معرفی کامل Justice Society of America | آشنایی با اولین تیم دنیای کمیک

Justice Society of America اولین و قدیمی‌ترین گروه ابرقهرمانی دنیای کمیک و دنیای DC است. با کافه کمیک همراه باشید تا بیشتر با این تیم آشنا شویم.

امروزه تیم‌های ابرقهرمانی بسیاری به شهرت و محبوبیت رسیده‌اند. انتقام‌‌جویان، لیگ عدالت، مردان ایکس و چندین گروه ابرقهرمانی دیگر در این دسته محسوب می‌شوند. آیا تا به‌حال فکر کرده‌اید که اولین و قدیمی‌ترین تیم ابرقهرمانی دنیای کمیک کدام است؟ بله، JSA یا همان انجمن عدالت آمریکا، تیمی بود که سال‌ها قبل از انتقام‌جویان (Avengers) و دیگر تیم‌های محبوب، توسط گاردنر فاکس (Gardner Fox) و شلدون مایر (Sheldon Mayer) خلق شد.

خلقت و ریشه

Justice Society of America

Justice Society of America

همانطور که گفته شد، فاکس و مایر خالقان اولین تیم ابرقهرمانی دنیای کمیک بودند. JSA اولین بار در زمستان ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۱ و در شماره ۳ از سری کمیک‌های All Star Comics در دنیای کمیک حضور پیدا کردند. آن‌ها تیمی از قهرمانان در زمان جنگ جهانی دوم و شروع کننده عصر طلایی دنیای کمیک بودند. عصری که شروع شکوفایی و محبوبیت کتاب‌های کمیک بود و خیلی از شخصیت‌های مهم دنیای کمیک در آن سال‌ها خلق شدند.

در اواخر دهه ۱۹۴۰، کمیک‌های ابرقهرمانی کمتر از قبل محبوب بودند. انجمن عدالت آمریکا هم مانند دیگر ابرقهرمانان با سطح پایین‌تری از محبوبیت مواجه بودند. در نهایت در مارس ۱۹۵۱ و پس از ۵۷ شماره، چاپ سری کمیک‌های JSA’s Adventures به پایان رسید. پس از سال‌ها اعضای این تیم دوباره و با یک سری تغییرات به دنیای کمیک برگشتند.

معرفی اعضای Justice Society of America

معرفی اعضای Justice Society of America

معرفی اعضای Justice Society of America

انجمن عدالت آمریکا در ابتدا از ۸ عضو اصلی تشکیل شده بود. این ۸ نفر شامل دکتر فیت (Doctor Fate)، مرد ساعتی (Hourman)، شبح (Spectre)، هاک‌من (Hawkman)، اتم (Atom)، سندمن (Sandman)، فلش (The Flash) و فانوس سبز (Green Lantern) بودند. به غیر از این ۸ نفر، شخصیت‌های دیگری هم بعد‌ها وارد گروه شدند. این شخصیت‌ها شامل هاک‌گرل (Hawkgirl)، اتم اسمشر (Atom Smasher)، وایلد کت (Wildcat)، استارگرل و استارمن (Star Girl & Star Man)، دکتر میدنایت (Doctor Mid-Nite)، جانی تاندر (Johnny Thunder)، پاورگرل (Powergirl) و آقای فوق‌العاده (Mr. Terrific) و چندین شخصیت دیگر می‌شدند. در این بخش با ۵ تا از اعضای اصلی JSA آشنا می‌شویم.

دکتر فیت (Doctor Fate)

دکتر فیت (Doctor Fate)

دکتر فیت (Doctor Fate)

دکتر فیت یکی از قدرتمند‌ترین جادوگران دنیای کمیک به حساب می‌آید. او قدرت‌های زیادی مثل پرواز، سفر در زمان، کنترل ذهن و… دارد اما واقعا دکتر فیت کیست؟ کنت نلسون (Kent Nelson) اولین دکتر فیت در دنیای DC است. در واقع او اولین میزبان نابو (Nabu)، ارباب نظم به حساب می‌آید. قدرت دکتر فیت مربوط به کلاه‌خود نابو می‌شود. کسی که این کلاه‌خود را بر سر می‌کند، تا زمانی که نابو نخواهد نمی‌تواند کلاهخود را از سر خود وردارد.

اشخاص مختلفی تبدیل به Doctor Fate شدند اما همانطور که گفته شد مهم‌ترین و اصلی‌‌ترین آن‌ها کنت نلسون است. او در نوجوانی و به همراه پدر باستان‌شناس خود وارد یک معبد شد. او با کشیدن یک اهرم باعث بیدار شدن نابو و انتشار نوعی گاز و در نتیجه پدر کنت کشته می‌شود. نابو حافظه کنت را دستکاری می‌کند و او را تعلیم و کلاه‌خودش را به او اهدا می‌کند. پس از مرگ کنت نلسون، افراد دیگری جانشین او می‌شوند. جالب است بدانید که یکی از آن‌ها هکتور هال (Hector Hall) فرزند عضو دیگر JSA یعنی هاک‌من است. در حال حاضر خالد نصور (Khalid Nassour) دکتر فیت دنیای DC است.

فلش (The Flash)

فلش (The Flash)

فلش (The Flash)

همه ما بری آلن (Barry Allen) را به عنوان فلش اصلی دنیای دی‌سی می‌شناسیم، اما اولین فلش دنیای کمیک کسی نیست جز جی گریک (Jay Garrick). او سال‌ها لقب The Flash را یدک می‌کشید اما در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی، فلش هم مثل خیلی دیگر از شخصیت‌های DC بازآفرینی شد و جی گریک جای خود را به بری آلن داد. البته مخاطبان چندین سال بعد شاهد بازگشت او به عنوان فلش زمین ۲ بودند و این اتفاق در کمیک Flash of two Worlds افتاد.

پس از رویداد Flashpoint شاهد نسخه جدیدی از او بودیم که موفقیت چندانی به دست نیاورد اما در دوران ریبرث (Rebirth) معلوم شد که او زنده است و در Speedforce زندانی شده. او علاوه بر این‌که یکی از بنیان‌گذاران و اعضای اصلی JSA محسوب می‌شود، یکی از شخصیت‌های مهم خانواده فلش (Flash Family) هم هست. او در اثر یک حادثه آزمایشگاهی تبدیل به اولین شخصیت سرعتی در دنیای کمیک شد.

فانوس سبز (Green Lantern)

فانوس سبز (Green Lantern)

فانوس سبز (Green Lantern)

اولین فانوس سبز در دنیای کمیک، آلن لد ولینگتون اسکات (Alan Ladd Wellington Scott) است. او سال‌ها قبل از هل جوردن (Hal Jordan)، توسط بیل فینگر و مارتین نودل خلق شد. بر خلاف جوردن که یک خلبان بود، او در ابتدا راننده‌ی قطار بود و در یک حادثه و به صورت ناخواسته به یک فانوس سبز چنگ زد و از مرگ نجات داده شد. او از بنیان‌گذاران JSA است و دلیل اصلی تشکیل گروه محسوب می‌شود. بعد از این‌که مشهور‌ترین و محبوب‌ترین فانوس سبز یعنی هل جوردن خلق شد، او به حاشیه رفت و به عنوان فانوس سبز زمین ۲ به دنیای کمیک بازگشت.

هاک‌من (Hawkman)

هاک‌من (Hawkman)

هاک‌من (Hawkman)

کارتر هال (Carter Hall) با لمس فلزی مرموز به نام Nth زندگی‌های پیشینش را به یاد آورد. این فلز همچنین به او قدرت های زیادی داد. او پس از پیدا کردن همسرش در زندگی قبلی خود، هویت ابرقهرمانی هاک‌من را برای خود انتخاب می‌کند. همسر او که حالا نام شیرا سندرز (Shiera Sanders) را داشت هم بعد‌ها یک ابرقهرمان می‌شود و نام خود را هاک‌گرل(Hawkgirl) می‌گذارد. او در عصر طلایی، هاوک‌گرل دنیای DC بود.

شبح (Spectre)

شبح (Spectre)

شبح (Spectre)

شبح یا همان اسپکتر، در واقع فرشته‌ای بدون جسم به نام آزتار (Aztar) و تجسمی از خشم خدا است که محکوم به مجازات خطاکاران شده. او همیشه برای حضور در زمین به یک میزبان نیاز داشته و اولین و مشهورترین میزبان او کارآگاهی به نام جیم کوریگان (Jim Corrigan) است. جالب است بدانید که یک بار هل جوردن، میزبان او بود. اسپکتر اولین بار در شماره ۵۲ از سری کمیک‌های More Fun Comics حضور پیدا کرد.

آشنایی با دشمنان Justice Society of America

مثل هر تیم دیگری، انجمن عدالت آمریکا هم دشمنان متعدد و خاص خود را دارد. در بخش قبل با ۵ عضو این تیم آشنا شدیم، اکنون وقت آن است که دشمنان این گروه را هم بشناسیم.

بلک آدام (Black Adam)

آشنایی با دشمنان Justice Society of America

آشنایی با دشمنان Justice Society of America

بلک آدام شخصیتی ضدقهرمان (Anti-Hero) و در گاهی اوقات ابرشرور است که بیشتر به عنوان دشمن شزم(Shazam) شناخته می‌شود. او در ابتدا یکی از شخصیت‌های فاوست کامیکس(Fawcett Comics) بود که بعد‌ها DC این انتشارات را خرید و به دنیای اصلی خود منتقل کرد. او همچنین در داستان‌های JSA هم حضور داشته و اعضای این تیم قرار است در فیلم اختصاصی او حضور داشته باشند. با فیلم رو به اکران Black Adam با بازی دواین جانسون (Dwayne Johnson) انتظار می‌رود که محبوبیت او بیشتر شود. البته همین حالا بسیاری از هوادارانی که با او آشنایی کامل نداشته‌اند، اطلاعاتی درباره‌ی او کسب کرده و حتی به او علاقه‌مند شده‌اند.

همان‌طور که گفته شد او همیشه یک ابرشرور نبوده و در قامت یک ضد قهرمان هم در دنیای کمیک حاضر شده و حتی سابقه‌ی عضویت در انجمن عدالت آمریکا را دارد. بلک آدام یا تث‌آدام در جوخه انتحار (Suicide Squad) هم حضور داشته. Black Adam علاوه بر اینکه قدرت‌های متنوع و گوناگونی دارد، یکی از شخصیت‌های جاودانه در دنیای کمیک است.

وندال سوج (Vandal Savage)

وندال سوج (Vandal Savage)

وندال سوج (Vandal Savage)

وندال سوج یکی از شرور‌های مهم دنیای DC هست و دشمنان و متحدان زیادی دارد. او علاوه بر انجمن عدالت آمریکا، یکی از دشمنان لیگ عدالت هم هست. او در دنیای تلویزیونی سریال ارو (Arrowverse) و در سریال اسمالویل (Smallville) هم حضور داشته و در این آثار دو بازیگر متفاوت نقش او را بازی کرده‌اند. این شخصیت در واقع از زمان انسان‌های اولیه است و قدرت نامیرایی و زوددرمانی دارد. مانند ولورین (Wolverine)، ددپول (Deadpool) و …

او اولین بار در شماره ۱۰ از سری کامیک‌های Green Lantern و در دسامبر ۱۹۴۳ در دنیای کمیک حضور پیدا کرد و همین موضوع باعث می‌شود که او یکی از قدیمی‌ترین شخصیت‌های شرور در صنعت کمیک باشد.

اکلیپسو (Eclipso)

اکلیپسو (Eclipso)

اکلیپسو (Eclipso)

قبل از این‌که اسپکتر مامور مجازات خطاکاران شود، فرشته‌ای به نام اکلیپسو این وظیفه را بر عهده داشت. مشکل این بود که او بیش از حد به مجازات کردن علاقه داشت و از روش‌های خشنی استفاده می‌کرد، به همین دلیل او از بهشت اخراج شد و اسپکتر جایگزین او شد.

او تهدید بزرگی برای دنیای DC است و قدرتمند‌ترین دشمن JSA محسوب می‌شود. قطعا نمی‌توان او را با شخصیت‌هایی مثل پرزنس (Presence) یا دکتر منهتن (Doctor Manhattan) مقایسه کرد، اما قدرت‌های خارق‌العاده او مثل پرواز، جاودانگی، جادوگری، تسلط بر ارواح و … او را حریف سختی برای انجمن عدالت آمریکا می‌کند. او با لقب شاهزاده تاریکی هم شناخته می‌شود.

موردرو (Mordru)

موردرو (Mordru)

موردرو (Mordru)

موردرو بر عکس نابو، ارباب هرج و مرج و یکی از قدرتمند‌ترین جادوگران دنیای DC است. او از دشمنان اصلی دکتر فیت است و بار‌ها با او و JSA جنگیده. موردرو بعد از اکلیپسو، یکی از قدرتمندترین دشمنان انجمن عدالت آمریکا است. این شرور قدرتمند دی‌سی با نام موردرو بی‌رحم یا Mordru the Merciless هم شناخته می‌شود.

به غیر از JSA و خود دکتر فیت، این شخصیت دشمن لژیون ابرقهرمانان (The Legion of Super-Heroes) و لیگ عدالت تاریک (Justice League Dark) هم هست. در اکثر اوقات، Mordru در قامت ابرشروری بسیار قدرتمند و فاتح به تصویر کشیده شده. او همچنین در عرصه‌های دیگر سرگرمی هم حضور داشته و در سریال‌های Justice League Unlimited و Legion of Super-Heroes به عنوان یکی از شخصیت‌های شرور شناخته می‌شده.

سولومون گراندی (Solomon Grundy)

سولومون گراندی یک مرده متحرک ابرشرور با نام اصلی سایرس گلد (Cyrus Gold) است. البته در انیمیشن‌های DC از او بیشتر به عنوان یک ضدقهرمان استفاده می‌شود. او یکی از دشمنان اصلی آلن اسکات و انجمن عدالت آمریکا به حساب می‌آید. علاوه بر این، او با قهرمانان دیگر دی‌سی مثل بتمن، فلش و سوپرمن هم جنگیده.

سولومون گراندی اغلب می‌میرد و دوباره با تجسمی جدید باز می‌گردد. این موضوع باعث می‌شود که او سطح متفاوتی از قدرت و هوش را بدست بیاورد. با اینکه او همیشه به عنوان یک ابرشرور به تصویر کشیده می‌شود، اما یکی از ویژگی های بارز او شجاعت است.

۵ حقیقتی که درباره Justice Society of America نمی‌دانستید!

اولین دشمن انجمن عدالت آمریکا، آدولف هیتلر بود!

اولین دشمن Justice Society of America آدولف هیتلر بود!

اولین دشمن Justice Society of America آدولف هیتلر

 

در اوایل دوران عصر طلایی که همزمان می‌شد با جنگ جهانی دوم، اکثر کمیک‌ها درباره‌ی روحیه جنگ‌آوری و میهن‌پرستی و جنگ جهانی نوشته می‌شدند. همانطور که مارول (Marvel)، کمپانی رقیب DC، کاپیتان آمریکا را وارد کمیک‌های خود کرد، دی‌سی هم از JSA به عنوان دشمنان آلمان نازی استفاده کرد. در اولین داستان‌های آن‌ها، ایالات متحده فلش و فانوس سبز را برای متوقف کردن نقشه شوم نازی‌ها فرستاد.

دکتر فیت و اسپکتر با یکدیگر جنگیده‌اند

دکتر فیت و اسپکتر

دکتر فیت و اسپکتر

نبرد قهرمانان با یکدیگر همیشه جذاب بوده است. بهتر است بدانید که دو عضو JSA یعنی دکتر فیت و شبح هم با یکدیگر جنگیده‌اند. جالب اینجاست که بر خلاف باور عموم هواداران دنیای کمیک که فکر می‌کنند اسپکتر قدرتمندتر است، این دکتر فیت بود که توانست به اسپکتر تا حدودی آسیب جدی وارد کند.

انجمن عدالت آمریکا با جهان سندمن در ارتباط است

انجمن عدالت آمریکا با جهان سندمن

انجمن عدالت آمریکا با جهان سندمن

همانطور که گفته شد، هکتور هال، فرزند کارتر هال، تبدیل به دکتر فیت دنیای دی‌سی شد. وسلی دادز (Wesley Dodds) معتقد بود که پس از کنت نلسون شخصی جانشین او خواهد شد. انجمن به دنبال آن شخص گشت و آن‌ها به این نتیجه رسیدند که او هکتور هال است. در آن زمان هکتور در قلمرو Dreaming که خانه Sandman یا همان مورفیس محسوب می‌شود زندگی می‌کرد. پس از خروج از قلمرو Dreaming او بازگشت و رسما تبدیل به دکتر فیت شد.

دکتر منهتن آن‌ها را از خط زمانی پاک کرد

دکتر منهتن یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های دنیای کمیک محسوب می‌شود. او یکبار آلن اسکات و JSA را از خط زمانی پاک کرد و باعث شد که آلن اسکات در حادثه قطار بمیرد. اما پس از صحبت با سوپرمن تصمیم گرفت که آن‌ها را باز‌گرداند. این‌گونه شد که این قهرمانان محبوب به طرزی ناگهانی به جهان DC بازگشتند.

جسی کوئیک برای اولین بار در Run دهه ۹۰ JSA حضور پیدا کرد

جسی کوئیک

جسی کوئیک

جسی کوئیک، یکی از اعضای خانواده فلش که در سریال The Flash هم حضور داشت، اولین بار سال ۱۹۹۲ در یکی از کمیک‌های انجمن عدالت آمریکا در دنیای کمیک حضور پیدا کرد. اولین حضور او به شماره ۱ از سری دوم Justice Society of America بر می‌گردد.

حضور در سینما و تلویزیون

انجمن عدالت آمریکا در سینما و تلویزیون حضور پررنگی نداشته‌اند. چندین عضو این تیم قرار است در فیلم رو به اکران Black Adam حضور پیدا کنند. علاوه بر انیمیشن‌ها و سریال‌های انیمیشنی، آن‌ها در سریال افسانه‌های فردا (Legends of Tommorow) هم حضور داشته‌اند. البته اعضای این تیم بار‌ها به صورت تکی در یک اثر دیده شده‌اند.

از انجمن عدالت آمریکا چه بخوانیم؟

انجمن عدالت آمریکا تیمی قدیمی است که نویسنده‌های زیادی نظیر جف جانز(Geoff Johns) را پشت سر گذاشته و قطعا کمیک‌های زیادی دارد که نمی‌توان همه آن‌ها را معرفی کرد. در این بخش، ۵ کمیک برتر Justice Society of America را به شما معرفی می‌کنیم.

● کمیک JSA Omnibus

● کمیک JSA, the golden age

● کمیک JSA: All Stars

● کمیک The Justice Society Returns

● کمیک Stealing Thunder

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.