو اسکالرا، هاوارد پورتر، جیمی مک‌کلوی، جکسون لنزینگ، ایوان ریس

از کت‌وومن (Catwoman) گرفته تا دوچهره (Two-Face)، تمام دشمنان بتمن داستانی برای پیش‌زمینه خود دارند. داستانی که یک روز بد را به‌تصویر می‌کشد و دلیلیست برای تبدیل شدنشان به چیزی که الان هستند. سری کمیک‌های بتمن یک روز بد، ایده‌ای را که در رابطه با جوکر در جوک کشنده مطرح شد را برای دیگر دشمنان بتمن در غالب یک مجموعه هشت شماره‌ای روایت می‌کند که هر جلد مربوط به یک شخصیت و به‌صورت مستقل است. نویسندگان مشهوری مثل تام کینگ (Tom King)، جان ریدلی (John Ridely)، گری دوگان (Gerry Duggan)، جاشوا ویلیامسون (Joshua Williamson) و تام تیلور (Tom Taylor) به همراه طراحانی نظیر ایوان ریس (Ivan Reis) مجموعه‌ای را گرد هم آورده‌اند که شاید شهرت و کیفیت خیلی آثار را نداشته باشد اما پرعمق هستند و دشمنان بتمن را از نظر روانشناختی مورد بررسی قرار می‌دهد.

این مجموعه داستان خاستگاه هشت شخصیت کت‌وومن، راس الغول (Ra’s Al Gul)، ریدلر، کلی‌فیس (Clayface)، پنگوئن، مستر فریز (Mr. Freeze)، دوچهره و بین (Bane) را روایت می‌کند و به‌همین دلیل مناسب خواننده‌های جدید است تا با دشمنان بتمن آشنا شوند.


کمیک های batman جف لوب و تیم سیل (سری هالووین طولانی)

  • نویسنده: جف لوب
  • طراح: تیم سیل

سری ۱۳ شماره‌ای «بتمن: هالووین طولانی» از جف لوب (Jeph Loeb) و تیم سیل (Tim Sale) از تحسین‌شده‌ترین کمیک‌های بتمن است. با سبک روایت منحصر به‌فرد جف لوب و طراحی‌های خاص تیم سیل، لانگ هالووین و کمیک‌های مربوط به آن که مجموعا یک فرنچایز را با ۴ اثر تشکیل می‌دهند، می‌توانند شما را برای مدت زیادی سرگرم خود کنند. جف لوب مهارت بالایی در نوشتن داستانی حول محور دوچهره دارد و برای آشنایی با این شخصیت‌ و دیک گریسون خواندن این آثار ضروری است، چون ماجرای آشنا شدن بروس و دیک در دنباله هالووین طولانی یعنی پیروزی تاریک روایت می‌شود.

کمیک اصلی و مشهور این سری، Batman: Long Halloween است. داستانی که در طول ۱۳ شماره‌اش اتفاقات زیادی را به‌تصویر می‌کشد اما بدون شک مهم‌ترین و نمادین‌ترین آن، اسیدپاشی خاندان مارونی به صورت هاروی دنت است. هاروی که به تازگی با بتمن و جیم گوردون آشنا شده بود، بعد از این اتفاق ایمان خود به قانون را از دست داد و همین باعث دشمنی او با بتمن شد تا در آینده خود او هم به یک تبهکار تبدیل شود. غیر از دوچهره، شوالیه تاریکی در ران جف لوب با شرورهای دیگری مثل جوکر، کلندر من و خاندان مارونی مواجه می‌شود. طراحی‌های تیم سیل متفاوت هستند و ترکیب آن با نویسندگی جف لوب تبدیل این سری را تبدیل به یک شاهکار کرده.

فرنچایز هالووین طولانی جف لوب و تیم سیل مجموعا از ۴ کمیک تشکیل شده که اگر خواستید آن‌ها را کامل بخوانید، باید از هانتد نایت شروع کنید، سپس به سراغ هالووین طولانی و Dark Victory بروید و در پایان هم Catwoman: When in Rome را بخوانید. با این حال کمیک‌های برتری که باید بخوانید، پیروزی تاریک و هالووین طولانی هستند و برای خواندن این دو نیازی به مطالعه هانتد نایت نیست.


Batman: Hush

  • نویسنده: جف لوب
  • طراح: جیم لی

اتفاقات زیادی برای این بچه افتاده. اتفاقاتی که امیدوار بود بتونه تغییرشون بده. اون شب که غرق در خون پدر و مادرش بود قسم خورد که شیطانی که جون اونهارو گرفته پیدا کنه. این‌طور بود ولی من فکر می‌کردم خیالات یک احمقه. ارباب جوان با استفاده از ثروت خانواده‌اش تونست به هنرهای رزمی و مهارت‌های کارآگاهی دست پیدا کنه. میدونست که ذات تبهکارها بزدله. در عوض یک نقاب و شنل ساخت و تبدیل به موجود شب شد. کسی که قانون رو می‌شکست. حالا بهش میگن بتمن. ولی من همیشه اون رو یک پسربچه می‌بینم. پسربچه‌ای که به دنبال راهی برای نجات والدینشه و من فقط می‌تونم بهش عشق بدم.

– آلفرد پنی‌ورث

نوشتن «هالووین طولانی» و «پیروزی تاریک» می‌توانست به تنهایی نام جف لوب را در تاریخ کمیک‌های بتمن جاودانه کند، اما در سال ۲۰۰۳، او به همراه جیم لی (Jim Lee)، طراح نام‌دار دنیای کمیک، دست به خلق اثر مشهور دیگری زد. نظرات درباره این اثر متفاوت بود اما Batman: Hush به یکی از مشهورترین کمیک‌های بتمن تبدیل شد و در کل اثر خوبی بود و احتمال دارد که در فیلم The Batman: Part 2 هم از بخش‌هایی از این اثر مانند بازگشت کت‌وومن به گاتهام و حضور هاش (Hush) استفاده شود.

بتمن: هاش از همان ابتدا سعی می‌کند شما را با شخصیت بروس وین آشنا کند و در طول داستان به صورت هوشمندانه‌ای به شخصیت اصلی داستان می‌پردازد؛ به‌طوری که با بتمن هم‌ذات پنداری می‌کنید. در کنار دیالوگ نویسی‌های هوشمندانه جف لوب و داستان سرگرم کننده‌اش، هاش دارای طراحی‌های فوق‌العاده‌ای از جیم لی است و به باور من سختگیرانه است که این کمیک را اثر ضعیفی بدانیم. این کمیک هم‌چنین تعداد زیادی از همکارها و دشمنان بتمن مثل کت‌وومن، هانترس (Huntress)، سوپرمن، پویزن آیوی (Poison Ivey)، جوکر، راس الغول و هاش را به تصویر می‌کشد تا در طول داستان با شخصیت‌های شهر گاتهام آشنایی پیدا کنید. به‌همین دلیل خواندن این اثر به عنوان یکی از اولین تجربه‌هایتان در رابطه با دنیای کمیک‌های بتمن واقعا خوب است و حتی برای درک بهتر رابطه بتمن با سوپرمن هم مناسب است.

با تمام این‌ها، این اثر با نزدیک شدن به پایان خود، دچار افت شدیدی می‌شود و تلاش نویسنده برای وارد کردن تعداد زیادی از شخصیت‌ها نتیجه‌ای جز گیج کردن مخاطب ندارد. البته این به این معنی نیست که این اثر پر از حفره داستانی است، اما پیچیدگی و شلوغی داستان باعث می‌شود که مخاطب از شماره‌های پایانی این کمیک لذت چندانی نبرد. در شماره‌های پایانی، نویسنده بدون پرداخت کافی، اتفاقات زیادی را روایت می‌کند که حاصلی جز شلوغ کردن و پیچیده کردن داستان ندارد.

این کمیک در تمام دوازده شماره و یک شماره فرعی، به خوبی رابطه بتمن و کت‌وومن را روایت می‌کند و رابطه‌ای پرعمق را شکل می‌دهد که این یکی از نقاط قوت سری است. اگر خواستید که بیشتر با رابطه این دو آشنا شوید می‌توانید مینی سری Batman Catwoman از تام کینگ (Tom King) را بخوانید. البته این اثر خیلی برای شروع مناسب نیست و ممکن است در ابتدا برای خواننده‌های جدید پیچیده باشد.


Batgirl: The Darkest Reflection

  • نویسنده: گیل سیمون
  • طراح: آدرین سیاف

تقریبا هیچ‌کدام از آثاری که در این مقاله معرفی شده، شما را به خوبی با شخصیت باربارا گوردون (Barbara Gordon) آشنا نمی‌کند. کمیک‌های بالا یا باربارا را در قالب اوراکل (Oracle) نشان می‌دهند یا صحنه تیر خوردن او از جوکر را به تصویر می‌کشند. اگر هم در یکی از این آثار او لباس ابرقهرمانی خود را پوشیده باشد، حضور زیادی در داستان ندارد. به هرحال این موضوع باعث شد تا اثری بر اساس این شخصیت انتخاب شود و این اثر چیزی نبود جز تاریک‌ترین انعکاس. این کمیک، آرک اول از داستان‌های نیو ۵۲ (New 52) در کمیک‌های بت گرل بود. برای سال‌ها پس از کمیک جوک کشنده، باربارا گوردون در قالب اوراکل به تصویر کشیده شد. اوراکل هویتی جدید برای دستیار وفادار شوالیه تاریکی بود که به او از راه دور کمک می‌کرد و نقش دستیار دیجیتالی را داشت. باربارا در آرک اول از The New 52 به هویت اصلی خود برگشت و لباس ابرقهرمانی‌اش را بر تن کرد تا با شرور جدیدی به اسم Mirror (آینه) بجنگد.


کمیک های batman نیو ۵۲ به قلم اسکات اسنایدر

کمیک های batman نیو ۵۲ به قلم اسکات اسنایدر

کمیک های batman نیو ۵۲ به قلم اسکات اسنایدر

  • نویسنده: اسکات اسنایدر
  • طراح: گرگ کاپلو

اغراق نیست اگر بگوییم که اسکات اسنایدر (Scott Snyder) یکی از بهترین نویسنده‌هایی است که تابحال نویسندگی عنوان Batman را برعهده گرفته. ران اسنایدر و گرگ کاپلو (Greg Capullo) جزو بهترین آثار تاریخ بتمن است و بعضی آرک‌های آن جزو تکرارنشدنی‌ترین‌ داستان‌ها هستند. اسنایدر و کاپلو در طول ۵۲ شماره‌ای که در این سری نوشتند، ۱۰ آرک داستانی مهیج به مخاطب ارائه دادند که از بین آن‌ها، حماسه محفل جغدها (The Court of Owls Saga)، مرگ خانواده (Death of the Family) و سال صفر (Zero Year) به عنوان بهترین آثار در تاریخ کمیک‌های بتمن شناخته می‌شوند.

حماسه محفل جغدها که در دو آرک ۷ قسمتی و ۴ قسمتی منتشر شد، با معرفی شروری جدید، به یکی از مشهورترین کمیک‌های سال‌های اخیر تبدیل شد. اسنایدر به درخشش ادامه داد و آرک بعدی خود را در ۵ قسمت و به عنوان مرگ خانواده منتشر کرد. داستانی که یکی از بهترین تقابل‌های بتمن و جوکر را روایت کرد. جوکر در این کمیک به دنبال کشتن خانواده بتمن (Batfamily) بود. با این‌که جوکر در آخر موفق نشد و در غار بتمن (Batcave) سقوط کرد، اسنایدر به بهترین شکل جوکر را به‌تصویر کشید و شخصیت پردازی او فوق‌العاده بود. به باور بسیاری از هواداران و منتقدان، «مرگ خانواده» یک درس جوکرنویسی برای نویسندگان است.

با تمام این‌ها، بهترین داستانی که در دوران نیو ۵۲ می‌تواند در شناخت شخصیت بتمن و آشنایی با دنیای داستان‌های او به شما کمک کند، آرک سال صفر است. آرکی که خاستگاه بتمن را بازنویسی کرد و نسخه مدرن‌شده‌ای را از سال اول ارائه داد. بتمن تازه‌کاری که در سال‌های اولیه‌اش به‌سر می‌برد باید با جیم گوردون متحد شود تا شهر گاتهام را از دست ریدلر نجات دهد. در حالی که ریدلر از همیشه قدرتمندتر و گاتهام از همیشه بیشتر در آشوب است. این آرک یکی از بهترین کمیک‌های اسنایدر برای بتمن است و در فیلم The Batman 2022 هم از بخش‌هایی از آن اقتباس شد.


کمیک‌های بتمن: مرگی در خانواده و زیر نقاب سرخ

  • نویسنده: جاد وینیک (زیر نقاب سرخ)، جیم استارلین (مرگی در خانواده)
  • طراح: دوج منکه (زیر نقاب سرخ)، جیم آپارو (مرگی در خانواده)

اگرچه مرگی در خانواده و زیر نقاب سرخ دو اثر جداگانه هستند، اما Under The Red Hood به نوعی آرک چهارقسمتی A death in the family را تکمیل می‌کند. آرک ۴ قسمتی مرگ خانواده، با وجود این‌که از مهم‌ترین کمیک‌های بتمن است و رویدادی مهم یعنی مرگ جیسون تاد (Jason Todd) را روایت می‌کند، اثری تحسین شده در بین هواداران نیست و انتقادات زیادی از آن می‌شود. البته این آرک را با کمیک «مرگ خانواده» از اسکات اسنایدر اشتباه نگیرید.

مرگ جیسون تاد به دست جوکر، از مهم‌ترین اتفاقات کمیک‌های بتمن است و در بسیاری از کمیک بوک‌های این شخصیت اشاراتی به این اتفاق می‌شود. هم‌چنین این شخصیت در کمیک زیر نقاب سرخ که از فلسفی‌ترین کمیک‌های بتمن هست به زندگی بازگشت پس عملا این دو اثر مکمل یکدیگر هستند. زیر نقاب سرخ با روایت داستانی از بازگشت جیسون تاد، دیدگاه او برای کشتن تبهکارانی مثل جوکر را در مقابل دیدگاه بتمن قرار می‌دهد.


Robin: Son of Batman

Robin: Son of Batman

Robin: Son of Batman

  • نویسنده و طراح : پاتریک گلیسون

برای شروع کردن کمیک‌های بتمن، باید در ابتدا آثاری بخوانید که با گذشته شخصیت‌ها، داستان‌های مهم و روابط کاراکترها با یکدیگر آشنا شوید. این امر در رابطه با پسر بتمن یعنی دیمین وین (Damien Wayne) هم ضروری بوده و بهتر است که در ابتدا با این شخصیت که از کاراکترهای مهم دنیای بتمن است آشنا شوید. کمیک دیگری که در این بخش معرفی می‌کنیم، «رابین: پسر بتمن» است که از آثار دوره نیو ۵۲ دی‌سی به‌شمار می‌رود. این اثر به خوبی رابطه دیمین با مادرش، تالیا الغول را به تصویر می‌کشد، تصویری از لیگ فاتلان راس الغول ارائه می‌دهد و گذشته دردناک دیمین به‌عنوان یک کودک در لیگ قاتلان را روایت می‌کند. دیمین که دچار اشتباهات بزرگی شده، تلاشش را می‌کند تا همه چیز را عوض و اشتباهاتش را جبران کند.


نظراتتان را با ما در میان بگذارید. هدف ما در این مطلب معرفی چندین اثر از دنیای کمیک‌های بتمن بود که بتوانند در ابتدا به شما کمک کنند. بعد از خواندن این آثار می‌توانید به سراغ شوالیه تاریکی باز می‌گردد (The Dark Knight Returns)، تیمارستان آرکهام (Arkham Asylum)، آینه سیاه (Black Mirror) و چه بر سر شوالیه شنل پوش آمد؟ (Whatever Happened to The Caped Crusader) بروید تا آثار برتر کمیک‌های بتمن را مطالعه کرده باشید.

آخرین مقالات کمیک‌بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

3 دیدگاه در حال حاضر

  1. با سلام، من عضو جدید سایت هستم. امیدوارم مفید باشم
    اما در مورد مقاله…. به عنوان مقدمه باید بگم که مقاله واقعا کاملی بود و میتونم بگم کسی که این کمیک هارو بخونه تا حد خوبی با بت فمیلی، گاتهام ویلن ها و شخصیت پردازی خود بتمن آشنا میشه اما چندتا نکته وجود داره که احساس کردم بهتره بگم تا مخاطب جدید بهتر با این فضا آشنا بشه.
    ۱. کمیک بتمن سال نخست نه تنها بهترین اوریجین بتمن رو در دنیای کمیک و شاید حتی سراسر مدیا روایت میکنه بلکه بنظر من بهترین کمیک بتمن با محوریت بروس وین هم هست. داستانی که فرانک میلر روایت میکنه به رغم اینکه ویلن خاصی نداره یا آنچنان حماسی نیست ولی به شکل فوق العاده ای جذابه و مخاطب رو هیجانزده نگه میداره اما بنظرم چیزی که در این کمیک خیلی جلب توجه میکنه طراحی دیوید مازوچلیه که واقعا یه لول دیگه از طراحی رو در زمان خودش ارائه داد. بنظرم یکی از بزرگترین برتری های این اثر نسبت به بقیه آثار میلر مثل دردویل یا دارک نایت ریترنز یا شهر گناه همین طراحی جذاب مازوچلیه که به شکل فوق‌العاده ای گاتهام رو به تصویر میکشه. جا داره بگم از روی این کمیک یک انیمیشن خوب هم به همین اسم ساخته شده که واقعا ارزش دیدن داره(هرچند احساسی که این کمیک داره رو به هیچ وجه نمیتونه منتقل کنه)
    ۲. واقعا چی میشه راجب این شاهکار گفت؟ اثری که خود هیث لجر با خوندن اون شخصیت پردازی جوکرش در the dark knight انجام داد. اما درباره فیلم جوکر: ببینید مور در این داستان نمیخواد مثل راننده تاکسی بگه که هرکسی یک روز بد داشته باشه بلکه برعکس میگه در پایان این خود ما هستیم که انتخاب میکنیم سقوط کنیم یا سالم بمونیم. اگر به داستان کمیک دقت کنید《هشدار اسپویل جوک کشنده》متوجه میشین که جوکر برای اثبات همین نظریه یک روز بد به سراغ گوردون میره. اون گرودون رو گروگان میگیره، اون بلا هارو سر دخترش میاره و توی تونل وحشت به گوردون نشون میده اما در نهایت گوردون از بتمن میخواد که جوکر رو نکشه و بزاره قانون تصمیم بگیره. یعنی دقیقا برعکس رفتاری که جوکر بعد از روز بدش از خودش نشون داد. و بنظرم این دقیقا برعکس نتیجه ای هست که در فیلم جوکر گرفته میشه.《پایان اسپویل》نمیگم فیلم بدی اما بنظرم تادفیلیپس و شاید خیلی از فن ها مفهوم کمیک درست متوجه نشدن.
    ۳. راجب سری یک روز بد خب من حقیقتش فقط دو شماره مربوط به ریدلر و دوچهره رو خوندم و بنظرم خوب بودن و ارزش خوندن دارن. سبک داستانی تو مایه های جوک کشنده است و خب از اون الهام گرفته شده.
    ۴. راجب سری هالوبن طولانی و دارک ویکتوری بنظرم هر چی بود خودتون توی مقاله گفتین:joy:. فقط اینکه یه انیمیشن دوقسمتی بنان هالوین طولانی هم ساخته که البته کار متوسطیه و در حد خود هالوین طولانی نیست
    ۵. راستش من خیلی با کمیک بتمن هاش حال نکردم. مسیر داستانش خیلی خوبه اما پایان بندیش تو ذوق میزنه بنظرم باید بیشتر روی اوریجین هاش کار میشد. اما دنباله این کمیک بنام heart of hush واقعا کار خیلی خوبیه و بنظرم نقص های کمیک هاش رو جبران میکنه… توصیه میکنم حتما بخونیدش
    ۶.کمیک بتگرل انعکاس تاریک اگر درست یادم باشه راجب این بود که باربارا بعد از فلجی چجوری درمان میشه. داستان خوبی بود(کلا سری نیو۵۲ بتگرل بد نبود) ولی سری قبل از نیو۵۲ که درباره استفانی براون بود رو من خیلی دوست داشتم و فکر کنم کلا ۲۴ شماره بود( بعدش فلشپوینت اتفاق افتاد).

  2. ۷.بتمن نیو۵۲ خب گل سر سبد سری های اخیر بتمنه و بهترین آرک هاش رو هم در سایت نوشتین بنظرم بعد از endgame رو دیگه نیازی نیست بخونین چون کیفیت قبل رو نداره(متوسط محسوب میشن)
    ۸. راستش نمیدونم مرگی درخانواده چرا اینقدر روش مانور میدن. نقاب سرخم داستان خوبیه اما اگر میخواید جیسون تاد رو بشناسین بهترین کار دیدن انیمیشن بتمن زیر نقاب سرخ که از تلفیق این دو کمیک ساخته شده و واقعا بی نظیره
    ۹. مورد آخر راستش نخوندم اما انیمیشنش رو به که همین اسم هست دیدم و جالب بود بنظرم
    ۱۰. موردی که بنظرم واقعا جاش توی این لیست خالیه کمیک بتمن شوالیه سفیده. یه داستان ۸ قسمتی با نویسندگیه شان مورفی که در یک دنیای موازی روایت میشه. از اون داستان هاست که واقعا به یاد آدم میمونه و بنظرم بتفمیلی رو هم میتونه خوب به خواننده معرفی کنه. نوع ارتباط گوردون و بتمن هم توی این داستان مدل جدیدی رو ازش میبینیم که واقعا جالب و نوآورانه است.
    در آخر هم یه خسته نباشید میگم خدمت نویسنده مقاله و تیم کافه کمیک. واقعا کارتون خوبه ادامه بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

بتمن برای تازه کارها | کمیک های Batman را از کجا شروع کنیم؟
  • نام : بتمن
  • خالق : بیل فینگر و باب کین
  • اولین اثر : شماره ۲۷ Detective Comics سال ۱۹۳۹
  • متعلق به کمپانی : دی سی
  • لقب ها : بروس وین، Caped Crusader، The Dark Knight
  • محل تولد : گاتهام
  • معروفترین آثار : The Killing Joke - The Dark Knight Returns - Year One - The Long Halloween - Death of Family
  • قابلیت ها : بزرگ‌ترین کارآگاه دنیا! - هوش بالا - مسلط به تقریبا تمامی هنرهای رزمی - در اختیار داشتن به‌روزترین فناوری‌ها
  • شغل : وارث و رییس کمپانی وین
  • حالت های دیگر : توماس وین (فلش‌پوینت) - تری مکگینیز (بتمن بیاند) - DAWNBREAKER
  • همکاران: رابین آلفرد جیمز گوردون زن گربه‌ای بت گرل
  • دشمنان: جوکر پنگوئن مستر فریز ریدلر دو چهره Bane