۲۵ نکته جالب که همه درباره شهر گاتهام فراموش می‌‌کنند

۲۵ نکته جالب که همه درباره شهر گاتهام فراموش می‌کنند

شهر گاتهام یکی از بدنام‌ترین شهر‌های خیالی تمام دوران است. در میان تاریکی‌هایی که و مردمش از آن استفاده می‌کنند، یک نور درخشان قهرمانانه قصد دارد از این شهر در برابر خودش و از شر درونش محافظت کند. با کافه کمیک همراه باشید تا به معرفی ۲۵ نکته در مورد گاتهام بپردازیم.

گاتهام که توسط بیل فینگر (Bill Finger) و باب کین (Bob Kane) ایجاد شده، با انبوهی از افراد شرور و معماری گوتیک (پیشینه این سبک هنری به قرون وسطی و اروپا بازمی‌گردد و به طور غالب در کلیساهای جامع کشورهای اروپای غربی دیده می‌شود) مطابق با ساکنان شرور خود، مرکز جنایت و شیادی است.

خیابان‌های آن پر از فعالیت‌های مجرمانه است، خواه از سالن آیسبرگ (Iceberg) که متعلق به خود آسوالد کابلپات (Oswald Cobblepot) یا (پنگوئن) است، زندان بلک‌گیت (Blackgate)، آسایشگاه آرکام (Arkham) گرفته یا از اعماق پایین‌تر جایی که کروکودیل‌های غول‌پیکر در کمین هستند، شیاطین در سکوت خفته‌اند و دادگاهی است که جغدها در میان مردگان لانه می‌کنند. گاتهام شهری است که بر اساس جنایت، ناکارآمدی اجتماعی و هرچند مخفیانه، بر اساس سحر و جادو ساخته شده است.

با این حال، در میان تاریکی‌ها و تقلید‌های مسخره‌ای که گاتهام و مردمش از آن استفاده می‌کنند، یک نور درخشان قهرمانانه و هوشیارانه، قصد دارد از این شهر در برابر خودش و از شر درونش محافظت کند. البته که آن نور بتمن است. بتمن که توسط بیل فینگر و باب کین در سال ۱۹۳۹ خلق شد، همیشه شوالیه تاریکی (Dark Knight) شهر گاتهام بوده است.

بتمن با جهش از پشت بام‌ها و ضرب و شتم جنایتکاران، وصله اساسی‌ای برای شهر جنایت زده گاتهام است و فرای آن‌ها به عنوان محافظ این شهر تقریباً وجودش اجتناب ناپذیر است. مطمئن باشید با این شرایط بدون شهر گاتهام، بتمنی نیز وجود نخواهد داشت.

ریشه گاتهام پر از رمز و راز است و در طول تاریخ ۸۰ ساله، بتمن فرضیه‌های زیادی داشته است و بنابراین، چیزهای مضحک بسیاری وجود دارد که اکثر مردم در مورد این کلان شهر جنایی فراموش کرده‌اند. به همین دلیل است که در اینجا در این لیست تصمیم گرفته ایم ۲۵ واقعیت و یا رمز و راز در مورد شهر گاتهام که فراموش کرده‌اید را ارائه کنیم که فقط یک طرفدار فداکار کتاب‌های کمیک می تواند آن‌ها را به خاطر بسپارد.

۲۵- بتمن اولین ابرقهرمانی نبود که خیابان‌هایش را مورد لطف قرار داد

بتمن اولین ابرقهرمانی نبود که خیابان هایش را مورد لطف قرار داد

اگرچه بتمن به دلیل ایجاد و تأسیس پایگاه خود در شهر گاتهام یا اطراف آن شهرت دارد اما اولین ابرقهرمانی نبود که این کار را انجام داد. در واقع، این آلن اسکات (Alan Scott)، گرین لنترن (Green Lantern) عصر طلایی بود که مدت‌ها قبل از بتمن (حداقل در خط زمانی مدرن) ردای محافظ گاتهام را بر تن خود کرد.

اسکات که زمانی رئیس شرکت پخش گاتهام بود تا حدودی با سایر لنترن‌ها تفاوت داشت. قدرت‌های او به جای یک فانوس رنگی، از استارهارت (Starheart)، موجودی جادویی که سه و نیم میلیارد سال پیش ترکیبی از انرژی‌های عرفانی که در کائنات سردرگم بودن را ایجاد کرد، ناشی می‌شود.

۲۴- اولین سخن آن

اولین سخن آن

حتی تا قبل از انتشار شماره ۴ بتمن در سال ۱۹۴۰، حتی به خود گاتهام هم اشاره‌ای نمی شد. این شماره با عنوان (Case of The Joker’s Crime Circus)، گاتهام را با پالت رنگ تیره و آسمان‌خراش‌های در حال افزایش و خیابان‌های کثیف و جنایت‌آلود آن، به عنوان شهری غیرقابل تغییر و پر از زرق و برق و جنایتکارانه‌ تاسیس کرد.

این شماره‌ای است که همه چیز را شروع کرد. اتفاقاً، این شماره‌ای است که قانون عدم حذف بتمن را نیز ایجاد کرد، البته به شکلی ناباورانه، زیرا شخصیت اصلی ما هنوز هم موفق می‌شود یک کوسه را قطعه قطعه کند و به یار خود، رابین، اجازه می‌دهد تا زیر آب برود و از خطر جان سالم بدر ببرد و باعث شود شخص دیگری آسیب ببیند.

۲۳- مکان جدید، شهر جدید، من جدید

مکان جدید، شهر جدید، من جدید

مکان جدید، شهر جدید، من جدید

در واقع، خود بتمن تا زمان شماره ۴۸ Detective Comics در سال ۱۹۴۱، پایگاه عملیات خود را واقعاً به شهر گاتهام منتقل نکرد. قبل از این، ماجراهای بتمن در شهر نیویورک اتفاق می‌افتاد اما بیل فینگر، خالق بتمن، شهر خیالی مخصوص خود قهرمان را می‌خواست.

یک زمین بازی استثمارگرانه که هم اصیل و هم با تعدادی از شهرهای دنیای واقعی قابل شناسایی است. از این پس، گاتهام غالبا شهر خاستگاه بروس وین (Bruce Wayne) بوده و در خط زمانی مدرن، او بیشتر عمر خود را در آ‌ن‌جا بوده است.

۲۲-  تاریخ گاتهام به گفته آلن مور

تاریخ گاتهام به گفته آلن مور

تاریخ گاتهام

گاتهام خاستگاه‌های فراوانی در کمیک‌ها، تلویزیون و فیلم‌ها دارد اما یکی از مواردی که بیشتر از آن به عنوان تاریخ دائمی شهر یاد می‌شود توسط آلن مور (Alan Moore) در سال ۱۹۸۶ برای شماره ۵۳ مجموعه ضدقهرمانی DC، سوامپ ثینگ (Swamp Thing) نوشته شد.

در این شماره، او گاتهام را شهری توصیف می‌کند که توسط یک مزدور نروژی در سال ۱۶۳۵ تأسیس و بعداً توسط استعمارگران بریتانیایی تصاحب شد (داستانی که منعکس کننده داستان نیویورک است). در طول انقلاب آمریکا، گاتهام محل نبرد بزرگی بود که در شماره ۸۵ سوامپ ثینگ نوشته ریک ویچ (Rick Veitch) با حضور قهرمان انقلابی، تاماهاوک (Tomahawk)، شرح داده شده است.

۲۱- گوتیک در مردان

گوتیک در مردان

گوتیک در مردان

دلیلی وجود دارد که گاتهام تا این حد غرق در معماری گوتیک است و دلیل آن یکی از اجداد بروس وین، قاضی و تاجر بزرگ، سولومون وین (Solomon Wayne) است. پدر، پدر، پدر، پدربزرگ بروس زمانی به گاتهام نقل مکان کرد که این شهر چیزی جز یک روستای کوچک نبود و چیزی جز مدرک هاروارد، کتاب قانون و کتاب انجیل نداشت.

با این حال، او با کمی ابتکار، تعدادی کسب و کار تأسیس کرد و تنها در شش سال به مرفه‌ترین شهروند تبدیل شد. سولومون پس از ملاقات با معمار، سایرس پینکنی (Cyrus Pinkney)، تصمیم گرفت که سبکی را پیدا کند که به بهترین شکل برای گاتهام مناسب است، یعنی گوتیک و بنابراین، این سبک را در طول سال‌های باقیمانده خود ترویج کرد.

۲۰- پل‌ها به نام پدران بنیانگذار نامگذاری شده‌اند

پل ها به نام پدران بنیانگذار نامگذاری شده‌اند

یکی دیگر از اجداد بروس وین و کسی که مجموعه‌ای از تغییرات تاثیرگذار دیگری را در شهر بدنام گاتهام ایجاد کرد، پسر سولومون وین، آلن بود که تمام عمر خود را در گاتهام زندگی کرد. عمدتاً به این دلیل که خانه خانوادگی او تسخیرشده در نظر گرفته می‌شد و حالا به عنوان یکی از بنیانگذاران شهر گاتهام که امروزه می شناسیم، نسبت داده می‌شود.

همراه با تئودور کابل پات (Theodore Cobblepot) (بله، جد پنگوئن) و ادوارد الیوت (Edward Elliot)، آلن دستور ساخت سه پل بزرگ را در داخل گاتهام توسط برادران ناتنی نیکلاس آندرس (Nicholas Anders) و بردلی گیتس (Bradley Gates) داد که هر کدام نام پدر بنیانگذار مربوطه را زینت دادند.

۱۹- مثلا، یک دفترچه تلفن دیگر چیست؟

مثلا، یک دفترچه تلفن دیگر چیست؟

نام گاتهام را می‌توان به تأثیرات تاریخی مختلفی نسبت داد، اما یکی از مواردی که پیش‌تر برای طرفداران این مجموعه با سابقه است، روشی است که در آن، بیل فینگر، سازنده، درباره آن تصمیم گرفت. در حالی که دفترچه تلفن شهر نیویورک را ورق می‌زد، فینگر به فروشگاهی با عنوان «جواهرات گاتهام» برخورد کرد.

او از این نام خیلی خوشش آمد، همین موضوع او را وادار کرد تا عنوان اصلی شهر خود، شهر سیویک (Civic)، را به شهر گاتهام تغییر دهد. همچنین این اسم به طور تصادفی شبیه به نام یک روستای کوچک در ناتینگهام شایر (Nottinghamshire)، انگلستان است و از اصطلاحی به نام “محلی که در آن بزها نگهداری می شوند” در انگلیسی قدیمی گرفته شده است.

۱۸- روزی خانه یک موجود خفاشی شیطانی بود

روزی خانه یک بت‌کریتر دیمون بود

روزی خانه یک موجود خفاشی شیطانی بود

توماس جفرسون (Thomas Jefferson) یکی از بنیان‌گذاران آمریکا و یکی از چهره‌های برجسته در افسانه‌های بتمن بود. در داستان‌ها آمده است که جفرسون قبل از انگیزه‌های سیاسی خود، بیشتر به سحر و جادو علاقه داشت. به طوری که در سال ۱۷۶۵، جفرسون در کنار همراه مخفی خود، جیکوب استاکمن (Jacob Stockman)، خفاش پلید (bat Daemon)، بارباتوس (Barbatos) را احضار کرد تا او را رام و کنترل کند.

با این حال، بارباتوس بر علیه آن‌ها شد و به محققان علوم خفیه حمله کرد تا اینکه آن‌ها توانستند او را در معبدی زیرزمینی واقع در زیر گاتهام مهر و موم کنند. جفرسون پس از این مرحله سحر و جادو را کنار گذاشت و تصمیم گرفت به جای آن به دنبال حرفه‌ای در سیاست باشد.

۱۷- برج وین و سیزدهمین گارگویل (آب‌پران) آن

برج وین و سیزدهمین گارگویل آن

گارگویل یا آب‌پران (در بناها و کلیساهای قدیم: ناودانی که به شکل صورت انسان یا حیوانات عجیب از فلز و یا سنگ، سنگ تراشی شده است)

آلن وین، پس از ساخت سه پل بزرگ اطراف گاتهام، می‌خواست چیزی بسازد که در میان شهر قد علم کند، چیزی که حفاظت و الهام بخشی برای مردم گاتهام باشد.

به همین دلیل است که در سال ۱۸۸۸ ساخت برج وین بلندترین ساختمان در گاتهام و گهگاه مقر صنایع وین و خانه‌ای دور برای بتمن، با دوازده گارگویل که در بالای آن قرار داشتند تا از هر ورودی شهر گاتهام محافظت کنند را سفارش داد. با این حال، سیزدهمین گارگویل مخفی وجود دارد که از ورود هوا به برج جلوگیری می کند. چقدر بدردبخور!

۱۶- خالقان بزرگ‌تر

خالقان بزرگتر

در مورد موضوع برج وین، آیا می‌دانستید که خیابان‌هایی که در آن قرار دارد به نام دو خالق کتاب‌های کمیک بسیار ویژه‌ای نام گذاری شده‌اند؟ بله، در واقع این برج در گوشه‌ای از خیابان های فینگر و بروم ساخته شده است و اولی اشاره آشکاری به خالق بتمن، بیل فینگر، و دومی اشاره‌ای کمتر شناخته شده به افسانه کتاب‌های کمیک، جان بروم (John Broome)، که معروف است برای خلق فلش کاملاً جدید، بری آلن (Barry Allen)، و گرین لنترن عصر نقره‌ای، هل جردن (Hal Jordan)، کمک کرد. اکنون نام آن‌ها در تا ابد در وجود داستان‌ها ثبت شده‌‌اند.

۱۵- سرزمین هیچکس

سرزمین هیچکس

همانطور که جوزف بی گورفینکل (Joseph B. Gorfinkel) در سال ۱۹۹۹ برای رویداد کراس‌اور، Batman: No Man’s Land نوشت، شهر گاتهام زمانی محل وقوع یک زلزله بزرگ بود. گاتهام از نتایج یک زلزله ۷.۶ ریشتری رنج می‌برد و به این ترتیب، دولت ایالات متحده آن را منطقه ممنوعه اعلام می کند.

پل‌های آن را تخریب و همه را از شهر خارج می‌کند و مانع ورود مجرمان به شهر می‌شود. سپس بروس وین می رود و ماه‌ها ناپدید می‌شود تا با لابی دولت شهر را بازسازی کند. شبیه فیلم شوالیه تاریکی برمی خیزد نیست؟ به این دلیل که کریستوفر نولان (Christopher Nolan) از ترکیبی از کمیک‌های مختلف بتمن، از جمله No Man’s Land، برای ساخت اثر خود الهام گرفت.

۱۴- لکس لوثور برای نجات

لکس لوتر برای نجات

لکس لوثور

پس از ویرانی گاتهام بخاطر زلزله بزرگ، بازسازی و بازپس‌گیری این شهر که زمانی سر به فلک کشیده بود، به عهده کسی نبود جز خود لکس لوثور (Lex Luthor). دشمن بزرگ سوپرمن پس از آن‌که بتمن نتوانست از دولت کمکی بگیرد، با جسارت تمام با استفاده از بِین (Bane)، که به او وعده یک جزیره اختصاصی برای دوری از هرگونه آزار جوکر داده شده بود، اقدام به بازسازی شهر کرد. دولت به ناچار دستور No Man’s Land را لغو می‌کند و به گاتهام اجازه می‌دهد دوباره به ایالات متحده بپیوندد. خوب است که این داستان پایان خوبی دارد، نه؟

۱۳ – گاتهام سابقه دیوانه کردن پزشکان را دارد

هارلین کوینزل

هارلین کوینزل

شهرت گاتهام بخاطر جادادن آسایشگاه نحس آرکام، یک موسسه روانی برای مجنونان جنایتکار، و موسسه‌ای که پزشکان را دیوانه می‌کند بسیار معروف است. دکتر هارلین کوینزل (Harleen Quinzel) نمونه بارز این موضوع است. او که به عنوان روانپزشک شخصی جوکر مشغول به کار بود، قرار بود مشکلات سلامت روانی تزلزل ناپذیر دلقک جنایتکار را درمان کند.

با این حال، او با این هدف دیوانه و در این روند تبدیل به هارلی کوئین شد. دیگری دکتر آمادئوس آرکام (Amadeus Arkham) است که پس از تأسیس آرکام، کمی دیوانه و از مادرش غافل شد، سپس لباس عروسی‌اش را پوشید تا بیماران دیگر را اذیت کند. اوضاع کمی شبیه به فیلم روانی هیچکاک شد!

۱۲-  در واقع خیابانی به نام کوچه جنایت دارد

در واقع خیابانی به نام کوچه جنایت دارد

پس از ویرانی گاتهام طبق زلزله فوق الذکر بروس وین دستور داد صحنه مرگ والدینش یعنی کوچه جنایت (Crime Alley) حفظ شود. بله، اینجا مکانی بود که بتمن در آن خلق شد، جایی که جو چیل (Joe Chill) به طرز وحشتناکی، از توماس (Thomas) و مارتا (Martha) وین انسان دوست در مقابل پسر هشت ساله‌شان، بروس، دزدی کرد و آن‌ها را به قتل رساند.

هرچند که اسم رسمی این محل پارک رو (Park Row) بود، ساکنان گاتهام به دلیل میزان فعالیت‌های جنایتکارانه‌ای که آن را احاطه کرده بود، شروع به نامیدن آن کوچه، به اسم کوچه جنایت کردند. همچنین این مکان جایی بود که بتمن با جیسون تاد (Jason Todd) (رابین دوم) ملاقات کرد.

۱۱- هامپتی دامپتی خل و چل می‌شود

هامپتی دامپتی

هامپتی دامپتی

تا به حال به این فکر کرده‌اید که همه لوازم تابلوهای بی‌ریخت که زمانی پشت‌بام‌های گاتهام را پر کرده بودند کجا رفته‌اند؟ خب، به نظر می رسد، دلیلی وجود دارد که چرا همه آن‌ها ناپدید شده‌اند.

هامپتی دامپتی (Humpty Dumpty) یا همفری دامپلر (Humphrey Dumpler) زمانی یک تعمیرکار ضعیف بود که به طور تصادفی خانه خود را ویران کرد و تلاش نهایی‌اش، به او برچسب احمق و جنایتکار چسباند، زیرا او سعی داشت برج ساعت گاتهام را برای سقوط کردن آن تعمیر کند که باعث واکنش زنجیره‌ای تمام ابزار غول پیکر روی پشت‌بام‌های گاتهام شد. این امر باعث شد که مجلس سنا تابلوهای بزرگ و تبلیغات معروف به The Sprang Act را ممنوع کند.

۱۰- گاتهام، گاتهام

گاتهام، گاتهام

گاتهام

گاتهام ظاهراً بر اساس تعدادی شهر واقعی ساخته شده است، کلان شهرهایی که با کلان شهرهای خود سوپرمن برابری می‌کند. با این حال، یک شهر وجود دارد که گاتهام تأثیر اصلی خود را از آن می‌گیرد، شهری که هرگز نمی‌خوابد: نیویورک.

شهری بندری با خط افقی باشکوه، پل‌هایی که جزایر را به هم متصل می‌کنند و پاشنه آشیلی تاریک جنایت‌کاران برای منفعت بردن. جای تعجبی ندارد که نیویورک مکانی عالی برای فیلم‌برداری از ویژگی‌های بتمن است.

دنیس اونیل (Dennis O’Neil)، سردبیر قدیمی بتمن، آن را به عنوان «شهر گاتهام بتمن، منهتن، زیر خیابان چهاردهم در یازده دقیقه به وقت نیمه شب سردترین شب ماه نوامبر است» توصیف کرده است.

۹-  به طور ضمنی گفته می‌شود که شهر خفاش را خلق کرده است

شهر خفاش

شهر خفاش

بتمن تا حدودی رابطه متقابلی با گاتهام دارد. این برای بروس وین جنایتی را ایجاد می‌کند که در ادامه آن مانع از نقش بتمن می‌شود و شکافی را که با از دست دادن والدینش برایش به جا مانده را پر می‌کند.

حتی در خط داستانی نسبتاً عجیب و غریب، Batman R.I.P، گفته شده است که بتمن یک هویت ذهنی پشتیبان دارد، بتمن زور-ان-آر (Zur-En-Arrh)، یک تناسخ خارجی فوق خشونت آمیز و رنگارنگ از بتمن.

در این داستان خاص، بتمن دچار یک سری توهم می‌شود، یکی از آن‌ها شامل گفتگوی جالب با یک گارگویل دانای کل است و این‌که چگونه شهر تمایل دارد مردمانش را شکل دهد. سپس وین ابراز تاسف می کند که گاتهام «یک تخته شطرنج است. یک نقشه یا یک ماشین که برای ساخت بتمن طراحی شده است.»

۸- شهر زمانی توسط ریدلر غرق شد

ریدلر

ریدلر

در طول سال‌ها، بیش از چند بلایای پرفراز و نابودکننده وجود داشته است که خاک گاتهام را مورد لطفش قرار داده است. یکی از آن‌ها به قدری مضحک بود که در نهایت بتمن را در مقابل یک گروه از شیرها قرار داد تا ریدلر (Riddler) پس از منفجر کردن مخزن آب و غرق کردن شهر، کنترل شهر را حفظ کند.

در اثر تمجید شده اسکات اسنایدر (Scott Snyder) و جیمز تینیون چهارم (James Tinion IV)، بتمن: سال صفر (Batman: Zero Year)، با هنرمندانی چون گرگ کاپولو (Greg Capullo)، دنی میکی (Danny Miki) و رافائل البوکرکی (Rafael Albuquerque)، خواستگاه بتمن برای سری کمیک‌های New 52 دی سی بازگو شد و عناصری از بتمن: سال اول (Batman: Year One) فرانک میلر (Frank Miller)، مانند غیبت طولانی او از شهر را شامل شد.

۷- محله دیوانه‌ها

محله دیوانه‌ها

شهر گاتهام خانه بسیاری از شخصیت‌های DC از سراسر مجموعه‌ای فوق‌العاده است. قبلاً درباره گرین لنترن عصر طلایی، آلن اسکات صحبت کرده‌ایم، اما آیا می‌دانستید که گاتهام شخصیت‌هایی مانند جیسون بلاد (Jason Blood) (اتریگان شیطان) (Etrigan the Demon)، رگمن (Ragman)، کوئسشن (The Question)، مرد پلاستیکی (Plastic Man)، زاتارا و زتانا (Zatara and Zatanna) (زوج جادویی پدر و دختر) و تامی موناگان (Tommy Monaghan)، قاتل ضد قهرمان را نیز در خود جای داده است؟

همچنین به عنوان مقر هر دو تیم ابرقهرمانی، بخش 8 (نامگذاری شده از عبارتی نظامی که فاقد صلاحیت بودن برای انجام وظیفه از نظر ذهنی را توصیف می‌کند) و انجمن عدالت آمریکا (عامل اصلی وجود لیگ عدالت) عمل می‌کند.

۶- شهر متحرک وین

شهر متحرک وین

نسخه‌های شهر گاتهام بی‌شمار است و از هنرمندی به هنرمند و نویسنده دیگر متفاوت بوده است و بنابراین، بسته به این‌که چه کسی در راس آن قرار دارد، مکان آن نیز تغییر می‌کند. هنرمندان زیادی بوده‌اند که گاتهام را به عنوان شهر خواهر متروپلیس (شهر سوپرمن) قرار داده‌اند، به ویژه فیلم بتمن علیه سوپرمن اثر زک اسنایدر (Zack Snyder)، که شهرها را با خلیجی از آب جدا می کرد.

با این حال، گاتهام به طور کلی بخشی از نیوجرسی در نظر گرفته می‌شود، همانطور که در دوره اولیه بیل فینگر (ill Finger) و باب کین (Bob Kane) در دهه ۳۰ نشان داده شده است.

۵- هیس، دیده‌بان محله باید سرسخت باشد

شییشش، دیده بان محله باید سرسخت باشد

در حال حاضر، اگرچه شهر مملو از قهرمانان و شرورهای متعدد است، شرورها، به خصوص ابرقدرت‌های آن‌ها، همه را شکست می‌دهند. بتمن پس از آن‌که عهد کرد گاتهام را از شر همه جنایت‌ها خلاص کند، به دلیل این‌که در سن هشت سالگی مرگ پدر و مادرش را به چشم دید، تا حد زیادی در از بین بردن سازمان‌های جنایتکار مانند خانواده‌های فالکون و مارونی (Falcone and Maroni) موفق شد. به هر حال، اگر بتمن نبود، گاتهام هرگز تحت عذاب دوچهره (Two-Face)، ریدلر (Riddler) یا جوکر قرار نمی‌گرفت.

۴- اما او یک جادوگر است، نه یک پزشک

رمز و راز تمایل گاتهام به تولید شرورهای دیوانه به بسیاری از منابع بالقوه نسبت داده شده است، خواه تاریخچه آن با سحر و جادو، بتمن یا آب شهر باشد. با این حال، یکی از بهانه‌های بسیار دقیق‌تر این است که یک جنگجوی شوم، به نام دکتر گاتهام، در زیر شهر دفن شده است.

دکتر گاتهام که به خاطر اعمالش زندانی شده و در طول چندین دهه زنده مانده است، روش‌های شوم خود را به رخ می‌کشد و ذهن همه کسانی را که زندان او را احاطه کرده‌اند آلوده می‌کند. دکتر گاتهام که ادعا می‌کرد روح مدرن گاتهام است، زمانی که شاهد نتایج آلودگی‌هایی که پس از فرار از زندان خود بود، این نام را به خود اختصاص داد.

۳- یک جامعه مخفی سال ها بر شهر حکومت کرد

جامعه مخفی

جامعه مخفی

در دوره انقلابی اسنایدر و کاپولو در نسخه New 52 بتمن، یکی از نکات کلیدی این بود که شهر به ظاهر ناسازگار گاتهام در واقع توسط یک گروه جنایتکار سازمان یافته موسوم به دادگاه جغدها (Court of Owls) برای سال‌ها (به طور دقیق از زمان استعمار تا کنون) اداره می‌شد.

دادگاه با دزدیدن کودکان و تبدیل آ‌ن‌ها به قاتلان آموزش دیده به نام تالون (Talon)، گروهی خشن از قدیمی‌ترین و مرفه‌ترین خانواده‌های شهر بود که از منابع خشونت برای ایجاد نفوذ سیاسی در طول تاریخ استفاده می‌کرد. آیا می دانستید که جغدها شکارچی اصلی خفاش‌ها هستند؟

۲- فراتر از گاتهام

فراتر از گاتهام

فراتر از گاتهام

سریال Batman: The Animated Series  نقطه عطفی بزرگ در افسانه‌های بتمن است، به طوری که هر تجسم بتمن از این نمایش عظیم الهام گرفته است. این سریال انیمیشنی حتی یک سری اسپین‌آف موفق با نام Batman Beyond ایجاد کرد که بتمن تازه‌آراسته‌ای به نام تری مک‌گینس (Terry McGinnis) را به تصویر می‌کشید که زیر نظر بروس وین سالخورده در گاتهام مربوط به آینده با جنایت مبارزه می‌کرد.

ترکیبی از معماری به سبک انیمه آکیرا (Akira) و زیبایی‌شناسی متاثر از بلید رانر (Blade Runner)، Batman Beyond مجموعه‌ی پادآرمان‌شهری بتمن بود که هرگز نمی‌دانستیم می‌خواهیم. با تشکر از بروس تیم (Bruce Timm)، پل دینی (Paul Dini)، و آلن برنت (Alan Burnett) و همکاران.

۱- جک قاتل، در گاتهام؟

جک قاتل

جک قاتل

دنیای چندگانه DC دارای واقعیت‌های متعدد و خط‌های زمانی مختلف است که اسطوره‌های بتمن را تغییر داده و تغییر می‌دهند. آن‌ها موارد ضروری را می‌گیرند و به روش‌هایی معکوس می‌کنند که حتی تصورش را هم نمی‌کنید. به عنوان مثال، کمیک Gotham By Gaslight را در نظر بگیرید، یک جهان جایگزین که در آن بروس وین قرن نوزدهمی در مقابل جنایتکار سریالی ویکتوریایی، جک قاتل قرار می‌گیرد.

در این داستان استیم پانک (یک سبک از نوشتن علمی تخیلی که ماشین بخار بجای ماشین‌های پیشرفته دارد)، که در دنیای دیگری جریان دارد و تک قسمتی است که توسط برایان آگوستین (Brian Augustyn) و مایک مینولا (Mike Mignolia) خلق شده، بتمن موفق می‌شود که جک را خنثی کرده و دستگیر کند، اما نسخه ویکتوریایی جیم گوردون (Jim Gordon) به او شلیک می‌کند. به هرحال اینجا ثابت می‌شود که بتمن همه را هم نمی‌تواند نجات دهد!

آخرین مقالات کمیک بوکی را در کافه کمیک بخوانید.

منبع: thegamer

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

۲۵ نکته جالب که همه درباره شهر گاتهام فراموش می‌‌کنند
  • نام: دی سی یا .Detective Comics, Inc
  • سال تاسیس: 1934
  • موسس: مالکوم ویلر-نیکلسون
  • کشور: ایالات متحده آمریکا
  • حوزه فعالیت: نشر و تولید کتاب‌های مصور
  • درآمد: طبق گزارشات در سال ۲۰۲۰، ۱/۲۸ میلیارد دلار